Jump to content

Splitte mine bramseil


REM

Recommended Posts

Det er jo utalling ord og utrykk som brukes i dagligtale som har sitt utpring fra seilskutene. I 1999 hadde jeg et to ukers opphold på Sørlandet og "båsen" der foklarte masse om det, men dessverre, mye av det ble nok skrevert ned i glemmeboken...

 

Men uttrykket "skvære opp" brukes jo nå feks. om nå noe må ordnes opp, uvennskap, fiendeskap.

Ombord i Sørlandet ble dette brukt etter en større seilmanøver når dekket var fullt av fall og skjøter. Da måtte det skværes opp, dvs alt måtte bringes i orden, kveiles og henges på rett sted.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er jo utalling ord og utrykk som brukes i dagligtale som har sitt utpring fra seilskutene. I 1999 hadde jeg et to ukers opphold på Sørlandet og "båsen" der foklarte masse om det, men dessverre, mye av det ble nok skrevert ned i glemmeboken...

 

Men uttrykket "skvære opp" brukes jo nå feks. om nå noe må ordnes opp, uvennskap, fiendeskap.

Ombord i Sørlandet ble dette brukt etter en større seilmanøver når dekket var fullt av fall og skjøter. Da måtte det skværes opp, dvs alt måtte bringes i orden, kveiles og henges på rett sted.

<{POST_SNAPBACK}>

"Shipshape"

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"Å klare brasene" Hale i brasene når vi snur råa slik at seilene vendes,

"det går på stumpene løs" Stumpseilet er vel det siste som tas i sterk vind. Tror stumpseil er seilet over storseilet/fokkeseil på forreste mast.

Redigert av Lestl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra min korte tid på fullriggeren Sørlandet mener jeg bestemt å huske at seilene som på illustrasjonen over er omtalt som undre mersseil, ble kalt Stump. Da er det vel kanskje derfra man har uttrykk som "nå går det på stumpene", "berge stumpene" etc, da disse seilene gjerne var de siste man revet ved uvær?

 

Lestl var inne på det samme, og la inn sitt innlegg mens jeg skrev dette :smiley:

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Lestl o Candnoe!

 

jag tror ni har rett, när man tagit segel för segel til slut så återstår bare 'undre märseglen' (om jag kommer ihåg rätt!)

vilket er de sista man har uppe, (det kan ju vara flera sådana på olika master!)

då går det för bare stumpane.......

 

I Evert Taubes "Balladen om Briggen Blue Bird of Hull" så sjunger man att man seglade

för "sviktade stumpar" vilket innebär att man revar dessa sista segel genom att binda upp

ena enden mot rårnocken, så att man seglar med halva stumpen, dvs triangelsegel !

 

Vi har ju en baatplassenmedlem som seglade hela förra sommaren på Sörlandet, vi får väl

vänta tils han kommer på banan her o förklarar för oss 'söndagsseglare'! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I Evert Taubes "Balladen om Briggen Blue Bird of Hull" så sjunger man att man seglade

för "sviktade stumpar" vilket innebär att man revar dessa sista segel genom att binda upp

ena enden mot rårnocken, så att man seglar med halva stumpen, dvs triangelsegel !

<{POST_SNAPBACK}>

Den samme sangen inneholder også strofen: "Surra svänsken til rors, han kan dreia en spak. Ropa skepparn, og ragboy slods av." Med forbehold om skrive- og hørselsfeil. Hva er en Ragboy?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den samme sangen inneholder også strofen: "Surra svänsken til rors, han kan dreia en spak. Ropa skepparn, og ragboy slods av." Med forbehold om skrive- og hørselsfeil. Hva er en Ragboy?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det ha noe med dette å gjøre?

 

Sakset fra oxford dictionary:

 

Rag-and-bone man : an itinerant dealer in old clothes.furniture, etc.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Den samme sangen inneholder også strofen: "Surra svänsken til rors, han kan dreia en spak. Ropa skepparn, og ragboy slods av." Med forbehold om skrive- og hørselsfeil. Hva er en Ragboy?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Lars !

 

det skall nog vara "Allright boys, lös av!"

