KongKing Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Hvor mye ligger forbruket på med en slik båt? Jeg regner for det meste å gå i 8-9 knop, men selvfølgelig tidvis raskere. Hvis jeg f.eks skal fra Asker til Strømstad i blandet fart. Hva er prisen på en slik tur? Kan man kjøre på lav fart med bare en motor? Sparer det noe drivstoff? Jeg er av den oppfatning at om diselutgiftene er på 20 istedet for 10 tusen så er ikke det verdens undergang. Har f.eks en bil som skurker 1,5 l på mila, men gleden ved å ha en slik bil gjør at jeg synes det er verdt det. Ikke kjører jeg så voldsomt mange km at det utgjør all verden ifht en liten minibil.... Kk Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Har du en slik båt velger du selv hvor mye diesel du bruker. Går du på en motor i optimal hastighet med en slik båt, går du fra Asker til Strømstad på 80 liter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oivindg Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 (redigert) Hvor mye ligger forbruket på med en slik båt? Jeg regner for det meste å gå i 8-9 knop, men selvfølgelig tidvis raskere. Hvis jeg f.eks skal fra Asker til Strømstad i blandet fart. Hva er prisen på en slik tur? En tommelfingerregel er vel 200gram diesel pr. hestekraft pr. time. Så hvis du kjører i en fart der du tar ut 300 hester av hver motor ender du veldig grovt på 0.2*300*2=120 liter/time. Jeg tror min båt bruker rundt 100 liter i timen på marsjfart, drøyt 20 knop. Det blir 4-5 liter pr sjømil. Etter det jeg har lest er forbruket pr. sjømil omtrent det samme fra 9-10 knop og opp til et par knop under toppfart. Men på 7-8 knop kan det vel gå ned til nesten halvparten. Selv går jeg mye i 6-8 knop. Ikke for å spare drivstoff, men fordi jeg synes det er veldig trivelig i den farta. Redigert 4.Desember.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
pipp Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 husk 200gram diesel er mye mer en 2dl husker ikke egenvekt på diesel, men den er mye lettere enn vann. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 (redigert) husk 200gram diesel er mye mer en 2dl husker ikke egenvekt på diesel, men den er mye lettere enn vann. Det er helt riktig, det var derfor jeg sa "veldig grovt". :) Diesel kan ligge på 0.8-0.95 i egenvekt, tror jeg, men båtdiesel er vel i den lettere enden av skalaen. Redigert 4.Desember.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Ingvarjg Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 (redigert) 200 gram/kWh stemmer bedre, 1 kW=1,36 hk. Diesel har en egenvekt på ca 0,85 kg/liter. Redigert 4.Desember.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 200 gram er vel omtrent 2,38 dl Sitér dette innlegget Link to post
trosnavåg Svart 21.Desember.2012 Del på Facebook Svart 21.Desember.2012 Fikk noen dårlige bilder av flyen på SunQuesten: Blå benk forran, en liten vinkel bak og åpent rekkverk bakover. Har vurdert P415 i Stvg som ett bedre alternativ, godt utstyrt og selges for under 850'. Begge er vel båter som må tvinges opp i fart med rå kraft og drar "halve havet" etter seg? Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Fikk noen dårlige bilder av flyen på SunQuesten: Blå benk forran, en liten vinkel bak og åpent rekkverk bakover. Har vurdert P415 i Stvg som ett bedre alternativ, godt utstyrt og selges for under 850'. Begge er vel båter som må tvinges opp i fart med rå kraft og drar "halve havet" etter seg?etter som jeg har fått med meg er VP 61 for liten til å få en P415 opp av vannet. At det må VP71 til for å få dette til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.