hanto1 Startet 19.Desember.2012 Del på Facebook Startet 19.Desember.2012 Langs Alu døren på faderens båt er det teaklister ca 10 cm brede. Da det er mye styr med pussing og oljing av disse vurderer vi og legge epoxy utenpå for en "permanent løsning" Spørsmålet blir da om pussing og avfetting er nok, eller vil dette aldri blir bra da teaken tidligere har vært oljet. Lurer oså på om listene vil fremstå som normalt klarlakket eller om man må være proff for og få et pent resultat. Har tidligere kun erfaring med glassfiber. Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Nei, du trenger ikke være spesielt proff for å få et bra resultat. Vær dog obs på at epoxy ikke er UV bestandig, og blir fort stygt om det står exponert for for sollys. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hanto1 Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Finnes det noe lignende som tåler sol? Dette er ute så det blir utsatt for både sol og regn. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 (redigert) Når du sier epoxy, så antar jeg du mener en to komponent lakk. Her finnes det masse å velge mellom. Det er vel også vanlig med UV filter i disse. Her er en kandidat Red. linket til feil side.. Redigert 19.Desember.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Samme med lakk, holder ikke i sola, flasser og blir umulig å vedlikeholde. Jeg ville benyttet Ovatrol edelolje (Heter vel nå Respect ett eller annet) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hanto1 Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Takk for svar. Er ikke mange av de nye mahognyglisene behandlet med epoxy e.l.? Disse skal vissnok være vedlikeholdsfrie i 10 år eller deromkring og nærmest vedlikeholdes som en plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 De kaldbakte mahognybåtene er bygget som kryssfiner med båtform, så de er temmelig "døde" i treet. Derfor lever de ikke så mye som heltre gjør. Dermed vil den harde tokomponente lakken ikke sprekke opp i samme grad som er vanligere med heltre. Teaklistene må helst tørkes godt, pusses og avfettes grundig før de bakes helt inne med epoksy først og så lakk (med UV-filter). Først da er heltrelistene stabile nok til at tokomponent lakk kan være holdbart over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Jeg har/hadde utvendige teakdetaljer på Saowanee som er/var epoxybelagt og deretter lakkert med to komponent PU-lakk. Det flasser av (også utvendig under tak) når treverket beveger seg. Har nå gått over til Ovatrol D1 + D2 som på tresnekka Tora.. Det holder heller ikke evig utvendig, men flasser ikke av og er veldig enkelt å vedlikeholde. Under tak holder det "evig". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Nå har ikke jeg trebåt i teak, men det er da en del teak lister utvendig på min Saga27 som jeg har hatt fra 1987 som jevnlig trenger etterbehandling. Jeg har forsøkt forskjellige remedier, men kommet frem til at jeg først skraper/sliper helt ned til ren ved. Så er det i gang med teakolje, vått i vått til det ikke suger mer. Det kan bli fra 5 til 8 runder. Hvilken olje jeg bruker, ser ut til å være av liten betydning, Owatrol og Jotun Clipper I er i hvert fall meget bra. Deretter er det klart for lakk, - mange strøk. Når det gjelder lakk, har jeg ikke forsøkt 2-komponet versjoner. Men av 1-komponent, har jeg blandete erfaringer. For meg ser det ut til at lakk som er oljebasert holder best. Kanskje slik lakk er mer elastisk enn andre typer (f.eks. 2-komp)? Epiphanes lakk er jo kjent for å være meget bra, men hos meg har den krakkelert og flasset etter under 2 år. Det jeg nå har falt ned på er Jotun Clipper II oljebasert 1-komp lakk. Den holder i hvert fall 3 - 4 år. Og den burde jo være tilpasset til Jotuns sin Clipper I teakolje. Dette er mine erfaringer i løpet av mange år, men er det noen som kan komme med en løsning som holder til jeg blir 80 år (om 11 år), hadde det vært en gladnyhet. Det er et styr å skru av alt treverk og styre med dette i en trang bod hjemme når en heller ville sittet i stressless'n og sett på en god film i en mørk vinterkveld. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Takker for svar, mulig letteste løsning er og lime på en tynn plastplate eller syrefast plate til våren. Problemet nå er lekkasje og annet gøy ut over vinteren ( da det uansett er for kaldt og vått for vedlikehold) slik det er nå er det vanskelig og pusse og vedlikeholde, faderen er lei av og bruke mye tid( til ingen nytte ) på disse teakplatene. Treverket får jo kjørt seg da det er eksponert 365 dager i året. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2012 Del på Facebook Svart 20.Desember.2012 Hvis det er snkk om heltre teak kan en tanke være å fjerne gammel olje og lakk og simpelthen la teaken bli grå. Det matcher aluminiumen helt greit, og vedlikeholdet begrenser seg til litt vask en gang i året eller så. Teak har den utmerkede egenskapen at det er svært motstandsdyktig mot råte etc når det får stå ubehandlet. Er det derimot finer, må det nesten beskyttes mot elementene for å ikke gå opp i limingen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 20.Desember.2012 Del på Facebook Svart 20.Desember.2012 Jeg tiltrer forslaget om å na teaken være ubehandlet. Å lime plast- eller metallplate utenpå: grøss og gru! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
stiandrange Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Epoxy med UV beskyttelse:http://www.youtube.com/watch?v=IqiXZrs5hvMFant denne ved google søk, ser også at produktet selges på finn.no. Hadde vært interessant om noen har noen erfaringer med holdbarheten:) http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/resin_og_herder/207+Spesial+herder.9UFRzMZF.ips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.