Jump to content

Ny teakdørk på tilaarskommen Fairline


REM

Recommended Posts

Begynte å lime panelene i helga. Har drøyd det noen tid da temperaturen har vært alt for lav. Nå de siste dagene har jo tempen steget betraktelig, og sjøl om vi fortsatt er godt må minussiden hjelper det betraktelig når jeg sprengfyrer på elektrisk oljeovn og gasskaminen. Ebern har tatt kvelden, og jeg har ikke hatt tid til å fikse den. Regner med at et vekebytte og evt bytte av glødespiral vil hjelpe. Er antagelig sotet ned og har sikkert ikke vært åpnet siden den ble installert i -02?

 

015.jpg

 

012.jpg

 

Som nevnt tidligere i tråden sendte Nordic Teak med Danalim for liming og Sealine 100 for fuging. Det fulgte også med en montasjeanvisning som fortalte hvor mye lim en skulle bruke pr. kvm, men bruker man 3mm tannet sparkel gir det seg egentlig selv. Dette limet anvender luftfuktigheten for å herde, men nå som det er vinter og lav fuktighet sprayet jeg på godt med vann for jeg la delene sammen.

 

teakpaneler_006_2.jpg

 

Jeg ba Nordic Teak også sende med plugger og skruer da jeg akter å plugge alle ytterrammer hver 20 cm. Fant et egnet verktøy på Bauhaus på 10mm som jeg borer ned 7 mm dybde, og samtidig avsetter et "kjørnemerke" i midten. Etter at jeg har boret ned benytter jeg kjørnemerke til å bore Ø3,2mm gjennom det resterende av teaken og glassfiberen. Dette passer bra til skruene som fulgte med. Spesialskruer med Torx grep og spesiellt flatt hode

 

teakpaneler_013.jpg

Etter at skruene var trukket til plasserte jeg et 150 Ah batteri sentralt for å være sikker på at jeg fikk god kontakt

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

For å ha god kontroll og sikre at panelene ligger an på hele flaten. Limet rundt skruehullene og den påfølgende limingen av proppene med epoxy vil sikre at det blir 100 % tett. Dessuten, dette er på et tørt område under tak.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Skal nå til å lime det siste store panelet, og er redd jeg går tom for lim underveis? Hadde vært krise. Limet jeg benytter er Dana 555, et sk. Silan Modificert Polymer (SMP), 1-komponent. Dette limet finner jeg ikke i bytikkene og trenger da et annet lim på samme basisen til å supplere med i tilfelle jeg skulle gå tom. Noen som vet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 2 uker senere...

img_1461.jpg

 

Sandsekker er utmerket som vekt når du skal sikre at panelene ligger an mot underlaget. Fåes på Statoil for 25,-/stk. Før dette har jeg skrudd langs ytterrammene med 200mm avstand. Dette bør bli bra, knirkefritt og uten svikt som det gamle gulvet hadde i det området bildet viser.

Jeg har jobbet i hele den kuldeperioden vi var igjennom nå i slutten av januar. Liming i mange kuldegrader går bra bare du har mulighet til å fyre mens limet tørker. Jeg har en elektrisk oljeovn gående hele tiden og den har klart å holde plussgrader selv i de kaldeste periodene. I tillegg har jeg hatt en verkstedsol på 2x500W stående å lyse ned på panelene under herdeprosessen.

img_1460.jpg

 

img_1473.jpg

 

Foruten to relativt store luker ned til motorrom og mannskapslugaren bakerst ble panelene levert som to store separate paneler. Disse monterte slik at jeg satt igjen med en 6mm spalte mellom panelene for nating.

 

img_1469.jpg

 

Alle skarpe hjørnet og kanter ble avrundet med en radiefres på en overfres. Dette ga en meget pen og myk effekt etter at panelene var monter. Vanskelig dog å vise på bilde. Vi får se etterhvert om jeg får knipset et bra bilde når alt er montert

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg må bare få kommentere overskriften: Ny teakdørk i tilaarskommen Fairline......

Ja, ja, den dagen jeg har såpass ny båt vil jeg kalle den "nesten ny" :yesnod: Men, jeg ser det er benyttet 2xa i stedet for å, så det er vel gjort med glimt i øyet :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe, du må benytte 3xa Astor: Tilaaarskommen Grand Banks !

