Jump to content

Anbefalt reiserute mellom Fredrikstad og Skien


rockmoen

Recommended Posts

Hei. Hvilken reiserute vil dere som har erfaring ha tatt, vist dere skulle seilt mellom Fredrikstad og Skien?

Og hvor langt tid må vi beregne med en marsfart på 6-7 knop?

Vurdererer å kjøpe en båt der og tenker å ta den sjøveien, men er usikker på reisetid og rute. Turen blir ikke før til våren, men greit å ha planen klar før et evt. kjøp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått Fredrikstad - Vrengensundet - Langesund - Skien, hvilken vei du tar i området rundt Stavern-Nevlunghavn og Rakkebåene avhenger litt av været. Må vel regne med i overkant av 10 timer, en fin dagsetappe.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Baatplassen.

Du sier ikke noe om båttypen og erfating med båt utaskjærs, dette spiller inn på veivalget.
Og ikke minst været og værmeldingene.
Navigasjonskunnskaper?
Det som er viktig er å vite hva som er på tanken, det er altfor mange som får tette filter og motorstopp P.G.A groms på tanken.
Å ta turen i to etapper er lurt, en skal ikke stresse, laget to ruter en rundt Vrengen og en mer direkte de ble på ca. 65 og 60 nm.

fred._skien.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for interessen rundt mitt første spørsmål her inne.

Det er snakk om en 24 fots snekke. Foreløpig navigasjonskunnskaper er vel lik 0 på sjøen og meget god på landeveien som yrkessjåfør :wink:

Men jeg har startet på å lese til båtførerprøven og skal ta den i starten av neste år. Selv om jeg i følge loven ikke trenger det så har jeg bestemt meg for å ta det. Ser det som en nyttig ting til å skaffe meg teorikunnskaper som kan bli nyttig i prakksis.

Som sagt blir ikke turen før til våren og håper å få med meg en mann eller to som er mer erfaren en meg på sjøen.

Dette blir i såfall min første båt og starten på et forhåpentligvis langt båtliv :smiley:

Redigert av rockmoen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om båttypen og erfating med båt utaskjærs, dette spiller inn på veivalget.

Og ikke minst været og værmeldingene.

Navigasjonskunnskaper?

Det som er viktig er å vite hva som er på tanken, det er altfor mange som får tette filter og motorstopp P.G.A groms på tanken.

Å ta turen i to etapper er lurt, en skal ikke stresse, laget to ruter en rundt Vrengen og en mer direkte de ble på ca. 65 og 60 nm.

 

Det er helt klart det enkleste å gå "rett frem" korteste vei, men jeg mener man får igjen en mye hyggeligere tur om man går 5 nm lenger innom Nøtterøy/Tjøme-skjærgården. Ellers er det jo viktig at båten er god stand og alt er på stell, ja. En overnatting underveis er heller ingen dårlig idé.

 

Takk for interessen rundt mitt første spørsmål her inne.

Det er snakk om en 24 fots snekke. Foreløpig navigasjonskunnskaper er vel lik 0 på sjøen og meget god på landeveien som yrkessjåfør :wink:

Men jeg har startet på å lese til båtførerprøven og skal ta den i starten av neste år. Selv om jeg i følge loven ikke trenger det så har jeg bestemt meg for å ta det. Ser det som en nyttig ting til å skaffe meg teorikunnskaper som kan bli nyttig i prakksis.

Som sagt blir ikke turen før til våren og håper å få med meg en mann eller to som er mer erfaren en meg på sjøen.

Dette blir i såfall min første båt og starten på et forhåpentligvis langt båtliv :smiley:

 

