Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Forbruk pr time er egentlig helt irrelevant, annet enn å prøve å late som at båtbruk er rimeligere enn hva det faktisk er :p

Håper du ikke er så mye lavere enn 0,7 pr nm i marsjfart hehe. Jobber utfra at jeg bruker dobbelt så mye som en lett rask skjærgårssjeep-fjert hehe!

jeg opplevde faktisk at med lett lasta båt g var det mer økonomisk å ligge i nesten 37 knop, kontra 30. Slo meg etterpå at båten løfter seg betydelig ut av vannet etter ca 35 knop - så det lønner seg å gi på litt! :-P

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Har et forbruk på ca 0,5 - 0,9 liter/nm avhengig av fart, sånn i området 20-38 knop.

Båten planer forsåvidt greit i 14-15 knop men det er jo bare i grov sjø man går så lavt. Vanlig marsjfart er 30-33 knop og da er nok forbruket rundt 0,7 ja.. og turtallet 4700-5000.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei tror ikke forbruket vil øke noe merkbart iallefall, turtallet blir jo lavere i marsjfart selv om jeg bruker samme 4-blads stålpropell (vil tro den passer, da Honda og Mercury har ganske like propellakslinger).

F115 har nemlig heldigvis ca 11% lavere utveksling enn Honda 90 så propellen snurrer dermed ca 11% raskere ved samme motorturtall (2,07 mot 2,33 utveksling).

Klarer jeg samme turtall som med Hondaen (5600-5700 rpm) så skulle toppfarta bli 42-43 knop.

Maks effekt for F115 ligger på 5500 rpm, mens på Hondaen er den 5800 rpm.

Satser på at F115 er sterk nok til å bikke over 5500 rpm. Hondaen greide altså ikke 5800 rpm med den propellen, men toppfarta ble allikevel grei.

 

F115 fås forøvrig også med større girhus, i en modell som heter CT (Command Thrust), som bruker større propeller av samme type som V6 og Veradomotorene.

Det gir bedre skyv og mindre propellslipp på litt tyngre båter, men siden min båt er ganske lettdrevet så sløyfet jeg denne option, og sparte noen tusenlapper og et par kg vekt, samt propellkostnaden.

 

Har tilbragt natten i min Windy 27 og gjort ting jeg burde ha gjort for 10 år siden :saint: Med 1000 W varmeovn ble det i allefall en liten lunk i båten.

Skal etterhvert se om jeg får liv i den gamle Ardic Volvo Flygmotor dieselvarmeren. Den funket iallefall for 10 år siden.

 

Fjernet 8 kabinetthøyttalera av ymse slag, samt to stereoanlegg og et ikke uvesentlig antall meter kabel.

Det var både Jamo, Pioneer, Aiwa og JVC.

Utdaterte og uhensiktsmessige greier etter dagens standard selv om det var både CD og kassettspillere. Skal legge inn et bilde eller to etterhvert.

 

Fikk også røsket ut noen gamle instrumenter fra 80-90 tallet. VDO sumlog elektronisk knopmåler (ikke pitot/vanntrykk )med distanseteller, samt dybdemåler med ankervakt. Sikkert avanserte greier i sin tid.

Sumlogen sto på ca 12.000 nautiske mil så noe har iallefall båten vært brukt en gang i tiden. Men de instrumentene funket ikke da jeg kjøpte båten.

Må nok rydde opp i det elektriske, noe som ikke er gjort på 5 minutter i en 30 år gammel båt som har hatt både doble Volvo Penta og singel Mercruiser diesel.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båt er innpakket så nå kan snøen og sludd bare komme, hvis de tør :smiley:

 

Her noen bilder fra ei lita opprydding i båten. Det var et overskudd av gamle høyttalere og stereoanlegg bl.a. samt noen uvirksomme instrumenter fra 80-90 tallet.

Skal prøve å rydde opp i det elektriske systemet også.

Vurderer å ta ut alle instrumentene og kabelstokken for å kunne kjøre motoren lenge og vel utenfor båten, hvis jeg nå får motoren sammenskrudd igjen en gang.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Forrige eiers musikksmak....

