Jump to content

Er SunQuest 44 med 2 x 380 hk Saab Iveco SRM8361 kvalitet?


KongKing

Recommended Posts

Hvor mye ligger forbruket på med en slik båt? Jeg regner for det meste å gå i 8-9 knop, men selvfølgelig tidvis raskere. Hvis jeg f.eks skal fra Asker til Strømstad i blandet fart. Hva er prisen på en slik tur?

 

Kan man kjøre på lav fart med bare en motor? Sparer det noe drivstoff?

 

Jeg er av den oppfatning at om diselutgiftene er på 20 istedet for 10 tusen så er ikke det verdens undergang. Har f.eks en bil som skurker 1,5 l på mila, men gleden ved å ha en slik bil gjør at jeg synes det er verdt det. Ikke kjører jeg så voldsomt mange km at det utgjør all verden ifht en liten minibil....

 

Kk

Link to post

Har du en slik båt velger du selv hvor mye diesel du bruker. Går du på en motor i optimal hastighet med en slik båt, går du fra Asker til Strømstad på 80 liter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hvor mye ligger forbruket på med en slik båt? Jeg regner for det meste å gå i 8-9 knop, men selvfølgelig tidvis raskere. Hvis jeg f.eks skal fra Asker til Strømstad i blandet fart. Hva er prisen på en slik tur?

En tommelfingerregel er vel 200gram diesel pr. hestekraft pr. time. Så hvis du kjører i en fart der du tar ut 300 hester av hver motor ender du veldig grovt på 0.2*300*2=120 liter/time. Jeg tror min båt bruker rundt 100 liter i timen på marsjfart, drøyt 20 knop. Det blir 4-5 liter pr sjømil. Etter det jeg har lest er forbruket pr. sjømil omtrent det samme fra 9-10 knop og opp til et par knop under toppfart. Men på 7-8 knop kan det vel gå ned til nesten halvparten.

 

Selv går jeg mye i 6-8 knop. Ikke for å spare drivstoff, men fordi jeg synes det er veldig trivelig i den farta.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
  • 3 uker senere...

Fikk noen dårlige bilder av flyen på SunQuesten: Blå benk forran, en liten vinkel bak og åpent rekkverk bakover. Har vurdert P415 i Stvg som ett bedre alternativ, godt utstyrt og selges for under 850'. Begge er vel båter som må tvinges opp i fart med rå kraft og drar "halve havet" etter seg?

Link to post

Fikk noen dårlige bilder av flyen på SunQuesten: Blå benk forran, en liten vinkel bak og åpent rekkverk bakover. Har vurdert P415 i Stvg som ett bedre alternativ, godt utstyrt og selges for under 850'. Begge er vel båter som må tvinges opp i fart med rå kraft og drar "halve havet" etter seg?

etter som jeg har fått med meg er VP 61 for liten til å få en P415 opp av vannet. At det må VP71 til for å få dette til
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...