Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Veldig fint i hele område der, men har alltid passert i 20+ knop  :thumbsdown:

Men relativt skjermet ut dit, litt åpent mellom Lødingen og Offersøy bare.

 

Videre til Svolvær tar man Digermulskanalen og da skal du være uheldig med vindretning om man får problemer til Svolvær  :yesnod:

 

Her kjører vi igjennom i 2014..

https://youtu.be/j-Z9EfmJ5A4?t=874

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Den kanalen visste jeg ikke om, men sist jeg gikk forbi var det med en 27 foter og drev så tror ikke det hadde vært noe lurt uansett kanskje  :saint:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror det skal gå fint med 27foter også. Men må skje på eget ansvar hehe.

 

Er jo avhengig av dyptgående naturligvis (og høytgående ref. brua i øst.) Gikk igjennom på fjære sjø ifjor - og det gikk bare godt. Da ser man tydelig hvor det er "dypt" i kanalen. På floa ser man ikke at det er ganske grunt helt i kantene av kanalen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja man får fendre godt både rundt og under skroget  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja du har rett, det ser jo så enkelt ut  :giggle:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I sommer hadde vi en fin tur til Lofoten med base i Svolvær. Ikke med egen båt desverre. Men vi ble med en RIB innover til Trollfjorden og ut til Skrova! Vi var så heldig å ha knall vær langt over normalen her ute! Morro å være på gamle trakter da jeg har vært omkring der med MTB i alle kroker og kriker sund og fjorder.. Tar gjerne turen med egen båt om jeg kjøper større båt en gang.

Vi bodde på Svolvær hotelsuiter det brune bygget midt i første bilde av havna! utsikt mot Hurtigrutekaia og torget i Svolvær! litt stiv pris men vi tok det på sparket, så det var kun suitter igjen! men hadde hvært vårt bad og wc da! hehe  :smiley:  kommer ikke over det fine været det var i sommer, selv om jeg har vært i Svolvær før i knallvær! Aldrig pasert vestfjorden så stille hele vegen!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

Fine bilder i max-vær. Er nok redd for at du må investere i større båt og oppleve gamle trakter på egen kjøl :yesnod:

 

Jo da men med to kysthytter og spillejobber i helgene blir det ikke tid nok og for dyrt å ha en bobåt liggende uten å bli brukt! Men skal nordover på egen kjøl en gang ja! kan jo alle ledene i blinde der oppe og har vært på alle utposter! :-) Det er en vakker kyststrekning vi har fra Helgeland til Troms! masse flotte steder og ikke minst masse hyggelige flotte folk. Det er en helt annerledes kultur og åpenhet enn det er sør i landet! og så klart ikke like stor båt tetthet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tur til Sandøya. Avgang fredag formiddag med store forhåpninger om tilslag på værmeldingen om godt vær lørdag. Våknet opp til regn, og med en utsikt, som bekreftet ryktene på facebook om et nydelig høstvær i Tromsø By.

 

Men, tross været - en fin båttur. Og litt regn forandrer ikke det faktum at Sandøya er en lekker øy i havgapet!

 

bilde

Ankomst Mjølvik

 

bilde

Tur nordover på øya, Sør-Fuggeløy dukker opp.

 

bilde

Breistrand. Strand med mening. Ble ikke noe bading denne gangen i 7 grader og regn

 

bilde

Brygga nylig solgt - rom til leie!

 

bilde

Kirkvær med tufter tilbake til bronsealderen. Gudstjeneste holdes her en (noen?) ganger i året. Finfin fortøyningsplass i vika rett over tårnet. Og gode teltplasser omkring.

Ved stranden til venstre i bildet lå det 11 seler og duppet og nyskjerrig observerte oss. Artig!

 

bilde

Utsikt mot Mjølvik. Ny skur nærmer seg.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Nydelig chrisrik. Jeg er sjalu, veldig sjalu.

 

Jeg er så båtsjuk nå at jeg holder på å gå av skaftet. I går kalte ungen meg hus-sjuk. Jeg håper båten er på havet til jul i alle fall for dette er uutholdelig. Kona og jeg tok en rotur i jolla i fjæra her om dagen bare for å døyve de verste abstinensene.

 

Skulle vi prøvd å få til en båtfuromkaffe en gang i sommer på en av disse øyene med strender av korall?

Link to post
Share on other sites

Nydelig chrisrik. Jeg er sjalu, veldig sjalu.

 

Jeg er så båtsjuk nå at jeg holder på å gå av skaftet. I går kalte ungen meg hus-sjuk. Jeg håper båten er på havet til jul i alle fall for dette er uutholdelig. Kona og jeg tok en rotur i jolla i fjæra her om dagen bare for å døyve de verste abstinensene.

 

Skulle vi prøvd å få til en båtfuromkaffe en gang i sommer på en av disse øyene med strender av korall?

 

Det hørtes ut som en god idé! "Jeg er mé".

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tok opp båten i går men rakk en siste ettermiddagstur. Litt for mye bølger til å filme under fart.

42 timer var ikke rare greiene, satser på bedre/mere aktiv sommer neste år  :saint:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fine greier teerex! Sist jeg var der med båt (turen til Sandnessjøen 15 mai tror jeg) så det ikke slik ut.. Vi holdt på å kapitulere ved det gartneriet (?). Det var så store og krappe bølger rett i mot at vi greide ikke holde båten i plan. Det var sikksakk-kjøring og sjøsprøyt til den store gullmedaljen i 6 knop for å jobbe oss mot byen. Vi var gasnke mørbanken når vi endelig kom oss i lé og fortøyd i Harstad Havn.. :-) Dagen etter var det samme ulla når vi kom ut av Raftsundet og skulle runde ved flyplassen inn til Svolvær..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja det kan til tider bli mye bølger her hvor flere fjorder/sund møtes og vind og bølger kan komme fra flere retninger samtidig virker det som.

Lundenes gartneri på Grytøyta ser vi som en lysende fjøl i fjæra mot slutten der.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gladnyhet for båtfolket. Harstad Havn skal skjermes med skikkelig molo tilsvarende den de har i Bodø..

 

 http://www.ht.no/nyheter/2016/11/02/–-Denne-flytemoloen-er-som-et-Kinderegg-13730558.ece

  

bilde

 

Endelig skal det bli trivelig å overnatte med båt i Harstad. Regner med at dette er et tiltak som båtfolket setter stor pris på. Vi kommer helt sikkert til å besøke Harstad oftere når moloen kommer på plass.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja dette blir genialt. Burde ha vært på plass for 10-15 år siden men ting tar tid.

Går som regel fint å overnatt i båt i Harstad, men når vindretningen kommer fra nord-nordøst så blir det fort utrivelig når hele vågsfjorden ruller innover.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flott løsning!

Nå har jo Tromsø Havn virkelig påkostet sentrumshavna her med fine flytebrygger og led-lys i havet selv om fravær av servicehus og skyhøy pris dessverre fremdeles tilfellet. Vet ikke situasjonen i Harstad rundt dette? Hvis det mangler får man jo håpe de inkluderer dette i samme slengen.

 

Forøvrig er hvalen begynt å komme til øyene utenfor Tromsø nå og sildefisket tar seg opp. Mye chartertrafikk som går utover nå, et utrolig vær som de nok nyter veldig godt av. Selv om temperaturen er ganske frisk... Håper hvalsesongen forløper uten hendelser, har vært et par meldinger om kjip opptreden fra både menigmann og chartermann, men vi satser på at indre justis og KV Heimdal gjør sitt!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...