Jump to content

Seile sørover alene uten noe erfaring

oskar123

Recommended Posts

Jeg er en gutt på 19 år som går siste året på videregående skole i Moss. De siste to årene har jeg tenkt en del på å seile sørover så fort jeg slutter på videregående, helst være borte et år eller to om det lar seg gjøre. Problemet er at jeg har så å si null erfaringer med seiling, jeg har ikke båtførerbevis eller båtplass. Jeg har også tenkt å gjennomføre turen på egenhånd. Så spørsmålene er da følgene:

• Kan det la seg gjøre for en i min situasjon og bare ta et seilkurs eller to, for så legge av sted?
  • Hva må jeg ha med på en slik tur, og hvordan kan jeg forberede meg best mulig?
  • Jeg har tenkt til å kjøre fullstendig lavbudsjetstur, så hvor kan jeg finne en billig seilbåt?(tipper jeg kommer til å ha omkring 60-70 tusen ved skoleslutt, men trenger jo lommepenger også)
  • Eventuelle andre ting jeg burde huske på eller kunne.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Seiling er mye mer enn sol, passende bris og varmt vær. Det er også sjøsyke, storm, endeløse netter til rors, motorproblemer, seilhavari og alt mulig annet som kan oppstå av problemer underveis. Noe av dette kommer du aldri til å oppleve, men hvis noe oppstår er erfaring gull verdt.

Du bør derfor ha opparbeidet deg litt erfaring med seilbåt før du planlegger en lengre tur på egenhånd. Spesielt hvis du vil reise alene, for da må du basere deg på å fikse mye selv. Ting har en egen evne til å gå i stykker når du er utpå og overlatt til deg selv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må nødvendigvis kjøpe en båt før avreise, bare kjøp den tidlig nok til at erfaringen kommer før du skal sette avgårde, så kan det gå helt fint. Da har du også tid til å fikse det som ikke funker før du legger i vei.

Jeg har stor sans for lavbudsjetturer, men kan ikke skjønne at 60-70k skal holde til både båt og lommepenger. Det skal nok la seg gjøre å finne en båt til 50-60k, men så trenger du langturoppgraderinger (flåte, nødpeilesender, gummijolle, kanskje et solcellepanel?). Ville nok satset på noen måneder mer med jobbing.

for 60-70 tusen, har du knapt lommepenger et år desverre. Havneavgifter nedover er ikke å spøke med og ingenting varer evig, så det må fornyes. Siden du ikke engang har det som må fornyes, er du nok temmelig langt unna ønskedrømmen.

Som Pettersand sier, trenger du også erfaring og kunnskap om hva du begir deg ut på. Et år er litt lite om du skal ha med deg båten hjem igjen også, så du kan jo vurdere å kjøpe båt der nede og seile rundt til pengene tar slutt etter at du har skaffet deg erfaring.

Om du absolutt skal ha med deg hele turen helt hjemmefra, så bør du skaffe deg plass som fokkeslask på noen havgående regattaer og sette av et år eller to med intens jobbing. Gjerne to jobber mens du bor tilnærmet gratis. Bare det å ha forsikring på hele turen vil koste en del og jeg er redd 60.70 tusen ikke vil kunne dekke både båt, forsikring, sikkerhetsutstyr, lommepenger, havneavgifter, mat og drikke uansett hvor tøff eller uansvarlig du måtte velge å være.

Men det er en god drøm da.....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hm... jeg forstår nå at jeg ikke har tenkt så nøye gjennom dette som jeg burde. Noen som har noen andre forslag til en som er skolelei og eventyrlysten?! :smiley:

Har allerede erfaring fra to små haiketurer på lavbudsjett i fjor sommer, det er utrolig morro, men vet ikke om det er noe jeg vil gjøre et helt år.

Hvordan er det å jobbe seg over havet, gjøres det fortsatt eller var det mest i gamledager? Eller har noen noen andre forslag for en som meg?

Takk for alle forslag

Go for it!