 

 

fann denna texten vid ett hastigt sök på google,

 

där står det 'sviktande stumpar' men jag har hört att det heter 'sviktade' vad er rett???

 

 

 

Balladen om briggen "Blue Bird" av Hull

Evert Taube

 

Det var "Blue Bird" av Hull, det var "Blue Bird", en brigg,

som med sviktande stumpar stod på

över Soten i snöstorm med nerisad rigg

själva julafton sjuttiotvå.

Surra svensken till rors! Han kan dreja en spak,

ropa skepparn. Allright boys, lös av!

Och Karl Stranne från Smögen blev surrad till rors

på "Blue Bird", som var dömd att bli vrak.

Han fick Hållö fyrs blänk, fast av snöglopp och stänk

han stod halvblind - han fick den i lo,

och i lä, där låg Smögen, hans hem, där hans mor

just fått brevet ifrån Middelsbrough.

- Nå vad säger du Karl, går hon klar? - Nej, kapten!

Vi får blossa, för här är det slut!

Vi har Hållö om styrbord och brott strax i lä!

- Ut med ankarna! Båtarna ut!

 

Men hon red inte opp. Och hon fick ett par brott,

som tog båten de hade gjort klar.

- Jag tror nog, sa Karl Stranne, att far min har gått

ut emot oss jag litar på far!

Båt i lä! Båt i lä! Det är far - Det är vi!

Det är far min från Smögen! Hallå!

Båt i lä! Sjöng han ut, di är här! Jumpa i

alle man - I blir bärgade då!

 

Det var Stranne den äldre, en viking, en örn,

som på julafton sjuttiotvå

tog sitt renade brännvin ur vinskåpets hörn

till att bjuda de skeppsbrutna på

- Hur var namnet på skutan, han sporde och slog

nio supar i spetsiga glas.

- Briggen "Blue Bird"! - - Det tionde glaset han tog

och han slog det mot golvet i kras!

 

- Sa ni "Blue Bird", kapten, - briggen "Blue Bird" av Hull?

Gud i himlen! var är då min son?

Var är pojken, kapten? För vår frälsares skull!

Det blev dödstyst bland männen i vrån.

- - - - - - - - - - - - - - - -

 

Gubben Stranne tog sakta sydvästen utav.

- Spara modern, kapten, denna kväll!

Nämn ej namnet på briggen, som har gått i kvav -

Nämn ej "Blue Bird" av Hull, är Ni snäll!

Och kaptenen steg upp. Han var grå, han var tärd -

stormen tjöt, knappt man hörde hans ord -

när han sade med skälvande röst till sin värd:

 

- Karl stod surrad och glömdes ombord!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Lars !

 

det skall nog vara  "Allright boys, lös av!"

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, som jeg sa, "med forbehold om hørselsfeil". Takk skal du ha. Og takk for teksten, en fantastisk sang. Jeg har den i en innspilling som gruppen "Imperiet" har gjort, men jeg har ikke sett hele teksten før.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I Evert Taubes "Balladen om Briggen Blue Bird of Hull" så sjunger man att man seglade

för "sviktade stumpar" vilket innebär att man revar dessa sista segel genom att binda upp

ena enden mot rårnocken, så att man seglar med halva stumpen, dvs triangelsegel !

Ja Gunga Din,

 

Dette er helt riktig og man har faktisk noe tilsvarende med gaffelseil som føres på bom. Når man skulle redusere disse i en fart ble 'piken' låret, mens 'kloen' fortsatt hang. Dermed var seilet redusert til en 'tresnipp' - og det kalte man "skandalisert".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Artig at så mange har vært på skoleskipet "Sørlandet", var selv der i 6 uker for 15 år siden. "Grunnkurs i sjømannskap og seiling" het det da. Likte ikke å klatre i riggen, så jeg holdt meg i maskinrommet..... :rolleyes:

 

Hørte en gang et program på radio som handlet om ord og uttrykk fra seilskute-tiden, husker ikke så mye av det men det ble nevnt å "gi opp" (tauet til seilet), "på høy tid" (når vannstanden var høy nok). En masse ord og uttrykk ble nevnt, som vi bruker hver dag uten å vite hva vi egentlig sier!

 

Andre som hørte programmet??

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...