Jump to content

Er det etanol i norsk bensin?

jensemann2

Recommended Posts

Er det E85/bioetanol i all norsk bensin ? Har lest at båtmotorer kan ta skade av å lagres over vinteren med slik bensin i tankene. Har ikke tilsatt noe i tanken min, da jeg har inntrykk av at slik fuel stabilzer bare er tullball og bortkastede penger. Noen formening om det? Holder det ikke å slenge en skvett rødsprit i tanken som kodensfjerner?

Er det E85/bioetanol i all norsk bensin ?

Hvis du har fylt E85 så har det vært fra en pumpe som er tydelig merket. Jeg kan ikke huske å ha sett slike pumper noen steder i Norge. I Sverige, derimot, er de overalt.

Og det er riktig at motorer og drivstofflinjer som ikke er laget for å tåle E85 kan ta skade av det. Bør fylles KUN på biler/båter der er tydelig angitt at de er bygget for E85, med andre ord. Det har å gjøre med at sprit er mer aggressivt overfor enkelt plastsorter enn bensin er.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Enkelte Statoilstasjoner har E85 også i Norge, jeg fyller sjelden annet på bilen. Men det er nok ikke det trådstarter lurer på. Vanlig bensin 95 oktan tilsettes noe etanol for å øke omsetningen på biodrivstoff. Usikker på om dette gjelder alle kjeder.

Etanol har annet fordampingspunkt (77 grader) enn bensin, men i motsetning til bensin som er en gruppe hydrokarboner med noe ulike egenskaper. Etanol er mer korrosivt mot metaller, har en viss ledningsevne og er aggresivt mot en del plasttyper. Motorer som er laget for å gå på etanol har fuelsystem som er laget for dette, og ofte detaljer i rustfritt, som innsugsventiler. Etanoldrift er også hardere mot ventilsetene på innsugssiden. Forbrenningen er raskere, og oktantallet høyere.

Ved blanding av bensin og etanol får man ikke nødvendigvis en mellomting i egenskaper. F eks gir en plass rundt 40-60 % etanol i bensinen gir raskest utbredelse av flammefronten i sylinderen, husker ikke helt hvordan kurven ser ut. Blanding gir også størst aggressivitet mot materialer i fuelsystemet.

Den blandingen man finner i 95 oktan bensin er ikke høy, er vel 5% (?), og det bør ikke ha noe å si for en moderne motor som skal gå på vanlig blyfri bensin. Om det kan ha noe å si for forgasseren vet jeg ikke, men den drenerer du vel før lagring?

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Det er krav til en viss innblanding av biofuel i drivstoff i Norge, innblandingsprosenten har blitt økt etterhvert og tror kravet nå er 5%. Om det gjelder både bensin og diesel kommer vel an på hvor mye biodiesel som blandes inn, og hvor høy dieselandelen av drivstoffsalget er. Men jeg vil anta at det er noen få % etanol i bensinen også hos Esso.

Inntil 5% bioetanol innblanding gir ikke E85!

Å helle rødsprit, eller annen type sprit, i bensinen, hjelper ikke mot noe som helst, og iallfall ikke mot kondens, uansett om kondensen skyldes etanolinnblanding i bensinen, eller ugunstig lagring.

Kan du ikke bruke bensinen til noe annet, er det best å oppbevare den på en tank som er passe stor, så det ikke er stor overflate det kan kondensere på.

Alle bensinmotorer skal tåle 5% innblanding av etanol, uten at tanker, pakninger, fuelslanger og dyser går til h*"vete.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...