Sofaseileren Startet 15.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2012 Jeg drømmer om neste års båtturer og dykk, og leser en bok ved navn "Complete wreck diving" for å få litt kunnskapspåfyll foran vårens vrakdykking. Et kapittel handler om hvordan man fysisk lokaliserer vrak, og før forfatterne går inn på mer moderne hjelpemidler, som bruk av ekkolodd, sonar og magnetometer, forklares noen mer primitive måter å finne vrak på. En av disse er å langsomt slepe et anker langs bunnen til det setter seg fast, og deretter dykke for å se hva det kan være. En håpløs metode i norske farvann vil jeg tro, men det vittige kommer når forfatterne kommer inn på hva slags anker som kan og ikke kan anvendes. Man må nemlig ikke finne på å bruke ankere av type danforth, eller plogankerdesign er ubrukelig til slik søking, fordi de graver seg ned i underlaget og fester seg, mens paraplydreggen er det mest egnede ankeret, fordi den nettopp kun rasper langs havbunnen og ikke setter seg fast unødig. Noen som fremdeles sverger til paraplydregg til fortøyning? Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 15.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2012 Hvorfor ikke bare bruke en liten dregg som henger litt over havbunnen? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 mens paraplydreggen er det mest egnede ankeret, fordi den nettopp kun rasper langs havbunnen og ikke setter seg fast unødig. Høres omtrent riktig ut det Hadde paraplydregg som fulgte med båten, etter én overnatting til ankers så ble det byttet ut med bruce kopi som jeg sliter med å trekke opp hver gang, liten pris for trygghet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Hekkbølgen Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Hvilket farvann er det forfatteren ferdes i? Det er forskjell på karibien og steingrunn i Norge.. Alt etter forholdene.. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Om man ikke ikke vet forskjell på bunntyper, ankere og dregger, burde man holde seg ved kai. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Free Lillehammer Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Om man ikke ikke vet forskjell på bunntyper, ankere og dregger, burde man holde seg ved kai. Ikke så streng, ModeraTore. I tilfelle ville det vært langt færre båter på sjøen. Ellers tror jeg kunnskapen om temaet er høyere en klarheten i begrepsbruken. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Ja begrepsbruket er ofte litt merkelig, og det er mulig at det henger igjen etter da koggen, tresnekka og småsjarken var fritidsbåt og dreggen var det eneste "anker" en hadde. For øvrig er dreggen helt ok bakanker til en liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 ...En av disse er å langsomt slepe et anker langs bunnen til det setter seg fast, og deretter dykke for å se hva det kan være. En håpløs metode i norske farvann vil jeg tro, men det vittige kommer når forfatterne kommer inn på hva slags anker som kan og ikke kan anvendes. Man må nemlig ikke finne på å bruke ankere av type danforth, eller plogankerdesign er ubrukelig til slik søking, fordi de graver seg ned i underlaget og fester seg, mens paraplydreggen er det mest egnede ankeret, fordi den nettopp kun rasper langs havbunnen og ikke setter seg fast unødig. Jeg har funnet flere vrak med denne metoden (noen ved å bruke paraplydregg, men jeg har helst brukt bare et tungt lodd). Knepet er å ikke slippe ut mer tau enn at man akkurat når bunnen. Så dregger man sakte og hvis målet er et større skipsvrak så får men gjerne napp. Man lærer seg så å kjenne forskjellen mellom stein og vrak, men noen bomturer blir det jo. Mange år siden dette, men skulle gjerne tatt opp vrakdykkingen igjen. I dag finnes det mye elektronisk snacks som gir gode søkemuligheter. Så får man heller ha med seg et skikkelig anker på tur til å forankre skuta. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Dette er jo en vanlig måte å sokne opp vrak på. Men skal man lete etter nye vrak er nok andre metoder å foretrekke. Det er ikke fritt for at det har blitt noen bomturer ned på havets bunn på meg også. Husker spesielt en gang vi kjørte fra Fredrikstad til Fosen for å dykke på et vrak. Vraket skulle være merket med bøye fikk vi høre. Da vi kom fram var selvfølgelig bøya borte, så det ble ut med dreggen og begynne å sokne. Men det er ikke så lett å holde bunnkontakt med dreggen på 90 meters dybde så vi slet litt. Når jeg kom ned på bunn hadde dreggen huket seg i en stein, og kun en enslig kreps var å se midt på ei sandslette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nils Gullhav Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Paraply dreggen er en av mine virkelige gode venner. Den er noe jeg virkelig stoler på. Jeg har den aller minste, og den svikter ikke. Båten veier jo neste 10t og da er det viktig å stole på utstyret. Ta den med på land å legg den i en stor sprekk. Den løsner ikke. Mye tryggere en kiler i mange tilfeller. