Jump to content

Hentetråd(?) - kjøre Nimbus 35 Nova fra Oslo til Tr.heim nå?


Quaoar

Recommended Posts

Har man masse tid tilgjenngelig er det bare og ta turen. Vil tro at du greier en snittfart på ca 15 knop nå vinterstid.

Skal man derimot se økonomisk på dette med reise ,mat, drivstoff og tapt arbeidsfortjeneste vil jeg tro at sjøfrakt blir billigere. Blir det mye kjøring i "halvplan" bruker du fort 1500- 2000 Liter diesel på turen.

Link to post
Share on other sites

Det er to vesentlige forskjeller mellom sommer og vinter som du må ta hensyn til:

1. det er kaldere i vannet - fare for is og du fryser i hjel fort om båten synker.

2. været er mer ustabilt

 

Utover det fungerer båten din like bra nå som på sommeren.

 

Jeg hadde ikke vært betenkt med å gjøre dette - men jeg kjenner ikke din erfaring og kunnskap om navigasjon etc.

Den feilen mange gjør er at de "må" komme hjem innen en viss dag. Det kan gjøre at man presser grensene litt med tanke på sikkerhet. Bruk den tiden som trengs for å få en fin tur. Legg heller igjen båten og ta bussen hjem om været drar seg til

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vejret ville jeg ikke være bekymret over. På den måde, at vejrmeldingerne et døgn eller to frem er meget, meget præcise. Brug en autoritativ tjeneste som fx DMI og tag ingen chancer. Så har du en meget præcis fornemmelse af hvad du vil møde.

 

Jeg vil påstå, at du med den rette planlægning kan reducere din sandsynlighed for at havne i dårligt vejr til næsten nul.

 

Faren er, at du kommer i tidsnød og tager ud selv om det er på grænsen. Det såkaldte get-there-itis, som amerikanske pilot kalder det. En besættelse om at komme frem, der medfører dårlig dømmekraft. Derfor er det helt afgørende at du har rigtig god tid og en plan B hvis du bliver tvunget til at efterlade båden.

Jeg hadde tatt turen til våren når både vær, vind og klima blir bedre. Men det er meg. Tåler du turen så må du selv vurdere. Når anbefalinger er å ha med overlevingsdrakt, så har ikke jeg noe utpå der å gjøre vet jeg. Lykke til hvertfall
Link to post
Share on other sites

35 Nova klarer jo fint mye vær. Ta forhåndsregler, sjekk alt utstyr og kjøp inn det du evt mangler. God tur :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg undres på hvor mange av BP "rådgivere" i denne tråden som har seilt/motorert kysten oppe til Trondheim om vinteren eller for den saks skyld i det hele tatt? Det har ikke jeg heller på vinteren, og vil neppe noen gang se grunn til å satse på det selv om jeg sikkert har mer erfaring enn alle fleste her. En nevnte å ha gått kysten med MTB noen ganger. Det har jeg selv gjort i 5 år, men forskjellen på et marinefartøy av denne typen og en Nova kan ikke sammenlignes i noen særlig grad selv om en kan gjøre sine refleksjoner uavhengig av fartøytype. Det betyr ikke ikke at erfarne personer kan gjennomføre en slik tur med god sikkerhetsmargin, men den eller de erfaren person/ene vi neppe gå inn på BP å søke råd.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Pettersand! er man i den minste tvil eller er usikker, ta båten hjem på transportskip eller gå den opp i sommer.. Det er en ganske lang etappe med en god del værharde strekninger og mange strekninger det ikke er anbefalt å gå med lystbåt i dårlig vær, om man ikke er ekstremt erfaren og har stålkontroll med det man holder på med..

 

Selv ville jeg ikke gått på vinteren ihvertfal.. har erfart bølger og strøm utenfor lista på sommers tid og der ville jeg ikke vært i liten båt i hvertfall.. vestover er det masse harde strekninger også samt stadt og Hustavika..Har gått indre Hustavika flere ganger men da bør det være finvær og dagslys

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja, der er vi enige. Jeg har en bekjent som transporterte en 30 fots seilbåt med jernbanen fra Sandefjord til Bodø for noen år siden og jeg mener at prisen da var slett ikke avskrekkende. Også transport med skip og bil kan være verd å sjekke. Det er ikke helt billig i drivstoffutgifter heller på en såpass lang strekning, og har man tid til dette dersom været slår seg vrang? Det er heller ingen eskortetjeneste om vinteren. Må en forlate båten må den ha tilsyn, noe en også må regne med å betale for. Nei, skal en oppleve vår fantastiske kyst bortenfor Lindesnes, noen som mange av oss burde i mye større grad, da bør en nok velge riktig årstid.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innlegg :smiley:

Kjempeflott innlegg av Hansa666! :thumbsup:

 

Usikkerheten som ev. måtte være, og grunnen for at jeg lagde denne tråden, ligger egentlig i det å finne potensielle steder å søke havn, "snarveier" eller ruter man kan gå uten å være for utsatt for vær og vind (som man ikke lett ser selv ut fra kart), og andre detaljer som kan være vanskelig å tolke ut fra det som er lett tilgjenngelig av informasjon. Det Hansa666 skrev, var veldig spot-on!

