Jump to content

Splitte mine bramseil


REM

Recommended Posts

hører vel hjemme fra seilskutetiden vil jeg tro. Er det noen som kan forklare hva bramseil er for noe? Videre, som motorbåtmann plukker jeg stadig opp utrykk fra seilmiljøet som jeg ikke vet betydningen av.

Genoa feks?

Genaker?

Fokk?

Spinnaker tror jeg at jeg har fått med meg. Det er den store ballongen foran som de bruker når de skal hjem om kvelden?

Slør?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bramseilet finnes på skuter med råseil, så som Sørlandet, C. Radich, Statsraad Lehmkuhl osv.

Bramseilet er altså seil nummer to, når du teller seilene ovenfra og nedover. Nederste seil har forskjellige navn etter hvilken mast de befinner seg på (husker ikke helt i farten), deretter stump, mers, bram og røyl. Med litt forbehold om at jeg husker riktig, det er 10 år siden jeg hadde 6 uker på "Sørlandet". Men bramseilene er jeg sikker på, og det var de du spurte om :smiley:

 

De andre seilen har jeg også en viss peiling på, men overlater for sikkerhets skyld disse til de erfarne seilerne her på forumet, som nok kan gi enda mer presise svar.

 

Å seile slør er å ha vinden inn på tvers.

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hører vel hjemme fra seilskutetiden vil jeg tro. Er det noen som kan forklare hva bramseil er for noe? Videre, som motorbåtmann plukker jeg stadig opp utrykk fra seilmiljøet som jeg ikke vet betydningen av.

Genoa feks?

Genaker?

Fokk?

Spinnaker tror jeg at jeg har fått med meg. Det er den store ballongen foran som de bruker når de skal hjem om kvelden?

Slør?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette kan bli interessant. Jeg har selv litt problemer med hva man gjør når man seiler på slør og lens. Det eneste jeg kan hjelpe deg med er at jeg tror at gennaker må være en kombinasjon av spinaker og genoa, og at en genoa er en ekstra stor fokk (forseil)????

 

Her står motorbåtfolket klar til å lære.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Bramseil er det tredje seilet nedenfra på en råseilrigg. Man revet ovenfra og når også bramseilet blåste ut så gikk det hardt for seg.

 

Genoa er et forseil som enkelt forklart går bakenfor masten.

 

Gennaker er en blanding av spinnaker og genoa. Den settes fri av forstaget mellom en krok på fordekket og fallet. Enklere og mindre mannskapskrevende å seile med enn spinnaker.

 

Fokk er et forseil som enkelt sagt ikke går bakenfor masten. På seilskip het forseilene innenfra fokk, klyver og jager. De satt på klyverbommen, det som enkelte kaller baugspyd eller baugspryd som er noe helt annet.

 

Spinnaker skriver seg fra en J båt seiler som absolutt skulle vinne og fikk sydd seg et digert lenseseil. Siden gubben het Spiener ble det Spieners Acre som ble til spinnaker.

 

Slår er å seile på kurser med vinden inn aktenfor tvers men ikke rett bakfra. Da er det lens. Med vinden inn på tvers er det romskjøts seilas.

 

Mindre forvirra?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei

Grovt fortalt er

Genoa; Stort forseil

Genaker; Ikke flyvende spinnaker, d.v.s. et "hjørne" er festet i båten.

(Ikke skjøt, kun bras).Skjøtet er på le-siden, brasen er på lo-siden som er

den siden bommen står 90 grader på vinden.

Fokk; Mindre forseil.

Er ikke helt sikker, men jeg mener grensen mellom fokk og genoa går

ved ca. 100 %. (Ingen overdekning av storseil)

F.eks. 130% = 30% overdekning av storseil.

Jeg er helt åpen for korrigeringer. :wink:

mvh

giver

P.s. Du får sikkert flere utfyllende innlegg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Genoa er et forseil som enkelt forklart går bakenfor masten.

 

Gennaker er en blanding av spinnaker og genoa. Den settes fri av forstaget mellom en krok på fordekket og fallet. Enklere og mindre mannskapskrevende å seile med enn spinnaker.

 

Fokk er et forseil som enkelt sagt ikke går bakenfor masten.

<{POST_SNAPBACK}>

For kanskje å klarne litt opp i forvirringen: Det Krapyl sier er helt riktig, men jeg tillater meg å skrive det på en annen måte.

