Jump to content

Rekke i wire eller rør?

S/Y Gyda

Recommended Posts

Har man wire vil hver rekkestøtte bli et svakere punkt. Særlig med de enkle løsningene som ofte er orginalt.

Dette stemmer ikke. Enhver kraft på wiren vil i stor grad resultere i strekk-krefter som overføres til pushpit og pullpit (hvis wiren går langs hele skutesiden). Det er fordi wiren går gjennom rekkestøttene og ikke er festet der. Noe bøyekrefter vil det bli på rekkestøttene p.g.a. friksjon og kurven på skroget, men likevel relativt lite. En rør-rekke vil være mye mer utsatt nettopp fordi det er stivt, og må dimensjoneres for å tåle relativt store bøyekrefter.

Får man sidekrefter direkte på en rekkestøtten og ikke på wiren f.eks. mot en utstikker på en brygge, en annen båt e.l. vil denne rekkestøtten ta mye av kraften, det er riktig men det vil vel være tilsvarene problem for en rør-rekke.

Litt OT,men dog så kjektå vite: Når vi nå er inne på dette med wire-rekke og tydeligvis har kompetanse i tråden, er det slik at Dynema flettet tau nå er "godkjent" til bruk som rekke? hvilken mm må man isåfall dimensjonere den til?

Forøvrig kan mange rekkestøtter på seibåt, inklusiv min egen, løftes ut av rekkesepteren, og legges ned eller la henge langs skrogsiden om det er behov for å senke høyden på denne. Det er da et større sikkerhetsmoment i å beholde det siste av mannskap ombord under en berging...

Redigert av Eureka (see edit history)
Avh. av utførelse, båt-størrelse ++, men tenker en glatt kan legge til en null om et verft gjorde jobben, hva mener du ?

Det er ikke umulig. Det som i tilfelle hadde trukket prisen mye opp på vår båt ville vært tilpassing av braketter og rekkestøtter på skroget. Kan man bruke de gamle rekkestøttene og bare bytte ut wire med rør er nok mye spart.

Dette stemmer ikke. Enhver kraft på wiren vil i stor grad resultere i strekk-krefter som overføres til pushpit og pullpit (hvis wiren går langs hele skutesiden). Det er fordi wiren går gjennom rekkestøttene og ikke er festet der.

Vel. Det vi opplevde ganske ofte var at enkelte skulle være hjelpsomme og tok tak i rekkestøttene og dro til så det knaket i gelcoaten. Har vel aldri opplevd at noen har tatt tak i wiren og dratt. Opplever i allefall at det er vesentlig mer solid nå.

Jeg er opplagt for rør. Jeg synes rekkestøtter med wire ofte er noe slaskete herk. Fordelen med wirerekke kan være at den (kanskje) lettere lar seg fikse hvis den får skade, men jeg tror som Komodo at rekkestøtter for wire letter gir skader på skroget (som da ikke ser SÅ lett å fikse).

Jeg synes noe av det viktigste er at det uansett må være lett demonterbart. Mange produsenter leverer båt med rørrekke som er festet med en innvendig bolt i senter av røret. Denne er som regel montert på innerlineren før den ble montert på skroget og er senere ikke tilgjengelig. Rett og slett dårlig gjort! Sånt får ingen solgt til meg. Og så har vi de som har rekkestøtter for wire som er stukket ned i en fot av aluminium, hvilket med tiden gror dønn fast. På mine båter er aluminium bannlyst.

Jeg synes løsningen til Komodo ser solid og riktig ut. Selv har jeg på Saowanee rekke av 30 mm rør. På skroget er det felt inn syrefaste plater. Rekkeføttene er så festet til disse med forsenkete maskinskruer. Litt fordyrende, men veldig solid og veldig lett demonterbart.

