Bompe Startet 19.Desember.2012 Del på Facebook Startet 19.Desember.2012 Håper det er noen som kan hjelpe meg med mitt problem. Såher ser situasjonen ut: 16A sikkring med jordfeilsbryter på land er komblet (via skjøtekabel) til elsentralen her er blå og brun ledning brukt, den gul/grøne er ikke brukt. Strømmen går videre til en hovedbryter der jeg kan velge "landstrøm" "off" og "generator" Fra hovedbryter går det 4 kabler en er rød, den går til en koblingskinne og er således minus, 3st sorte går til hvert sitt pakke med 10A sikkringer via noen målere, (spenning, A-målere osv) Jordfeilsbrytern på land slår sig ut. Jeg slår av alle sikkringer og slår pa bryteren men den slår sig likevel ut. Så slår jeg av hovedstrømbryteren, da slår jordfeilsbryteren ikke ut. Da misstenker jeg att jordfeilet er mellom hovedbryteren og 10A sikkringerne i båten. Men når jeg ikke haft landstrøm koblet på i noen timer så holder jordfeilsbrytern. Så funker allt prima noen timer og så slår den sig ut igjenn for å strejke i noen timer til... Jeg misstenker at jordfeilet har noe med batteriladeren å gjøre. Som det ser ut idag så funker landstrømmen så lenge laderen går, men når batteriet er fulladet så slår jorbfeilsbryteren ut. Hjelp? Jeg ringte en elektriker men når han var her så funket allt prima... såklart... Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Ifølge det du har skrevet har du ikke jording (den gul/grønne er ikke brukt). Dette er vel skumle greier...? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Virker veldig pussig. Er du helt sikker på at VV tank og batterilader er koplet via sikring? En av de komponentene som feiler oftest er VV tanken. Her kan jordfeilen komme når vannet begynner og bli varmt. Kan jo vær en ide og ta ut stikkontakten til denne, neste gang du får jordfeil og se om det hjelper. Ellers så er det helt riktig som du antyder. Endel batteriladere lekker, om denne har støpsel kan du jo prøve å ta ut dette også. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 (redigert) Vanskelig å stille noen diagnose uten et koblingsskjema av noe slag ! Når landjords-forbindelsen er brudt så må evt. lekkasje-strøm ta en annen vei ! Er båt-jordings systemet tilkoblet motor/drivverk på noe vis, evt. en dynaplate og derav lokalt jordplan ? Flyter båten i en området med tilsig av brakkvann/ferskvann (varierende saltinnhold og ledningsevne) ? De 230VAC sikringene i båten, er de to-polet, eller en-polet ? (en polede sikringer bryter ikke begge strømførende kabler til komponenten) Har du jordfeilbryter ombord ? Er alle dine 230V forbrukere tilkoblet via støpsel/stikkontakte slik at du enkelt kan bryte begge strømførende kabler til ønsket komponent? Har du skilletrafo ? ?? Bjørn Redigert 19.Desember.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bompe Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Skall laste opp bilder i kveld om jeg får tid. Jeg har kun eiet båten i noen måneder så min kunskap er noe begrenser, stor båt (58fot Holland stålbåt) mye kabler... Antar at det er jord via drev/propeller/ror, det er i saltvann båten ligger (Bergen) Det jeg har funnet ut idag er at sikkringerne er en polet så dem stopper bare den ene fasen, den andre går ut til forbruker, det er sansynlig her feilet ligger. Idag har jeg hatt elektriker på besøk og dem målte på den fasen som går ut til alle forbruker, der var noe motstand i noen av kurserne dem er nå koblet ifra og jeg skall sjekke ikveld om det fortsatt er strøm på båten. Nej det er ikke jordfeilsbryter ombord, det er den på land som slår ut. Det er ikke alle forbruker som er koblet via støpsel, noen er fast instalsjon. Har ikke skilletraffo. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Du skriver det er mange ledninger. Så skriver du at jordfeilbryteren på land slår ut, men du bruker ikke jordingen fra land ombord på din båt. Jeg lurer på om du ikke skal følge ledningene og se om det kanskje er noen du ikke har funnet. Når en jordfeilbryter slår ut betyr det at det er strøm til jord. Det er vel ikke sannsynlig at jordfeilbryteren på land slår ut hvis jordledningen i båten din overhode ikke er i bruk. Du skriver det er en stålbåt. Jeg er ingen ekspert, men jeg mener jeg har hørt en gang at stålbåter skal ha en spesiell kobling til jording av motoren. Enten at den ikke skal jordes eller at den skal ha separat jording. Kan være jeg tar feil, men du kan jo sjekke. Husk også på at når du snakker vekselstrøm er det ikke forskjell på de to polene (ingen - eller+) Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.Desember.2012 Del på Facebook Svart 20.Desember.2012 Jordfeilbryteren virker uavhengig av om du har koblet jording til båten. Den kontrollerer at det går like mye strøm igjennom begge ledningene, og bryter hvis det er forskjell. Hvis det er jordfeil går det noe strøm fra den ene til jord og det går da mer i den kabelen enn den andre. Den røde er ikke minus. Det er vekselstrøm som bytter polaritet 50 ganger i sekundet på landstrømmen. Jeg tror ikke opplegget ditt med sikring på bare den ene lederen er i nærheten av lovlig eller særlig trygt. Hvis du hadde hatt topolede sikringer ville du lett kunne feilsøke, men med en samleskinne til alle kursene er det vanskelig. Finn en dyktig elektriker og be han (eller henne) sjekke hele anlegget ditt. Har du jordfeil i en stålbåt risikerer du store tæringsskader. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.