Jump to content

Vp TAMD 31p-a, ryker og er tungstartet, 'klirrer' når den stopper


Havdur 2

Recommended Posts

Ja, bli kvitt den. Nå er det vel en eksos-klaff på denne også, som ikke er i orden. Det er det på min, ødelagt, VP leverer jo ikke denne lenger. (magneten)

Jeg jobber i denne bransjen, når jeg har gått en tur på dorging, og freser opp litt, hører jeg Deep Purple sine enkle gitar-riff bak båten, (smoke on the water)

Litt av en reklame, hehe.

Det går an å bli kvitt dette, men vet ikke om det er verd arbeid og kostnad. Skal vurdere dette litt mer nøye.

Klirre-lyden akkurat i det den stopper er ikke uvanlig, dette kan være registerdrevene og dempeplata på svinghjulet, men for all del, vet slett ikke om det er samme lyden, så dette vil jeg ikke gå mer inn på. Røyk fra disse er et kjent tema som er diskutert i både hytt å pine. 41 motoren er litt berere.

Link to post

Den er jo ikke skrekkelig gammel din motor.. men ikke uvanlig med litt lumpy gange ved oppstart kald og mye røyk. Den lumpy gangen har jeg erfart at man lett blir kvitt ved og gi en bittliten tørn på høylast skruen på pumpa..(den du justerer opp dieselmengden med) Det blir litt slakk inni den ved noe som jeg mener kalles gouvernøren.. og da jager motorn typisk på tomgang når den er kald.. Ellers er jo dyspisser på tide ved 1200 timer og hjelper også godt på røyken. Og bare så det er sagt så er P-A utgaven din langt bedre enn 41 A og B motorene når det gjelder røyk.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Motoren min, TAMD 31 130 hk, tidel. eier har brukt 40.000 kr på pumpe, dyser og kjøler, innslag for ex.klaff også. ( VP forhandler) Denne var jo også kobblet opp på den mest idiotiske måte jeg har sett.

Den som ryker mindere er MD 31, uten turbo og kjøler (62 hk). Om den er i orden. Komp. er 18 - 1.

Dette er lavkomprimerte, 4 og 6 syl. er jo samme motoren, komp. er 16 - 1. Dårlige startegenskaper kommer av dette.

Det hjelper å montere forr-gløding, både pga. varmen og denne som gir en liten varm dieselskvett øker komp. litt akkurat når den starter. Dette hjelper ikke på røyken. Er ex. klaff med styring ok, da hjelper dette noe.

Link to post

Ta en sjekk på dysene og evt få justert timingen på pumpa, så tror jeg nok den blir "som ny". Det er ingen grunn til å være bekymret for at motoren er utslitt, byttet ut en TMD31 i våres, og den hadde gått i overkant av 35 000 timer !!! den sto i en liten oppdrettsbåt med en driftstid på 8-10 timer daglig og hadde til tider vert hardt brukt.

Er mere betenkt over "klirringen", men det kan sansynligvis komme fra slitte fjærer i dempeplaten som er montert på svinghjulet mellom motor og gear

Link to post

Hehe, tjt, du kan gi faan- opp.næringa, reise rundt i landet å fixe slike. Men du har litt rett i det du sier, i teorien.

Mange + meg har jo gjort dette, brukt mye tid/penger på det. Tror du må ta et kurs, men du er velkommen til en dialog etter kurset. Dette er ikke snakk om slitasje, fritidsmotor er 90% av brukere, mine kunder, må også forholde meg til disse.

Gi gjerne inrern melding, så alle andre her slipper å..........

Link to post

Det er ikke eksosklaff på p modellene. 31 og 41 er helt like med unntak av 4 vs 6 sylindere. Så det nestor skriver, stemmer ikke her.

 

Sjekk dyser og timing på pumpa så bør den bli bra.

 

Det er en god motor, så å bytte den ut er galskap. Men viktig at den får jobbe litt. Trenger å bli brukt, og å gå med hard belastning til tider for å holde seg ren for sot.

Link to post

Hehe, tjt, du kan gi faan- opp.næringa, reise rundt i landet å fixe slike. Men du har litt rett i det du sier, i teorien.

Mange + meg har jo gjort dette, brukt mye tid/penger på det. Tror du må ta et kurs, men du er velkommen til en dialog etter kurset. Dette er ikke snakk om slitasje, fritidsmotor er 90% av brukere, mine kunder, må også forholde meg til disse.

Gi gjerne inrern melding, så alle andre her slipper å..........

 

Haha, jeg var nok litt tankeløs her, "jeg lover" at det ikke skal skje igjenn

Link to post

Har denne motoren, samme versjon, og i samme type båt. Har tilkoblet en vannvarmer via nippler i temostathus. Har en Eber vannvarmer i krets med varmvann, defroster og radiatorer. Etter 10 min kjøring med varmer er det fin lunk i så og si hele motoren, og den er lett å starte uansett temperatur. Har ikke hatt problemer med røyk eller tungstart hverken før eller etter at jeg satte inn varmer. Men litt forvarming sparer jo slitasje. For meg har motoren vært problemfri til nå.(bank i bordet!)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...