 

bilde

 

Originalmontert med doble VP AQAD40B dieselmotorer og DP drev som jo var siste skrik for 30 år siden.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du har jo pakket båten godt inn, teerex, så du unngår snømåking. Ser at du har brukt lett-presenning og denne vil blafre mye i vinden. Pass på at den ikke er i berøring med båten for den er som et sandpapir og du kan få stygge skader av den. Kvalitetspresenning ligger mye roligere i vinden og er mye "mykere" på overflaten så den er å foretrekke...

Link to post
Share on other sites

Jammen litt av hvert av "litt av hvert" - har du en CB radio (27 MHz) også, kanskje? De var populær på sjøen for en generasjon siden.

 

Misunner deg ikke arbeidet, og du er tøff som går i gang med såpass mye. Er planen å bli ferdig til sommeren?

 

Har en nesten ny CB-radio som jeg kjøpte inn for bruk på noen Jeep offroad treff :smiley: Kanskje den kan brukes i båten også.

 

I båten var det en Navico VHF fra 1997 men den tok jeg ut for 10 år siden. Tror ikke den skal inn igjen, men hvem vet.

 

Planen er å bli ferdig, men å si noe nærmere tidspunkt tror jeg ikke er noen vits før at motoren sviver pent og sammenskrudd :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du har jo pakket båten godt inn, teerex, så du unngår snømåking. Ser at du har brukt lett-presenning og denne vil blafre mye i vinden. Pass på at den ikke er i berøring med båten for den er som et sandpapir og du kan få stygge skader av den. Kvalitetspresenning ligger mye roligere i vinden og er mye "mykere" på overflaten så den er å foretrekke...

 

Ja presenningen er ganske lett, dvs. det er to presenninger, en på tvers og en på langs, 6 x 10 meter begge.

Fra Europris til kr 399. Skulle gjerne hatt en slik 450-600 grams PVC sak men de er tunge å håndtere og dyre, og jeg har hatt god erfaring med de lette tidligere.

Og så hadde jeg disse to liggende da, så jeg måtte jo bruke dem opp en eller annen gang. Og de slipper masse lys inn som jo kan være praktisk.

Legger litt polstring imellom der det blir skarpe kanter men det er bare få steder så det blir ikkeno problem. Mest for å unngå skader på presenningen.

Den forrige presenningen varte faktisk i 4 år og det var også en lettpresenning, men av en annen type. Disse gjennomsiktige tåler ikke så mye.

 

Men hadde en slik presenning over en bil engang og det var ikke så smart, da den blafret for mye i vinden. Men gelcoat er heldigvis enkel å få blank igjen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Skulle gjerne hatt en slik 450-600 grams PVC sak men de er tunge å håndtere og dyre, og jeg har hatt god erfaring med de lette tidligere.

 

Men hadde en slik presenning over en bil engang og det var ikke så smart, da den blafret for mye i vinden. Men gelcoat er heldigvis enkel å få blank igjen.

Opp gjennom årene har jeg benyttet både lette å tunge presenninger. Kvalitetspresenning er dyrt, men til gjengjeld så varer de i mange-mange år. Når det gjelder håndtering så går det på teknikk. Vi brettet presenningen samme på en spesiell måte, løftet den opp på overbygget og brettet den ut over det hele. Hvis man får hjelp av et par kompiser så går dette veldig greit. Det kan også være lurt å ikke ha en stor presenning, men heller 2-3 mindre.

 

Lett-presenning kan faktisk slipe seg gjennom gelcoat'en...det er min erfaring.

 

En annen ting jeg har erfart er å ikke pakke presenningen for tett rundt båten. Det er fint å få litt gjennomlufting for å få tørket ut..

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo åpning foran og bak i presenningstativet, og i tillegg har jeg avfukter i båten og fjernavlesing av temperatur og fuktighet.

Men båten klarte seg i over 10 år på egen hånd bare med luftig presenning og åpne sidevinduer i salongen, uten noe merkbar mugg eller båtlukt å snakke om.

Hadde til og med alle de ca 20 putene liggende i salongen alle årene (sløvskap), og de har også klart seg fint.

Bare gardinene som må byttes ut men de er sikkert 30 år gamle så det er jo på tide uansett.

Og kalesjen naturligvis, den har sett sine beste dager kan man trygt si.

