Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Disse dressene ser jo ut som bra saker http://ki-elements.no

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fant en slags nettbutikk her http://www.unitsupply.no/display.aspx?menuid=-989 og her http://butikk.nofi.no/categories/ki-suit-safetydress

 

En av modellene har hette som passer til hjelm under.. .

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

kjøpte en regatta-dress som skulle være helt sjef på maritim center her i byen.

 

forsåvidt ok dress, men lommene er ganske små og dårlig isolerte, glidelåsen funker ikke å bruke med hansker og hetta vet jeg ikke hvordan eller hva de har tenkt med...

 

men den er god og varm å ha på,og innvendige seler er smart!

 

kanskje ikke 100 % optimal passform for oss som er høy og relativt slank.

 

Så, et spørsmål rett frem som de sier i Honningsvågrevyen (forespørsel). Det er ikke noen her inne med båt i tromsø sentrum som skal utpå og som har radar?

skulle hatt en liten prøvekanin nå som det er blitt helt mørkt på kveldene. er også litt nyskjerrig på hvor godt egentlig jeg vises...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nydelig på havet i formiddag iallefall. Her fra en kjapp tur til Bjarkøy.

Beklager noe vindsus... glemte å holde fingeren foran miccen  :saint:

Ikke så mye fart, håndholdt mobil og en hånd på ratt/gass blir fort mye bevegelser.

 

bilde

 

 

Behagelig tomgangslyd på nymotorn

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Interesant.

 

Jeg klarer ikke se om de har hette. Er i en prosess om dagen med å kjøpe nytt til hele familien. Disse virket veldig praktiske. Den jeg har i dag er av den mer klompete sorten, men forsåvidt veldig varm og god.

Jeg har en Ki-Suit 150, den har hette skjult i kragen som jeg regner med at er på alle jakker/dresser da de er tilpasset arbeid.

Redigert av Arctichuman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

var en tur i båten for å tanke litt og se om jeg fikk liv i den gamle 3,5 hestern johnson. men det var ikke bare bare. Pluggen blir ikke våt engang etter full choke og mange dragninger. alt ser ut til å være åpent... merkelig.

 

endte med at jeg slapp fortøyninga og putra utpå en tur, rundt Grindøya. Fint utpå nå på høsten - så lenge man kler seg. Obs. ligger en god del drit i sjøen. busker og planker.. utrolig irriterende. tilogmed i havnebassenget i Tromsø flyter det med rask.

 

er det veldig høy flo for tiden?

 

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Mystisk piratskute ved kai i Harstad...

 

bilde

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Denne båten er på vei fra Tromsø til Halden. Den ble solgt billig av forsikringsselskapet etter at den havarerte i en av stormene i fjor. Båten var innom Gibostad for vedlikehold av motor. I Solbergfjorden løsnet en slangeklemme og båten tok inn vann så lenge motor gikk. Det var denne episoden som var på radio for ca. 2 uker siden om en båt som trengte assistanse av redningsselskapet. Båten kom seg til kai på Finnlansholman i Brøstadbotn for egen kraft, men motor hadde tatt inn en del vann. Omtrent all elektronikk gikk fløyten på grunn av vannskader, inkludert skipperens mobil og nettbrett. En 2KW byggtørke ble lånt ut av kommunen slik at han fikk tørket noe opp.

 

Han lå nesten to uker i Brøstadbotn og ventet på deler og fikk renset motor før han tulset videre på mandag. Den mannen har hatt en strabasiøs tur så langt, håper det går bedre med ham videre. Det er en spesiell båt, og en god del arbeid.

Link to post
Share on other sites

Nei.  Er nok for langt for en fembøring på en kveldstur. :giggle:?  Turen var 29-30. august. Var lite vind de dagene også. Fikk seile fra Håkøya/ Duken og nordover til vest for gamle Grøtsund Fort. Motorgange videre. Søndag lite vind på dagen og mye motvind da vi nærmet oss Tromsø. Rakk akkurat kaia før det bøttet ned.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vært ei fin uke!

 

237 nautiske mil tilbakelagt i distriktet, i et fantastisk fint vær. Masse stjerner, nordlys og frisk luft. Litt østavind som gjorde at fjordene som går ligger sør-østlig fikk endel krapp sjø. Men ikke så mye at det er noe å klage over!

Returnerte til tromsø torsdag ettermiddag/kveld, og snappet opp når jeg kom til Rya at det var iverksatt søk etter en eller flere kajakkpadlere mellom Grindøya og Tromsøya.