Vi må slutte å stikke kjepper i hjulene for opplevelsene!

Her er første steg på reisen din:

http://www.flyt.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=77&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=29

"Terje Dahl, oppvokst i asfaltjungelen og hardt arbeidende i reklamebransjen var lei av storbylivet og jobben som tekstforfatter.

Han bestemmer seg rett og slett for å si opp jobb, selge leiligheten for så å legge ut på havet. Båten han velger er kanskje trygg, men den er liten, bitteliten, knappe 22 fot. Venner og familie synes han sprø og båten får navn deretter - Coco Loco."

Uten særlig seile-erfaring og med kun en drøm og litt lommepenger i lommeboka satte han seil og var på tur i 4 år.

Her er andre steget på reisen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38253000

Resten finner du ut selv! God tur!

Erfaring får man underveis og man er voksen nok til å ta egne avgjørelser når man har fylt 18 i dette landet...

Vi er utrolig flinke til å peke på alle konsekvenser og "farlig farlig" momenter når noen ønsker å reise ut på eventyr. Ja, det kan være farlig. Ja, man kan ende opp med å ikke komme hjem. Men det er like farlig å gå i trafikken her i Norge. Ja, som 19-åring er det faktisk vel så farlig å dra på fest en fredagskveld...

Hvis oskar virkelig har lyst til dette er ikke jeg en av dem som skal frata ham drømmen.

Forresten, siden du er 19 må du vel gjennom båtførerkurset. Skal du ut på tur av denne størrelsen bør du virkelig lese godt på kapittelet "Navigasjon". ;)

Hva med en tur der du tar for deg Norges-kysten? For det første er Norges-kysten mer overkommelig med tanke på at du er i "sikkerhet" i Norge, altså det er lettere å komme seg hjem på en OK måte. I tillegg slipper du språkproblemer (med unntak for visse deler av kysten) og det er gjerne lettere å ta seg en pause, få seg en strøjobb og tjene penger til å fortsette turen. Havneavgifter trenger heller ikke være en økonomisk utfordring her hjemme på berget. Og så får du mer seilerfaring og erfaring med båt generelt som du kan bruke på den turen du selvfølgelig gjennomfører senere når økonomi og erfaring er bedre :wink: Bare en tanke, tror i alle fall jeg hadde prøvd meg mer på noen "kortere langturer" først.

konsekvensene av at drømmen strander i greske fremfor norske farvann går det nok an å gjøre seg opp en mening om og så får man bare forholde seg til det på den måten man finner forgodt. tror man også kan snu det på hodet og si at det er mange drømmer som havarerer i norske farvann også, fordi man aldri får ut finger'n. men det ser vi kanskje ikke så mye til, naturlig nok, de praktiske konsekvensene av å bare bli hjemme er jo ikke så veldig store ...

men hvorfor ikke kombinere her; skaff erfaring som mannskap på båt i de farvannene som er mest interessante. hva med f.eks. å delta på ARC, hør på sorgenfri.com om noen trenger mannskap.

Du slakaball har nok ikke så mange av de hvor turen tok en kjedelig slutt. Nei skaff deg noe erfaring og ta eventyret derfra.

jeg vet ikke hva som har forårsaket alle disse kjedelige sluttene du har observert, men jeg tror en del av det faktisk ikke er forhold man kan skaffe seg erfaring med ved å putre rundt i hjemlige farvann. hva er egentlig de bakenforliggende årsakene når sånt skjer? (spør av nyskjerrighet ... :)

jeg tror heller nøkkelen ligger i god planlegging, ikke minst av plan b - som er å snu, og plan c - som er å selge båten. hva er galt med å kjøpe en billig båt i Hellas, loffe rundt noen måneder, og så finne ut at man har fått nok og vil selge den igjen?

men jeg er ikke noen prinsippiell motstander av å skaffe seg erfaring, altså, bare så det er sagt.

