Jump to content

Er SunQuest 44 med 2 x 380 hk Saab Iveco SRM8361 kvalitet?


KongKing

Recommended Posts

Ligger en Sun Quest 44 på finn:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37792901

 

Er dette en "ukurant" halvfabrikat, eller kvalitetsbåter? Den er jo stor og med mye plass. Fint alternativ til f.eks en P35 (med litt pruting...). Prisen på en såpass stor båt virker jo brukbar. Noen kjente feil/feller med disse båtene eller motorene?

 

Motorene er 2 x 380 hk Saab Iveco SRM8361. De er vel lavturtallsmotorere? Max turtall 2400 rpm. ca. 2750 hrs. Tåler slike motorer mer og har mindre slitasje pga det lave turtallet? Hvordan er det med deler til disse motorene og verksted i Oslofjorden?

 

Ville laget ny badeplatform i hele båtens bredde dersom jeg hadde hatt den, men ellers liker jeg løsningene og plassen i denne båten :-)

 

For meg er det ikke så viktig med gjensalgspris da jeg, om jeg hadde kjøpt en slik båt, ville hatt den i minst 15-20 år (tror jeg.. ;-) ) hvis ikke jeg vinner i Lotto da....

 

Kongking

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Kjenner ikkje båttypen, men den var knallstilig ! :thumbsup:

 

Denne båten bør imidlertid gå an å få rimeligere synest eg.

Det var litt kosmetisk å sette fingen på, spesielt i maskinrom. Eine toalettrom er ikkje deilig å se bak nede i hjørnene. Påkostninger som er ramset opp er jo mye snålt. Batterier og kalesjer som allerede er 8-10 år gamle skal ikkje være med å trekke opp summen over påkostninger.

Noen punkt som gjer meg betenkt er feks om agregatet: Kjøpt Mase- service Mase - overhalt Mase. Snakker vi ukyndig servicemann? Kva anna har vedkommende skrud på i så fall? Men kan jo være uflaks.

Forsterkinger av skrog er noko du må få kjente av båttypen til å uttale seg om.

Kalesje over akterdekk eit år og på akterdekk neste år, eg skjønte ikkje den.

Og for 35000kr skulle montøren helst brukt noko anna en tyssesag for å slipe ned plastring rundt thrustertunell.... :giggle:

Eg trur nok båten er bedre en eg fikk inntrykk av gjennom bilder og tekst nå.

Motorene hadde ikkje skremt meg, tunge solide, men eg kjenner ikkje akkurat nummeret i rekka.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Mulig at han legger ut alle oppdateringene for å vise at båten er tatt vare på og oppgradert underveis? Jeg reagerte også på slurvete jobb rundt baugpropell. Og jeg ble ikke klok på kalesjeløsningene ifht tider bildene er tatt, men men.

 

Skrogstiver er jeg også spent på hva er for noe og behovet for det... De merkelige hvite merkene bak på sidene på den blå lista er jo også et mysterium. Ser helt kokkos ut... Men det er vel enkelt å gjøre noe med.

 

Synes installasjonene i motorrommet ser uryddig ut med kabler og slanger i hytt og pine. Er ikke lagt arbeid i å få det ryddig og oversiktelig ut synes jeg. Det borger jo ikke for kvalitet, men mulig jeg ser litt for negativt på det.

 

Motorene er jo viktig og der er må det være skikkelige saker.

 

Den burde kanskje være mulig å få ned i pris som du sier.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

På 90 tallet ble Sunquest 44 ofte levert som halvfabrikat, disse er laget av Colvic Craft i UK. Om dette er et halvfabrikat er ikke så godt å si..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Syns båten så ganske fin ut jeg, bedre enn mye som lages i dag. Cockpiten var ikke direkte stilig, men det er vel ikke det farligste med en sånn båt. Selve annonsen var kanskje "to much". Det er nå så, virker som om selger har passet brukbart bra på båten, så fin ut under og han har full oversikt over allt som er gjort m/kvitteringer formoder jeg? Motorene er jo noen år men slett ikke gammeldagse eller noe dårligere enn andre "hudfarger". Kurrante nok og store nok til å være solide med riktig vedlikehold. Etter min mening er du nesten nødt til å kunne skru litt selv for å eie en så gammel båt. Potensialet for store regninger er alltid til stede uansett merke. ~50.000,- i årlig påkost er vel ganske normalt?