 

Både fokk og genoa er forseil, dvs de står foran masten, i motsetning til storseilet som står bak. Både fokk og genoa heises opp langs forstaget (wire som går fra masten og ned til baugen) Forskjellen på dem er at fokka ikke kan være større enn arealet mellom mast, dekk og forstag, mens genoaen er så stor at den overlapper masten. Alle seilbåter uten de minste jollene har et storseil og en fokk eller en genoa.

 

I tillegg til dette kan man ha en gennaker eller en spinnaker. Disse står også foran masten. Avhengig av vindretning og -styrke velger man hvilket forseil man bruker. Ved vinden inn aktenfra bruker man spinaker, etterhvert som vinden dreier mer og mer så den kommer fra siden kan man bytte ut dette med en gennaker, evt gå rett på en genoa (eller en fokk hvis det blåser mye) Ved seiling "mot" vinden må du bruke fokk eller genoa.

 

En stor forskjell på disse seilene er måten de er festet til båten på. Avhengig av "hvor godt" de er festet, kan vi karakterisere de ulike typene. Fokk og genoa er festet langs forstaget, og blir strammet til ønsket stillingen med å trekke i det frie hjørnet. En gennaker er festet bare i to av hjørnene (ikke langs forstaget) og justeres også vha det siste hjørnet. En spinaker er bare festet i toppen, og begge de to andre hjørnene må brukes for å justere det. Det sier seg selv at det er vanskeligere å håndtere en spinaker enn f.eks en fokk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva med overskriften: Splitte mine bramseil?

 

Kan vel gjette meg til at det er et kraftuttrykk som f.eks. henspeiler på så dårlig vær at bramseilet står i fare for å splittes/revne. Noen som har en litt mer kvalifisert forklaring?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mange gode forklaringer her, og mange nye seilnavn på skuteseil :smiley:

 

Kan jo legge til at det viktigste forskjellen mellom spinnaker og genenaker er at mens en spinnaker er symmertisk i lengdeaksen ("høyden"), er en gennaker asymmetrisk.

 

Det betyr med andre ord at mens det er fort gjort (og "ufarlig") å sette en spinnaker på "vrangen", anbefales det absolutt ikke å gjøre det samme med en gennaker....

 

Det er heller ikke noe problem å gå på en lensekurs med en gennaker, men det er vanskelig å gå platt lens (med vinden rett bakfra) siden gennakeren ikke, hverken "lovlig" eller rent praktisk i alle fall, kan brases opp i lo som jo spinakeren kan. Gennakeren befinner dermed seg i vindskyggen av storseilet og vil ofte kollapse.

 

Benytter man gennaker med "kurs" rett med vinden velger man heller å sløre med vinden inn litt fra siden og jibbe seg "nedover" mot målet. VMG (fart mot mål - "Velocity Made Good ") blir ofte like bra eller bedre siden man ved å sløre på mange båter får en høyere høyere fart gjennom vannet på tross av at man altså totalt seiler lengre totaldistanse.

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Genoa er et forseil som enkelt forklart går bakenfor masten.

<{POST_SNAPBACK}>

Både genoa og fokk er festet i forstaget mener jeg nå å ha lært. Hvor er den andre enden av genoaen festet? Den kan ikke være festet i masta da den jo "går forbi (overlapper) masta"

Hva med overskriften: Splitte mine bramseil?

Kan vel gjette meg til at det er et kraftuttrykk som f.eks. henspeiler på så dårlig vær at bramseilet står i fare for å splittes/revne. Noen som har en litt mer kvalifisert forklaring?

<{POST_SNAPBACK}>

SveinHas antagelser her er vel formodentlig riktig? I en slik situasjon var vel neste trekk å ta ned (reve?) bramseilet "for å berge stumpene" eller?

Benytter man gennaker med "kurs" rett med vinden velger man heller å sløre med vinden inn litt fra siden og jibbe seg "nedover" mot målet.

"Jibbe seg nedover"? Jeg ville trodd at når du beveger deg mot vinden vil du "jibbe deg oppover"? Appropos jibbe. Er det det samme som å krysse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På seilskip het forseilene innenfra fokk, klyver og jager. De satt på klyverbommen, det som enkelte kaller baugspyd eller baugspryd som er noe helt annet.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette stemmer jo ikke med illustrasjonen til Cand. noe. Der er jo det nederste seilet på den fremste masten benevnt som fokk.

