Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

 

I helga har vi vært på besøk hos Kjerfjord Båtforening sør i Tjeldsundet.

 

bilde

 

Stemninga på Sverrebrygga med underholdning av Tore Skoglund og Fritjof Nordnes....

 

bilde

 

....fikk den nostalgiske brygga til å vibrere da latteren fra de mange fremmøtte runget.....

 

bilde

 

.... mellom velbrukte fiskeredskaper og gamle maritime gjenstander. Trivelig plass, så vi blir nok å foreta flere raid til Kjerstad.

Link to post
Share on other sites

Nyter båtsommeren  :smiley:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det var vel fint overalt i Troms i helga  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Får begynne å montere nymotorn i morra da, så kanskje jeg får se noen hval til helga  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

på grunn av værmelding snudde vi og krysset vestfjorden tvers over og til Skrova.

 

bunkers - vel... trist historie egentlig. Allierte oss med noen kjennonger på ei Hytte i Leirfjord. Men de hadde bil.

Like etterpå oppdaget vi at Norskott har fylling 50 meter fra ei flytebrygge. Diesel på kai får man i Lødingen, Ramsund, Tranøy sentrum (trooor jeg! så noget slitent ut må sies). Ellers skal det være på Hellessund, rett sør om Leirfjord.

 

Så fyker man sørover med påhengsmotor - topp opp tanken i Ramsund ellet Lødingen før man fyker videre. Plukker opp ei kanne eller to i Norskott evt satser på at Hellesund har fylling på kai som de lokale påsto. Deretter er det vel hvert fall Bodø.

 

Jeg hadde med ca 170 liter ekstra slik at jeg hadde kapasitet til å nå Bodø. Men nå går vi ganske tungt (mye last) - pluss at det ble endel ugunstig fart for å snirkle seg litt imellom holmene på tur sørover,slik at forbruket ble høyere enn budsjettert. Har lagt oss på 34 knop nå og 4500 omdreininger og da går det betydelig mer effektivt. og mindre suppe per nautisk.

 

Legger ved et bilde fra Norskott mot Lofoten rett før vi kastet loss. Vakkert skue!

 

bilde

Og et noe mindre vakkert skue av en fornøyd skipper med sin sinnsykt gode radar. Utrolig forskjell på denne og en 10 år gammel 2kW Raymarine-radar på svart-hvit skjerm. Jeg er helfrelst! Nesten så jeg håper på tåke av sorten vi fikk ifjor ?

 

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med ny motor, teerex?  Alt i rute?

 

Fortsatt god sommer til alle! :smiley:

 

Vel, i og med at vi skriver 24. juli og kun 5 mnd til julaften kan jeg vel ikke hevde å være helt i rute  :saint:

 

Imidlertid henger saken slik nå i natt:

 

bilde

 

Forøvrig en spennende motor.

Til og med ferdig fylt med motorolje fra frabrikken, det har jeg aldri sett før.

Håper dette blir en suksess for Mercury.

Motoren virker å være godt foran foran f.eks. hovedkonkurrenten Suzuki på design, enkelhet og lettvektskonstruksjon.

Brukermanualen med installasjonsanvisning er milevis foran f.eks. den som Suzuki leverer med.

Stort sett alle viktige punkter og momenter som man kan komme til å lure på eller feile på er nevnt.

 

Enkelt og oversiktelig vedlikeholdsskjema:

 

bilde

 

Signed by:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En motorsjekk av begge maskinene.  Trengs litt etterfylling av olje, bl.a.  Luftfiltrene kontrolleres i morgen.

 

bilde

 

Nydelige saker, gitt. De der kan ikke ha mange timene på samvittigheten. Her kan man fort bli misunnelig.

Selv har jeg en gammel Mercedes, dog totaloverhalt for noen år siden.

 

Apropos oljefylling...jeg behøver aldri å etterfylle olje, men skifter hvert år...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...