Jump to content

båtboer på jakt etter havn i Oslo sommeren 2013. Har noen tips?


s/y-hysteria

Recommended Posts

Jeg og huset mitt (48 fots seilbåt) er på jakt etter kaiplass sommeren 2013.. Fortrinnsvis juli 2013.

 

Hvilke andre havner enn akerbrygge bor folk i båtene sine om sommeren? Oslo og nærliggende kommuner er aktuelle plasser.

Har noen tips?

 

Jeg skal ha sommerjobb i Oslo i Juli 2013. og er på jakt etter båtplass med landstrøm og tilgang til vann osv for uke 26 -27-28-29---t.o.m uke 32...

 

Lengde: 48 f

bredde 4,5 meter

dybde 1,80

 

Hjelp og tips mottas med stor takk og glede :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Oslo er visst jækli vanskelig å få båtplass...

 

Tror ikke det er sånn lengre. Fikk tilbud om en plass i indre oslofjord gjennom bekjente i løpet av kort tid uten at vi en gang hadde prøvd å finne båtplass når vi fikk oss båt i sommer.

 

Men ville lengre ut av fjorden, kikket på et kart og fant det området jeg syns så mest attraktivt ut i forhold til kjøreavstand osv og sendte e-post til første båthavn jeg så på google maps. Fikk plass. Det er da ikke en så svær båt som dere dere har, kun 28 fot, men brei som ei ku så vi måtte ha 3.5 meter plass.

 

Tror ikke det var så enkelt kun pga flaks...

Link to post
Share on other sites

Hva med å vurdere plasser uten vann og landstrøm?

Du har sikkertnok ferskvannstank i båten for opp til 2mnd med vann? Jeg lever på en 1100L ferskvanvstank+cola frem til februar selv da havnen har stengt vannet for vinteren. Strøm kan du kjøre fra batterier med inverter, en vindmølle burde være nok for en laptop, dieselvarmer for varme mener jeg å huske at du har fra før. Tenk på turen til oslo som en hytte tur ferie:) Ankre opp og bruk jolla til å komme deg i land med:)

 

Er nok vanskelig å få plass for så kort tid ja, men lykke til!

Regner med du har sett der fra før men finn.no pleier å funke.

Redigert av Tobby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å vurdere plasser uten vann og landstrøm?

Du har sikkertnok ferskvannstank i båten for opp til 2mnd med vann? Jeg lever på en 1100L ferskvanvstank+cola frem til februar selv da havnen har stengt vannet for vinteren. .

 

Hæ?? jeg bruker 5-600ltr i uka når jeg er i ordentlig båtboer modus. Har faktisk høyere vannforbruk på vinteren enn sommeren. Går mye vann til dush, vaskemaskin og oppvask.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

5-600 liter i uken høres ut som mye, hvis man er litt bevisst på det bør man klare seg med langt mindre, spesiellt om sommeren.. Vaske seg gjør man i saltvann, da får man i tillegg det deilige saltlaget på kroppen. Et par shortser og noen t-skjorter i en bøtte med biotex bruker heller ikke enorme mengder vann, om man bader i undertøyet vasker det seg jo i tillegg automatisk(jeg sverger gjerne til "2-boxer-systemet" på ferie, uansett varighet), da gjenstår det igrunn bare vann til oppvask og drikkevann. Jeg hadde ikke mer enn 20 liter vann ombord på sommerens Læsø-tur(2 uker), og ved ankomst Norge var det drøye 10 liter igjen. Men nå er jo ølet billigere i Danmark, riktignok.

 

Er du en vann-snobb, Mariell? :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det forstår jeg, er komfortabelt å ha vann og strøm, særlig om du skal jobbe i perioden, er lettere å velge bort ting når man har ferie og er fri. Har du fått noe napp på jobbjakten, forresten?

 

Men jeg kan ikke forstå annet enn at det må være endel medlemmer her som er vekk fra båtplassen sin hele juli måned?

 

Ny BP-tråd: laveste ferskvannforbruk pr døgn.

 

Ja du må gjerne prøve å slå mitt forbruk! :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Er du en vann-snobb, Mariell? :giggle:

Vil ikke si det, men gidder ikke spare på vann, når vannslangen alikevel ligger klar ved siden av båten.

Når yngstesønn bor ombord, blir det til sammen på oss 2 dushet 6-8 ganger i løpet av uka (han 5-6 og jeg 2).

