bukt Startet 2.Januar.2013 Del på Facebook Startet 2.Januar.2013 Bestilt et gopro hero3 black camera nå da det vanlige støtsikkre/vanntette kameraet mitt kommer til kort i kvalitet når det skal filme . Bruker dette kameraet ekstremt mye så et savn med bedre filmkvalitet... Noen på forumet som har dette eller eldre, er en del ekstrautstyr til det som må bestilles i tillegg som jeg er usikker på om jeg trenger i første omgang... Tenker da på batterilevetiden på orginalbatteri , hvor lenge dette holder i best modus hd med filming . Om det er et savn å ikke ha skjerm bak ved vanlig filming så kjøp av dette anbefales... Osv... Hvor mye minne trenger man, bestilt 32Gb nå , kjøpe flere kort hvis det anbefales.. Det jeg kommer til å bruke det mest til er offpistekjøring om vinteren , wakeboard, surf/kite , cross ,DH sykkling ,dykking, klatring , båt.... Osv Det meste utenom fallskjermsport samt filming av barna i lek i snø/ vann osv... Kjedeligt å gå tom for strøm hele tiden så vurderer ekstra batteri bacpac samt skjerm men gidder ikke betale for det hvis det strengttatt ikke trengs.... Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Hei. Fikk Gopro Hero 3 black til jul. Har ikke fått testet så mye enda, men jeg mener du ikke trenger skjerm, da du kan bruke mobil/nettbrett til dette. Videre klarer man en drøy time filming i default innstillinger med et 16 gb kort. Så vidt jeg har lest meg frem til er dette den mest fornuftige oppløsningen til action sport. Jeg fikk med ekstra batteripack, men har ikke testet kapasiteten enda. Mvh Magne Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Det står en del at det du lurer på i denne tråden. Der finner du også noen medlemmer som har GoPro som du garantert kan sende en IM om det er mer du lurer på. https://baatplassen.no/i/topic/88375-vanntette-videokamera/ RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
littmild Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Ekstra batteripakke er kjekt, men er jo ikke så vanskelig å ha noen ekstra batterier liggende i lomma for å bytte ut, jeg bruker battery-bacpac'en stort sett som en batterilader. LCD er ikke et must, spesiellt ikke nå som man kan bruke smarttelefon, 99% av tiden er kameraet skrudd fast og du trenger bare skjerm til å få riktig vinkel med en gang. Men som du sier til å filme barnas lek osv kan det være kjekt med skjerm, men med vidvinkellinse får du stort sett med deg om du sikter uten skjerm også. Jo flere forskjellige fester man har, jo mer glede får man ut av kameraet syns jeg. Morsomt å kunne leke med forskjellige vinkler. Som et minimum for din bruk: - Chesty brystsele(et absolutt must for skikjøring, gir også fine vinkler til downhill/cross/trial/jetski andre situasjoner hvor du vil se litt av armene også) - Handlebar mount til cross/DH/båt. - Hodebånd og/eller hjelmfester, passer veldig bra til klatring og "allround", men gir en litt kjedelig "høy" vinkel i mine øyne. - Tripod mount, rett og slett en overgang fra gopro-feste til standard tripod-feste. Gir muligheten til å bruke annet "standard" utstyr, eller lage fester og utstyr selv. - Surf mount og floaty backdoor. Til feste på wakeboard/snowboard eller brede offpisteski, de små limfestene sitter ikke godt nok der de kan få juling av vann og snø. - En form for "stang" som du kan feste kameraet på og holde i hånda for å få filmet deg selv fra litt avstand, gir veldig kule vinkler. Og sist men ikke minst: En form for sikring av kameraet. Bare en tråd Du kan feste et sted om festet skulle svikte(tape som detter av f.eks.) VIKTIG! Det er jo litt av moroa med gopro hvor mye utstyr det finnes til dem, du kan handle utstyr til du blir rød i trynet, men listen jeg har skrevet over er det jeg mener du bør ha for å få mest mulig ut av kameraet i dine bruksområder. Man kan selvfølgelig få enda mer ut av kameraet med enda flere fester, eller være helt fornøyd med litt ferre fester, jeg bruker sugekoppfestet merkelig mye mer enn jeg hadde trodd da jeg kjøpte det, det fester seg til absolutt alt, bl.a. brukt det mye festet til hjelm for å filme ansiktet forfra. Feste til håndleddet har jeg ikke prøvd, men ser mange bruker det til dykking og klatring, så det er kanskje også noe å vurdere. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
