Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Vind, ja - men fra i morgen kveld løyer det og blir etterhvert både sol og rolige vindforhold. Da braker det løs! :smiley: På selve Kaldfjorden som går nesten nord-sør tar ikke østa- eller vestavinden så godt, så det kan være brukbare forhold der. Men jeg har ikke sjekket helt konkret, kun iaktatt den innesrte delen slik som i går kveld.

 

 

Var i båten i går kveld også, og fikset litt her og der. Nå er juksafestet kommet på plass:

 

bilde

 

I dag har det ikke blitt gjort så mye. Av båt-ting har jeg kun lakkert høtten. Glemte den på dekk i saltvåt tilstand et par uker, så det ubehandlete treverket ble litt svartflekket. Men nå er høtten altså "vanntett". I tillegg må det skiftes kroker / makk på juksa, glemte helt av å spyle den av med ei bøtte ferskvann i høst. Og batteriene må etterses. Så da burde det bli klart for sjølivet ! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Medusa:

Jo da, festet sitter som støpt, og evn. skjønnhet tar jeg med på kjøpet. Prøvde juksahjulet i festet også, og det satt som støpt. Mye bedre enn det forrige festet.

 

ChrisRik:

På yr står symbolvarslet på NØ laber bris 5-6 m/s fra i morgen kveld, men tekstvarslet sier "periodevis liten kuling". Sandøya ligger litt utsatt til for nordavind. Sikkert en del dønninger der ute nå etter all vinden i det siste. Hadde jeg bare hatt alt ship-shape, så hadde vi kanskje møttes der, utenfor Gåsvær. Du må vel kanskje forbi... :smiley: Jeg er neppe klar før tirsdag når vær og vind er garantert bedre.

 

Men her er sjarken, om du skulle se noe som ligner. Bare å vinke frenetisk!! Ser jeg din båt, så blir det ditto!

 

bilde

 

Tar du med en CB-radio, så kan du hilse via kanal 11 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Han går ganske hvit her i tromsøsundet nå, sjøsetter om en.drøy time så får vi se hvordan forholdene.er. kommer ut kvalsundet er det sikkert greit. er det for teksas i utløpet, får vi gå i le. Kanskje vestsiden av gåsvær er greit. Har ikke cb med, får pakke.den.ned i veska til nestetur, nå vet jeg hvertfall hvem jeg skal vinke til :)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

El83:

Joda, det fine er at det er varmt og godt inne i salongen selv om været på dekk ikke frister så overvettes mye! :thumbsup:

 

Christian:

Må innrømme at jeg er litt treg i knotten: Først etter en halvtime i går skjønte jeg poenget med "båtstøa", som du nevnte. Du var og kikket etter en plass for å sjøsette båten din! :yesnod: Skal være enig i at "støa" i Kaldfjord er litt i bratteste laget.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Viktig å være orientert hvor man kan sette sjøbein her i distriket, men akkurat den støa var litt for kort for meg :yesnod: Forøvrig et helt nyyydelig vær idag. Flatt hav så langt øye kan se - håper du fikk kastet tampene TasleT!

 

Kan forøvrig nevne at sjøen var relativt ruskete ut fra Tromsø igår, og starten av Kvalsundet var veldig rotete, men straks man var litt inne i sundet, så var det fint. Dessverre var vi såpass sulten når vi kom til Gåsvær at kveldsmaten ble fortært der, og når vi igjen kastet loss var klokken blitt såpass mye at vi satte kursen hjem igjen. Risøy får bli ved neste anledning, hvor man har litt bedre tid. Returen var helt fantastisk, da hadde vinden og bølgene løyet helt. Ankom tromsdalshavna i ett-tiden, helt stille og midnattssol. Nordnorge på sitt aller beste! Vi har det fint her nord!

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, og god fres!

 

Fikk tallfestet litt om egen fart i går kveld. Båten planer fra 16 knop, bl.a.

 

Vi var ute i går kveld og i natt i godt vær, men litt isende kaldt på dekk, kun 4-6 grader. Fisket litt, fikk en større torsk, men så ble det bråstopp - fikk kun en liten torsk etterpå som ble brukt som agn uten resultat. Glemte å lade opp batteriet i GoPro'en, så det ble dessverre ingen video, men kona tok masse bilder. Skal legge inn et par blinkskudd etter hvert.

 

Sov i 10 timer hele dagen i dag, men det er en ny båtdag i morgen.

 

God tur til alle som utnytter de fine dagene vi har nå ! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dessverre holdt ikke været, men det blir jo hetebølge i neste uke :smiley:

Men var allikevel en tur til Ballangen. Men ikke perfekt fartsvær for en kjapp liten båt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ligger nå og vaker i kajakken rett innenfor Molnes gård (?) Ytterst i kaldfjorden. Så ikke skuta til TasleT ved flytebrygga så han er nok utpå. Lite aktivitet i fjorden. Lite fugl og fisk. Regner med Tasle stopper om han ser en kald gulkledd padler og spanderer litt kaffe :-P

 

Været har løyet endel nå, selvfølgelig, trenger jo ikke medvind etter å ha padlet i nesten 3 timer i motvind hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Rekvika ser riktig så idyllisk ut, fant den på kartet med Garmin Homeport og har plotta inn akringsplass der, blant noen andre nye steder.

 

Christian:

Joda, Tore / Tasle sin båt lå nok i marinaen (ytterst, helt til høyre når man ser nedover mot høyre brygge). Hadde "frivakt" i går, og besøk. I dag må jeg fylle diesel fra kanner over i skuta slik at den blir kjørbar senest tirsdag / onsdag igjen når kona har fri.

 

Skal prøve Rekvika da - varmen kommer jo siganes til uka. Skal bli koselig på dekk og bare slappe av med kald drikke og god mat. Men for meg blir det jo alkoholforbud siden jeg må bruke bil hjem.

 

Fikk forresten et problem med den ene gasshendelen / giret som ikke ville i revers. Den virker kun forover, og ikke i fri heller. Når jeg går inn i marinaen må jeg stanse SB motor og kun bruke den andre maskinen for å legge til. Håper det ikke er noe alvorlig... :confused:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til denne tråden!

 

Tror det er dårlig med bensin fra brygge. Diesel, ja: Gisund Båthavn Finnsnes for eksempel. Antar det er restriksjoner mot bensinpumper fra brygge, så du må nok belage deg på å bære bensin i kanner fra vanlig bensinutsalg (bensinstasjon).

 

Ellers finner du mange opplysninger på http://gjestehavner.batmagasinet.no/category/troms/ med ganske fyldige oversikter. Noen steder selges bensin i umiddelbar nærhet av gjestebrygger / marinaer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...