Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Noen her som fisker, eller er det bare "brenning av solar" som min bestefar bestandig sa når vi var på sjøen uten mål og mening.

Jeg går bare å venter på at seien på 10kg + skal dukke opp i Malangen, makan til artig fisk er det få av. Også har jeg kjøpt inn mye nytt utstyr for målrettet fiske etter kveite samt brukt vinteren på å tilegne meg kunnskap om fisket etter dronninga.

Har også fått en del tips om hotspots som er merket av på kart i A4 str og laminert, gleder meg til sjøsetting neste helg.

 

Det er ikke mulig å være på sjøen uten mål og mening, for hele meninga og målet er jo å være på sjøen  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mulig å være på sjøen uten mål og mening, for hele meninga og målet er jo å være på sjøen  :saint:

 

He-he! Godt sakt og jeg er så enig. Målet er å være på sjøen, men aktivitetene vi sysler med der er jo så forskjellig. For vår del så er vi på campingtur på sjøen...det er hovedmålet for oss. Fisking og andre aktiviteter kommer i tillegg. Når værgudene legger godviljen til så er det lite som kan måle seg med båtliv...

Link to post
Share on other sites

Ja det va du, du dukka bare plutselig opp. Kor du hold tell hen? :)

 

Har hjemmehavn i Tromsø, men disponerer ei hytte på Dyrøya innimellom. Vært der nå denne langhelgen.

 

Hadde også en avstikker inn til Malangen Brygger fra tirsdag til onsdag.

 

Akkurat fått opp båten nå i byen, tanket opp til neste tur og spylt båt, henger og motor med ferskvann.

Fint på havet idag, passerte Vesterålen i Solbergfjorden. Var streifa forbi Russevåg (sykt fint der!) og liten kort stopp i Klauva (her var ikke mye å se, mulig man må i land?), og kaffe/lunsj i Lillerya.

 

Svingte innom sentrum i Tromsø, og det var bra med båter der!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Har hjemmehavn i Tromsø, men disponerer ei hytte på Dyrøya innimellom. Vært der nå denne langhelgen.

 

Hadde også en avstikker inn til Malangen Brygger fra tirsdag til onsdag.

 

Akkurat fått opp båten nå i byen, tanket opp til neste tur og spylt båt, henger og motor med ferskvann.

Fint på havet idag, passerte Vesterålen i Solbergfjorden. Var streifa forbi Russevåg (sykt fint der!) og liten kort stopp i Klauva (her var ikke mye å se, mulig man må i land?), og kaffe/lunsj i Lillerya.

 

Svingte innom sentrum i Tromsø, og det var bra med båter der!

ja du har vært langt avgårde denna helga du, jaja, fint på havet :D
Link to post
Share on other sites

Eg feske, ska sette kveitva fra gjøvika å over hele fjorden i malangen. Ellers har eg brukt å vært ved rødbergshamn, men no e dem begynt å få opp oppdrettsablegg der, så no e d ikkje fesk der. Ellers har eg lina akkorat no ståanes sør for sandholmen utførr Kårvika, har en hansvik 18. Kanskje eg har truffet på nån av dåkker utpå?

Gjøvika e jo en bra kveiteplass. Også har du ei vik til mellom Gjøvika å Rødbergshamn som e værdt å prøve. Prøv fra 5-50m.

Link to post
Share on other sites

Endte på 130 nautiske mil denne langhelga. 310 hittil denne sesongen, ca halvveis av fjorårets distanse (763 nm). Ligger godt i rute!

 

Her er noen bilder, dersom det skulle være av interesse;

 

vlcsnap-2015-05-17-19h23m03s169.jpg

Sjelden Malangen er like flat som dette. Akkurat passert Rystraumen her.

 

vlcsnap-2015-05-17-19h23m30s16.jpg

Litt usikker på hvor de her skal å stå på ski...? Men uansett hadde de det travelt - tror han gikk det maskinene klarte, for det røyk endel  :giggle:

 

 

vlcsnap-2015-05-17-19h23m58s171.jpg

Malangen brygger - lite aktivitet her enda...

