Jump to content

Vann i 290DP drev


magnumm

Recommended Posts

Har nettop tatt opp min Winndy 22DC og funnet vann i oljen når jeg tappet oljen av drevet og vann i knutebelgen. Knutebelgen virkt tett da det luften ble sugd inn i belgen når jeg tok av drevet. Det kan se ut som tetningsringen ved girsjalteren er lekk da det lekker litt olje derfra. Hva bør gjøres - skal jeg skifte bare tetningen eller bør hele drevet gåes over. Drevet er fra 1988 og er kanskje moden for en overhaling. Noen som vet hva dette koster og hvem som er flinke til dette?

Link to post

Lekkasje rundt girsjalteren er ikke uvanelig på VP sine drev. Er en litt dårlig patent på de, når man setter drevet i forover eller revers så

beveger denne tappen seg litt inn/ut. Siden det alltid vil være litt groe her så slites det litt på den ytterste simmerringen hver gang man girer.

 

Hvis drevet ellers fungerer fint så ser jeg ingen grunn til at du trenger og overhale det.

Bytt begge simmerringene og ferdig med det.

 

Vann i knutebelgen er litt verre. Hvis det er vann der så har det trolig også kommet vann på lager i svinghjulskåpa. Da er det bare

spørsmål om tid før de tar kvelden. Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt vinteren på og bytte de lagerene hvis det er kommet saltvann på de.

 

Hvilken motor har du?

 

Har du en 40 eller 41 motor må du dessverre ut med motoren for og bytte lager :-(

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Heisan.

 

Jeg er i samme situasjon som deg dessverre med dp290 drev fra 1988 med vann i oljen x 2. Etter å ha undersøkt litt har jeg fått inntrykket av at Boe AS har fått gode skussmål fra båtmiljøet og velger å sende drevene dit for rep. og gjennomgang. Vurdert alt i fra å gjøre et forsøk på rep. selv til lokalt verksted på Sørlandet men valget falt altså på å sende dem til vestlandet. Frakt koster ca 1000 hver vei, en ekstrautgift jeg gladelig betaler for å få jobben gjort skikkelig av et spesialist-verksted.

Link to post

På 290 drevet sitter det 2 lager, det innerste får du ikke ut "mot drevet".

På f.eks. DPG så er det bare 1 lager, det klarer man og få ut fra utsiden hvis man lager seg et "spesial verktøy"

Mener selvfølgelig at 40/41 motor har 2 lager i svinghjulskåpen for 290 drev. KAD300 har 1 lager i svinghjulskåpen for DPG drev.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Svinghjulskåpen hører til motoren, transomfestet hører til drevet.

 

Med andre ord kan samme drev ha forskjellige svinghjulkåper alt ettersom hvilken motor det er snakk om, da svinghjulskåpen altså hører til motoren ikke til drevet og det er benyttet flere forskjellige utgaver av disse.

Noen motorer har svinghjulskåpe med to lager, og da må det indre lageret taes ut innenfra i svinghjulskåpen, som igjen betyr at motoren må frem eller ut for å få av svinhjulskåpen, mens andre motorer har svinghjulskåpe med ett lager hvor alt kan taes ut bakenfra uten å flytte motoren.

 

Når det kommer til vann i drevet så er eneste sikre måte å vite hvor det lekker, og om drevet er tett, å trykkteste det.

Dersom det har kommet vann inn i belgen er det ikke bare lagrene i svinghjulskåpen som er utsatt, men ofte ryker lagrene i dobbeltlagerboksen først, og dobbeltlagerboksen sitter i drevet der hvor akselen går inn.

Man kan også ha vært heldig, og at alt er i orden, og med mindre det er merkbare ulyder i lagrene er det normalt ikke nødvendig å bytte de, utover at lekkasjer og annet selvfølgelig må repareres.

Link to post

Svinghjulskåpe tolagret modell. Sitter originalt på 30/40/41a/31A og tidlig 41B, Du kan avgjøre om du har tolaget om det er en skrue med tverrspor på toppen av kåpa på innsiden av speilet. (kan taes ut for å montere smørenippel). Enlagrede kåper har ikke dette.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
  • 3 år senere...

Svinghjulskåpe tolagret modell. Sitter originalt på 30/40/41a/31A og tidlig 41B, Du kan avgjøre om du har tolaget om det er en skrue med tverrspor på toppen av kåpa på innsiden av speilet. (kan taes ut for å montere smørenippel). Enlagrede kåper har ikke dette.

 

Løfter denne, da min tur er kommet. Styrbord lager klaget fælt når jeg kjørte ferskvann og frostveske inn i motor i helgen. jeg har 41B, overgangsmodell. Båten er en 91 modell, men ser at flere av løsningene på motor tilhører B variantene fra 89/90, så lurer på om det er flere måter å se om man har en-lager eller to-lager variant?

 

Videre er det slik at man selv med to-lager variant kan bytte det ene lageret fra bakenden? Er vel antakelig dette lageret som har fått smellen, da jeg i fjor fikk hull i belgen, men var ikke lager lyd da, kommet i år det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...