Fra egen erfaring, så kan det ved passering av Hustadvika være vanskelig å se at man kan gå omtrent opp mot land ved Bud og så inn ved Store Moldvarden/Kusundet. Det har jeg gjort flere ganger når det har vært litt røft lenger ute. Om man bare skal noen sjømil avgårde, så er det alltids greit å finstudere potensielle ruter, men ikke om man tenker 100-200 sjømil av gangen.

 

 

Jeg kunne tatt med litt mer informasjon i mitt første innlegg.

Det står ikke på utgiftene, på den måte at dette er snakk om å finne rimeligste "utvei".

1 dag eller 2 i havn, i påvente av bedre vær, ser jeg ikke på som noe problem. I verste fall, om det skulle bli grisevær i lang tid, får man, om man finner sted for båten, bare ta fly/tog hjem og fortsette turen senere.

Har ikke planer om å stresse "oppover" :wink:

 

 

Jeg har faktisk aldri brukt papirkart på de lengre turene jeg har vært på tidligere. Det jeg har brukt, er iPad med Navionics sjøkart, håndholdt GPS/plotter og fastmontert GPS/plotter. Har vel hovedsakelig vært pga. hastigheten man har holdt (30-55 knop), at papirkart har vært lite praktisk. Kom nettopp på at jeg ikke har kopiert ut lagrede ruter på C120-plotteren på den forrige båten... :worry: Det må jeg forsøke å få gjort.

 

 

Tror nesten eneste som får meg til å vurdere å vente, er at det kanskje kunne blitt en enda finere tur lengre ut på vinteren/tidlig vår...

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Helt enig med pettersand.

Forskjellen på å gå nå eller vente f.eks. til mars er større enn jeg tror du aner. Det er mange åpne strekk, og med frontpasseringene på denne tiden av året skifter vær og vind så fort at det stakkars havet ikke får sjans til å roe seg ned.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke vært i tvil. Forsøk å finne en boblehavn i Oslofjorden fram til mars-april, og vent på en periode med stabilt vær, da kan det bli en knalltur med lengre lysere dager :yesnod:

Tror det er noen ledige plasser i boblehavna der jeg ligger. Det er en båtforening, så det koster sikkert nærmest ingenting å ligge der.

Link to post
Share on other sites

Gratuelerer med ny båt! ble det den 2009 modellen fra oslo båtsenter?

35 nova går greit på lastebil også. Kunne det vært et alternativ?

 

Jeg sjekket selv mulighet for båtfrakt av en 39 fot FB båt for et par måneder siden Ålesund - Oslo.

Ulvan rederi holder til i dine trakter og har båter som går mellom østlandet og nord Norge. Båtene har egen kran og de ordner med krybbe. Bare og møte opp. http://www.ulvan-rederi.no/kontakt.htm

 

I mitt tilfelle ville fraktkostnadden blitt lavere enn dieselutgiftene. Det og at du sparer båten for hardkjør og juling tilsvarende flere års bruk på en slik tur taler også for frakt.

 

Nå ble det ikke noe handel på den båten, men skulle jeg finne en båt langt uti provinsene vil båtfrakt stå sterkt med mindre det er riktig tid på året og det kunne blitt en flott tur ut av det..

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om du venter til våren og velger båtfrakt, kan du prøve Ulvan som nevnt over.

 

Du kan også prøve M/S Rana Express. Drives av Seines Rederi, telefon : Johan Seines 75 50 71 50. De frakter båter fra Drammen og vest/nordover.

 

Tror nok begge disse har bra priser, som fint konkurrerer med egen frakt (diesel, kost og losji, slitasje, stressfaktor for båt og føre).

Link to post
Share on other sites

Vet ikke pris på båtfrakt, men med semi koster det litt. Jeg ga 29 lapper for frakt av min 34 foter fra Drammen til Sola, med heising i begge ender, samt at følgebilen tok med båthenger med 21foter tilbake. Det var for 1,5 år siden.

