KongKing Startet 23.November.2012 Del på Facebook Startet 23.November.2012 (redigert) Ligger en Sun Quest 44 på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37792901 Er dette en "ukurant" halvfabrikat, eller kvalitetsbåter? Den er jo stor og med mye plass. Fint alternativ til f.eks en P35 (med litt pruting...). Prisen på en såpass stor båt virker jo brukbar. Noen kjente feil/feller med disse båtene eller motorene? Motorene er 2 x 380 hk Saab Iveco SRM8361. De er vel lavturtallsmotorere? Max turtall 2400 rpm. ca. 2750 hrs. Tåler slike motorer mer og har mindre slitasje pga det lave turtallet? Hvordan er det med deler til disse motorene og verksted i Oslofjorden? Ville laget ny badeplatform i hele båtens bredde dersom jeg hadde hatt den, men ellers liker jeg løsningene og plassen i denne båten :-) For meg er det ikke så viktig med gjensalgspris da jeg, om jeg hadde kjøpt en slik båt, ville hatt den i minst 15-20 år (tror jeg.. ;-) ) hvis ikke jeg vinner i Lotto da.... Kongking Redigert 23.November.2012 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Kjenner ikkje båttypen, men den var knallstilig ! Denne båten bør imidlertid gå an å få rimeligere synest eg. Det var litt kosmetisk å sette fingen på, spesielt i maskinrom. Eine toalettrom er ikkje deilig å se bak nede i hjørnene. Påkostninger som er ramset opp er jo mye snålt. Batterier og kalesjer som allerede er 8-10 år gamle skal ikkje være med å trekke opp summen over påkostninger. Noen punkt som gjer meg betenkt er feks om agregatet: Kjøpt Mase- service Mase - overhalt Mase. Snakker vi ukyndig servicemann? Kva anna har vedkommende skrud på i så fall? Men kan jo være uflaks. Forsterkinger av skrog er noko du må få kjente av båttypen til å uttale seg om. Kalesje over akterdekk eit år og på akterdekk neste år, eg skjønte ikkje den. Og for 35000kr skulle montøren helst brukt noko anna en tyssesag for å slipe ned plastring rundt thrustertunell.... Eg trur nok båten er bedre en eg fikk inntrykk av gjennom bilder og tekst nå. Motorene hadde ikkje skremt meg, tunge solide, men eg kjenner ikkje akkurat nummeret i rekka. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KongKing Svart 23.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2012 (redigert) Mulig at han legger ut alle oppdateringene for å vise at båten er tatt vare på og oppgradert underveis? Jeg reagerte også på slurvete jobb rundt baugpropell. Og jeg ble ikke klok på kalesjeløsningene ifht tider bildene er tatt, men men. Skrogstiver er jeg også spent på hva er for noe og behovet for det... De merkelige hvite merkene bak på sidene på den blå lista er jo også et mysterium. Ser helt kokkos ut... Men det er vel enkelt å gjøre noe med. Synes installasjonene i motorrommet ser uryddig ut med kabler og slanger i hytt og pine. Er ikke lagt arbeid i å få det ryddig og oversiktelig ut synes jeg. Det borger jo ikke for kvalitet, men mulig jeg ser litt for negativt på det. Motorene er jo viktig og der er må det være skikkelige saker. Den burde kanskje være mulig å få ned i pris som du sier. Kk Redigert 23.November.2012 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 På 90 tallet ble Sunquest 44 ofte levert som halvfabrikat, disse er laget av Colvic Craft i UK. Om dette er et halvfabrikat er ikke så godt å si.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tb55 Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 ...og motorene er marinisert i Bergen av SABB, ikke av Saab i Sverige som selger later til å tro. Motormessig ville jeg følt meg komfortabel med disse, og iallefall følt meg tryggere enn om de hadde hatt en annen farge, for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Syns båten så ganske fin ut jeg, bedre enn mye som lages i dag. Cockpiten var ikke direkte stilig, men det er vel ikke det farligste med en sånn båt. Selve annonsen var kanskje "to much". Det er nå så, virker som om selger har passet brukbart bra på båten, så fin ut under og han har full oversikt over allt som er gjort m/kvitteringer formoder jeg? Motorene er jo noen år men slett ikke gammeldagse eller noe dårligere enn andre "hudfarger". Kurrante nok og store nok til å være solide med riktig vedlikehold. Etter min mening er du nesten nødt til å kunne skru litt selv for å eie en så gammel båt. Potensialet for store regninger er alltid til stede uansett merke. ~50.000,- i årlig påkost er vel ganske normalt? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Hadde jeg kjøpt båten ville det første jeg hadde gjort å leid inn en skipselektrikker og fått lagt opp sikkelige tekniske løsninger, for det var et virrvarr av ledninger rør og ralemikk som ser ut til å ha vært lagt opp helt uten mål og mening. Tross 100 bilder synes ikke eieren flybridge var nevneverdig å ha med! En liten bit av akterbenken der var med.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KongKing Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 (redigert) Akkurat det med mangel på bilde av fly på flybåter er en gjenganger på finn. Merkelig at en av de største pre ved en slik båttype utelates... Enig ifht opprydding under dørken. Ang motorer... Hva er vedlikeholdskostnadene på slike motorer pr sesong? Er også litt skeptisk til at det er byttet noe på bare en motor og ikke den andre. F.eks motorlabber. Er vel trolig at det må byttes på den andre også ganske snart? Jeg kan lite om motorer, men etter å ha hatt en md17c jeg feilsøkte en del påmfor 2 sesonger siden fant jeg ut at det faktisk ikke er atomfysikk å skru. Disse motorene er vel såpass gamle at det er mulig å skru på selv uten å være elektroingeniør eller dataexpert.... Kk Redigert 24.November.2012 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Flybridgen så veldig liten ut... Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 Det er jo en "gammeldags" fly som ikke er trukket tilbake over ankterdekk. I tillegg er den ikke dratt så langt frem som den kunne. Synes det ser ok ut for 4-5 personer allikevel. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Har ingeting å si, men det stod vel aifo på kjølere på båten. Det er italiensk. Men kanskje montert sammen i Bergen. Motorlabber er bagateller så lenge motorene allerede er der og står på labber. Kom deg ombord å kikk er mitt råd. Bruk nesen og vurder om det lukter greit. Og finn ut av de forsterkningene , er det noa alle slike måtte igjennom, og ble det gjort i tide? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