En til to runder med vaskemaskin i uka. Daglig oppvask og annen vask ombord. Litrene renner fort gjennom pumpa, men who cares.

 

På sommeren er forbruket betydlig mindre.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Om man sammenligner med vannforbruk i hus så blir 5-600 liter i uken som småtteri å regne.

Vi er 2 voksne og 3 barn i husholdningen. I fjor ble det montert vannmåler i huset og denne ble avlest første gang for 3 dager siden, da hadde den stått virksom i ganske nøyaktig 1 år.

Avlesningen ble 210m3 vann på et år. Det tilsvarer 575 liter pr. døgn !

 

Jeg tror vel ikke vi skal kalle Mariell en vann-snobb i så måte :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Avlesningen ble 210m3 vann på et år. Det tilsvarer 575 liter pr. døgn !

 

Ikke for å spore av men Vann Tro da bruker dere mye vann, gjennomsnittforbruket i Norge er 160 liter pr. person pr døgn. I kommuner som har hatt vannmåler i mange år er forbruket enda noe lavere, i den kommune jeg jobber er forbruket 150 liter pr. person pr. døgn.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hebbe, sitat:

Ikke for å spore av men Vann Tro da bruker dere mye vann, gjennomsnittforbruket i Norge er 160 liter pr. person pr døgn. I kommuner som har hatt vannmåler i mange år er forbruket enda noe lavere, i den kommune jeg jobber er forbruket 150 liter pr. person pr. døgn.

 

På min kalkulator kom jeg frem til at VannTro m/familie bruker 115 liter pr. person/døgn, altså lite pr. person i forhold til landsgjennomsnittet!

Link to post
Share on other sites

Uansett: vann er ikke noe problem på sommeren, kan vanskelig se for meg at det lar seg gjøre å finne en halvmoderne havn uten slikt. Med varme temperaturer er strømbehovet også moderat, skal en i tillegg på fjorden jevnlig (og noe annet er galskap i juli!) er ikke behovet for toaletter på land særlig stort. Vaskemaskin er kjekt, men om ingen andre løsninger dukker opp finnes myntvaskerier.

 

Med andre ord kan jeg ikke helt skjønne at det er behov for en båthavn spesielt tiltenkt båtboere.

 

Til mitt bruk holder 200 liter vann fint i 2-3 måneder, men da foregår dusjing og klesvask på land. Men det er jo trådstarter som skal bruke dette sagnomsuste vannet, ikke meg ...

Link to post
Share on other sites

Hebbe, sitat:

Ikke for å spore av men Vann Tro da bruker dere mye vann, gjennomsnittforbruket i Norge er 160 liter pr. person pr døgn. I kommuner som har hatt vannmåler i mange år er forbruket enda noe lavere, i den kommune jeg jobber er forbruket 150 liter pr. person pr. døgn.

 

På min kalkulator kom jeg frem til at VannTro m/familie bruker 115 liter pr. person/døgn, altså lite pr. person i forhold til landsgjennomsnittet!

 

210 kubikkmeter vann = 210000 liter/365 døgn = 575 liter, eller?

Link to post
Share on other sites

210 kubikkmeter vann = 210000 liter/365 døgn = 575 liter, eller?

I og for seg riktig utregnet, men 115 liter er svaret pr. person pr. døgn, og totalt er det 5 personer i husholdningen( 2 voksne og 3 barn).. og 575 dividert på 5 skulle bli 115 liter pr. person.pr. døgn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg og huset mitt (48 fots seilbåt) er på jakt etter kaiplass sommeren 2013.. Fortrinnsvis juli 2013.

 

Hvilke andre havner enn akerbrygge bor folk i båtene sine om sommeren? Oslo og nærliggende kommuner er aktuelle plasser.

Har noen tips?

 

Jeg skal ha sommerjobb i Oslo i Juli 2013. og er på jakt etter båtplass med landstrøm og tilgang til vann osv for uke 26 -27-28-29---t.o.m uke 32...

 

Lengde: 48 f

bredde 4,5 meter

dybde 1,80

 

Hjelp og tips mottas med stor takk og glede :)

 

Ikke det at jeg har noe å tilføre når det gjelder båtplass for S/Y Hysteria men det morer meg stadig hvordan et ganske konkret spørsmål kan spore så til de grader ut på viddene (eller kansje jeg skulle si ut på havet), til plutselig å bli en tråd om den enkeltes vannforbruk :lol:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...