Kjempepositivt at du leser til båtførerprøven selv om du ikke må, kunnskapen gir deg ikke bare ekstra sikkerhet, men også, i min erfaring, ekstra trivsel ombord. Navigasjonen er jo litt mer omfattende enn på landeveien, men til gjengjeld har man gjerne litt større plass :giggle: Lykke til med båtkjøp, hentetur, og et langt lykkelig båtliv. Og hold oss gjerne oppdatert her på baatplassen!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg ville uansett ta minst en lengere prøvetur med båten i Fredrikstadområdet før jeg setter over fjorden. Husk forsikring og medlemskap i Redningsselskapet. Ha god tid, les værmeldingen og vent på bedre vær (=mindre vind) hvis nødvendig. Veien om Vrengensundet synes jeg er et godt forslag.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er heldigvis et temmelig kort åpent strekk, ikke veldig mye lenger enn turen ut fjorden fra Fredrikstad, men det er likefullt viktig å være sikker på at alt fungerer som det skal. medlemskap i RS kan fort betale seg tilbake på hentetur med ukjent båt. Det er mulig det glipper litt på telefondekningen midt utpå der? VHF-radio er uansett ikke dumt, VHF(SRC) eksamen er latterlig enkel, og boka "Mayday" er veldig lettlest, absolutt å anbefale. Gode VHF-apparater trenger heller ikke koste skjorta, selv anskaffet jeg sertifikat og apparat for rundt 1500kr totalt, liten pris å betale for ekstra trygghet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Turen om Vrengen er et godt forslag, men det avhenger litt av været og bølgene. Det er ikke usannsynlig at du vil få noen timer over fjorden med bølgene rett inn i siden, og det er ikke så trivelig i en liten snekke. Da kan det være bedre å gå litt opp mot bølgene og få dem skrått forfra, og da ender du mer på den direkte linen i forslaget over. Alternativt å gå enten litt innover fjorden for så å gå ut eller omvendt, men det vil jo ta lenger tid.

 

Dersom det husker litt, så er det alltid en god idé å sørge for å legge opp til litt pusterom innimellom, dvs se seg ut plasser man stikke innom for å få litt ro så man får laget litt kaffe osv. På strekningen her, kan det være Ula, Stavern, Nevlunghavn, osv. Ikke for mye omvei, men fine plasser å stoppe på.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg syns du har fått mange gode råd, og støtter anbefalingene om ta deg god tid til å sjekke/teste ut både båt, motor og annet teknisk ombord før du legger ut på lengre strekk. Som andre har nevnt, er dieseltank og dieselfiltre viktige ting på lista. Uansett hvilken rute du velger, ikke undervurder værforholdene! Sydvesten kan bli skikkelig plagsom på enkelte av strekningene! Selv holder vi oss gjerne i havn dersom det meldes sønnavind med styrke over 10 m/s.

 

Når det gjelder havnemuligheter, så vil jeg anbefale "Havneguiden": http://www.havneguiden.no/

Trivelig lesestoff i vintermånedene! Ved hjelp av denne og et kart kan du gjøre deg kjent på strekningen, og plotte ut både alternative havner og ruter.

 

Lyke til med planleggingen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet det finnes mange i Kongsberg båtforening som kan den strekningen nesten i blinde. Jeg tror foreningen er litt sovende, men verdt et forsøk. De jeg kjenner av dem er koselige og hjelpsome som båtfolk flest. Ta gjerne kontakt på IM og vi kan ta noen timers gjennomgang av ei eventuell rute over en kopp kaffe en gang utpå nyåret.

Link to post
Share on other sites

Hvis du henter båten i Fredrikstad og tøffer ut til f.eks Søsterøyene og tar en overnatting der, ser du over på Vestfoldsiden. Start neste dag i 6-tiden, så er du over før solgangsbrisen begynner. På en normal vår/sommerdag er det som regel roligere før 12. I hvertfall rundt Strømtangen, som jeg kjenner ganske godt..

Link to post
Share on other sites

Området Færder - Rakke er et område Norske Los varsler om farlige bølger - dvs at man bør være spesielt aktsom. Jeg ville tatt minst mulig risiko her - gåt opp til Hankø - krysset Rauer - Bolærne - så Vrengen-Tønna - Stavern osv. Både Tønsberg Tønne og Rakke er stedet man bør ha respekt for

Link to post
Share on other sites

Men å gå rett over betyr ve å ligge godt utenfor Rakke og Tønsberg Tønne.

Jeg har ved etpar anledninger eskortert andre som da har lånt min bærbare VHF. Det er forresten fortsatt for få som tar VHFsert.

Fint å kunne holde konstant kontakt med noen underveis.

Du må gjerne spørre meg om følge utpå våren. Jeg har for vane å ta en Strømstadtur fra Drøbak, og på vei opp kan vi gjerne møtes, så legger jeg turen over til f.eks Nevlunghavn med deg.

Etterpå tar jeg turen innom venner i Stavern og Småvik på Nøtterøy, så blir omveien "godkjent".

