Jump to content

Hvor er dysene på en Volvo Penta 2003?


bene

Recommended Posts

Jeg har i løpet av høsten blitt eier av en Scanmar 33 og har lest meg opp på klargjøring av båten til vintern. I det siste trinnet for klargjøring av motor skal jeg skru av dysene for å sprute litt motorolje ned i sylindrene. Spørsmålet blir da hvor hvor ligger dysene. Slik jeg forstår det må det være et sted hvor det er diesel tilførsel. På denne motoren er det to alternativer: På motorside hvor du har seildrevet til høyre, er det tre tilkoblingspunkter hvor det er en del som det står Boch på. Er det dette som er dysen eller er det diesel tilførselen på andre siden? Her er også tre tilkoblingspunkter.

 

Er det tilstrekkelig å skru løst tilførselsrøret for diesel og sprute litt olje ned i dysen eller må en skru løs selve dysen?

Link to post

Har heller ikke hørt om noen som har dette som en del av vinterkonserveringen, men det skader jo ikke, og er ikke en vanskelig jobb. Dessuten kan får man jo en visuell kontroll av dysespissene, og om man har utstyr for det(eller kjenner noen som har) kan man samtidig trykkteste ventilen.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Helt unødvendig med olje i sylindrene ifm. vinteropplag. Skal du lagre motoren for flere år så er olje i sylindrene en av tingene som bør gjøres.

Man bør ikke ta ut dysene(egentlig dyseholderne, dysespissene sitter inni disse) i utrengsmål, er man riktig uheldig kan det oppstå lekkasje av kjølevæske ved en slik operasjon.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Her har du dysen. Det er litt jobb å få den ut. Du må fjerne diesel tilførsels- og returrør. Så løsner du "gaffelen" som holder dysen på plass og lirker den ut. Jeg er enig i at dette er unødvendig i forbindelse med årlig konservering. Jeg tar dem ut ca. hvert 10. år i forbindelse med at jeg tar med meg motoren hjem og steller litt med den.

 

https://baatplassen.n...reenshot003.jpg

 

Eivind

Link to post

Nåja, det heter nok brennstoffventil, dysen eller dysespissen sitter i enden av br. ventilen og har små hull som gir en fin dush med diesel ned i sylinderen. Brennstoffventilene (en pr. sylinder) er normalt festet med to mutrer på pinneskruer som står i toppen. Under br. ventilen ligger ofte en kobberring (pakkning). Denne må alltid glødes eller skiftes dersom en tar løs ventilen. Det ikke nødvendig å sprøyter motorolje ned i sylinderene, men du kan jo gjerne tørne motoren rundt noen ganger i løpet av vinteren.

Link to post

Er det tilstrekkelig å skru løst tilførselsrøret for diesel og sprute litt olje ned i dysen eller må en skru løs selve dysen?

 

Du skal IKKE ha olje ned i dysen. Skal du absolutt ha olje inn i sylinderne, ville jeg valgt å forsøke å få det inn med innsugsluften og ikke via drivstoffssystemet. Da bare BER du om trøbbel.

(If it works, don't fix it)

Jeg har brukt maaaange timer på å få ut dyse og Dysehylse på en VP 2003T (turboversjon av din motor) og jeg endte opp med å skru av hele toppen og gjøre dysehylseskifte på alle tre sylindere på Oslo Sylynerservice. Jeg hadde exshaustlekkasje ved siden av aktre dysehylse, så dette var noe jeg måtte gjøre og ikke for at jeg hadde lyst.

 

I dokumentarkivet har jeg lagt "verkstedhåndbok" og "Gjør det selv håndbok" for VP 2001, 2002, 2003 og 2003T. Har du tilgang til printer, er dette kjekt å ha liggende i båten.

 

RSL

 

Edit: Grattis med en sabla flott båt forresten :-)

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...