S/Y Gyda Startet 25.Desember.2012 Del på Facebook Startet 25.Desember.2012 Seilbåter flest har rekke i rustfri wire. Grunnen skal etter det jeg har erfart være todelt;- Under regatta så "henger" mannskapet på lo-siden som balast, og da er det best at det er en bevegelig wire og ikke et hardt rør som rekke.- Det andre er at denne wiren skal være festet med en tausurring i enden slik at denne enkelt skal kunne kuttes for å få en som har falt overbord ombord igjen.., sånn i teorien ihvertfall.For oss som ikke seiler regatta, og derfor ikke henger og slenger som ballast, eller har noen som helst tro på at man i på vilt og opprørt hav skal bevege seg på et dekk uten rekke, for å berge andre, kan det synes at hel rekke i rør er det eneste fornuftige. Vi har gikk litt av veien i sommer, ved at vi fikk gjort hele den bakerste delen om til fast rør-rekke. Resultatet ble ei reke som er er dønn solid og inngir trygghet, samtidig som det er greit å henge fra seg tauverk og andre nødvendigheter på rekka. Skal vi måtte redde ombord noen som har falt overbord så må det skje akter, hvor det er trapp og plattform. Fribordet langs siden er så høyt at det ikke vil være praktisk mulig å få tak i noen som henger i sjøen der, uansett wire eller rør i rekka. Vi prøver å etterleve mottoet at ingen har noe som helst å gjøre over bord, uten badedrakt. (vi bruker sikringsstropp som ikke er lang nok til at vi faller ut over rekka.)Det jeg nå grunner på er:Hvorfor ikke bare bytte ut alt til fast rør rekke? Wire-rekka bære preg av tidens tann og må skiftes allikevel, og erfaringen med fast rør er bare posistive..., eller er det noe vi overser her? Er det noen gode grunner for ikke å bytte ut alt til fast rør?? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Komodo Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Hva som er lurt på en seilbåt har jeg ingen formening om. Men jeg gjorde en tilsvarende jobb på båten vår i fjor, og vi ble veldig fornøyd med det. Dette er da som du sikkert forstod en motorbåt. Hovedårsaken til at jeg gjorde jobben var for å få vekk rekkestøttene fra dollbordet samt å lage mer solide fester, ikke bare en skrue i senter som det tidligere var. Jeg laget en tråd på dette også, se den her hvis du trenger noen impulser eller ideer https://baatplassen.no/i/topic/89734-vaarens-prosjekt-nye-rekker-paa-viksund-futura/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Det eneste argumentet jeg har hørt mot fast rekke, er at det er enklere å erstatte en bøyd rekkestøtte om man skulle dunke inni en brygge enn en bit av rekka. Ellers så har Gyda og Hulda samme filosofien vedr. berging av personell som detter uti. Hos oss har vi et tau opp i targaen med en gedigen krok i enden. Og andre enden av tauet går inn på en av winchene. Så her kunne vi heise folk opp et par meter over dekkshøyde. Kunne, sist vi var og sjekket Hulda, var det noen som har vært å skåret av tauet og knabbet kroken. Det gir en ekstra dimensjon når folk korruperer redningsutrustning for å rappe noe som ikke koster mer enn en femtilapp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Kunne, sist vi var og sjekket Hulda, var det noen som har vært å skåret av tauet og knabbet kroken. Det gir en ekstra dimensjon når folk korruperer redningsutrustning for å rappe noe som ikke koster mer enn en femtilapp. Da har du sunket lavere enn en kakkerlakk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Free Lillehammer Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Da har du sunket lavere enn en kakkerlakk Jepp. En rekke folk-i-båt har sannsynligvis ikke snøring på at dette dreide seg om redningsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Rart ingen har nevnt pris? Koster det ikke et ganske anseelig beløp å få syrefast rekke rund baut? Kunne tenkt meg det selv, men jeg endte med å bytte wire i stedet på slutten av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 26.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 (redigert) "Kunne, sist vi var og sjekket Hulda, var det noen som har vært å skåret av tauet og knabbet kroken." (Fikk ikke sitat funksjonen til å virke på padda) Er det mulig...?? Selv om folkeskikken noen ganger kan synes å være på tilbakegang, så er det da vel fortsatt forskjell på ditt og mitt her i landet? Når det gjelder kostnad på fast rekke så er nok den noe dyrere enn wire, men for oss som har aluminiumsbåt er ikke kostnaden på 35mm alu rør avskrekkende. Rustfritt blir nok fort litt dyrere, men der slipper en vel unna med 25mm. En annen ting med wire er at langt de fleste har plastbelagt wire, og dermed vises det ikke om den begynner å ruste/ svekkes. Tror nok at det kan være endel falsk trygghet ute å går blandt alle de kilometer med rekkewire