Nødhavn kan nok ordnes i min båtplass inderst i Hafrsfjord. Min båt står på land, så plassen er tom og sluker fint en Nimbus 35... Send PM hvis aktuelt, så får du mitt tlfnr...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

29.000 for bifrakt. Hva koster turen på sjøen, med fly, tapt arbeidsfortjeneste, gjestehavner og evt. skader eller igjenleggelse av båten.

Ikke vet jeg hva en sånn båt koster men jeg hadde ikke vært i tvil.

Jeg flyr opp og ned kysten hele året og som flere sier her så kan det bli ganske tøft. Antakeligvis er det ikke mange som aner hvor ille det kan være i januar/februar. Et lite nordadrag og skuta fryser ned på et sekund. Da blir en liten båt tung

Men jeg ønsker ikke å male fanden på veggen, så velger du å ta turen ønsker jeg deg masse lykke til :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Da ble det lagt en plan i dag. Takk for alle tips og tilbakemeldinger!

 

Blir boblehavn i Asker frem til påsken / begynnelsen av april. Drar ned og flytter båten i helgen nå.

Da blir det å kjøre båten til Trondheim. Det blir nok en mye mer fornøyelig tur da, med lengre dager og helt sikkert bedre temperatur :pray:

I den perioden har også mulighet til å ta meg mye bedre tid, så kan faktisk kose seg på vei nordover og ta det som en "ferie".

 

 

Kommer med oppdatering her, den dagen det blir en skikkelig hentetråd :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, for all del: Gratulerer med flott båt. Er også helt enig i at når man først skal ta en sånn tur, så vil mer dagslys være en klar fordel. Forøvrig gleder jeg meg til å lese om denne turen. :thumbsup: Gleder meg også til den dagen jeg selv får tid/anledning til å ta en slik tur.

Link to post
Share on other sites

Da ble det lagt en plan i dag. Takk for alle tips og tilbakemeldinger!

 

Blir boblehavn i Asker frem til påsken / begynnelsen av april. Drar ned og flytter båten i helgen nå.

Da blir det å kjøre båten til Trondheim. Det blir nok en mye mer fornøyelig tur da, med lengre dager og helt sikkert bedre temperatur :pray:

I den perioden har også mulighet til å ta meg mye bedre tid, så kan faktisk kose seg på vei nordover og ta det som en "ferie".

 

 

Kommer med oppdatering her, den dagen det blir en skikkelig hentetråd :yesnod:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

En utmerket plan. Lykke til og god tur til våren.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

En liten oppdatering, og en takk til alle som har vært særdeles hjelpsomme.

Planen var som sagt å legge den i en boblehavn i Asker. Hadde fått plass i Leangbukta, men råken som var åpen der, hadde begynt å fryse igjen da jeg kom ned til Oslo. Tenkte at nå kunne det bli noen utfordringer her. Ringte Vollen Marina, men fikk ikke kontakt. Ble oppgringt like etter, fra en svært hyggelig kar på vegne av Vollen Marina som sa, "Joda! Vi skal alltids klare å få til en plass til deg!". Dette var på en søndag :clap:

 

Bare for å gjøre det enda enklere, så viste det seg at der båten lå nå, der kunne den bli liggende. Den har vært på land hos La-Sa Båt og Motor AS, for skifte av noen deler på eksosrørene (en V.Penta garanti-sak. Er det noen som har hørt om dette?). De hadde ledig plass i boblehavnen sin. Ringte tilbake til Vollen Marina for å beklage bryderiet og takke dem for veldig god service!

 

Vil også gi ros til Oslo Båtsenter AS, for det jeg synes har vært bra oppfølging og hjelp.

 

Og takk til hjelp/tips her i tråden og til de som har sendt meldinger med ønske om å hjelpe! :thumbsup:

 

Det blir en skikkelig vaske-/skrubbe-/poleringsrunde til våren, men det får bare være.

Innvendig er båten "ubrukt". Motorer har gått ca. 90 timer.

 

 

Båten akkurat nå:

iPhoto-20130108-213849.jpg

 

 

Fra i fjor, da vi var og så til den på høsten (oktober). Kom fra trøndelag og "skitvær" til Oslo med fantastisk høstvær. Ble sittende bak på båten og ta lunch, og sole oss, i et par timer:

iPhoto-20130108-213541.jpg

 

 

 

Litt på siden. Noen har tydeligvis kjøpt svært mange aksjer i Statoil :giggle:

Jeg har en kompis som har to slike motorer på en RIB. Båten hans bruker 260ish liter bensin i timen ved maks turtall. Denne bruker da ~390 liter?... :diving:

iPhoto-20130108-213710.jpg

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...