Link to post

Hadde jeg kjøpt båten ville det første jeg hadde gjort å leid inn en skipselektrikker og fått lagt opp sikkelige tekniske løsninger, for det var et virrvarr av ledninger rør og ralemikk som ser ut til å ha vært lagt opp helt uten mål og mening. Tross 100 bilder synes ikke eieren flybridge var nevneverdig å ha med! En liten bit av akterbenken der var med..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Akkurat det med mangel på bilde av fly på flybåter er en gjenganger på finn. Merkelig at en av de største pre ved en slik båttype utelates...

 

Enig ifht opprydding under dørken.

 

Ang motorer... Hva er vedlikeholdskostnadene på slike motorer pr sesong? Er også litt skeptisk til at det er byttet noe på bare en motor og ikke den andre. F.eks motorlabber. Er vel trolig at det må byttes på den andre også ganske snart?

 

Jeg kan lite om motorer, men etter å ha hatt en md17c jeg feilsøkte en del påmfor 2 sesonger siden fant jeg ut at det faktisk ikke er atomfysikk å skru. Disse motorene er vel såpass gamle at det er mulig å skru på selv uten å være elektroingeniør eller dataexpert....

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Har ingeting å si, men det stod vel aifo på kjølere på båten. Det er italiensk. Men kanskje montert sammen i Bergen.

Motorlabber er bagateller så lenge motorene allerede er der og står på labber.

Kom deg ombord å kikk er mitt råd. Bruk nesen og vurder om det lukter greit. Og finn ut av de forsterkningene , er det noa alle slike måtte igjennom, og ble det gjort i tide? :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

 

Ser det var endel grums med Cat i en annen tråd nylig.

 

Etter hva jeg her lest meg til er det de tidlige 3126 (3116) Cat motorene som har hatt blokk havarier med spekk i front.. Disse har blitt byttet uten og mukke vistnok fra CAT da det har hvert en veldig kjent feil. Det står ikke om det er 3126 i denne princessen.. Foruten de kjente feilene så har ikke Cat hvert noe dårllige greier.. tvert imot.. Jeg selv hadde ikke hvert redd for og ha cat i båten. På denne Princessen har de ruslet 1350 timer og eier hevder de summer og går.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Det ligger også en princess 415 med utropspris på 800 tallet. Det blir vel en mye større og bredere båt enn 360, men også en del eldre båt.

 

Kikket selv på Sunquest før, men da den mindre utgaven. La den litt til side da det prismessig ikke var så mye lavere, men kanskje mer ukurrant. Men er alternativet p35 synes jeg Sunquest 44 ville vært et interssant alternativ. Men er princess 415 alternativet, også prismessig, ville jeg vært mer usikker.

Link to post

Ikke for å kuppe tråden, men det er ikke så vanskelig å finne bilder av flybridge av de forskjellige båtene som har det.. Poenget er at det er av ganske stor interesse om det . f.eks er fult insrumentert hvordan tilstand til stoler og soffa er osv.. om den kansje er ombygget layoutmessig.. er det kalesje over osv..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Poenget var vel å stille spørsmål med hvorfor folk aldrig (nesten) har med bilder av flybridgen i annonsen. Dette tiltross for at de gjerne skryter hemningsløst av hvor fin båten er og hvor god plass og flott det er på flybridge. Har de egentlig noe å skjule når det kommer til stykket?

Ellers var vel denne Aquaquesten et typisk -80 tallsprodukt med alt for liten fly og badeplattform etter dagens standard.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...