Jump to content

Plastre stålror med glassfiber

25 sjark

Recommended Posts

Ohoi.. :santa:

Jeg lurer på hvordan jeg får best heft med polyester på det gamle stål-roret. Roret er temmelig slitt etter at båten har ligget for lenge i sjøen uten sink.

Jeg er ikke ute etter å lage verdens beste ror-løsning, men har tilgang på mye polyester og vil plastre det gamle godt nok for et par års bruk. Bør stålet primes med noe etter pussing f.eks?

Vil polyesteren eventuelt slippe stålet bare jeg tenker på sjøsetting??

Det beste er å sandblåse heilt reint, og så plastre rett på stålet trur eg.

ved å få på polyester umiddelbart etter sandblåsing så burde vedheften være grei (jern/stål kan begynne å ruste ufattelig fort etter sandblåsing har jeg sett)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

For å få best mulig heft må første laget støpes første lag med vinylester på rent stål. Denne metoden er brukt ved bl.a innstøping stål og aluminiumsutstyr som kranfundamenter og vindusrammer i plast fiskebåter. For øvrig ville jeg vurdert om roret egentlig er sterkt nok som det er, sandblåst og primet med en to-komponent primer beregnet for stål før bunnsmøring og passet på å skifte anoden ved behov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...