All In Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Lukter pengesluk av denne... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 All In, hvorfor lukter det pengesluk av denne? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Thorlyn Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 (redigert) Jeg hadde uten tvil heller pruttet litt på denne og da hatt en MYE mer kurrant båt av anerkjent merke.. nyere også og langt bedre bygd!! P360 er en 40ft foter i dagen size. http://www.finn.no/f...nnkode=38433767 Redigert 24.November.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
KongKing Svart 24.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2012 Den så bra ut :-) Viser vel bare at sunquest-eieren må ned et par hundre tusen for å kunne konkurrere... Litt pussig: sunquesten var lagt ut til 999 000. Nå ligger den ute til 995 000 og det reklameres med NY pris... Haha... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Jeg hadde uten tvil heller pruttet litt på denne og da hatt en MYE mer kurrant båt av anerkjent merke.. http://www.finn.no/f...nnkode=38433767 Det er en båt jeg gjerne skulle hatt! Men hva mener du om motorene? Ser det var endel grums med Cat i en annen tråd nylig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thorlyn Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Ser det var endel grums med Cat i en annen tråd nylig. Etter hva jeg her lest meg til er det de tidlige 3126 (3116) Cat motorene som har hatt blokk havarier med spekk i front.. Disse har blitt byttet uten og mukke vistnok fra CAT da det har hvert en veldig kjent feil. Det står ikke om det er 3126 i denne princessen.. Foruten de kjente feilene så har ikke Cat hvert noe dårllige greier.. tvert imot.. Jeg selv hadde ikke hvert redd for og ha cat i båten. På denne Princessen har de ruslet 1350 timer og eier hevder de summer og går. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nordan family 27 Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Det ligger også en princess 415 med utropspris på 800 tallet. Det blir vel en mye større og bredere båt enn 360, men også en del eldre båt. Kikket selv på Sunquest før, men da den mindre utgaven. La den litt til side da det prismessig ikke var så mye lavere, men kanskje mer ukurrant. Men er alternativet p35 synes jeg Sunquest 44 ville vært et interssant alternativ. Men er princess 415 alternativet, også prismessig, ville jeg vært mer usikker. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Når det gjelder oppgraderingslisten til Sunquesten trornjeg heller dette vitner om et normalt vedlikeholds/nødvendig oppgraderings nivå. Snakker av erfaring, mine årlige "investeringer" overgår nok 50 båtpenger per år med meget stor margin i snitt etter vi fikk "stor" båt. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 25.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2012 Fin den princessen (415). Heller ikke denne annonsen har bilder av fly. Hva er det med flyfolk? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 I dokumentarkivet ligger det link til originale princessbrosjyrer. Der finnes bilder av fly på 415. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Ikke for å kuppe tråden, men det er ikke så vanskelig å finne bilder av flybridge av de forskjellige båtene som har det.. Poenget er at det er av ganske stor interesse om det . f.eks er fult insrumentert hvordan tilstand til stoler og soffa er osv.. om den kansje er ombygget layoutmessig.. er det kalesje over osv.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
REM Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 (redigert) Poenget var vel å stille spørsmål med hvorfor folk aldrig (nesten) har med bilder av flybridgen i annonsen. Dette tiltross for at de gjerne skryter hemningsløst av hvor fin båten er og hvor god plass og flott det er på flybridge. Har de egentlig noe å skjule når det kommer til stykket? Ellers var vel denne Aquaquesten et typisk -80 tallsprodukt med alt for liten fly og badeplattform etter dagens standard. Redigert 26.November.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KongKing Svart 26.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2012 Det er nok fordi mange av fly'ene er små... Når det gjelder denne 80-tallsbåten og liten fly/plattform så er jo å lage en ny og større plattform en "smal" sak. Flyen er som du sier mindre enn dagens standard, men det er vel delvis derfor den er billigere enn nyere båter... Kk Sitér dette innlegget Link to post
egilostebovik Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Dette er en veldig fin båt. Uvanlig leken og kjøre sammenlignet med tilsvarende båter av samme størrelse. Men det er med disse som alle ander "eldre" store raske båter. Du skal være veldig glad skru og kjøpe diesle. ;) Men det vet du helt sikkert siden du vurderer en såpass kostbar båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.