For øvrig holder noen seg bedre enn andre :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Joda, "Tilaarskommen" var nok skrevet med et glimt i øyet. Sjøl har jeg faktisk aldrig hatt en såpass ny båt i mitt eie tidligere. Så for meg er dette en nærmest ny båt.På den annen side, selv på en 10-år gammel båt ser en allerede tegn til forringelse og behov for oppgraderinger. Man skal ikke sluntre unna vedlikehold svært mange år for man plutselig ser at man er på etterskudd. Er man først på etterskudd med slike ting kan det fort bli maasse jobb og maange kroner for å ta det igjen.<br />

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

img_1476.jpg

 

Begynte å plugge skruehullene i kveld. Her er utstyret jeg brukte:

 

West System Epoxy

Jeg benyttet to 50ml sprøyter. En for Resin og en for herder. Hold for Guds skyld disse to fra hverandre for senere bruk, ellers er løpet kjørt. Jeg merket den ene sprøyta med tape og skrev "Herder". Jeg benyttet Jr. settet til West. Dette er en god del dyrere pr liter enn hovedsettet, men skal du ikke bruke store mengder lønner det seg ofte å kjøpe Jr-settet, da holdbarheten er begrenset. Da slipper du å kaste ubrukt epoxy.

 

Plugger kan du kjøpe på Maritim og andre båtbutikker. Ulempen med løse plugger er at du får problemer med å handtere de etter at de er sauset inn med epoxy, og ikke minst, du får problemer med å lese hvilken vei veden går. Veden i pluggen skal gå samme vei som bordgangen under. Jeg benyttet et verktøy (Biltema) som jeg festet i drillen, og med teaklister som er litt tykkere enn pluggdiameter lager du pluggene selv. Etter at du har knekt av en plugg fra lista har du et fint "handtak" å holde i mens du sauser inn pluggen, og ikke minst, du er aldrig i tvil om hvilken vei veden går.

 

Så trenger du et blandekar, rørepinne og en liten pensel.

 

Før jeg begynte støvsuget jeg alle plugghullene, og etterdro skruene. Deretter mettet jeg veden i plugghullet med epoxy med penselen før jeg sauset inn pluggen. Pluggen ble montert løselig i hullet for hånd, en 5-6 stykker ad gangen, før jeg ga de et kakk med plastklubba. Du hørte tydelig når pluggen bunnet.

 

 

img_1481.jpg

 

Jeg tror jeg har omlag 160 huller å plugge totalt. Tok vel ca 100 i kveld før ryggen sa at "nå tar vi resten i morgen".

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Skjønner ikke helt den Eureka. Skjeve plugger? Når pluggene er limt med epoxy er det ingenting i verden som kan dra pluggen skjev. Den er, og sitter jo som støpt. Det eneste jeg vel trenger å tenke på er i kappe litt over nivået rundt slik at jeg har litt å pusse på?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Skjønner ikke helt den Eureka. Skjeve plugger? Når pluggene er limt med epoxy er det ingenting i verden som kan dra pluggen skjev. Den er, og sitter jo som støpt. Det eneste jeg vel trenger å tenke på er i kappe litt over nivået rundt slik at jeg har litt å pusse på?

 

Eureka mener at det er lett å hugge av for mye av pluggen, når det overflødige skal hugges av, Veden i teak er ofte veldig ujevn, og vokser i forskjellige retninger. Dersom man da hugger av det overflødige med et huggjern, er det lett at pluggen sprekker i feil retning, Ikke legg huggjernet jevnt med dørken, men la det være litt igjen som du så evt pusser ned. Som du også selv sier. :thumbsup:

Ellers så er jeg også mektig imponert over jobben.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post

Når jeg jobber med spuns/spons (som det heter, ikke plugger...)Pleier jeg og bruke en "japansk drasag". Den har et meget tynt blad, og lite vigging på tennene at du kan legge den flatt med gulvet, sage av spunsen flush (eller shimse den opp en finertykkelse f.eks). Perfekt resultat, og du bruker maks ett minutt på hver spuns med sliping. Lykke til.

Link to post

Ja nemlig. Man må vinkle huggjernet slik at man kapper en mm eller drøyt det over nivået. Tror jeg fikk til det i dag tidlig. Startet 0815 og da var det kalllt, men med nyoverhalt Eber fikk jeg fort opp varmen. Epoxyen har herdet ila. natta ved hjelp av verkstedsoler og radiator, men var fortsatt litt "sticky" på overflaten. Drøyer derfor utover dagen før jeg sliper ned pluggene. Da slipper jeg at papiret kliner seg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...