Link to post
Share on other sites

Fra Strømtangen og over til du er i le på vestfoldkysten tar ca. 1,5 time i 7 kn.

 

Har langt mer respekt for : Strekket fra Tønsberg tønne og fram til du runder etter Mølen og setter kursen inn Langesundsfjorden. Er endel nm, hvor du ofte har sjøen/solgangsbrisen inn på siden uten mye le.

 

Ett helt uproblematisk strekk i fint vær, men du verden hvor ubehaglig når syd/sydvesten står på.

Med 24 fots snekke, hadde jeg holdt meg i ro om det blåser mer enn max.8- 9 ms.

 

 

Ville valgt den blå ruta til Rogerjo.

 

Gjerne kommet seg sover forholdsvis tidlig på dagen. Tatt en overnatting i Tønsbergfjorden.

Rundet Tønna og tatt strekket bort til Telemark fra tidlig morgen, om du vil fort hjem.

Eller tatt en stopp ved en av de mange muligheten på strekningen.

 

Eksempel på overnattings muligheter i nærheten av Tønsberg tønne.

 

Havnebakken.

Da må du gå ut på vestsiden av Veiland og ikke på østsiden som ruten til Rogerjo viser.

Egentlig ikke noen gjestehavn, men de tar i mot gjestebåter på nordsiden av nordre bettong brygge. Blir huskestue i nordavind.

Ikke noen faseliteter bortsett fra vann på bryggende. Mariell ligger nesten ytterst på brygge 1

Hils Gunnar fra meg og du får kanskje ligge gratis:)

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1115&grp=27,26,1115&cc=1

 

Eneboern:

Sikker uansett vindrettning. Min favoritt ved mye vind.

http://havneguiden.no/id/29069?havn=2617&grp=27,26,2617&cc=1

 

Lindholmen:

Bryggen og plassene på nord egner seg ikke om det er meldt nordavind.

Da er det bedre å legge seg i bukten syd på Lindholmen, (ikke avbildet)

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1083&grp=27,26,1083&cc=1

 

Stauper:

En pærle med masse fine fortøyningsmuligheter. urent farvann aktsomhet når du seiler inn mot øygruppen og mens du tusler rundt inne bland øyene.

Ved mye sjø blir det noe svell. Egner seg derfor best i forholdsvis godt vær

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1112&grp=27,26,1112&cc=1

 

Tallakshavn:

Enten fortøyd til en av øyene eller på svai eller til bøye innerst i bukta.

Også her blir det ved kraftig vind noe svell, spessielt langs fjellet sundet mellom øyene . Er noen plasser langs fjellet inne i bukten også. Endel grunner inni der så vær forsiktig når du går inn mot fjellet. Selve innseilingen er merket.

http://havneguiden.no/id/29069?havn=1115&grp=27,26,1115&cc=1

 

Massevis av andre overnattingsmuligheter.

Anbefaler deg å kjøpe havneguiden.

http://havneguiden.no/id/29068?omr=27&grp=27

Les og drøm om sommer og muligheten for en flott tur fra Østfold gjennom "indrefileen" og frem til Telemark.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne.

Ved strekket fra Strømtangen og over til Vestfoldsiden er det som regel mest sjø fra Strømtangen og til drøye halvveis over. Roer seg noe når du nærmer deg vestfoldkysten. Gjelder ved Sydvestlig vind, som det jo som regel er. Er'n rett syd eller sydøst har du samme sjøen hele veien.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Oi. Hadde ikke ventet så stor respons på spørsmålet mitt :smiley:

Må bare takke for alle innspill og gode råd. Ble en del klokere på prosjektet og må si at den blå ruten til "roger-jo" ser mest aktuell ut.

Får studere nærmere etter hvert. Skal se på båten i romjula, så får vi se hva det fører til.

Men skal holde dere oppdatert inne på forumet, så kan det jo hende jeg i løpet av våren og sommeren ser noen av dere :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering angående dette. Det ble båtkjøp og båten skal hentes til våren, så vi krysser fingrene for at den kommer snart :lol: Nå er også båtplass i orden og hjemmehavnen min blir på Notodden. Så nå begynner vi å komme i boks.

