Quaoar Startet 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2013 Potensiell hentetråd. Noe avhengig av hvordan BåtPlassen ser på det å kjøre småbåt fra Oslo til Trondheim om vinteren. Bakgrunn: Grunnet mye rot rundt konkursen i Nimbus og det å få registrert båt i skipsregisteret, så ble ikke ny(-brukt-)båten klar for henting før akkurat nå. Bare 3 måneder etter hva som var planlagt... Nå lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre. Hente båten og kjøre den opp til Trondheim nå, eller vente til lysere tider og varmere vær. Den står på sjøen i Oslo-området. Det blir litt styr rundt videre "vinterlagring" om den skal stå lengre i Oslo. I tillegg er planen å sette den i Marinovate-telt her i Trondheim, så slik sett vil jeg egentlig ha den oppover så raskt som mulig. Det er snakk om en Nimbus 35 Nova. Marsjfart er noen-og-tredve, med to D4-260 motorer. Min erfaring med båt og sjøen er passelig god (vil jeg si, om jeg skulle sagt det selv ). Jeg har de siste årene kjørt mye med min forrige (åpne) båt, i området mellom Måløy i sør og Abelvær i nord. Så har krysset Stad i både pent vær og mindre pent vær. Samme med Hustadvika og Folda. Spørsmålet er egentlig hva man kan tillate seg av vind for sør- og vestlandet, for å kunne ferdes relativt trygt i båt av denne størrelsen? Andre detaljer man bør være obs på, tåke / strøm / vindretninger? I disse farvannene har jeg ingen erfaring fra før av, så om noen har innspill her, så mottas det med stor takk! Det hadde også vært fint med tips til dieselfylling og potensielle nødhavner man kan merke seg, og om disse har åpent / er tilgjengelige på denne tiden av året. Har funnet disse trådene med nyttig informasjon: https://baatplassen.no/i/topic/66888-hentetur-trondheim-oslo-hvor-fylle-diesel/ I denne tråden, https://baatplassen.no/i/topic/97012-bensinfyllinger-direkte-i-bt-fra-hitra-til-sognefjorden/ , så var det en veldig flott lenke, http://goo.gl/maps/tgBxR. Det skulle bare vært fylt inn noe mer her. Driver også å leser igjennom de hentetrådene jeg finner her i søket, som omhandler "hentetråd oslo". Vil ta med drivanker, redningsflåte, bærbar VHF, nødraketter/bluss. Dette er kontrollstedene jeg har merket meg for vær og vind langs ruten (i motsatt rekkefølge...): Ona : http://www.yr.no/sted/Norge/M%C3%B8re_og_Romsdal/Sand%C3%B8y/Ona/langtidsvarsel.html Kråkenes : http://www.yr.no/sted/Norge/Sogn_og_Fjordane/V%C3%A5gs%C3%B8y/Kr%C3%A5kenes/langtidsvarsel.html Utvær : http://www.yr.no/sted/Norge/Sogn_og_Fjordane/Solund/Utv%C3%A6r/langtidsvarsel.html Røværsholmen : http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Haugesund/R%C3%B8v%C3%A6rsholmen/langtidsvarsel.html Eigerøy : http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Eigersund/Eiger%C3%B8y/langtidsvarsel.html Lindesnes : http://www.yr.no/sted/Norge/Vest-Agder/Lindesnes/Lindesnes~28/langtidsvarsel.html Lyngør : http://www.yr.no/sted/Norge/Aust-Agder/Tvedestrand/Lyng%C3%B8r~14617/langtidsvarsel.html Generelt: Kystvarsel : http://retro.met.no/kyst_og_hav/kystvarsel.html Spesialvarsel : http://retro.met.no/kyst_og_hav/index.html Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 (redigert) Burde vel kunne gå greit om du tar inn forbehold om at du plutselig kan bli hengende på været...Rene tanker, bytte filter og reimer så er det bare å ta av sted og ikke gå på akkord med været så bør det bli en grei tur Redigert 2.Januar.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Proxor Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 går fint og hente båt, men annbefaler deg og passe på så du ikke havner i ei snøkave i mørke, vertfall om du ikke har kartplotter, beste er jo og bare kjøre i dagslys, faren min henta 27fots båt til meg i nerheten av haugesund i starten av desember, og kjørte den heim til Florø. han kjørte når det var mørkt og, og endte opp i ein snøkave på slutten, da jekk det nesten galt, såg ikke ein meter og i tillegg begynte det og blåse opp i kuling, heldigvis såg han lys fra land og klarte komme seg i havn i askvoll før han reiste videre, men han endte nesten på land eit par ganger, så annbefaler og kjøre mens det er lyst og finne havn og legge deg i når mørket kommer. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 (redigert) Hvad angår spørgsmålet, så kommer det an på så mange faktorer. Hvor rutineret synes du selv, du er? Er du selv tryg ved turen? At det kan lade sig gøre er klart. Med det rigtige udstyr (husk overlevelsesdragt) og den gode båd, det er, så er det helt klart muligt. Men efter min mening skal man ikke kaste sig ud i ting, man ikke selv er tryg ved. Jeg ville selv ikke gøre det med mindre jeg havde rigeligt med tid. Der er 650-680 nm. Med seks timers effektiv sejlads om dagen (tænk på lyset) med 20 knob i gennemsnit (konservativt) så klarer du max 100-120 Nm i døgnet. Altså tager turen MINIMUM en uge - hertil kommer tillæg for at ligge vejrfast. Så havde jeg 14-20 dage til at gøre det, så gjorde jeg det nok. Måske. Is er vel også et muligt problem? Isprognoser kan du se her: http://www.smhi.se/polarview/ Redigert 2.Januar.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Hva med å ha båten i boblehavn i Oslo i 2 mnd ? Vet om ledige plasser ! Jeg hadde ikke tatt sjansen på den turen nå.. Men det er meg , da.. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Enig med Worry. Mye dårlig vær for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Det store problemet er vel at du ikke aner hvor lenge turen vil vare. Det er veldig ustabilt vær på denne tida, og meldingene er ikke alltid til å stole på. Dessuten er det jo dumt å ta en slik tur i halvmørke, med liten mulighet til å nye turen i seg selv. En biltransport inkl. kraning i begge ender bør ikke koste mer enn 16 - 18 000. Du kommer til å brenne nesten like mye i diesel. Får du en liten ripe i gelcoaten så er du i minus. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Annen ting som kan by på problemer på denne årstidentiden er is. Er ikke sikkert at du kan komme til land der du ønsker på kysten mellom Oslo og Kristiansand. Drivstoff-fylling kan bli en utfordring. Om du treffer et isflak i høy hastighet er det neppe moro. Ville også fulgt med på temperatur og vind. Streng kulde med vind kan føre til ising på båt. Om ikke været blir for ekstremt vil det største problemet i så fall bli å se ut. Skal nok mye til før båten går ned p.g.a. ising. Sjekk denne tråden om isforhold: https://baatplassen.no/i/topic/17212-isforholdene-landet-rundt/?view=findpost&p=1372544 Tror turen er gjennomførbar, men det krever mer og annen planlegging enn om sommeren. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Tallisman Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Har du en lengre friperiode og tid til og vente på rolige vindforhold så burde det ikke by på så store problemer og gå båten til Trondheim selv.NorLines har ukentlig anløp Oslo og Trondheim så her har du også en mulighet .prismessig vil nok dette bli omtrent samme kostnad som og hente båten selv. Ett lite tips sender du båten med Norlines så må båten ha krybbe. Jeg har mange år bak meg i Norcarco/Norlines og det er ikke få båter jeg har vært med og hentet forskjellige steder langs kysten fra folk som har gitt opp og gå båten hjem selv. Så mitt råd er Send båten med en eller annen godsbåt og sett deg i godstolen og vent til båten ankommer Trondheim. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Høres ut som en fin tur midt i værste vinterdepresjonen...:) Du får ta med goldfishen som følgebåt så er du trygg;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Jeg melder meg som kaptein på goldfishen! :D Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
finnmarken Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Dersom båten er til å stole på og du tar deg tid til å vente på gode nok værforhold, så burde dette bli en fin tur. Skulle jeg tatt en slik tur ville jeg forberedt meg godt sånn at jeg til enhver tid ville hatt alternative havner å søke ly i. Samme råd som i fjellet: "grav deg ned i tide" Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Har du tid så ta turen ! Er jo fantastisk flott på sjøen nå på vinteren og ! Hadde kanskje drøyan til i februar jeg da ! Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 700 NM på erkänt bistra farvatten mitt i smällkalla vintern.... Jodå visst kanske det går - men det är väl inget någon med sina sinnen i behåll ger sig på frivilligt... Thanks but no thanks! :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Jeg melder meg som kaptein på goldfishen! :DNå tok du planen min rett ut av kjeften på meg.. Hehe Da melder jeg meg som kartleser;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 I fra storm lillejulaften til blikkstille julaften...Skifter fort... Værmeldingene til YR.no er ikkje verdt så veldig mykje alltid heller. Eg hadde ikkje tatt turen aleine, men eg har bekjente som ikkje hadde stussa, så her er erfaring og planlegging alfa omega. Kjennskap til nødhavner, både store og små, og å skaffe bunkers ser ut til å stadig bli kritisk på slike turer når folk forteller i ettertid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Båttransport D5L Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Quaoar Så lenge været er sånn noenlunde så går det greit å ta turen nå . Bare beregne god tid . Går av vakt på losbåten på mandag 7/1 , er bare å si fra det så tar vi turen . Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 sjekk ut denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38415743 nesten for godt til og vere sant men verdt og sjekke ut, kansje ein gammel erfaren kaptein som er pensjonist og kjeder seg?=) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Hei! Jeg ser ingen problemer med å kjøre den turen du har planlagt på denne tiden av året. Kjørte selv fra Tønsberg til Bergen nå i november da jeg hentet min nye Rodman 44. Ja, turen var tøff, men deg gikk greit. Det er en del ting du må huske på, lister opp under, dog ikke i prioritert rekkefølge. 1. Pga tidlig mørke, kan du kjøre mellom 08.00 og 16.00. 16.00 er max, da MÅ du ha funnet deg en kai da det fort blir mørkt. Holder du en marsjfart på 20 knop, legg inn 3 dager før du skal runde Lista. dvs, mulig du bruker 2 dager, men du bør ligge rundt Kristiansand før du legger kursen til Egersund. 2. Meld deg inn i Redningsselskapet, ring dem og hør hvordan forholdene er. Ikke stol på Storm, yr osv, bruk dem som retningslinjer. Du vil oppleve at vinden kan være rolig i en dagers periode på Sørlandet, men omvendt på Vestlandet. Ta turen når de ikke melder mer vind en 5-7 m/s samt det har vært rolig i en periode. Kommer du deg til Mandal eller Farsund, kan du legge båten der om du ikke kommer deg videre. 3. Sørg for å ha full tank før du reiser, sjekk filtre etter hver dags etappe. Topp tankene i Tønsberg, Vallø marina, rimelig diesel, samt det holder til Arendal. Fyll tanken igjen enten rett før Arendal sentrum, bensinstasjon på stb side , eller best av alt, Flekkerøye utenfor Kristiansand. Vi opplevde at de fleste stedene som om sommeren solgte diesel var stengt om vinteren.. Kjør aldri rundt Lista, Jæren med halvfulle tanker om du ikke er 10000% sikker på at tankene er rene.... 4. Rett utenfor Tønsberg fikk vi MYE sjø, Tønsberg Tønne, dette var ikke meldt, Yr meldte 5 m/s, men det var mye mer, samt stor sjø. Selv redningsskøyten sa det var rolig, men det var det ikke.... Det blåste opp fort og bølgene ble høye. 5. Legg opp flere ruter pr strekk en langs land og en rett frem. Vi brukte Ipad, glimrende å bruke når kursen raskt skal endres, zoomes og gir veldig god info. Har også en Raymarine E120, men Ipad var uslåelig. Ha en navigatør og en som kjører, ikke ta med deg flere i båten, kun en som har peiling, kan holde hodet kaldt når det plutselig røyner på og da navigere deg trygt i havn. 6. Når kl er 15.00 bør du nærme deg en havn. 7. Kjør igjennom Spangereid kanalen, da slipper du Lindesnes. 8. Kjør rett ut fra Farsund, bit tennene sammen, kjør rett ut i havet, det blir roligere jo lengre ut du kommer pga det er grunt langs land. Kom deg ut i området hvor det er ca 100 meter dypt, så legger du kursen mot Egersund. 9. Kjør inn til Egersund, fyll diesel, den er billig der, samt åpen.. Legg deg til i Egersund sentrum på Gjestebryggen. Denne er ikke 100%, men funker greit. 10. Kjør ut nordre løp ut fra Egersund, dvs du kjører på baksiden. Hold kursen rett frem om bølgene tillater det, det pleier å være mye dønninger her.. Kommer du langt nok ut, blir sjøen roligere da det er grunt langs land. 11. Rund bøyen ved Jærens rev, er været dårlig, kjør langs Tananger, kryss langt inne i Boknafjorden, rett mot øyen Austre Bokn. Her kommer du lett til leden innenfor Karmøy. 12. Tank på Kopervik, kryss Sletta, tar ca 20 min med din båt. Nord Vest vind er kjipt her, men dette ser/oppdager du raskt, da sjøen starter rett etter Haugesund. 13. Kjør til Stord, Fitjar og legg deg der for kvelden. 14. Turen går greit fra Fitjar, retning Bergen. Noen steder med fjorder som kan ruske litt i båten, men du er ikke ute på det åpne havet. Fyll diesel på Flesland Kai, STB side rett ved flyplassen. Du ser at det ligger en stor blå fiskebåt der, rimelig diesel. 15. Antar du bør komme deg til Eivindvik i løpet av dagen, du krysser da Fensfjorden , men dette bør gå greit. Etter Eivindvik tanker du på Esso i Askvoll. 16. Etter Askvoll blir det videre mye lands land til du skal runde Stadt, men fra der av er du jo kjent Det er nok en hel del ting jeg ikke har husket å ta med, men mener å ha fått med det vesentligste. Alt er avhengig av vind, vindretninger og bølger. 