CSL Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Jeg har tre batterier og 3x32gb minnekort (95mb/s) til min GoPro2. Det holder akkurat for båtturen Lillesand-Oslo som jeg har filmet i minutt-for-minutt-stil. Legges ut på youtube om en stund. Det er da rundt 6,5 time i høyeste oppløsning. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
bukt Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 (redigert) Takker for svar, da blir blir det noen batterier ekstra i første omgang. Ellers bestilt monopod til å holde i med tripodfeste og , alufeste til skihjelm og et til cross/scooterhjelmen , sugekoppfeste , og feste til wakeboardet...Vanntett boks til cameraet og utstyr... Pluss div fester for å få filmet deg selv ifra front festet i hjelmen... Tror jeg kjøper toutchscreen og til barnefilming... Halve moroa nå er å finne bra kjøp på nettet før kameraet kommer. Blir gøy å teste ut, lest litt om det og "eneste" negative jeg fant var at hadde du kjøpt et ville du ha flere og så tyder jo bra.... ;) Utstyret kjøper jeg i statene men kamerate bestilte jeg hos applestore da de bare lå 300 kr ca over de jeg fant i statene uten moms, hadde jeg røket på momsen som det har blitt litt av i det siste hadde det blitt en lapp til og havnet i pris med resten av butikkene i norge.... Redigert 3.Januar.2013 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Kjøpte et Gopro Hero3 white til guttungen på 10år og driver og setter meg inn i dette akkurat nå. Han vil ha dette på hjelmen i slalåmbakken, så da måtte jeg handle ett kamera.. Har kun et 16Gb kort, og regner med det rekker til vårt bruk... Det er neppe noen som gidder se mer enn 5-6 minutter video på noe slikt, og satser på at dette kortet holder til det. En tur eller to ned bakken, resten er reprise... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bukt Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 (redigert) 16 gb holder nok en stund, det artige med å filme slikt hvis man har interessen for det er jo å sette sammen klipp fra ulike filmvinkler tatt på ulike turer i pudderet eller bakken til en film på lengden du nevner... For å få 6 min bra film trenger man mye materiale for at andre enn deg selv skal synes det er gøy å se på... Skulle 16 gb bli lite er jo heldigvis ikke prisen for et større kort avskrekkende... Skal du ha div utstyr til det er det billigt på ebay såsant du ikke overskrider momsgrensen og får moms på det, da blir det faktisk billigere å kjøpe i norge på mye... Imponerende filmkvalitet på disse se link og sett filmen på hd Blir nok en del knall og fall i ulike sporter fremover da stunt går galt i iver etter bra klipp ... He he gruer meg til cross og dh sesongen er tilbake... Redigert 3.Januar.2013 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Jeg går med noen tanker som innebærer å kjøre deler av Norge på langs på MC til sommeren. I den forbindelse har jeg vurdert å skaffe en GoPro og kjøre timelapse. Noen som har forsøkt dette, blir resultatet bra? Hvor lenge holder f.eks en 32Gb brikke og et batteri? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