 

 

vlcsnap-2015-05-17-19h25m03s38.jpg

Legge ut nytt lodd til flytebryggen, del 2. Skipshunden skulle ikke være med, men lystret ikke kommando og iverksatte nødprosedyre. Årets første bad for bikja var et faktum. Ble fisket opp etter et par svømmetak glad og fornøyd  :lol:

 

vlcsnap-2015-05-17-19h25m21s228.jpg

Kasta loss, snuten settes nordover mot Tromsø igjen.

 

vlcsnap-2015-05-17-19h25m49s253.jpg

Hurtigruta Vesterålen skimtes i "det fjerne" i det Dyrøybrua passeres.

 

vlcsnap-2015-05-17-19h26m08s180.jpg

Fine forhold. Fin måte å feire 17 mai på.

 

vlcsnap-2015-05-17-19h26m34s200.jpg

Klauva. Er dette alt  :confused:

 

vlcsnap-2015-05-17-19h27m18s110.jpg

Downtown Finnsnes. Folk har begynt å samle seg på kaia i finstasen  :thumbsup:

 

vlcsnap-2015-05-17-19h27m32s31.jpg

Veldig indre lei under brua. Men på flo er det i hvertfall ikke noe problem for "utlendinger"

 

vlcsnap-2015-05-17-19h28m49s254.jpg

Litt vind ut Malangen

 

 

vlcsnap-2015-05-17-19h29m20s70.jpg

Nåkka skjer i sentrum! ikke ofte så mange fritidsbåter ligger her inne...

 

 

vlcsnap-2015-05-17-19h30m16s110.jpg

Aller siste leg må gjennomføres med litt ekstra hjelpemidler  :giggle:

 

Ship'o'hoy

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Klauva er en flott plass å være og som jeg vet er populær blant båtfolket i Finnsnesområdet. Om jeg ikke husker feil så var dette handelssenteret i området før Gibostad og til slutt Finnsnes. Det gjør at det er mange murer, tomter, veier og annen etterlatenskap fra gammel tid. På eide over neset ligger sogar en gammel kirkegård. På Klauva kan man gå på oppdagelsesferd eller kose seg med et pølsebål i ei flott lita vik med en fin utsikt. Fint å sitte på neset i sene kveldstimer å ha vid utsikt over Sørreisa, Finnfjord og Finnsnes.

 

 

Her er et bilde fra svunnen tid som jeg fant på Lenvik Museum sin hjemmeside.

bilde

 

 

Det neste bildet tok vi for noen år siden, og begge bildene er tatt av samme området.  

bilde

 

 

Vi blir nok å stikke innom Klauva ved en senere anledning også, og gjerne bli liggende der en dag eller to. Men, skal man oppleve Klauva så er det en betingelse at man går i land, og har god tid. Ellers vil det ikke være rare opplevelsen...

Link to post
Share on other sites

Klauva er en flott plass å være og som jeg vet er populær blant båtfolket i Finnsnesområdet. Om jeg ikke husker feil så var dette handelssenteret i området før Gibostad og til slutt Finnsnes. Det gjør at det er mange murer, tomter, veier og annen etterlatenskap fra gammel tid. På eide over neset ligger sogar en gammel kirkegård. På Klauva kan man gå på oppdagelsesferd eller kose seg med et pølsebål i ei flott lita vik med en fin utsikt. Fint å sitte på neset i sene kveldstimer å ha vid utsikt over Sørreisa, Finnfjord og Finnsnes.

 

 

Her er et bilde fra svunnen tid som jeg fant på Lenvik Museum sin hjemmeside.

bilde

 

 

Det neste bildet tok vi for noen år siden, og begge bildene er tatt av samme området.

bilde

 

 

Vi blir nok å stikke innom Klauva ved en senere anledning også, og gjerne bli liggende der en dag eller to. Men, skal man oppleve Klauva så er det en betingelse at man går i land, og har god tid. Ellers vil det ikke være rare opplevelsen...

Supert! Takk for litt mer info der. Min reportasje tjener tydelig ikke dette stedet rettferdighet :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det står en del om dette på facebook-siden til Tromsø båtforening. Etter hva jeg ser så har de pusset opp brygga...de har blant annet skiftet dekke. Står faktisk også noget om at de tenker på å utvide.

Ære være Tromsø båtforening og ivrige sjeler der for dette og lignende tiltak. Vi benytter brygga ofte og setter umåtelig pris på den...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...