Ved vintertildekkingen ser en ofte rekkestøtter som lager hull i presenningen. Hos meg kan jeg feste presenningstativet til rekka og presenningen ligger over rekka hele veien uten at det blir lommer i presenningen innenfor. Og bredden på presenningen er tilpasset slik at jeg kan feste den til mellomrøret på rekka

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette stemmer ikke. ...

Får man sidekrefter direkte på en rekkestøtten og ikke på wiren f.eks. mot en utstikker på en brygge, en annen båt e.l. vil denne rekkestøtten ta mye av kraften, det er riktig men det vil vel være tilsvarene problem for en rør-rekke.

Det er vel sjelden man får krefter som virker langs wiren, altså at noe fester seg i wiren og drar framover eller bakover. Men hvis det skjer har du rett, da blir kreftene for det meste overført til pushpit og pullpit, mens for en rør-rekke blir kreftene fordelt over alle rekkestøttene også. Hvis noen henger i wira, som når noen skal dra seg ombord blir det de to nærmeste støttene og push/pullpit som får belastningen.

Mer vanlig situasjon er vel at rekkestøtter hekter seg opp i andre båters rekkestøtter eller brygger, da må den ene rekkestøtta som har hengt seg opp på en wire-rekke stort sett ta støyten selv. Hvis det er snakk om en «kjempesmell» er det en fordel om skaden isoleres, som på en wire-rekke, mens andre ganger, hvis smellen er mer moderat, kan man tenke seg at en rør-rekke hadde kommet fra det uten skade i det heletatt fordi kreftene ble bedre fordelt.

Alt i alt er det vel liten tvil om at rør-rekka tåler mer iom. at krefter (og skader) blir mer jevnt fordelt utover. Men det spørs om ikke wire-rekka er mer enn solid nok til formålet, nemlig å holde mannskapet ombord. Og så må man tenke på at hvis en solid rør-rekke først må gi seg, så blir skadene mye mer omfattende. Er kreftene store nok, så må noe gi seg, før eller senere.

Rekkestøttene mine (ihvertfall de aktre) har en ekstra rekkestøtte-støtte (et lite ekstra-bein som er vendt innover), som er innmari fint å sparke lilletåa borti når man har det travelt på dekk. På min Bayer-balje blir dette ganske solid, ingen krakeleringer i gelcoat noe sted, selv etter at en av støttene fikk stjernesmell i sommer. Det var da meget enkelt å fikse, skru av støtta, rette i skrustikke med litt stump vold og makt, og skru på igjen. No problem.

Jeg er opplagt for rør. Jeg synes rekkestøtter med wire ofte er noe slaskete herk. Fordelen med wirerekke kan være at den (kanskje) lettere lar seg fikse hvis den får skade, men jeg tror som Komodo at rekkestøtter for wire letter gir skader på skroget (som da ikke ser SÅ lett å fikse).

:yesnod:

Dersom vi får en smell i rekka nå tror jeg brakettene i dollbordet er så solide at vi ikke får skader på skroget.

Og så må man tenke på at hvis en solid rør-rekke først må gi seg, så blir skadene mye mer omfattende. Er kreftene store nok, så må noe gi seg, før eller senere.

Dette var også noe jeg vurderte før jeg gikk for å legge rør hele veien. Det er nok fordeler og ulemper med begge løsninger. Vi får si det er en smakssak hva som er best :smiley:

Det er vel sjelden man får krefter som virker langs wiren, altså at noe fester seg i wiren og drar framover eller bakover.

Det er umulig å overføre noe annet en strekk-krefter langs en wire, uansett hvilken vei man påfører kreftene. Dvs. allle krefter f.eks. sidelengs eller nedover på tvers av wiren, MÅ tas opp av strekk-krefter i wiren. Men man alltid får en viss vinkel (pilhøyde) p.g.a kraften blir dette som du sier overført til de nærmeste rekekstøttene. En nedadgpende kraft på wiren midt mellom to rekkestøtter vil gi ca. ca. halv kraft nedadgående på hver av rekkestøttene på hver side. For en rør-rekk er det ca. likt med en halv kraft på de to nermeste rekkestøttene, men siden røret er stivt er det ustsatt for bøyning. Tilsvarene blir det for sideveis krefter.