RSL Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 Jeg har ikke GoPro, men ser for meg at det kan bli temmelig rotete film av å bruke Timelaps fra en MC. Du har ingen kontroll på om MCn krenger seg gjennom en sving eller om det er rett frem i det bildene ta's, så da vil horisonten "bikke" frem og tilbake gjennom hele den ferdige filmen. Finner du en måte å holde kameraet i "vater" til en hver tid, blir det sikkert knallbra. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2013 Del på Facebook Svart 4.Januar.2013 (redigert) Det at kamera bikker over i svingene er jo noe av sjarmen med å filme fra MC. Hvis ikke kan man jo like gjerne kjøre bil... Måtte sjekke med Youtube, og der fant jeg denne som er filmet med timelaps på 0,5s, og vises med 30FPS. Ser ut til å fungere greit. Redigert 4.Januar.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sydvesten Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 (redigert) Guttvargen har testet Gopro kameraet i dag i bakken i dag, og jeg må si jeg er imponert over kvaliteten på filmen... Morsomt leketøy er det iallefall Redigert 5.Januar.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Januar.2013 Del på Facebook Svart 5.Januar.2013 Timelapse er det jeg finner mest spennende med GoPro, jeg bruker Lightroom og plugin LRTimelapse for å sette sammen til film, da får man god kontroll over bildene som skal benyttes i filmen. Ett tips er å fjerne bilder med forstyrrelser, typisk i starten og slutten og gjerne innimellom når man stikker sitt eget hode forann skjermen for å se om kameraet tar opp. Noen bilder kan også være feil eksponert og med fordel tas bort. Jeg timelapset foreksempel hele turen gjennom Gøtakanalen med 10 sekunders mellomrom, jeg kan da finne igjen hver eneste meter jeg tilbakela der i en filmsnutt på under en halvtime. For å få dette til ofret jeg ett hus og laget hull til usb kabelen, denne ble så koblet til en sigaretttennerlader. GoPro Hero 1 og 2 hadde problemer med varme og kunne slå seg av, det var derfor viktig å sjekke displayet innimellom, med GoPro 3 skal man kunne fjernstyre kameraet og det gir mange fordeler, eksempelvis at man ikke trenger å demontere kameraet mellom hver gang man ønsker å hente ut bildene, eller bare stoppe og starte innspillingen. Filming i Full Hd krever mye plass, alle filmene bør redigeres hvis noen skal gidde å se på de. Dette er tidkrevene, ikke start filmingen før det er noe action, det blir kjedelig ellers. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Da er kameraet i hus, fikk beskjed om levering mellom 21 og 27 jan ved bestilling, fikk onsdag beskjed om levering på sms fra apple den 14 og i går ringte ups og sa at kameraet kom hjem til meg innen 13.00. Rask levering, ikke fått testet det enda da jeg ikke har raskt nok minnekort til det. Bestilte minnekort flere dager før jeg fant kamerabutikk jeg ille bruke for å ha det i orden men det gikk skeis... Ingen butikker her har minnekort i klasse 10 eller høyere heller så da går det nok noen dager til testing... Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Prøvde meg på en snutt i helgen. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Slike filmer har jeg mange av og det er ganske morro, kan også bruke sykkelfeste til å feste på rekkene for å få litt forskjellige vinkler. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 kan også bruke sykkelfeste til å feste på rekkene for å få litt forskjellige vinkler. Festet til veltebøyle passet også glimrende på masta til vindgeneratoren, filmet en liten timelapse på vei til Fedje forrige uke. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Mulig det er samme feste som du beskriver jeg har, er 7-8cm bredt så det skal klare å gripe over ett større rør eller tilsvarende. Synd Gopro ikke har manuelle funksjoner, når man bruker kameraet i mørket har lysene en tendens til å bli striper, personlig ville jeg foretrekt at det ble mørkere, særlig når man selv er i bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
