chrisrik Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 Forbruk pr time er egentlig helt irrelevant, annet enn å prøve å late som at båtbruk er rimeligere enn hva det faktisk er :p Håper du ikke er så mye lavere enn 0,7 pr nm i marsjfart hehe. Jobber utfra at jeg bruker dobbelt så mye som en lett rask skjærgårssjeep-fjert hehe! jeg opplevde faktisk at med lett lasta båt g var det mer økonomisk å ligge i nesten 37 knop, kontra 30. Slo meg etterpå at båten løfter seg betydelig ut av vannet etter ca 35 knop - så det lønner seg å gi på litt! :-P Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) Har et forbruk på ca 0,5 - 0,9 liter/nm avhengig av fart, sånn i området 20-38 knop. Båten planer forsåvidt greit i 14-15 knop men det er jo bare i grov sjø man går så lavt. Vanlig marsjfart er 30-33 knop og da er nok forbruket rundt 0,7 ja.. og turtallet 4700-5000. Redigert 6.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 Blir artig å se med nye motoren på, forbruket går neppe opp! Med mindre du øker farta tilsvarende - som det kanske er fare for hehe Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Nei tror ikke forbruket vil øke noe merkbart iallefall, turtallet blir jo lavere i marsjfart selv om jeg bruker samme 4-blads stålpropell (vil tro den passer, da Honda og Mercury har ganske like propellakslinger). F115 har nemlig heldigvis ca 11% lavere utveksling enn Honda 90 så propellen snurrer dermed ca 11% raskere ved samme motorturtall (2,07 mot 2,33 utveksling). Klarer jeg samme turtall som med Hondaen (5600-5700 rpm) så skulle toppfarta bli 42-43 knop. Maks effekt for F115 ligger på 5500 rpm, mens på Hondaen er den 5800 rpm. Satser på at F115 er sterk nok til å bikke over 5500 rpm. Hondaen greide altså ikke 5800 rpm med den propellen, men toppfarta ble allikevel grei. F115 fås forøvrig også med større girhus, i en modell som heter CT (Command Thrust), som bruker større propeller av samme type som V6 og Veradomotorene. Det gir bedre skyv og mindre propellslipp på litt tyngre båter, men siden min båt er ganske lettdrevet så sløyfet jeg denne option, og sparte noen tusenlapper og et par kg vekt, samt propellkostnaden. Har tilbragt natten i min Windy 27 og gjort ting jeg burde ha gjort for 10 år siden Med 1000 W varmeovn ble det i allefall en liten lunk i båten. Skal etterhvert se om jeg får liv i den gamle Ardic Volvo Flygmotor dieselvarmeren. Den funket iallefall for 10 år siden. Fjernet 8 kabinetthøyttalera av ymse slag, samt to stereoanlegg og et ikke uvesentlig antall meter kabel. Det var både Jamo, Pioneer, Aiwa og JVC. Utdaterte og uhensiktsmessige greier etter dagens standard selv om det var både CD og kassettspillere. Skal legge inn et bilde eller to etterhvert. Fikk også røsket ut noen gamle instrumenter fra 80-90 tallet. VDO sumlog elektronisk knopmåler (ikke pitot/vanntrykk )med distanseteller, samt dybdemåler med ankervakt. Sikkert avanserte greier i sin tid. Sumlogen sto på ca 12.000 nautiske mil så noe har iallefall båten vært brukt en gang i tiden. Men de instrumentene funket ikke da jeg kjøpte båten. Må nok rydde opp i det elektriske, noe som ikke er gjort på 5 minutter i en 30 år gammel båt som har hatt både doble Volvo Penta og singel Mercruiser diesel. Redigert 7.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) Båt er innpakket så nå kan snøen og sludd bare komme, hvis de tør Her noen bilder fra ei lita opprydding i båten. Det var et overskudd av gamle høyttalere og stereoanlegg bl.a. samt noen uvirksomme instrumenter fra 80-90 tallet. Skal prøve å rydde opp i det elektriske systemet også. Vurderer å ta ut alle instrumentene og kabelstokken for å kunne kjøre motoren lenge og vel utenfor båten, hvis jeg nå får motoren sammenskrudd igjen en gang. Forrige eiers musikksmak.... Originalmontert med doble VP AQAD40B dieselmotorer og DP drev som jo var siste skrik for 30 år siden. Redigert 9.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Jammen litt av hvert av "litt av hvert" - har du en CB radio (27 MHz) også, kanskje? De var populær på sjøen for en generasjon siden. Misunner deg ikke arbeidet, og du er tøff som går i gang med såpass mye. Er planen å bli ferdig til sommeren? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 9.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2014 Må si meg imponert, mine planer blir jo småtterier... Ingen her inne som vet om noen som er dyktig med syrefaste rør i nærheten? Skulle fått meg en liten "walkearound-top" til antenner og slikt. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Du har jo pakket båten godt inn, teerex, så du unngår snømåking. Ser at du har brukt lett-presenning og denne vil blafre mye i vinden. Pass på at den ikke er i berøring med båten for den er som et sandpapir og du kan få stygge skader av den. Kvalitetspresenning ligger mye roligere i vinden og er mye "mykere" på overflaten så den er å foretrekke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Jammen litt av hvert av "litt av hvert" - har du en CB radio (27 MHz) også, kanskje? De var populær på sjøen for en generasjon siden. Misunner deg ikke arbeidet, og du er tøff som går i gang med såpass mye. Er planen å bli ferdig til sommeren? Har en nesten ny CB-radio som jeg kjøpte inn for bruk på noen Jeep offroad treff Kanskje den kan brukes i båten også. I båten var det en Navico VHF fra 1997 men den tok jeg ut for 10 år siden. Tror ikke den skal inn igjen, men hvem vet. Planen er å bli ferdig, men å si noe nærmere tidspunkt tror jeg ikke er noen vits før at motoren sviver pent og sammenskrudd Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) Du har jo pakket båten godt inn, teerex, så du unngår snømåking. Ser at du har brukt lett-presenning og denne vil blafre mye i vinden. Pass på at den ikke er i berøring med båten for den er som et sandpapir og du kan få stygge skader av den. Kvalitetspresenning ligger mye roligere i vinden og er mye "mykere" på overflaten så den er å foretrekke... Ja presenningen er ganske lett, dvs. det er to presenninger, en på tvers og en på langs, 6 x 10 meter begge. Fra Europris til kr 399. Skulle gjerne hatt en slik 450-600 grams PVC sak men de er tunge å håndtere og dyre, og jeg har hatt god erfaring med de lette tidligere. Og så hadde jeg disse to liggende da, så jeg måtte jo bruke dem opp en eller annen gang. Og de slipper masse lys inn som jo kan være praktisk. Legger litt polstring imellom der det blir skarpe kanter men det er bare få steder så det blir ikkeno problem. Mest for å unngå skader på presenningen. Den forrige presenningen varte faktisk i 4 år og det var også en lettpresenning, men av en annen type. Disse gjennomsiktige tåler ikke så mye. Men hadde en slik presenning over en bil engang og det var ikke så smart, da den blafret for mye i vinden. Men gelcoat er heldigvis enkel å få blank igjen. Redigert 9.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Skulle gjerne hatt en slik 450-600 grams PVC sak men de er tunge å håndtere og dyre, og jeg har hatt god erfaring med de lette tidligere. Men hadde en slik presenning over en bil engang og det var ikke så smart, da den blafret for mye i vinden. Men gelcoat er heldigvis enkel å få blank igjen. Opp gjennom årene har jeg benyttet både lette å tunge presenninger. Kvalitetspresenning er dyrt, men til gjengjeld så varer de i mange-mange år. Når det gjelder håndtering så går det på teknikk. Vi brettet presenningen samme på en spesiell måte, løftet den opp på overbygget og brettet den ut over det hele. Hvis man får hjelp av et par kompiser så går dette veldig greit. Det kan også være lurt å ikke ha en stor presenning, men heller 2-3 mindre. Lett-presenning kan faktisk slipe seg gjennom gelcoat'en...det er min erfaring. En annen ting jeg har erfart er å ikke pakke presenningen for tett rundt båten. Det er fint å få litt gjennomlufting for å få tørket ut.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) Ja det er jo åpning foran og bak i presenningstativet, og i tillegg har jeg avfukter i båten og fjernavlesing av temperatur og fuktighet. Men båten klarte seg i over 10 år på egen hånd bare med luftig presenning og åpne sidevinduer i salongen, uten noe merkbar mugg eller båtlukt å snakke om. Hadde til og med alle de ca 20 putene liggende i salongen alle årene (sløvskap), og de har også klart seg fint. Bare gardinene som må byttes ut men de er sikkert 30 år gamle så det er jo på tide uansett. Og kalesjen naturligvis, den har sett sine beste dager kan man trygt si. Hadde nok fungert enda bedre om bunnpluggen hadde vært ute, for litt kondensvann og regnvann var det i bunnen siden alt ikke var 100% tett til enhver tid. Pluggen satt noe helt vannvittig fast, men med tilslipt meisel med fastnøkkel på i skruesporet, samt at jeg gjorde sporet litt dypere med vinkelsliper så kom den da løs til slutt. En stor fordel med plugg med firkant eller sekskant så man slipper dette tullet. Denne presenningen som jeg kjøpte på Byggern er vel den som har vart lengst av de lettpresenningene jeg har prøvd. Ganske tynn men på en måte så elastisk at den ikke revner så lett allikevel. Men produsenten Norfolier gikk visst konk for et par år siden http://www.rb.no/naringsliv/article6355775.ece Redigert 9.