Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Har stått en del i avisen om Ryøya i det siste i forbindelse med Universitetets forsøk på å selge den. Det siste jeg leste om moskusen var at det nå er 3 dyr igjen, og at de vil bli fjernet ved et eventuelt salg av øya. Så ja, det skal være 3 moskuser igjen der. Ser virkelig fram til at de blir fjernet...

Link to post
Share on other sites

Rekordtidlig start? Ikke akkurat rekordvarme iallefall  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Utsikt fra middagsbordet, Gåsvær, like ved lykta.

1430085452.jpg

 

Skipper skuer med vemod etter å ha erkjent at kaffevannet ligger trygt igjen i bagasjenrommet i bilen. Ingen kaffe servert på denne turen. Dagens nedtur!

skippere.jpg

 

 

Opp med dreggen! Vi fær videre, først innom Musvær. Sjekke nykaia (finner først ei falleferdig uten landgang - merkelig!). Nykaia ble beskrevet som ei kai med mening. Det kan man trygt si - de har det fint der ute!

 

opp_med_dreggen.jpg

 

 

Her er vi ved Likvika, fint sted hvor kister ble plassert mens man ventet på at tæla skulle trekke seg ut av bakken på Gåsvær (sies det). Fint er det uansett. Utedo tilbys her også!

likvika.jpg

 

 

Retur heim-at-åt. Kvalsundet er fint rundt kl 20-21 på denne årstiden. Kveldssola skinner rødt og deilig gjennom hele sundet!

Her i fin harmoni av en V6'er som brummer fint med høy tilt  :giggle:

kveldssol.jpg

 

 

Avslutter med en sving innom sentrum for å sjekke trøkket! Var endel båter faktisk, dog mest "yrkesfartøy".

sentrum.jpg

 

 

 

Ny dag, nytt fartøy. Ute og inspiserer lykta på Klokkarholmen

klokkarholmen.jpg

 

 

Fin utsikt mot Sandøya og Sør-Fugløy

1430085460.jpg

 

Dagens utsikt fra middagsbordet - denne gangen med kaffe!  :clap:

middagsstopp.jpg

 

 

Få ut båtene folkens, sesongen er godt igang!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg må innrømme at jeg begyyyyyyner å merke 3fots-syken.....  

Klart det er drastisk, så derfor har jeg ikke trykt på knappen. Ikke har jeg noe å bytte til heller... Tror her passer en drukningssmiliey:  :diving:

 

Don't fix anything that ain't broken heter det. Om ikke annet kan man drømme!

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58198469

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58201733 

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

RIB selvfølgelig, kanskje med diesel - selv om påhenger er veldig behagelig hva gjelder service og what not. Er usikker (og ukjent) med drev... Nå er det såpass stor tank på båten (200 liter) + at jeg gjerne har borti 100 liter ekstra med, så aksjonsradius med bensin er lite å si på (200 nautiske med god "feilmargin"). Så akkurat det er ikke noe argument heller for å bytte... Eneste er kanskje letter tilgang på diesel på kai - men mange irriterer jo seg over diesel-kvaliteten igjen rundt forbi?

 

Få andre bensindrevne båter som slår det hehe. Har notert meg mange av de her lett alu-båtene og mindre raske rib'ene har små fingerbyller til tanker - skjønner ikke helt hvordan de gjør det. Men de kjører kanskje bare rundt Tromsø-øya  :giggle:

 

 

Trist å selge så kjekk bil? Jovisst, bilen er helt rå - men har ikke råd til både fin bil og stor båt. Så må da evt "gå ned et hakk" til Hilux..

 

Men jeg vet ikke. Kommer noen med veldig mye penger, så er det lett. Selvfølgelig hehe. 

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg begyyyyyyner å merke 3fots-syken.....  

Klart det er drastisk, så derfor har jeg ikke trykt på knappen. Ikke har jeg noe å bytte til heller... Tror her passer en drukningssmiliey:  :diving:

 

Don't fix anything that ain't broken heter det. Om ikke annet kan man drømme!

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58198469

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58201733 

 

Båtannonsen din er jo ikke fullført ;-)

 

Her har du maken bil til min, bare kjørt en smule lengre. Men motor nylig bytta.

Da får du mye penger til overs til båt  :saint:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59041407&alertId=7367355&WT.synd_type=agent (NB! trykkleif, det er 3,1 liters motor 5-syl, chippes til 170 hk. Og han har ikke orket å polere opp lykteglassene og shine opp gråplasten...)

 

Min 2000-modell er kjørt like langt/kort som din 2011-modell så mulig du bruker bilen noe mere enn meg  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hehe - kilometerene går raskt i en Landcruiser!  :lol:  Har vel tilbakelagt snart 100.000 km totalt i en Landcruiser i min bilkarriere hehe - som er relativt kort (4 år ellerno). Ganske fornøyd med det, tatt i betraktning at jeg sykler til og fra jobb stort sett hver dag.

