Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Har ikke stoffet båten, og skal ikke stoffe den heller. Ingen groeproblemer hittil heldigvis.

Men det har nok med fart og beliggenhet å gjøre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har ikke stoffet båten, og skal ikke stoffe den heller. Ingen groeproblemer hittil heldigvis.

Men det har nok med fart og beliggenhet å gjøre.

Ble det stell på notene?

 

Jeg for min del kom igår ned til en lettere fylt båt. Lå med akterenden ut ved flytebrygga ettersom det er ganske grundt på fjære sjø. Og med den solgangsbrisen som kom inn bukta var den ikke sein med å skuffe vann over hekken. Måtte kaste tampene, og fikk med et aldri så lite nødskrik vendt baugen opp mot sjøen mellom alt av båter og bøyer og satt kurs mot åpnere farvann mens ausinga gikk som bare det. Nå har jeg ankret opp med dreggen med fronten ut og alle problemer virker å være løst.

Skal si bruceankrene er effektive på sandbunn!

 

Idag ble det en ettermiddagstur i fint driv rundt Dyrøya, som, om jeg får si det selv er en ganske snasen øy! Kanonstillinger fra gammelt av, bratte fjellskrenter rett ned i sjøen, "fjellgårder", fine eldre "handelssteder". Ja og Finnlandsnes båthavn da - selv om denne ligger på andre siden av brua. Mangler bare noen tydelige og utprega sandstrender. Men det finnes forsåvidt også rett over brua.

 

Kommer noen bilder på søndag ca.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ingen stell på notene nei. men fint på havet i går.. bortsett fra utpå ettermiddagen da det bølget seg noe veldig utsatte steder.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båt fortøyd til flytebrygga i Sandvika på Dyrøya.

bilde

 

Årbostadtind passeres i godt driv mot Sjøvegan.

bilde

 

Dæsjen på Grågåsa rigga for "langtur".

bilde

 

 

Forlater Dyrøysundet.

bilde

 

Hei Mjøsundet! Målt 19 grader i sjøen her senere denne dagen! Tænk det!

bilde

 

Ankret opp på Lamøya i Sagfjorden

bilde

 

Yttersia av Dyrøya fra rundturen, litt gråere vær.

bilde

 

Bakover

bilde

 

Et siste bilde av fartøyet;

bilde

 

Fortsatt god sommer båtfolk!

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Mye bølger i ettermiddag, måtte gi opp tur til Bjarkøya ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mye bølger i ettermiddag, måtte gi opp tur til Bjarkøya ;-)

Jupp det var det.

 

Vi dro fra Tranøy midt på dagen, hadde fin seilevind til vi kom midt i Solbergfjorden, der ble det blikk stille. Vi tok et bad mens vi venta på vind. Den kom aldri så vi pakka sammen seilene og startet motoren. Inn mot dyrøybrua møtte vi vinden, vi stod stille under brua for halv maskin, måtte gi full gass for å komme gjennom. Det var merkelig å oppleve så enormt stor forskjell på så kort avstand. Han gikk god og kvit rund oss, og vi angra på at vi pakka sammen seilan.

Link to post
Share on other sites

Gir meg når det blir ubehagelig (mest for båten), eller har med passasjer som er litt opp i årene ;-)

 

Men nå meldes det vindstille og varmt et par dager.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gedigen båt, sisisi ! Med sikkelig dollbord man kan entre nær sagt uansett vær!

 

Og dere som er så heldige at dere kan gå i kast med bøljan blå, flott vær i disse dagene - i alle fall sol. Fikk melding om at min Mørejet er ferdig og klar til sjøsetting. I morgen ringer jeg etter kranbil. Bare så synd at løftet koster 3-4 tusen, i tillegg til utgifter til nytt gir. Men kanskje jeg får noen godværsdager på sjøen etter litt landligge.

Link to post
Share on other sites

Tar ut bilde til sisisi, det fortjener å komme frem rett i tråden! :thumbsup:

 

Kan dette være noe for båtliv i troms: https://www.facebook.com/tromsbaat

Virker som at det bare er en håndfulle medlemmer her på baatplassen fra Troms?

 

 

Man er jo ikke så mange med båter her i Troms. Og så noen få prosent av de mest ihuga båteiere bruker Båtplassen. De fleste er nok på Facebook, i en eller annen form. Kjenner mange fra Troms med båt som poster bilder og korte tekster fra mobiltelefon på FB. Ikke alle har skjermstørrelse i nettbrettklassen eller dataskjerm og som dermed faller utenom. Kjappe statusoppdateringer går greit med mobil til FB.

Link to post
Share on other sites

Det var nok jeg :) Hvor holder du til? Så en rib som muligens er din, på land i båthavna for ca. en uke siden. Du holder til i området her lenge?

Stemmer bra det. Sto der i to dager mens noe lim tørket :-) holder til i Sandvika (to staker ved ei øy). 1,5 nm fra båthavna sørover.

 

Akkurat kommet tilbake etter en besøkstur til Salangen. Men måtte rømme hjem, aldri opplevd så mye klegg før!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

lyn og torden i kveld utover vågsfjorden, etter en av sommerens varmeste kvelder.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...