 

Hadde nok fungert enda bedre om bunnpluggen hadde vært ute, for litt kondensvann og regnvann var det i bunnen siden alt ikke var 100% tett til enhver tid.

Pluggen satt noe helt vannvittig fast, men med tilslipt meisel med fastnøkkel på i skruesporet, samt at jeg gjorde sporet litt dypere med vinkelsliper så kom den da løs til slutt.

En stor fordel med plugg med firkant eller sekskant så man slipper dette tullet.

 

Denne presenningen som jeg kjøpte på Byggern er vel den som har vart lengst av de lettpresenningene jeg har prøvd.

Ganske tynn men på en måte så elastisk at den ikke revner så lett allikevel.

Men produsenten Norfolier gikk visst konk for et par år siden http://www.rb.no/naringsliv/article6355775.ece

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Spennende at det ligger så mye gammel dokumentasjon i båten, så man kan spore første eier og datoer osv.

Tydeligvis en relativt kostbar båt i sin tid, siden det måtte en mangemillionær til for å kjøpe den ny.

 

bilde

 

Her et bilde fra båtliv i Troms for ca 35 år siden, bilde tatt av undertegnede i jolla :smiley: Antar det er Grytøya i bakgrunnen.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Endelig fikk jeg tid til å se hele videoen! Helt fantastisk på alle måter: Naturen, fjell og hav, høy fart, Trollfjorden, kjempebra klipping, overganger og redigering og passe høy musikk! For en ferietur!

 

Risøyrenna og andre "narrows" var fantastisk.

 

Var sikkert litt slitsomt å bli "filleristet" i noen timer hver dag på sjøen? Du havner nok på National Geographic, Christian! Skal tipse dem om denne videoen ved anledning, om jeg for lov.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige kommentarerer - har nok i egne øyne en del å gå på hva gjelder klipping (osv). Litt begrensa hva tålmodigheten tillater på en litt for dårlig laptop. Men bare å tipse i vei - turisme her i Nord bør promoteres så mye det lar seg gjøre i alle kanaler mulige.

 

Men å si at vi ble filleristet og at det er slitsomt, er å ta litt hardt i. Det var litt action ut fra Lødingen, over Hadselfjorden til Stokmarknes og til slutt over fra Harstad til Dyrøya. Men disse strekkene varer sjelden mer enn 30 minutter - og er sånn sett bare gøy når det står på. Båtkjøring var det nesten for lite av på turen, lengste strekket var vel turen fra Reine til Trollfjorden eller Dyrøya ut Lødingen, +/- 60 nautiske eller 2 timer knapt. Etter 2 timer er det greit å ta en liten stopp og strekke på beina.

Det som var tyngst var å løpe opp de her forbaska fjella!

 

Vi er allerede begynt så smått å se på neste sommer - det blir litt flere natuiske mil...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg skal se disse filmene i jula,. når sola har snudd :saint::saint:

 

Og her er julelektyren i hus allerede :giggle:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex - at du ikke kjøpte deg en Etec G2, så hadde du sluppet å lest på 5 år :lol:

eller - har de kanskje vært så smart å heller gjøre servicene så enkle at "stowaway practice" inkluderer forhandlers gamle jobb? hehe. Regner med du tar litt bilder under monteringen osv i tråden din etter hvert når jobben begynner...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Njaa G2 finnes jo ikke i 115 hk foreløpig så... og ikke er det noen forhandler jeg kjenner her som kan gi meg gode tilbud på Evinrude heller :saint:

Servicene er enkle på disse nye modellene ja, mye er forenklet så selv en bestemor skal greie det :giggle:

Ventiljustering bl.a. er en saga blott. Får den en oljeskvett år om annet oventil og nedentil så er den sikkert fornøyd.

Men det er så mye fancy instrumentering og kabling som jeg ikke er vant til fra Hondaen, den var jo så enkel.

Så det blir jo spennende, men begynner nok neppe før til påske med den jobben... for i vinter er det visst en dieselmotor jeg demonterte for 10 år siden som jeg må få montert sammen igjen :pray:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man kan vel si at den nye Mercuryserien er en liten revolusjon i det mest solgte motorsegmentet, men blir jo spennende å se om Evinrude kan svare på det etterhvert.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...