25 sjark Startet 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Desember.2012 Ohoi.. Jeg lurer på hvordan jeg får best heft med polyester på det gamle stål-roret. Roret er temmelig slitt etter at båten har ligget for lenge i sjøen uten sink. Jeg er ikke ute etter å lage verdens beste ror-løsning, men har tilgang på mye polyester og vil plastre det gamle godt nok for et par års bruk. Bør stålet primes med noe etter pussing f.eks? Vil polyesteren eventuelt slippe stålet bare jeg tenker på sjøsetting?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Det beste er å sandblåse heilt reint, og så plastre rett på stålet trur eg. Men polyester limer dårlig. Eg ville brukt epoxy. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Det beste er å sandblåse heilt reint, og så plastre rett på stålet trur eg. ved å få på polyester umiddelbart etter sandblåsing så burde vedheften være grei (jern/stål kan begynne å ruste ufattelig fort etter sandblåsing har jeg sett) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lady B Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Jeg hadde samme problemet på min forrige båt. Fikk roret sandblåst og metallisert. Aldri mer rust på de årene jeg hadde båten. Sitér dette innlegget Link to post
25 sjark Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Sandblåsing, ja... Det får jeg gjort her lokalt! Jeg prøver med polyester ettersom det er noe jeg har mye av. Hvis jeg får overflaten sånn passelig ru, så har vel gjerne polyesteren litt bedre heft.. ? Da blir det som følger: Sandblåsing, vinkelsliper, aceton og så polyester.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Skal du slipe / bearbeide noko ? I så fall ville eg gjort det før sandblåsing slik at all overflate har samme finish før plastring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Rustfritt eller svart stål? Polyester og duk kan bli bra. Jeg vil anbefale deg å prime med 2 komp. epoxyprimer etter sandblåsing for å få best mulig heft mellom stål og polyester Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
baatmann Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Du kan bore nokre litt store hol, slik at du får heft gjennom stålet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 For å få best mulig heft må første laget støpes første lag med vinylester på rent stål. Denne metoden er brukt ved bl.a innstøping stål og aluminiumsutstyr som kranfundamenter og vindusrammer i plast fiskebåter. For øvrig ville jeg vurdert om roret egentlig er sterkt nok som det er, sandblåst og primet med en to-komponent primer beregnet for stål før bunnsmøring og passet på å skifte anoden ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.