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Spennende at det ligger så mye gammel dokumentasjon i båten, så man kan spore første eier og datoer osv. Tydeligvis en relativt kostbar båt i sin tid, siden det måtte en mangemillionær til for å kjøpe den ny. Her et bilde fra båtliv i Troms for ca 35 år siden, bilde tatt av undertegnede i jolla Antar det er Grytøya i bakgrunnen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 15.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2014 Virker som at det er mye historie i sjarken Teerex Satt å håpa på at TasleT hev seg rundt og tok båt og GoPro ut for å ta noen bilder av hvalene utti fjorden hans... Men nå virker det som at hele Tromsø har egentlig kommet han i forkjøpet. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Hadde nok vært interessant å ligget med båt der og fått oppleve hval på nært hold, ja. Med video og bilder. Men i mine virketimer etter arbeidstid blir det litt i mørkeste laget.... Etter mine beregninger er 28.11.14 siste dag med streif av sol. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
christian j Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Flott film christian . Noe å se fram til sommeren med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TasleT Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Endelig fikk jeg tid til å se hele videoen! Helt fantastisk på alle måter: Naturen, fjell og hav, høy fart, Trollfjorden, kjempebra klipping, overganger og redigering og passe høy musikk! For en ferietur! Risøyrenna og andre "narrows" var fantastisk. Var sikkert litt slitsomt å bli "filleristet" i noen timer hver dag på sjøen? Du havner nok på National Geographic, Christian! Skal tipse dem om denne videoen ved anledning, om jeg for lov. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Risøyrenna og Trollfjoren er virkelig verd besøk om man er der oppe! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Takk for hyggelige kommentarerer - har nok i egne øyne en del å gå på hva gjelder klipping (osv). Litt begrensa hva tålmodigheten tillater på en litt for dårlig laptop. Men bare å tipse i vei - turisme her i Nord bør promoteres så mye det lar seg gjøre i alle kanaler mulige. Men å si at vi ble filleristet og at det er slitsomt, er å ta litt hardt i. Det var litt action ut fra Lødingen, over Hadselfjorden til Stokmarknes og til slutt over fra Harstad til Dyrøya. Men disse strekkene varer sjelden mer enn 30 minutter - og er sånn sett bare gøy når det står på. Båtkjøring var det nesten for lite av på turen, lengste strekket var vel turen fra Reine til Trollfjorden eller Dyrøya ut Lødingen, +/- 60 nautiske eller 2 timer knapt. Etter 2 timer er det greit å ta en liten stopp og strekke på beina. Det som var tyngst var å løpe opp de her forbaska fjella! Vi er allerede begynt så smått å se på neste sommer - det blir litt flere natuiske mil... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 (redigert) Jeg skal se disse filmene i jula,. når sola har snudd Og her er julelektyren i hus allerede Redigert 24.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Teerex - at du ikke kjøpte deg en Etec G2, så hadde du sluppet å lest på 5 år eller - har de kanskje vært så smart å heller gjøre servicene så enkle at "stowaway practice" inkluderer forhandlers gamle jobb? hehe. Regner med du tar litt bilder under monteringen osv i tråden din etter hvert når jobben begynner... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Njaa G2 finnes jo ikke i 115 hk foreløpig så... og ikke er det noen forhandler jeg kjenner her som kan gi meg gode tilbud på Evinrude heller Servicene er enkle på disse nye modellene ja, mye er forenklet så selv en bestemor skal greie det Ventiljustering bl.a. er en saga blott. Får den en oljeskvett år om annet oventil og nedentil så er den sikkert fornøyd. Men det er så mye fancy instrumentering og kabling som jeg ikke er vant til fra Hondaen, den var jo så enkel. Så det blir jo spennende, men begynner nok neppe før til påske med den jobben... for i vinter er det visst en dieselmotor jeg demonterte for 10 år siden som jeg må få montert sammen igjen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.November.2014 Del på Facebook Svart 25.November.2014 Man kan vel si at den nye Mercuryserien er en liten revolusjon i det mest solgte motorsegmentet, men blir jo spennende å se om Evinrude kan svare på det etterhvert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.