magnumm Startet 26.November.2012 Del på Facebook Startet 26.November.2012 Har nettop tatt opp min Winndy 22DC og funnet vann i oljen når jeg tappet oljen av drevet og vann i knutebelgen. Knutebelgen virkt tett da det luften ble sugd inn i belgen når jeg tok av drevet. Det kan se ut som tetningsringen ved girsjalteren er lekk da det lekker litt olje derfra. Hva bør gjøres - skal jeg skifte bare tetningen eller bør hele drevet gåes over. Drevet er fra 1988 og er kanskje moden for en overhaling. Noen som vet hva dette koster og hvem som er flinke til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 (redigert) Lekkasje rundt girsjalteren er ikke uvanelig på VP sine drev. Er en litt dårlig patent på de, når man setter drevet i forover eller revers så beveger denne tappen seg litt inn/ut. Siden det alltid vil være litt groe her så slites det litt på den ytterste simmerringen hver gang man girer. Hvis drevet ellers fungerer fint så ser jeg ingen grunn til at du trenger og overhale det. Bytt begge simmerringene og ferdig med det. Vann i knutebelgen er litt verre. Hvis det er vann der så har det trolig også kommet vann på lager i svinghjulskåpa. Da er det bare spørsmål om tid før de tar kvelden. Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt vinteren på og bytte de lagerene hvis det er kommet saltvann på de. Hvilken motor har du? Har du en 40 eller 41 motor må du dessverre ut med motoren for og bytte lager :-( Redigert 26.November.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Kire Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Hm, trenger vel ikke ut med motor for å bytte disse?. Du mener vel lageret rett innenfor simmeringene der? Det kan gjøres fra utsiden. En god Volvo mekaniker har nok laget seg et verktøy for å trekke ut rilleaxlingen. Ble ihvertfall byttet på kompis sin båt på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 På 290 drevet sitter det 2 lager, det innerste får du ikke ut "mot drevet". På f.eks. DPG så er det bare 1 lager, det klarer man og få ut fra utsiden hvis man lager seg et "spesial verktøy" Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 https://baatplassen.no/i/topic/79134-skifte-lager-utgende-aksling-vp-dpe-drev/#entry1126490 Trur 40 og 41 a/b har 2 lager. P har 1 lager Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Heisan. Jeg er i samme situasjon som deg dessverre med dp290 drev fra 1988 med vann i oljen x 2. Etter å ha undersøkt litt har jeg fått inntrykket av at Boe AS har fått gode skussmål fra båtmiljøet og velger å sende drevene dit for rep. og gjennomgang. Vurdert alt i fra å gjøre et forsøk på rep. selv til lokalt verksted på Sørlandet men valget falt altså på å sende dem til vestlandet. Frakt koster ca 1000 hver vei, en ekstrautgift jeg gladelig betaler for å få jobben gjort skikkelig av et spesialist-verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 På 290 drevet sitter det 2 lager, det innerste får du ikke ut "mot drevet". På f.eks. DPG så er det bare 1 lager, det klarer man og få ut fra utsiden hvis man lager seg et "spesial verktøy" Mener selvfølgelig at 40/41 motor har 2 lager i svinghjulskåpen for 290 drev. KAD300 har 1 lager i svinghjulskåpen for DPG drev. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøga Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 tru skal man gjøre i kirka . på 41p/42/43/44 /300 er det 1 lager. Drevet henger på utsiden av svinghjulskåpa å har ikke noe med den å gjøre. Nå er drevet hans fra 1988 og får jo tru motor er fra samme årstal og da er det en A eller B motor med 2 lager. og motor må da ut eller frem for å få av svinghjulskåpa. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 Svinghjulskåpen hører til motoren, transomfestet hører til drevet. Med andre ord kan samme drev ha forskjellige svinghjulkåper alt ettersom hvilken motor det er snakk om, da svinghjulskåpen altså hører til motoren ikke til drevet og det er benyttet flere forskjellige utgaver av disse. Noen motorer har svinghjulskåpe med to lager, og da må det indre lageret taes ut innenfra i svinghjulskåpen, som igjen betyr at motoren må frem eller ut for å få av svinhjulskåpen, mens andre motorer har svinghjulskåpe med ett lager hvor alt kan taes ut bakenfra uten å flytte motoren. Når det kommer til vann i drevet så er eneste sikre måte å vite hvor det lekker, og om drevet er tett, å trykkteste det. Dersom det har kommet vann inn i belgen er det ikke bare lagrene i svinghjulskåpen som er utsatt, men ofte ryker lagrene i dobbeltlagerboksen først, og dobbeltlagerboksen sitter i drevet der hvor akselen går inn. Man kan også ha vært heldig, og at alt er i orden, og med mindre det er merkbare ulyder i lagrene er det normalt ikke nødvendig å bytte de, utover at lekkasjer og annet selvfølgelig må repareres. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 Svinghjulskåpe tolagret modell. Sitter originalt på 30/40/41a/31A og tidlig 41B, Du kan avgjøre om du har tolaget om det er en skrue med tverrspor på toppen av kåpa på innsiden av speilet. (kan taes ut for å montere smørenippel). Enlagrede kåper har ikke dette. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Jori Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Svinghjulskåpe tolagret modell. Sitter originalt på 30/40/41a/31A og tidlig 41B, Du kan avgjøre om du har tolaget om det er en skrue med tverrspor på toppen av kåpa på innsiden av speilet. (kan taes ut for å montere smørenippel). Enlagrede kåper har ikke dette. Løfter denne, da min tur er kommet. Styrbord lager klaget fælt når jeg kjørte ferskvann og frostveske inn i motor i helgen. jeg har 41B, overgangsmodell. Båten er en 91 modell, men ser at flere av løsningene på motor tilhører B variantene fra 89/90, så lurer på om det er flere måter å se om man har en-lager eller to-lager variant? Videre er det slik at man selv med to-lager variant kan bytte det ene lageret fra bakenden? Er vel antakelig dette lageret som har fått smellen, da jeg i fjor fikk hull i belgen, men var ikke lager lyd da, kommet i år det. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.September.2016 Del på Facebook Svart 25.September.2016 Legger ved link til to-lagret drev. http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7745630_161?path=MarineDieselEngines%2F7745630%2F7745630_44%2F7745630_161 Ser for meg ut som man kan bytte det bakerste lageret med litt kreativitet, eller tenker jeg feil her? Lage seg ett glidehammerverktøy, sveise rett på lager å dra dette ut? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Løfter denne igjen i håp om at noen har erfaring her? Noen som bare har byttet det ytterste lageret på 41B? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.