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Ta den med på land å legg den i en stor sprekk.Den løsner ikke. Da funker den ofte best om man ikke slår den opp heller, kiler seg godt fast i sprekker som er for store til bergkiler Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 OT: hvilket vrak på Fosen var du prøvde å dregge Komodo? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Tja, da tror jeg nesten jeg må grave litt i noen gamle loggbøker, husker nemlig ikke navnet på båten i farta. Det kan jo også ha litt med saken å gjøre at jeg aldri kom ned på båten Men hvis du er veldig nysgjerrig kan jeg alltids høre med kompisen som dro meg med opp, han har litt hvassere klisterhjerne enn meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Var veldig ivrig på vrakdykking rundt 1987-1991, og holdt mest til i Trøndelag (har vel besøkt ca 60 vrak). Men denne lå jo veldig dypt, og langt under det jeg har oppsøkt. Send meg en IM om du husker det, evt stedet dere dykket fra. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
littmild Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Ta den med på land å legg den i en stor sprekk.Den løsner ikke. Mye tryggere en kiler i mange tilfeller. Det har du jo helt rett i, har vellykket brukt paraplydreggen slik flere ganger.. Hm, kanskje den skal få komme ombord igjen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Det er paraplyen Biltema selger desidert mest av. Folk flest har ingen anelse om hva disse nymotens plogene duger til. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Innbiller meg at paraplydreggene salgstall henger sammen med den store mengden dagsturbåter vi har her til lands. Så nesten aldri noe annet i mine år med dagsturbåter. Kastes i sjøen bak hekken ifm fortøying i land. Eierne er da nesten alltid rett i nærheten av båten og været er som oftest bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Tja, spørs om det er et bevisst valg, Biltema har 2kg Bruce-kopi, holder minst det samme som en 20kg. paraply... Vekt er jo av ekstra betydning i småbåter, men jeg til gode å se en jolle med 2kg bruce. Min egen unntatt.. Ser man noen år tilbake var paraplyen også standard i større båter, iallfall motor. Seilbåter kunne ha SQR montert i baugen.. Vil tro at årsaken til at det er paraply i 'hytte-joller' er at eiere ikke har satt seg inn i ankringsmetoder, man har ikke båt som interesse i seg selv, leser ikke båtblader eller BP. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Nå er jo Paraplyen letter å stue unna i joller og da. Jeg er vokst opp med å dregge med parplydregg med landstedsbåten og kan ikke si at jeg savnet noe som satt bedre noen gang. I de tilfellene det blåste opp, var det utrivelig ute på flatskjærene utenfor Lyngør uansett, så da dro vi gjerne tilbake på hytta. En slik landstedsbåt, tåler også å slå litt mot skjær o.l. uten at vi brydde oss nevneverdig om det. Alt til sitt bruk og noen ganger er ting "Bra Nok". RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Tror dere begge er inne på riktige momenter, Ingar og RSL. Som småbåtbruker opplevde jeg aldri store problemer med paraplyen. Var været ille, var jeg ikke utpå. Vurderte aldri andre alternativer før jeg selv fikk båt for langturer og dårlig vær. Har nå 2 stk Bruce-kopier ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 (redigert) Må innrømme at jeg selv bruker en paraply på hyttebåten , fordi jeg får stuet den enkelt, og fordi den kun brukes til akterfortøying på dagsturer. (bør sies at det er en 10 kg paraply på en 17 foter... Til sommeren, hvor jeg regner med å ankre litt på svai for dykking med denne, blir det en 5 kg brucekopi med endel kjetting fra baugen.Min 7 tonns motorseiler hadde 2 stk 7 kg paraplydregger ombord som eneste fortøyningsredskap når jeg kjøpte den. Nå har den en 16 kg CQR i baugen på 10mm kjetting, og en 7 kg danforth som akterfortøyning. Vet det finnes nyere og bedre alternativer, men dette er ankere jeg har god erfaring med, og det holder greit nok til mitt bruk. Regner med å plusse på med en ca 10 kg Bruce som backup etter hvert... Paraplyen ombord er kun som daumann (og kanskje som alternativ ved vraksøk ) Redigert 17.Desember.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Paraplyen ombord er kun som daumann (og kanskje som alternativ ved vraksøk ) Tror mange ville opplevd mye bedre grep med en daumann, men må bare vedgå at jeg selv alt for ofte er for lat til å gidde... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.