MaxMekker_com Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Største minuset med GoPro er batterikapsitet, kjørte med det i alpene i fjor og og det holdt til ca 1t.Kan moddes slik att man kan bruke ekstern strøm, men kvaliteten er meget bra for ett slikt kamera.Har også hatt det med meg under vann ned til 53m og det var tett. Jeg har GoPro2. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 (redigert) Jeg har GoPro 2 og har filmet mye artig med den. Har brukt sugekoppen på bil/atv, sykkelfestet på ramme/styre til atv, snøscooter og cross, lang stav på bilstevner, stropp for arm/hode når jeg har klatret i rigg på båt. Som andre skriver, det er bare de første minuttene som er spennende. Resten blir reprise. Her har jeg kameraet på hodet når jeg seilet med Statsraad Lehmkuhl i 2011, over nordatlanterhavet. EDIT: Jeg glemte å skrive at jeg tok med kameraet ut fra romtemperatur til rundt 10 C*. Derfor ble det dugg på linsa som man ser på filmen som en matt flekk over hele bildet. Redigert 22.Mai.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 22.Mai.2013 Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Jeg har et eget GoPro HD Hero 2 som jeg bruker en del. Her er noe av det ustyret, SD-kort osv som jeg har: -16 GB vanntett SD-Kort (Klasse 10) -Et ekstra "kamera-hus", i tilfelle jeg får riper eller skader på kamera huset. (http://boardshop.no/node/37162) -Bryst-feste (http://gopro.com/camera-mounts/chest-mount-harness/) -Har også et 32GB vanntett SD-Kort men det er klasse 4 -Cirka 6 "quick release" som du fester kamera på -Hadde flere fester men de fleste har falt av når jeg har stått på twintip. Jeg har skjønt at du kanskje kommer til å bruke GoPro til å filme under vann, derfor foreslår jeg at du kjøper en "flytevest" for kameraet sånn at du ikke mister det når du filmer :) (http://no.images.search.yahoo.com/images/view;_ylt=A0PDoXtP3ZxR8TAA8iUtNAx.;_ylu=X3oDMTBlMTQ4cGxyBHNlYwNzcgRzbGsDaW1n?back=http%3A%2F%2Fno.images.search.yahoo.com%2Fsearch%2Fimages%3Fp%3Dgopro%2Bfloatie%2Bbackdoor%26fr%3Dspigot-chr-gcmac%26fr2%3Dpiv-web%26tab%3Dorganic%26ri%3D4&w=683&h=426&imgurl=www.standonliquid.com%2FprodImages%2Ffloaty11_683x426.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fwww.standonliquid.com%2FGopro-backdoor-float-case-Waterproof-Mount-Camera-Mount-Prodview.html&size=73.7KB&name=%3Cb%3EGoPro+Floatie+Backdoor%3C%2Fb%3E&p=gopro+floaty+backdoor&oid=4f80f3abbae75c8d408c5454faf4cb98&fr2=piv-web&fr=spigot-chr-gcmac&rw=gopro+floaty+backdoor&tt=%3Cb%3EGoPro+Floatie+Backdoor%3C%2Fb%3E&b=0∋=180&no=4&ts=&tab=organic&sigr=132bng9ee&sigb=13pcq7ido&sigi=11l3fe5br&.crumb=iswb2f9gqmO&fr=spigot-chr-gcmac) Du lurte på om hva slags størrelse på SD-kort man trenger: Dette spørs litt på om hvor lenge du har tenkt til å filme selvfølgelig. Med et 32 GB SD-kort så kan du filme i rundt 4 timer i full-HD. GoPro batteriet har en levetid på cirka 5-6 timer. Batteriet er et Li-on batteri så det varer lenge og lader raskt. Hvis du trenger flere tips så er det bare å søke på YouTube! Her for eksempel: Jeg har brukt GoPro i rundt et halvt år nå og jeg er storfornøyd! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Kan noen av dere dele erfaringer om hvilken hastighet, fps (frames per second ?) som er gunstigst å bruke når man lager timelapse fra båt i fart? Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 25 fps (bilder / sek) er en ganske normal hastighet. Dobbel hastighet blir 12-15 bilder pr. sek osv. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Det fungerer iallefall helt fint bed til 57 m dyp:) hadde det ned meg ned på jobb en dag for og sette sammen en film, overraskende god kvalitet på så dypt vann med 2 små ekstra lys. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Chris284 Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 Da er et Hero 3 bestilt. Etter en noe nær forlis opplevelse i sommer ut Løperen (Hvaler) i stiv kuling møtte krappe og 3 m høye bølger der et opptak av hendelsen hadde vært artig å se om igjen. Det ble for hektisk til å starte kamera eller video på telefonen, så med et fastmontert kamera med fjenkontroll vil heretter være klart for action. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.