La meg i nesten 40 knop for å komme til og bistå i søket, men akkurat da jeg kom til sørtromsøya avblåste de aksjonen. Bodø Radio fikk bekreftet at alle padlerene var kommet til rette.

 

Ekkel sak, godt det gikk bra!

 

bilde

På tur mot Finnsnes, Malangen ligger flat.

 

bilde

Fint på yttersia også

 

bilde

Ikke noe problem å kjøre åpen båt i 30 knop på denne årstiden!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Moro å se det er flere aktive ifra Troms på forumet :) Har ikke sett det før nå.

Ble seint før jeg fikk ut båten i år pga. resturering av skuta :) 
Her ifra jomfruturen med kursen til Sommarøy/Brensholmen ifra Målsnes havn (som er min hjemmehavn for tiden) i slutten av juni mener jeg å huske for å følge Sommerbåten og få løftet riggen på plass med kaikrana på fiskebruket på Brensholmen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57674/dscf0431.jpg

 

Her ifra en seilas Målsnes- Husøya for og få med meg Husøydagene i et fantastisk vær sent i august, gode seilforhold langs malangen, helt til jeg nærmet meg Hekkingen på kvelden da det stilnet helt av.
https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57674/dscf0440.jpg

 

Her gått fortøyd på Husøya dagen der på, fantastisk vær, smekkfull havn å masse trivelige skapninger! Nydeli tur
https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57674/11221634_10153057379182414_3575862781335688286_n.jpg

Her hadde ifra en tur jeg seilte Kvaløya rundt i sommer, har på svai i Tussøybukta med gått selskap, rodde vi i land får å få med oss Plattdans me live musikk ifra Birtavarre :D

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57674/11855818_10153333146375141_5454458804876403605_n.jpg

Fantastisk vær å temperaturer i September i går, har ligger jeg bare å nyter lunsjen ifra hengekøya på dekk. Et møst å ikke ha hengekøye på fine dager!
https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57674/12009692_10153079233802321_8548057524683574795_n.jpg

 

 

Ser fram til neste sommer, bare jeg får skuta klar. totalrenovering av gammel båt blir man aaldri ferdig med :)
Ser fram til en myyye tidligere sesong neste år med planer om blant annet seiltur i ferien til Lofoten og Vesterålen.

  
 

Link to post
Share on other sites

fine bilder!

 

var ute igår for å se etter de store dyrene som alle snakker om. og jeg var ikke alene for å si det mildt. Skulle tro det var hvalene minutt for minutt.

 

det er veldig mye spekkhogger for tiden, ikke like mye knølhval enda. Dog var det 4 stk som syntes min båt var fin!

 

Nevner det bare, kjør forsiktig om man er utpå. Det er store greier det her, ikke noe man vil treffe. Så en fin taktikk er p dorge litt, og så ligge i ro og se. Har du flaks kommer de bortom. Var antydning til jaging av dyrene fra endel båter - tror ikke det er helt heldig.

 

I filmen hadde vi ligget mer eller mindre helt i ro (lå litt på været) en god stund før tre knølhval kommer rett mot oss og den fjerde plutselig kommer opp fra intet rett ved siden av oss.

 

Høy puls! Utrolig artig og en opplevelse å se så store fisker/dyr!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Moro å se det er flere aktive ifra Troms på forumet :) Har ikke sett det før nå.

 

Her gått fortøyd på Husøya dagen der på, fantastisk vær, smekkfull havn å masse trivelige skapninger! Nydeli tur

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57674/11221634_10153057379182414_3575862781335688286_n.jpg

 

Hei 94EK!

 

Ja, på Husøy var det kjempetrivelig.Fint vær, trivelige folk og masse god mat og drikke. Husker deg i seilbåten med hengekøya. Vi låg et par plasser bortom deg.  Er vel masta di vi ser sånn midt i bildet.

 

bilde

 

Kanskje vi treffes i Lofoten til sommeren. :smiley:

Link to post
Share on other sites

I filmen hadde vi ligget mer eller mindre helt i ro (lå litt på været) en god stund før tre knølhval kommer rett mot oss og den fjerde plutselig kommer opp fra intet rett ved siden av oss.

 

Høy puls! Utrolig artig og en opplevelse å se så store fisker/dyr! Å f. F... det va nært.. imponerende størrelse på di dær!☺

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...