som finnes. Når det er sagt, så var det faktisk nettopp det at rekke-wiren røk, som berget den forrige eieren av Gyda unna piratene da de prøvde og feste kroken på bordingstauet til rekke-wiren, men nå er det heldigvis de færreste av oss som får nærkontakt med pirater...ja bortsett fra Hulda da, som har hatt lokale piratbanditter på besøk. Redigert 26.Desember.2012 av S/Y Gyda (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Plastbelagt wire er noe man skal være obs på. På slik wire vil man uvegerlig få blant annet tildekkingskorrosjon på rustfrie materialer. Dette er en korrosjonsform som fra å være en uskyldig rustmarkering fort utvikler seg til rust som svekker wiren slik at den ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Plastbelagt wire er noe man skal være obs på. På slik wire vil man uvegerlig få blant annet tildekkingskorrosjon på rustfrie materialer. Dette er en korrosjonsform som fra å være en uskyldig rustmarkering fort utvikler seg til rust som svekker wiren slik at den ryker. Husker jeg rett, er ikke plastbelagt wire lov i internasjonale regattaer nettopp av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Heller ikke i nasjonale. ISAF bestemmelse. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Plastbelagt wire var vel "ute" for noen år siden. Jeg tenker det er kun en god grunn til ikke å ha syrefri rør-rekke nemlig prisen. Det er dyrt, i alle fall her i landet.Men noe turbåter i den øvre prisklasse har det som standard. For de som i alle fall har planer om å skifte wire,, gå gjerne opp et par mm eller mer.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Nå begynner jeg å føle presset for å kjøpe TIG og sveise hel rekke. Ikke mer skriving nå, gutta. Jeg har mer enn nok prosjekter som det er. Og svært begrenset tid. Når jeg blir pensjonist så har jeg nok tid, men ikke penger til å gjennomføre prosjektene. Et evig dilemma. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 26.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Jeg laget en tråd på dette også, se den her hvis du trenger noen impulser eller ideer https://baatplassen.no/i/topic/89734-vaarens-prosjekt-nye-rekker-paa-viksund-futura/ Veldig bra reportasje her om ny rekke. Kanskje Komodo kan si noe om hva dette koster i rustfritt? Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
quantumduck Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Rart ingen har nevnt pris? Eller vekt? Ikke at noen av delene trenger å være avgjørende argumenter. Men gjetter ihvertfall at pris er grunnen til at de fleste seilbåter leveres med wirerekke. Syns ikke rør hadde sett så veldig pent ut heller på mange seilbåter, men det avhenger jo både av smak og båttype, egentlig. Om vinter'n kan det være en fordel å demontere rekka for å få bedre fall på presenningen. Ikke noen tungtveiende argument det heller, forsåvidt. Men, om man f.eks. ikke har åpen hekk, og evt. mann over bord må løftes inn over rekka, så er det en stor fordel å kunne kutte surringa og få vekk rekkewire. Nytter ikke å si at de eneste som skal overbord i min båt er de som har på badedrakt, såpass burde de fleste skjønne? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Det er vanlig med åpning på hver side Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 26.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Men, om man f.eks. ikke har åpen hekk, og evt. mann over bord må løftes inn over rekka, så er det en stor fordel å kunne kutte surringa og få vekk rekkewire. Nytter ikke å si at de eneste som skal overbord i min båt er de som har på badedrakt, såpass burde de fleste skjønne? Poenget må være at man faktisk har et opplegg, som sikrer at ingen faller over bord. Hos oss betyr det vest med sele og sikkerhetsline når det seiles, og resten av tiden tenker vi at rekka skal holde oss ombord om vi skulle måtte ta et uventet støttesteg eller to, for det er slett ikke hele tiden sikkerhetsline blir brukt. Det å skulle legge ned rekka for å berge folk ombord er risikosport langt ut over det akseptable. Sannsynligvis skjer et uhell i mye vær, og å skulle berge noen ombord igjen uten den sikkerheten som rekka gir, fordi den er kuttet og bare henger og slenger, er etter mitt syn å be om at man snart har flere hengende over ripa. Ikke en gang når man er i en regatta med flere godt trente seilere er dette en enkel sak. Tidlig i vår druknet en engelsk skipper, hengende over ripa i tøft vær, selv om de var to mann som jobbet på spreng for å få han opp. Dette var erfarne seilere, og selv de brukte for lang tid (16 min) på å få den forulykkede ombord igjen. Se rapport fra ulykkelskomisjonen her: http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/LionReport.pdf På bakgrunn av dette mener jeg forsatt at en av de viktigste sikkerhetsfaktorene ombord, er å sørge for at all bading, skjer med badedrakt. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Krimart Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Kan ikke se at det er noen sikkerhetsmessig forskjell på rør eller wire - hvis de er i forsvarlig stand. Rør er dyrere, tyngre mer utsatt for bøying og er mer komplisert å reparere. Kan derfor ikke se noen grunn til å bytte. Men uansett enig i at man bør gjøre alt for å holde seg om bord, men den beste måten er ved en kort nok sikekrhstsline, ikke rør-rekke. Hvis man faktisk mister en mann over bord er grunnet til at man abefaler å redde ham om bord igjen midtskips at de er der mindre risko for at perosnen i vannet slås i hjel av bevegelsene av båten i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Nå hm..de fleste vil vel foretrekke å holde seg fast i en stabil rør-rekke enn i en tynn vinglete wire. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Nå hm..de fleste vil vel foretrekke å holde seg fast i en stabil rør-rekke enn i en tynn vinglete wire. Det er mulig. Vet ikke om forskjellen ligger der. Liker å kunne demontere og bytte uten store kostnader på båten vår. Den har wire i plast fra båten var ny for 25 år siden. Kommer til å bytte til wire uten plast når det må gjøres. Sikrer ikke i wiren, men i fotlist etc. Redigert 27.Desember.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Nå hm..de fleste vil vel foretrekke å holde seg fast i en stabil rør-rekke enn i en tynn vinglete wire. Nå er jeg i tvil om hvor lurt det er å holde seg fast ute i rekka, Jeg vil heller ha Grab rails og jackstays lenger inn mot midtskips. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 En har vel ofte begge deler. Men de fleste ser også på båtverdien total, en spanderer vel ikke perler for svin...for å sette det litt i perspektiv. Da snkker jeg for meg selv slik at ingen tar det personlig;-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Poenget må være at man faktisk har et opplegg, som sikrer at ingen faller over bord. ... Det virker som du har tenkt en del tanker rundt mob-situasjoner, og det er meget bra. Selvfølgelig må man gjøre alt man kan for å unngå mob, det er det aller viktigste. Men på en meeeeget tight annenplass kommer vel erkjennelsen av at det kan skje likevel? Og når det skjer, kan det som du nevner fort sette resten av mannskapet i fare også, når man prøver å berge vedkommende. Om det sikreste er å få personen raskt ombord ved å klippe rekkewira eller om det er sikrere å bruke mer tid og krefter på å få personen over en intakt rekke, er situasjonsbestemt. Kan du klippe rekkewira, så kan du naturligvis også la være å klippe den. Med fast rekke har du ikke valgmuligheten. Og jeg tror du kan regne med at man er oppmerksom på faren for å falle overbord når man prøver å berge en person ombord igjen, og følgelig har tatt de forhåndsreglene som har blitt utelatt i utgangspunktet, f.eks. å stroppe seg fast, alternativt ikke kappe rekka, hvis man mener det er det sikreste. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Det er vanlig med åpning på hver side Da må du litt opp i størrelse, hvis det er åpning i rekka du mener. 40+ eller deromkring? Spørsmål om pris dette også, billigbalja mi har ikke åpning i rekka. Hvis det ellers er sånn at rekka er til hinder for å få noen ombord igjen er det ikke optimalt om dette *må* skje midtskips der åpningen er. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) feil Redigert 27.Desember.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Veldig bra reportasje her om ny rekke. Kanskje Komodo kan si noe om hva dette koster i rustfritt? Jeg husker ikke akkurat hva jeg betalte, men jeg mener det kom på en 4-5 tusen. Det er viktig å kjøpe polerte dekorrør (hvis man skal ha det blankt da), ellers blir man aldri ferdig med å polere. Da blir det bare å syre sveisene og polere dem. Hva dette kommer på vil jo avhenge av egeninnsats. Jeg gjorde alt selv. Dersom man setter bort jobben kan det nok fort bli dyrt. Det røk med endel timer på dette. Den største jobben for min del var imidlertid å lage nye braketter til rekkestøttene og bredde dem. En av hovedgrunnene til at jeg gjorde jobben var jo imidlertid å få mer solid innfestning i dollbordet enn på de orginale støttene med en skrue i senter. Det ble vellykket. Rekka blir jo også mye mer solid av at den er forbundet med rør som fordeler kraften over flere rekkestøtter. Har man wire vil hver rekkestøtte bli et svakere punkt. Særlig med de enkle løsningene som ofte er orginalt. Hvem har ikke sett roser i gelcoaten rundt rekkestøtter, ofte med påfølgende vanninntrengning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.