Jump to content

Paraplydreggen duger faktisk til noe.....

Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg drømmer om neste års båtturer og dykk, og leser en bok ved navn "Complete wreck diving" for å få litt kunnskapspåfyll foran vårens vrakdykking. Et kapittel handler om hvordan man fysisk lokaliserer vrak, og før forfatterne går inn på mer moderne hjelpemidler, som bruk av ekkolodd, sonar og magnetometer, forklares noen mer primitive måter å finne vrak på.

En av disse er å langsomt slepe et anker langs bunnen til det setter seg fast, og deretter dykke for å se hva det kan være.

En håpløs metode i norske farvann vil jeg tro, men det vittige kommer når forfatterne kommer inn på hva slags anker som kan og ikke kan anvendes. Man må nemlig ikke finne på å bruke ankere av type danforth, eller plogankerdesign er ubrukelig til slik søking, fordi de graver seg ned i underlaget og fester seg, mens paraplydreggen er det mest egnede ankeret, fordi den nettopp kun rasper langs havbunnen og ikke setter seg fast unødig.

Noen som fremdeles sverger til paraplydregg til fortøyning? :giggle:

mens paraplydreggen er det mest egnede ankeret, fordi den nettopp kun rasper langs havbunnen og ikke setter seg fast unødig.

Høres omtrent riktig ut det :giggle: Hadde paraplydregg som fulgte med båten, etter én overnatting til ankers så ble det byttet ut med bruce kopi som jeg sliter med å trekke opp hver gang, liten pris for trygghet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

...En av disse er å langsomt slepe et anker langs bunnen til det setter seg fast, og deretter dykke for å se hva det kan være.

En håpløs metode i norske farvann vil jeg tro, men det vittige kommer når forfatterne kommer inn på hva slags anker som kan og ikke kan anvendes. Man må nemlig ikke finne på å bruke ankere av type danforth, eller plogankerdesign er ubrukelig til slik søking, fordi de graver seg ned i underlaget og fester seg, mens paraplydreggen er det mest egnede ankeret, fordi den nettopp kun rasper langs havbunnen og ikke setter seg fast unødig.

Jeg har funnet flere vrak med denne metoden (noen ved å bruke paraplydregg, men jeg har helst brukt bare et tungt lodd). Knepet er å ikke slippe ut mer tau enn at man akkurat når bunnen. Så dregger man sakte og hvis målet er et større skipsvrak så får men gjerne napp. Man lærer seg så å kjenne forskjellen mellom stein og vrak, men noen bomturer blir det jo. Mange år siden dette, men skulle gjerne tatt opp vrakdykkingen igjen. I dag finnes det mye elektronisk snacks som gir gode søkemuligheter. Så får man heller ha med seg et skikkelig anker på tur til å forankre skuta.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette er jo en vanlig måte å sokne opp vrak på. Men skal man lete etter nye vrak er nok andre metoder å foretrekke. Det er ikke fritt for at det har blitt noen bomturer ned på havets bunn på meg også.

Husker spesielt en gang vi kjørte fra Fredrikstad til Fosen for å dykke på et vrak. Vraket skulle være merket med bøye fikk vi høre. Da vi kom fram var selvfølgelig bøya borte, så det ble ut med dreggen og begynne å sokne. Men det er ikke så lett å holde bunnkontakt med dreggen på 90 meters dybde så vi slet litt. Når jeg kom ned på bunn hadde dreggen huket seg i en stein, og kun en enslig kreps var å se midt på ei sandslette :cryin:

Tja, da tror jeg nesten jeg må grave litt i noen gamle loggbøker, husker nemlig ikke navnet på båten i farta. Det kan jo også ha litt med saken å gjøre at jeg aldri kom ned på båten :lol:

Men hvis du er veldig nysgjerrig kan jeg alltids høre med kompisen som dro meg med opp, han har litt hvassere klisterhjerne enn meg :smiley:

Tja, spørs om det er et bevisst valg, Biltema har 2kg Bruce-kopi, holder minst det samme som en 20kg. paraply... :smiley:

Vekt er jo av ekstra betydning i småbåter, men jeg til gode å se en jolle med 2kg bruce. Min egen unntatt.. :wink:

Ser man noen år tilbake var paraplyen også standard i større båter, iallfall motor. Seilbåter kunne ha SQR montert i baugen..

Vil tro at årsaken til at det er paraply i 'hytte-joller' er at eiere ikke har satt seg inn i ankringsmetoder, man har ikke båt som interesse i seg selv, leser ikke båtblader eller BP.

Nå er jo Paraplyen letter å stue unna i joller og da.

Jeg er vokst opp med å dregge med parplydregg med landstedsbåten og kan ikke si at jeg savnet noe som satt bedre noen gang.

I de tilfellene det blåste opp, var det utrivelig ute på flatskjærene utenfor Lyngør uansett, så da dro vi gjerne tilbake på hytta. En slik landstedsbåt, tåler også å slå litt mot skjær o.l. uten at vi brydde oss nevneverdig om det.

Alt til sitt bruk og noen ganger er ting "Bra Nok".

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Må innrømme at jeg selv bruker en paraply på hyttebåten :blush: , fordi jeg får stuet den enkelt, og fordi den kun brukes til akterfortøying på dagsturer. (bør sies at det er en 10 kg paraply på en 17 foter...

Til sommeren, hvor jeg regner med å ankre litt på svai for dykking med denne, blir det en 5 kg brucekopi med endel kjetting fra baugen.
Min 7 tonns motorseiler hadde 2 stk 7 kg paraplydregger ombord som eneste fortøyningsredskap når jeg kjøpte den. Nå har den en 16 kg CQR i baugen på 10mm kjetting, og en 7 kg danforth som akterfortøyning. Vet det finnes nyere og bedre alternativer, men dette er ankere jeg har god erfaring med, og det holder greit nok til mitt bruk. Regner med å plusse på med en ca 10 kg Bruce som backup etter hvert... Paraplyen ombord er kun som daumann (og kanskje som alternativ ved vraksøk :giggle: )

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...