2 meter på Yr, er gjerne 2 meter krappe bølger eller 3 til 4 meter om du er uheldig . Vi havnet i 5 meter og prøvde, men kunne ikke snu Satan vi fikk kjørt oss... Sikkerhet og atter sikkerhet er jo viktig. Hadde med en redningsflåte, samt RIB. Hadde lagt frem kniv for å kutte tau slik at den kunne raskt sjøsettes, redningsdrakter +++ Sikkert litt overkill, men du overlever ikke lenge i vannet på denne tiden av året.. Lykke til og god tur Har du flere spm, send meg en I.M. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2013 Vejret ville jeg ikke være bekymret over. På den måde, at vejrmeldingerne et døgn eller to frem er meget, meget præcise. Brug en autoritativ tjeneste som fx DMI og tag ingen chancer. Så har du en meget præcis fornemmelse af hvad du vil møde. Jeg vil påstå, at du med den rette planlægning kan reducere din sandsynlighed for at havne i dårligt vejr til næsten nul. Faren er, at du kommer i tidsnød og tager ud selv om det er på grænsen. Det såkaldte get-there-itis, som amerikanske pilot kalder det. En besættelse om at komme frem, der medfører dårlig dømmekraft. Derfor er det helt afgørende at du har rigtig god tid og en plan B hvis du bliver tvunget til at efterlade båden. Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Ønsker du kart i papirformat som backup kan du få låne noe fra meg. Har fra Moss og ned forbi lyngør i alle fall. Har man tid ville jeg gått båten selv fremfor å ta den på bil eller fraktebåt, det er på denne måten man skaffer seg erfaring. Men, det er jo mange historier om hente-turer hvor det har blitt drivstoffproblemer pga urene tanker. God tur! PM Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Som vanlig mange gode råd ang. henting/hjemkjøring og vinter. Dette er ikke så krevende: a) Tilstrekkelig egen kompetanse (navigering og båten inkl. motor). b) Tilstrekkelig nødutstyr (du må kunne kontakte hjelp og holde ut om båten stopper). c) God planlegging (bunkring, havner/nødhavner, alternativer) d) Nok tid (vær forberedt på å måtte få lange landligger på denne tiden av året). Personlig ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å gå strekningen du nevner med en GH14 og påhenger eller kajak for den saks skyld, vinterstid - under den ufravikelige forutsetning at jeg hadde ivaretatt punktene over. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Personlig ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å gå strekningen du nevner med en GH14 og påhenger eller kajak for den saks skyld, vinterstid - under den ufravikelige forutsetning at jeg hadde ivaretatt punktene over. Oslo til Trondheim med kajak på vinteren, må være for "spesielt interesserte", spør du meg? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Jeg går ut fra du føler noe usikkerhet i forhold til noen av punktene Fargo nevner? Da vil jeg ha bedd om tilbud på transport, skip, bil eller jernbane. Prismessig vil det neppe bli stor forskjell. Det vil heller ikke bli noen stor formøyelse med en tur på denne årstiden, spar en slik tur til sommertiden, det er nå min mening. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Jeg har gått kysten vår opp og ned en del ganger i all slags vær ombord i MTB. Været om vinteren er uforutsigbart og endres fort. er du ikke 100% stø på radarbruk og navigasjon ville jeg ventet til våren eller tatt båten opp med annen transport. Du risikerer å måtte ligge å vente på været i flere dager. dette koster tid og penger det og. samt drivstoffsutgifter. Du er kansje ikke kjendt med båten og dens egenskaper/instrumenter. Liten båt i tett snødrev i skumring/mørke er ikke spessielt gøy med mindre du føler deg helt trygg på dine navigatør kunnskaper og båtkontroll. Det med grums i dieseltanker er jo nevnt.. dette oppstår når du minst ønsker det! selv om forrige eier sier tankene er rene eller nylig renset! i en nødsituasjon bør man kunne ha med ekstra filtre og reimset og verktøy for å skifte dette. Din båt har to motorer noe som er med på å øke sikkerheten lit om man får problemer med en motor! Føler du deg helt sikker på dine kunnskaper og ferdigheter er det jo bare å begynne å planlegge ruter bunkring nødhavner osv osv. skaff nødvendig kartmateriale. Alle her på BP kommer til å støtte deg og hjelpe deg under veis :-) Sikkert noen som kan være støttemannskap også! Lykke til!! Flott båt foresten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.