 

Skal være enig i at jeg får mye penger til overs ved å tusle over til en Jeep, men, uten at vi skal starte en større bildiskusjon her inne, så sitter det litt inne å gå over til Amerikansk. Kanskje spesielt siden broder'n er Toyota-mekaniker og ihuga Hilux/LC-fantast... Å bryte ut tror jeg er no-go hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Amerkansk og amerikansk fru blom.. de fleste Jeep'ene her til lands fra -90 og -00 tallet er bygd i Østerrike (på Chryslers Steyr-Puch fabrikk) med italiensk VM dieselmotor. Nærmest en båtmotor.

Og derom kan det diskuteres mye  :saint: Men grunnstammen er jo amerikansk, heldigvis.

Stive akslinger, 3,4 tonn hengervekt, automatgir og Quadradrive automatisk 4WD med hydrauliske diffbremser og lavserie tar seg frem over det meste.

 

Har ingen preferanser vedr. nasjonalitet.. japansk, fransk, tysk, amerikansk, you name it.

Bare det funker så er alt OK, Har hatt de fleste varianter både til lands og til vanns.

E-tec er jo produsert i USA  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tok båten fart Ogndal til Malangen Brygger ifm jobb. Litt uoppmerksom og gikk nesten 5 på et stort isflak. Tydelig at Målselva også I år spytter ut ting og tang!

 

Nå ligger jeg fortøyd på Dyrøya. Venter på godværet til helga! Igår var det litt friskt på Vågsfjorden, hadde ikke stoppa godt nok så måtte ta det litt rolig over (26 knop). Nesten litt rart hvor stor forskjell det er i metersbølger mellom 26 og noen og 30!

 

God langhelg folkens! Retur Tromsø blir 17 mai. Men har ikke med flagg, så får se om jeg tørr nærme meg sentrum :-P

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

For 5 år siden var det et strålende sommervær på denne tiden, men kan jo bli bedre etterhvert  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Været snur fort, lå i malangen i hansviken (18fisker) litt smådrag i lufta, sol og fint, å plutselig som sluppet ut av en sekk kom han med regn å vind å metersbølga før eg va kommen meg derifra, måtte gå i 4 knop fordi bølgan brøyt så.. håpe eg aldri oppleve det igjen..

Link to post
Share on other sites

Været snur fort, lå i malangen i hansviken (18fisker) litt smådrag i lufta, sol og fint, å plutselig som sluppet ut av en sekk kom han med regn å vind å metersbølga før eg va kommen meg derifra, måtte gå i 4 knop fordi bølgan brøyt så.. håpe eg aldri oppleve det igjen..

I alle dager? Nå idag? Fra hvilken retning? Øst?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Malangen kan være veldig lunefull, i allefall når du runder Ansnes og møte Straumsfjorden. Her får du somregel bestandig bølger på opp mot meteren inn mot babor side hvis det er litt drag i lufta og er du riktig heldig er det fellende sjø så du får straumen inn fra styrbord... Da blir det fest i magen hvis man forstsatt vil holde farta oppe :-)

Link to post
Share on other sites

Noen her som fisker, eller er det bare "brenning av solar" som min bestefar bestandig sa når vi var på sjøen uten mål og mening.

Jeg går bare å venter på at seien på 10kg + skal dukke opp i Malangen, makan til artig fisk er det få av. Også har jeg kjøpt inn mye nytt utstyr for målrettet fiske etter kveite samt brukt vinteren på å tilegne meg kunnskap om fisket etter dronninga.

Har også fått en del tips om hotspots som er merket av på kart i A4 str og laminert, gleder meg til sjøsetting neste helg.

Link to post
Share on other sites

Jeg fisker litt (egentlig kona mest), men det blir kanskje mest å svi av litt solar på en ellers så fin dag på sjøen.

 

Har prøvd meg litt på uer / auar, og håper på å utforske noen områder som kan være kandidater til kveiteplasser.  Sei er heller ikke så dumt!  Men alt i små mengder som fortrinnsvis burde "kokes" og spises på stedet med poteter til... :yesnod:

 

Hvis du, dpm eller andre, har forslag til kveiteplasser er jeg veldig interessert!

Link to post
Share on other sites

Eg feske, ska sette kveitva fra gjøvika å over hele fjorden i malangen. Ellers har eg brukt å vært ved rødbergshamn, men no e dem begynt å få opp oppdrettsablegg der, så no e d ikkje fesk der. Ellers har eg lina akkorat no ståanes sør for sandholmen utførr Kårvika, har en hansvik 18. Kanskje eg har truffet på nån av dåkker utpå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...