bene Startet 4.Desember.2012 Del på Facebook Startet 4.Desember.2012 Jeg har i løpet av høsten blitt eier av en Scanmar 33 og har lest meg opp på klargjøring av båten til vintern. I det siste trinnet for klargjøring av motor skal jeg skru av dysene for å sprute litt motorolje ned i sylindrene. Spørsmålet blir da hvor hvor ligger dysene. Slik jeg forstår det må det være et sted hvor det er diesel tilførsel. På denne motoren er det to alternativer: På motorside hvor du har seildrevet til høyre, er det tre tilkoblingspunkter hvor det er en del som det står Boch på. Er det dette som er dysen eller er det diesel tilførselen på andre siden? Her er også tre tilkoblingspunkter. Er det tilstrekkelig å skru løst tilførselsrøret for diesel og sprute litt olje ned i dysen eller må en skru løs selve dysen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Du må nok skru løs selve dysene. Men når det er sagt så har jeg aldri hørt om noen som har gjort dette i forbindelse med vinteropplag da. Jeg ville simpelthen latt være... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
littmild Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Har heller ikke hørt om noen som har dette som en del av vinterkonserveringen, men det skader jo ikke, og er ikke en vanskelig jobb. Dessuten kan får man jo en visuell kontroll av dysespissene, og om man har utstyr for det(eller kjenner noen som har) kan man samtidig trykkteste ventilen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Lazyjack Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 (redigert) Helt unødvendig med olje i sylindrene ifm. vinteropplag. Skal du lagre motoren for flere år så er olje i sylindrene en av tingene som bør gjøres. Man bør ikke ta ut dysene(egentlig dyseholderne, dysespissene sitter inni disse) i utrengsmål, er man riktig uheldig kan det oppstå lekkasje av kjølevæske ved en slik operasjon. Redigert 4.Desember.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Her har du dysen. Det er litt jobb å få den ut. Du må fjerne diesel tilførsels- og returrør. Så løsner du "gaffelen" som holder dysen på plass og lirker den ut. Jeg er enig i at dette er unødvendig i forbindelse med årlig konservering. Jeg tar dem ut ca. hvert 10. år i forbindelse med at jeg tar med meg motoren hjem og steller litt med den. https://baatplassen.n...reenshot003.jpg Eivind Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Nåja, det heter nok brennstoffventil, dysen eller dysespissen sitter i enden av br. ventilen og har små hull som gir en fin dush med diesel ned i sylinderen. Brennstoffventilene (en pr. sylinder) er normalt festet med to mutrer på pinneskruer som står i toppen. Under br. ventilen ligger ofte en kobberring (pakkning). Denne må alltid glødes eller skiftes dersom en tar løs ventilen. Det ikke nødvendig å sprøyter motorolje ned i sylinderene, men du kan jo gjerne tørne motoren rundt noen ganger i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
bene Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 Takk for tips og tilbakmeldinger. Da virker det som at jeg kan spare meg den jobben nå. Passer bra siden det er så kalt nå . Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 (redigert) Er det tilstrekkelig å skru løst tilførselsrøret for diesel og sprute litt olje ned i dysen eller må en skru løs selve dysen? Du skal IKKE ha olje ned i dysen. Skal du absolutt ha olje inn i sylinderne, ville jeg valgt å forsøke å få det inn med innsugsluften og ikke via drivstoffssystemet. Da bare BER du om trøbbel. (If it works, don't fix it) Jeg har brukt maaaange timer på å få ut dyse og Dysehylse på en VP 2003T (turboversjon av din motor) og jeg endte opp med å skru av hele toppen og gjøre dysehylseskifte på alle tre sylindere på Oslo Sylynerservice. Jeg hadde exshaustlekkasje ved siden av aktre dysehylse, så dette var noe jeg måtte gjøre og ikke for at jeg hadde lyst. I dokumentarkivet har jeg lagt "verkstedhåndbok" og "Gjør det selv håndbok" for VP 2001, 2002, 2003 og 2003T. Har du tilgang til printer, er dette kjekt å ha liggende i båten. RSL Edit: Grattis med en sabla flott båt forresten :-) Redigert 4.Desember.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sail S Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Jeg har hatt båt med 2003 motor i en periode på 10 år. Rørte aldri dysene. Generelt er det lurt å ikke skru på noe som man ikke tror er skikkelig nødvendig. Det er som de sier i England: "if it's not broken, don't fix it!" Sitér dette innlegget Link to post
bene Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Jeg har blitt overbevist om ikke å røre dysene før nødvendig. Takk til RSL for "Verkstedhåndbok" og "Gjør det selv håndbok". Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Desember.2012 Del på Facebook Svart 5.Desember.2012 Det klar at en skal da røre br.ventilene m/dyser når det er nødvendig. Men er en lite motorkyndig bør en overlate til andre. I alle fall, ha en god overvintring! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.