Har lest gjennom alt av teorien til båtførerprøven, så etter litt mer finlesing så skal jeg reise inn å ta teoriprøven. Håper det går i boks, så er det VHF prøven som står for tur. Godt det er litt tid igjen til våren :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Skal samme ruta til helga, bare motsatt vei. Det er meldt veldig fint vær, lite vind og sol. Har med dattera mi på 12 som lettmatros og planlegger å gå straks det lysner litt natt til Lørdag slik at vi er framme tidlig ettermiddag på Østfoldsiden. Ideen er også at tenåringsdattera kan sove lengst mulig slik at vi har kommet lengst mulig før hun står opp for å forklare hvorfor pappaen er dum, eller ikke forstår noe osv :-) Men hun ville absolutt være med så det kan jo hende at hun gjør ett unntak.

 

I motsetning til andre i tråden her så tenker jeg at det er best å gå mest mulig rett over, dvs velge noe a la den ytre ruta til Roger-Jo. Det ene er at det er kortere, det har jo noe å si når en sitter i en saktegående snekke, det andre er at jeg slipper å navigere hist og pist mellom holmer og skjær i noen særlig grad. Og ikke minst, om jeg skulle få trøbbel med motor eller noe (har testet den ettertrykkelig så jeg føler jo at alt er under kontroll, men en vet jo aldri) så vil jeg heller ligge langt ute og ha tid til å få gjort noe med det enn å ligge i en eller annen lei nær land. Har med ekstra dieselfiltre og tanken har blitt ristet godt noen ganger allerede uten at det har ført til noe...

 

Har lagt ei rute tilsvarende Roger-Jo sin "indre" rute, og en tilsvarende den ytre samt merket av mulige havner i tilfelle vi tar en overnatting.

 

Skulle ønske det var meldt noe seilvind, men laber bris og sol er nå greit det også :-)

Link to post
Share on other sites

Skal samme ruta til helga, bare motsatt vei. Det er meldt veldig fint vær, lite vind og sol. Har med dattera mi på 12 som lettmatros og planlegger å gå straks det lysner litt natt til Lørdag slik at vi er framme tidlig ettermiddag på Østfoldsiden. Ideen er også at tenåringsdattera kan sove lengst mulig slik at vi har kommet lengst mulig før hun står opp for å forklare hvorfor pappaen er dum, eller ikke forstår noe osv :-) Men hun ville absolutt være med så det kan jo hende at hun gjør ett unntak.

 

 

Skulle ønske det var meldt noe seilvind, men laber bris og sol er nå greit det også :-)

Ser av denne at det kommer "noe" vestfra sent lørdag kveld "prognosen i dag"

http://ifm.fcoo.dk/

 

Samme som kommer på VHF.

http://om.yr.no/smabatvarsel/

 

Får håpe at "været " vestfra ikke kommer fortere enn prognosen.

Hvis det er mulig å starte fredag ettermiddag er Svenner en fin plass å overnatte.

Eller Nevlunghamn hvis en trenger strøm.

Skien - Nev = ca.20nm og pluss 9 til Svenner.

Da blir det litt mindre på neste etappe.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi gikk turen i begynnelsen av måneden og gikk sån ca. etter ruten til roger-jo som gikk mest innomskjærs.

Pga. tidspress for å rekke slusing i Telemarskanalen måtte vi gå hele etapen fra Fredrikstad til Skien på en dag. Reiste vel i 13 tiden og var fremme i Skien ved midnatt.

Vi hadde ikke været med oss. Ganske mye tåke og litt røff sjø over Oslofjorden. Vi hadde heldigvis med oss kartplotter i form av bærbar pc og gps motaker. Funket veldig bra.

Fordelen med å gå innomskjærs er at det blir mye roligere tur. Men har man greit vær og lite sjø så ville nok også vi valgt mest mulig direkte.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har plan A, B og C samt kombinasjon av disse :-)

 

Planen akkurat nå er å gå på utsiden av rakke og hele greia der og til Færder før jeg krysser tvers over til Seikrakk ved Søndre søster og går langs land/østfoldsiden oppover til Krogstadfjorden.

 

Da tar selve kryssinga av Oslofjorden et par timer.

---------

 

Da har jeg også muligheten til å å ta inn bak Tjøme og gå Vrengen hvis vi bestemmer oss for en overnatting eller trenger å gå mer i le pga vær og vind.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...