Jeg kan se et tilfelle der en rør-rekke vil være bedre: med sideveis kraft direkte på en rekkestøtte på et buet skrog (dvs. rørene har en liten vinkel innover). Et rør kan ta opp trykk-krefter, det kan ikke en wire.

Et spørsmål til trådstarter: hvor velger du å feste fenderene på en rør-rekke?

Her er en alternativ løsning hvor det er sveiset syrefast rekke, men med åpning ved kcckpit, som er sikkret med bånd. Sikkerhetsaspektet ved å kunne lempe noen opp igjen i båten uten rekke som er i veien er ivaretatt og mannskapet kan gjøre jobben fra sikker plass og holde styringen på båten samtidig.

Forøvrig en særdeles veldholdt båt som jeg fikk komme ombord i i sommer og se meg rundt i. Knipset mange bilder som jeg har til senere bruk for gode ideer.

Noen som ser hvilken modell det er?

26.08.2012_070.jpg

Det er umulig å overføre noe annet en strekk-krefter langs en wire, uansett hvilken vei man påfører kreftene.

Jeg skrev «altså at noe fester seg i wiren og drar framover eller bakover.» for å unngå akkurat den misforståelsen der.

Medmindre wira er så stram at den er helt rigid vil den kunne overføre krefter til rekkestøttene på tvers av lengderetningen. Derfor er jeg egentlig ikke så happy med at folk tar tak i rekkestøtta og drar seg ombord fra brygga, f.eks. Men mye av belastningen overføres langs wira til pushpit og pullpit, som du sier, og resten til de to nærmeste rekkestøttene, så egentlig vet jeg vel innerst inne at det holder. Men stadige sånne jukkebevegelser gjør over tid sitt til at ting blir slærkete og løse, og så har man det gående med vanninntrengning osv. Så der har du en av fordelene med rør-rekke; tåler mer «herjing» i daglig bruk.

Sikkerhetsaspektet ved å kunne lempe noen opp igjen i båten uten rekke som er i veien er ivaretatt og mannskapet kan gjøre jobben fra sikker plass og holde styringen på båten samtidig.

Ser ut som en meget god løsning, fin targabøyle også. Dessuten er et sånt bånd behagelig å lene seg mot. Dette ser vel også ut som en slags «bastardrekke» med syrefast øverst og wire i midten. Altså må også wira kappes, ikke bare båndet mellom de to aktre rekkestøttene. Dette betyr vel også at man kan, hvis man absolutt må, egentlig få ombord folk overalt (unntatt v. pushpit/pullpit), siden det blir god plass under det syrefaste røret når wira er kappet.

Er det noen som tenker på at man har behov for å få ting overbord også? Flåta mi er gruelig tung, skulle vel kanskje klart å få lempa den over rekka hvis livet står på spill, men jeg oppbevarer den slik at det bare er å velte den ut i den åpne hekken.

Som du riktig ser, så er det wire i midten. Bånda har ellers kroker for å hekte av. I puchpit kan den syrefaste overliggeren åpnes. Akterstaget er splittet med to fester nettopp for å få folk opp av sjøen, ingen wire i veien mao.

Alle vant har vantbeskyttelse for å spare liv og lemmer, ører og fingre.

Manntau er også på plass.... Targabøyle trukket så langt tilbake for å hindre skade fra bom.

Stemmer, en Albin Ballad. Han hadde sveiset seg en targa som du ser er montert litt aktenfor sprayhooden og i høyde over den. Dobble rør. Gjør at det umulig å få bommen i nepa, les hodet, ved ufrivillig jibb... mm. Meget godt håndtak er det også når du står oppreist i litt sjø og når du skal ut på dollbordene eller fra dollbordene til cockpit.

En eier som har tilpasset båten mye, seiler mye alene og laaaange turer hver sommer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...