Var det ikke en kar i tidig 20-åra som kjøpte seg en båt i sverige, totalt uten seilererfaring, og deretter seilte solo nedover til europa mm? samla ikke forumets medlemmer inn penger til han da han fikk mastebrudd? Hva var det han kalte seg nå igjen? -han reiste uten kart og greier, memorerte karta via internett når han lå i en havn. lang blogg hadde han også..

Til trådstarter så anbefaler jeg deg til å kjøpe en båt, stor nok til å bo i men liten nok til å betale for den. da bor du billig, jobbe og tjene noen kroner, gjøre den i stand, bli vant til livet ombord, lær deg å seile og sett kursen når det passer. I år bodde jeg ombord i min 30fots seilbåt i 6 måneder. Hadde det som en greve.

Hei Eureka: Jeg tror han du nevner kalte seg "Torsketryne" eller noe sånt? Mener han reiste til Sverige, kjøpte en seilbåt med påhengsmotor der og fulgte kanalene til Middelhavet. Han brukte gamle bildekk som fendere for å spare penger, ikke dumt når man sluser alene. Det siste jeg hørte om ham, var at han var på fottur i Marokko...?

Til trådstarter: Det meste er mulig, og det med grundige forberedelser handler mest om økonomi og risiko. Hvis du har livet kjært, hør på de som synes du skal vite litt mer enn ingenting om båtliv og sjømannskap først.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Var det ikke en kar i tidig 20-åra som kjøpte seg en båt i sverige, totalt uten seilererfaring, og deretter seilte solo nedover til europa mm?

Hei Eureka: Jeg tror han du nevner kalte seg "Torsketryne" eller noe sånt? Mener han reiste til Sverige, kjøpte en seilbåt med påhengsmotor der og fulgte kanalene til Middelhavet. Han brukte gamle bildekk som fendere for å spare penger, ikke dumt når man sluser alene. Det siste jeg hørte om ham, var at han var på fottur i Marokko...?

Toskehove kalte han seg, hjemmesiden hans er ikke operativ lenger, men BP-tråden er her: https://baatplassen.no/i/topic/68086-paa-langtur-jordomseiling-uten-erfaring-og-utstyr/

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Eureka, her blander du to forskjellige karer, ein var toskehove som kjøpte båt i Sverige, seilt på et vis nedover og solgte båten, den andre var http://ulketur.com/ Markus som knakk masta ved Kanariøyene og som nå er hundekjører i Alaska(?). Følger han litt på facebook, misunner desse karane som bare lever ut drømmene sine. Litt vanskligere når ein har unger, kjerring og huslån å ta hensyn til.

Trådstarter må bare hoppe i det, men prøv deg gjerne litt som mannskap i lokale regattaer og turer for å få litt erfaring i seiling og navigering.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Tror trådstarter kan hente mye lærdom og inspirasjon om han leser innleggene til "mingebretsen": https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&search_app=forums&mid=25437&sid=d65b612624ea4aa7e261f32564026a6d&search_app_filters[forums][searchInKey]=&userMode=title Det er dette medlemmet som startet ulketur, men innleggene her forteller mer om prosessen han gikk igjennom før han la avgårde.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ja, jeg oså husker den tråden/bloggen. Han kjøpte en gammel båt og satte av gårde uten noe utstyr. Originalseil og greier tror jeg han hadde. Og jaggu kom han helt til middelhavet med båten sin.

Edit: var kommet noen flere innlegg i mellom mens jeg søkte etter bloggen ja :-)

Edit2: Det er mange eksempler på folk som reiser langt for en rimelig penge. Ofte går det bra. Jarle Andhøy startet og også sin karriere med å seile en Albin Vega rundt Kapp Horn som 19-åring.

Selv har jeg planlagt tur ganske lenge, men innser mer og mer at det ikke er bare-bare å kaste loss. Ved å planlegge godt og kjøpe skikkelig utstyr kan man gardere seg mot mye unødvendig helvetesskap på tur. Bare man ikke planlegger seg ihjel :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...