Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Har akkurat vært utpå og forsøkt å kalibrere Point-1 GPS'en for å få radar overlay til å fungere. Etter oppdatering av firmware på kartplotter og software på GPS'en kom jeg hvertfall videre til kalibreringsmodusen. Men etter 4 runder og bare timeout - var det tilbake til google...  :confused:

 

Midtpinne: Blir du der hele helga?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Andfjorden og Steinavær i sommervær:

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fra Steinavær

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Snakk om vær vi har hatt altså! Gårsdagen var helt syk, ikke en krusning verken her eller der. Og den varmen!

 

Målt 18 grader i havet her.

 

Bilde tatt i Solbergfjorden, før vi dro tilbake for å stå på vannski, wakeboard og sånne greier..

bilde

 

Her er fra dagen før, ute på Berg (hvor det forøvrig er konsert imorgen kl 16; https://www.facebook.com/events/1530693250566081/ )

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Var oppe i 45,5 knop og 6000 rpm i dag med min F115. 


44,5 knop og 5900 rpm motsatt vei så 45 knop godkjent toppfart   :smiley:


Greit nok med 19P 4-blads propell og ca 18 grader i lufta.


Virker som om motoren begynner å løsne.


 


Så måtte ta en liten øytur til et par småøyer ved Flatøya nord for Bjarkøy.


 


bilde


 


bilde


 


bilde


 


bilde


 


bilde


Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er Columbien solgt og en Finnsailer 35 kjøpt. Bruker helgen i Harstad Marina og renser septiktanken, vanntanken og vasker vekk gammel dritlukt. Denne båten har ikke sett såpe på mange år stakkar. Heldigvis er det nydelig vær å drive på i.

 

Mye arbeid gjenstår, men om et par år skal det bli bra. Håper vi kommer til å farte rundt i en Finnsailer 35 neste sommer.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med seilbåten!  Synd at du får litt ekstra arbeid med den.

 

Jeg var innom båten i dag og flyttet den til en annen plass i marinaen.  Og samtidig en kort tur på fjorden, helt til SB gir takket for seg igjen.  Samme problemet som for to år siden.  Hælve... Lurer på om mekanikeren som fikset giret sist bare ønsket giret i stand.  Kanskje en reklamasjonsak :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Kjipt med giret Tasle. Jeg vet ikke hvor lenge man har garanti på slike reparasjoner.

 

Min helg ble som følger.

Fikk tømt og fylt septiktanken tre ganger med ferskvann, kjørte så inn 0.5 liter klorin og resten ferskvann. Lot det stå noen timer og tappet det ut. Slangene lukter septik av en annen verden, de må byttes.

 

Under gulv-rista på do fant jeg 4 liter septik. Herremin for en jobb.

 

Jeg kapitulerte på lørdag kveld. Hadde en murrende hodepine som bare ble verre utover dagen. Vet ikke om det var kloakk-lukta eller salmiakken som tok meg.  Dro til foreldrene mine og overnattet der. Jeg lukta så jævlig at mamma ikke ville gi meg en klem. Jeg gikk rett i dusjen og hun hev klærne mine til vask.

 

Det fine med dette var at mor bestemte at de ble med søndag og hjalp til med vaskingen. Hun tok med en steamer og det var saker. Den gjorde en fantastisk jobb. Hun har bestemt seg for å ta et par dager til med vask der ute. Jeg må bare si at dette hadde jeg ikke ventet og jeg er utrolig takknemlig for hjelpen.

 

Det kan se ut som om det er tømt et pulverapparat i båten og at det bare er støvsugd etterpå. Alle flater som ikke er direkte synlige i salongen var dekket med et veldig lysebrunt pulver. Alt vi vasker har et svart ekkelt fettete lag på seg. Vi klarer ikke bestemme oss om det bare er svart av sigarettrøyk eller om det kan ha vært noe som har brent inne salongen.

 

Ja ja, oppturen var at det luktet ikke så sinnsykt på søndag når vi kom som det gjorde tidligere. Vi er på rett vei, og vi skal få den båten til å lukte såpe. Det kommer bare til å ta litt tid. Vi orker ikke ta cockpit før etter motorbytte, vi ser ikke helt poenget.

Link to post
Share on other sites

Hei midtpinne viste du om dette når du kjøpte båten?

Har bare fulgt med i tråden litt.

 

Ja motorhavariet var vi fullt klar over. Lukta kunne vi jo kjenne så vi hadde jo en mistanke om hvordan det stod til. Vi vet på en måte hva vi går til, og forstår hvilket arbeid vi har foran oss. Men det er klart, akkurat når man oppdager hvordan det står til blir man jo litt motløs.

 

Vi har tilnærminga at alt er ødelagt og ser på det som bonus dersom noe virker.

 

Båten jeg hadde to båter før denne var et tilsvarende prosjekt, så vi har gjort det før.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som trenger et større prosjekt?

Ligger i Sørreisa. Det står at den ikke har vært så dypt under vann, men det var nå vann opp til flybridgen da iallefall.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=82408875#image1

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en slapp båtsommer ble det en innspurt denne uka med turer både hit og dit i et strålende vær.

 

Her fra Kjerfjorden på Tjeldøya, riktignok i Nordland da.

 

bilde

 

Klarte knapt 40 timer denne sesongen (10 timer sist høst), men forbruket er jo greit.

11,5 liter/time i snitt er akseptabelt når store deler av transportetapper gjøres unna i 32-40 knop, når været tillater det iallefall.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fine dager her. Onsdag var jeg båtmann på jobb. Ble en tur rundt Ringvassøya, innom Helgøya. Deretter videre til Hersøya. Bestemte oss for å ta turen tilbake til Tromsø via yttersiden av Rebbenesøya, fremfor å gå gå ned og igjennom Skagøysundet. Flatt hav helt til vi runda odden etter å ha passert Andammen - helt ytterst var det litt rotete tungsjø, før det roa seg helt ned når vi passerte øyene utenfor Engvika.

 

En helt utrolig dag! Vi startet ut klokken 9 på morgenen i tykk tåke - men denne kom vi ganske raskt ut av, og inn i et herlig (sommer)vær!

Etter ankomst Tromsø gikk turen over i egen båt, og måtte på en kveldstur til Rossfjorden. Prøvde å ta et bilde, men det er mørkt på kvelden nå! Artig å se morild lyse opp rundt båten i kjølevannet!

 

bilde

 

Helgøy, med den restaurerte kirka. Her kommer visstnok både molo og turismecamp...? Folk er ikke redd for å satse...!

 

bilde

 

Fortøyd ved Hersøya, akkurat gått igjennom Vargsundet.

 

bilde

 

Hytta til Jeger og Fisk (?) - er visst mulig å leie. Første hytta Jan Baalsrud kom seg inn i, etter å blitt jaget - og svømt over Vargsundet med avskutt tå...

 

bilde

 

Her ligger vi i fjærsteinene til det gamle båtverkstedet på Hersøya!

 

bilde

 

På tur ut i storhavet. Sør-Fugleøya i front. Vakkert!

 

Mange timer på havet - og borti 130 nautiske mil.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Var egentlig på tur til Risvær forleden men fant ut at det var litt for sent på dagen så ble litt for langt for oss med pysebåt  :smiley:

Det er jo dessverre ikke lyst døgnet rundt lengre så ble utforskning av Tjeldøya isteden som er ca 2/3 av distansen til Risvær.

Og er man først i Risvær så er man jo praktisk talt i Svolvær.

Har aldri vært på land på Risvær men det ser jo fint ut der.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...