Havdur 2 Startet 29.November.2012 Del på Facebook Startet 29.November.2012 Har ein nb800 med vp TAMD 31p-a 96 mod. Gått ca. 1200tima bruker ikkje olje. Bruker vp olje. Har nokon erfaring med desse motorene.? Min er litt tungstarta ligg å "napper" men vil ikkje heilt og ryker temmeleg mykje. Har og ein klirrelyd når eg stopper motoren. Kva kan eg gjere?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.November.2012 Del på Facebook Svart 29.November.2012 Ryker den bare ved oppstart? Lenge siden glødeplugger ble bytta? Sitér dette innlegget Link to post
Havdur 2 Svart 29.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2012 De er ikkje glødeplugg på motoren min, men vil gjerne vite korleis de kan monteres vis de går Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 29.November.2012 Del på Facebook Svart 29.November.2012 Det billigste for å få bort røyken ved oppstart er vel å bytte motor til ett annet merke. De ryker uansett hva du gjør. Har 41p selv og de er akkurat like. Trege å starte ned mot null grader og ryker bra til de er varme, ryker ikke i det hele tatt når de er varme Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 29.November.2012 Del på Facebook Svart 29.November.2012 Ja, bli kvitt den. Nå er det vel en eksos-klaff på denne også, som ikke er i orden. Det er det på min, ødelagt, VP leverer jo ikke denne lenger. (magneten) Jeg jobber i denne bransjen, når jeg har gått en tur på dorging, og freser opp litt, hører jeg Deep Purple sine enkle gitar-riff bak båten, (smoke on the water) Litt av en reklame, hehe. Det går an å bli kvitt dette, men vet ikke om det er verd arbeid og kostnad. Skal vurdere dette litt mer nøye. Klirre-lyden akkurat i det den stopper er ikke uvanlig, dette kan være registerdrevene og dempeplata på svinghjulet, men for all del, vet slett ikke om det er samme lyden, så dette vil jeg ikke gå mer inn på. Røyk fra disse er et kjent tema som er diskutert i både hytt å pine. 41 motoren er litt berere. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 (redigert) Den er jo ikke skrekkelig gammel din motor.. men ikke uvanlig med litt lumpy gange ved oppstart kald og mye røyk. Den lumpy gangen har jeg erfart at man lett blir kvitt ved og gi en bittliten tørn på høylast skruen på pumpa..(den du justerer opp dieselmengden med) Det blir litt slakk inni den ved noe som jeg mener kalles gouvernøren.. og da jager motorn typisk på tomgang når den er kald.. Ellers er jo dyspisser på tide ved 1200 timer og hjelper også godt på røyken. Og bare så det er sagt så er P-A utgaven din langt bedre enn 41 A og B motorene når det gjelder røyk. Redigert 30.November.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nestor Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Motoren min, TAMD 31 130 hk, tidel. eier har brukt 40.000 kr på pumpe, dyser og kjøler, innslag for ex.klaff også. ( VP forhandler) Denne var jo også kobblet opp på den mest idiotiske måte jeg har sett. Den som ryker mindere er MD 31, uten turbo og kjøler (62 hk). Om den er i orden. Komp. er 18 - 1. Dette er lavkomprimerte, 4 og 6 syl. er jo samme motoren, komp. er 16 - 1. Dårlige startegenskaper kommer av dette. Det hjelper å montere forr-gløding, både pga. varmen og denne som gir en liten varm dieselskvett øker komp. litt akkurat når den starter. Dette hjelper ikke på røyken. Er ex. klaff med styring ok, da hjelper dette noe. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Ta en sjekk på dysene og evt få justert timingen på pumpa, så tror jeg nok den blir "som ny". Det er ingen grunn til å være bekymret for at motoren er utslitt, byttet ut en TMD31 i våres, og den hadde gått i overkant av 35 000 timer !!! den sto i en liten oppdrettsbåt med en driftstid på 8-10 timer daglig og hadde til tider vert hardt brukt. Er mere betenkt over "klirringen", men det kan sansynligvis komme fra slitte fjærer i dempeplaten som er montert på svinghjulet mellom motor og gear Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Hehe, tjt, du kan gi faan- opp.næringa, reise rundt i landet å fixe slike. Men du har litt rett i det du sier, i teorien. Mange + meg har jo gjort dette, brukt mye tid/penger på det. Tror du må ta et kurs, men du er velkommen til en dialog etter kurset. Dette er ikke snakk om slitasje, fritidsmotor er 90% av brukere, mine kunder, må også forholde meg til disse. Gi gjerne inrern melding, så alle andre her slipper å.......... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 ?? Skal visst fortsatt holde seg kalt over helgen nestor Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Princess 36 Riviera Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Det er ikke eksosklaff på p modellene. 31 og 41 er helt like med unntak av 4 vs 6 sylindere. Så det nestor skriver, stemmer ikke her. Sjekk dyser og timing på pumpa så bør den bli bra. Det er en god motor, så å bytte den ut er galskap. Men viktig at den får jobbe litt. Trenger å bli brukt, og å gå med hard belastning til tider for å holde seg ren for sot. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Hehe, tjt, du kan gi faan- opp.næringa, reise rundt i landet å fixe slike. Men du har litt rett i det du sier, i teorien. Mange + meg har jo gjort dette, brukt mye tid/penger på det. Tror du må ta et kurs, men du er velkommen til en dialog etter kurset. Dette er ikke snakk om slitasje, fritidsmotor er 90% av brukere, mine kunder, må også forholde meg til disse. Gi gjerne inrern melding, så alle andre her slipper å.......... Haha, jeg var nok litt tankeløs her, "jeg lover" at det ikke skal skje igjenn Sitér dette innlegget Link to post
Havdur 2 Svart 1.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Veit nokon kor eg skal plassere motorvarmer/slangevarmer på motoren...? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 ......kor eg skal plassere motorvarmer/slangevarmer på motoren...? Jeg monterte slangevarmere på begge mine TAMD60C motorer. Plasseringen er sikkert ikke så ulik på din 31-motor. https://baatplassen.no/i/topic/32205-slangevarmer-tilkobling-tamd60c/ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Princess 36 Riviera Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Lenge siden jeg hadde slik motor, men mener å huske at både tur og retur av varmtvann tas ut fra termostathuset. Sitter plugger der som tas ut og erstattes med slangenippler. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Vil det ikke fungere best å montere slangevarmeren på slangen som går fra undersiden av varmeveksleren til sirkulasjonspumpen? Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Det er ingen slange på undersiden av varmeveksleren bare ett mellomstykke som går rett i pumpen, Det er i fronten på termostathuset der er det 2 blinde plugger med unbrako hode der kan du montere krane Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Nummer 21 her: Sitér dette innlegget Link to post
Havdur 2 Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Kva med å sette inn slangevarmer mellom motor og vvtank..?? Vil dette fungere eller sirkulerer de kun når termostatane er opne,???? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Er det ikke bedre å poppe eg frostplugg, og montere en blokk-varmer istedet? Ellers er det vel forvarming av innsugnings-luften ved oppstart som gjelder på disse ? Sitér dette innlegget Link to post
Auar Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Har denne motoren, samme versjon, og i samme type båt. Har tilkoblet en vannvarmer via nippler i temostathus. Har en Eber vannvarmer i krets med varmvann, defroster og radiatorer. Etter 10 min kjøring med varmer er det fin lunk i så og si hele motoren, og den er lett å starte uansett temperatur. Har ikke hatt problemer med røyk eller tungstart hverken før eller etter at jeg satte inn varmer. Men litt forvarming sparer jo slitasje. For meg har motoren vært problemfri til nå.(bank i bordet!) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 (redigert) Kan klirringen skyldes demperplaten på svinghjulet ? Den har jo en tendens til å bli litt slitt i fjærene etterhvert og gir gjerne litt "klirring" ved lavt turtall ? (-var visst også nevnt tidligere, så jeg etterpå :-) Redigert 4.Desember.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.