 

Og 'fokkeslask' er jo et uttrykk som en har hørt. Hva eller hvem har fått denne betegnelsen, og hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Både genoa og fokk er festet i forstaget mener jeg nå å ha lært. Hvor er den andre enden av genoaen festet? Den kan ikke være festet i masta da den jo "går forbi (overlapper) masta"

 

 

"Jibbe seg nedover"?  Jeg ville trodd at når du beveger deg mot vinden vil du "jibbe deg oppover"? Appropos jibbe. Er det det samme som å krysse?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Rem !

 

den andre enden er fästat i ett skot...genua eller fock-skot (skot =svensk, du får sikkert snart det norska ordet!) men du kan se her på bilden 'skotet' går via ett block i dekket akterut till cockpit

der man 'skotar' med hjälp av wincharna!

går man mot vinden på kryss, så skotar man hårdare

går man med vinden, slör eller lens så slakker man, genuan måste ut!

Bilde

 

din sista fråga

Jibbe det gör man när man går från en slörbog över till en annan slörbog, då tar vinden tag i

i akterkant på seglet o kaster över seglet, kan gå veldi fort... samma sak sker med

storseglet, som sitter fästad til bommen, då kommer bommen alltså farande med en veldig fart,

vilket kan vara farligt ! det har du sikkert hört talas om, folk som nåst åka o sy!

'pass opp for jibben' det er ett varningsrop ombord på en segelbåt, då duckar alla seglare med automatik o kastar ett öga direkt på bommen oavsett vad dom håller på med!

 

att vända mot vinden, kallas för att 'slå' eller 'stagvende' då fladdrar seglen og det er icke farligt på samma sätt som en jibb!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"Jibbe seg nedover"?  Jeg ville trodd at når du beveger deg mot vinden vil du "jibbe deg oppover"? Appropos jibbe. Er det det samme som å krysse?

<{POST_SNAPBACK}>

Man krysser/"slår"/stagvender mot vinden, men når man gjør det tilsvarende MED vinden så "jibber" man. En gennaker er et "medvindsseil, og kan ikke brukes på kryss.

 

En annen måte å forklare forkjellen på et slag og en jibb er: "Passerer" vinden baugen (altså man har vinden i mot) så slår man, passerer den hekken (man har vinden bakfra) så jibber man.

 

I en regatta er ift. kappseilings bestiemmelsene definisjonen på når et slag/jibb er utført det øyeblikk bommen passerer midstillingen i båten.

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer jo ikke med illustrasjonen til Cand. noe.  Der er jo det nederste seilet på den fremste masten benevnt som fokk.

 

Og 'fokkeslask' er jo et uttrykk som en har hørt. Hva eller hvem har fått denne betegnelsen, og hvorfor.

<{POST_SNAPBACK}>

Både ja o nej !

 

på en del segelfartyg så kallar man det främre råseglet, som på Cand.noe's bild, för en 'bred-fokk'

eftersom alla andra försegel , jagare, klyvare, jib, flying jib sitter festade i bogsprötet !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har jeg nevnt et uttrykk som ikke burde nevnes, eller.............. :confused:  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Se innlegg nr. 15, der er det sitert ... uttrykket var "fokkeslasken" ... :lol:

 

Hvilket påminner meg om navnet på et landsdekkende advokatfirma: Vogt & Wiig. V'en i Vogt uttales som "F" og G'en i Wiig uttales som "K".

 

Lurer da litt på hvordan det går når de presenterer seg for engelsktalende kunder??? :confused::lol::lol::lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kjenner til kom "Splitte mine bramseil" som et resultat av at seilskutene og riggene ble større og større.

 

Det ble derfor nødvendig å splitte noen av seilene for å få dem i en håndterbar størrelse. På tegningen ovenfor er mersseilene splittet, de består av øvre og undre mersseil. Bramseilene derimot er ikke splittet. Men finner man frem tegninger av større fullriggere og spesielt de hurtigseilende klipperskip - så ser man ofte at også bramseilene er splittet i øvre bram og undre bram.

 

Når det gjelder "fokk" så brukes det på vanlige små seilfartøyer om det første stagseilet forenom masten, og videre forover kan det være eksempelvis klyver, jager og jibb. Men på et skværrigget fartøy, der var det vanligvis det forre undre skværseilet som hadde betegnelsen "fokk".

 

Den gamle sjømannsvitsen turde være kjent: Det var en seilskute hvor man hadde vært uheldig og ødelagt fokken og hadde ingen i reserve, men man hadde flere bramseil til overs. Da man møtte en annen seilskuste ute på havet signaliserte man over: "Can you change bram for fock?" - og fikk promte svar: "Keep your bram and fuck yourself!" . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mindre forvirra?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei.... Eller, kanskje litt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...