BØstrøm Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Hm. Jeg er litt av en våghals. Har seilt på egen kjøl fra Bergen til Moss, Moss til Polen, og en rekke ganger til Danmark og Sverige. Dessuten har jeg vært mannskap på shorthandseiling fra Svalbard til Island via Jan Mayen. Har deltatt på grunnopplæring på Fullriggeren Sørlandet, og jobbet som maritim instruktør, maskinist og skipper på ett skoleskip (bla.a). Seiling anbefales, men jeg har også vært tilstede ved dødsulykke ombord, og sikkerhet skal en ikke spøke med. Planlegging er nok alfa og omega. Men du må ihvertfall vite hva du skal planlegge. Selv om jeg har noen meritter "vurderer" jeg å seile lenger med egen båt, men holdes igjen av mangel på tid til planlegging, samt mangel på adekvat utstyr som koster penger. (nødpeilesender,redningsflåte,værfax, nye skroggjennomføringer etc) Dessuten holdes jeg jo igjen av jobbsituasjon,familieansvar osv. Dette siste slipper du, men du bør kjøpe deg en båt som du lærer å beherske i hjemlige farvann før du legger av gårde. Hvis ting går galt setter du fler enn deg selv i fare, og det er i beste fall egoistisk. Du kan ikke forsikre deg mot alt, men det ville vært flaut å rope om hjelp i Kattegat pga. en liten kuling. Spar opp noen flere penger, og kjøp en grei begynnerbåt, gjerne paralellt. Husk at for hver krone du kan avse ekstra ved ett godt båtkjøp, så sparer du 2-3 på oppgraderinger du ikke må foreta. Rigg,motor og seil er dyre greier. Ofte dyrere enn det det koster å kjøpe en aktuell bruktbåt. Kanskje du har lyst til å seile en tur med meg over pytten til Danmark? Jeg kan sannsynligvis hjelpe deg litt på vei. Eller finn noen andre med litt erfaring som du kan høste fra. Uansett - Lykke Til!!! Norge trenger våghalser med pågangsmot. Var ikke meningen å drepe det!! Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Hei Oscar 123, jeg er vel tre ganger så gammel som deg, men jeg kjenner igjen ropet fra et ungt menneske enda, og mitt råd til deg er å følge drømmen. Snarest mulig! Men hvordan du skal gjøre det, er en annen sak. Båt er fint med at du har huset med deg, og får fine opplevelser på sjøen, men det koster og krever. Sykkel er billigere, haiking også, men haiking er ganske stressete. Det er bare du som avgjør hva som taler til hjertet ditt, og selv om de fleste som svarer deg i tråden din er minst dobbelt så gamle som deg, så har de greie på det de snakker om, og slik sett synes jeg du skal høre på dem. Men ikke la det stoppe viljen til eventyret! Finn en annen vei, gjør det på en annen måte, dra et annet sted - det er bare fantasien som setter grenser! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 En venninne av meg gjorde dette som 20 åring. De var to jenter som sammen seilte til Middelhavet, men de seilte ned til Tyskland og så la de ned makten og gikk for motor gjennom kanalene i Europa og poppet ut i Middelhavet ved Frankrike eller Spania... Dette var en trygg tur som ikke krevde for mye av verken båt eller utstyr da det ikke ble noen lange havstrekk og de hadde en kjempe opplevelse. Rådet mitt ville vært å ha med seg en på turen eller i alle fall deler av turen og så kan du ta deg god tid og hold deg unna åpne hav hvor du må seile dager i strekk uten å ha muligheten til å fortøye skuta og få deg en god natts søvn. Seiling alene uten en hjelpende hånd krever erfaring og er noe du må være forsiktig med! Der er mye krefter i et seil når du ikke rekker å reve før det blåser opp... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Lærdommen en bør ta her er at litt mer penger og litt forberelser må til for å gjøre ette noenlunde trygt og greit. Det er verdt å ta til seg klokskapen, men ikke gammelmodig skepsis. Er man villig til å leve med mindre komfort og mer risiko i bytte mot eventyr skal en ikke høre for mye på skeptikere. Kunnskapen er gull verdt, men det er din egen ryggmarg som må ta avgjørelsene. Om budsjettet økes til 150k eller noe slikt tror jeg dette begynner å bli helt laseggjørlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Hvorfor trenger du egen båt for å leve ut denne drømmen? Det finnes jo mange andre der ute som allerede har realisert sin drøm og trenger en medseiler til å hjelpe litt til med utgiftene. Søk på diverse langturforum så finner du mange som søker medseiler for lengre eller kortere perioder. Ved å gjøre det slik er det også mye mindre uforpliktende og enklerere å hoppe av og reise hjem til videre jobb eller skole om du finner at seilerlivet ikke er noe for deg...........eller du er blakk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Høres ut som en kjempe flott ide.. men som mange andre er inne på her så er nok litt erfaring gull verd.. å kunne i allefall til en viss grad å kunne navigere og forstå sjøkart med alle beregninger osv.. selve seilingen med en liten seilbåt er ikke så veldig krevende vis du er utaskjærs med god plass og boltre deg på.. det som derimot kan være både krevende og farlig uten tilstrekkelig erfaring er spesiellt kryssing innaskjærs.. da må du til enhver tid ha god oversikt og når du skal slå for og få et godt kryss kan det ofte være med liten margin fra land, skjær osv, da er det ikke tid til å være usikker og plundre med tauverk.. da må du ha erfaringen til å kunne gjøre dette meget fort. Jeg selv har vært med som mannskap på både færdern og holendern noen ganger og fikk der erfaring gull verd.. kjøpte meg seilbåt i mai i fjor og da hadde jeg ikke seilt på flere år, men dette er som å sykkle.. når du først har lært det sitter det. så jeg vil anbefale deg å hyre deg som mannskap halvårs tid eller så før du tenker på å sette ut på en slik tur alene.. Når det kommer til så lange turer må du også ha det i tankene at det å ha båt innebærer så ekstremt mye annet en bare å kunne manøvrere båten. jeg selv har nå oppfylt drømmen min og bodd i båten min siden mai i fjor og du aner ikke hvor mye jeg har lært av det.. Hele tiden er det ting og fikse å forbedre.. du må kunne forstå hvordan det elektriske anlegget fungerer og kunne foreta enkle repareasjoner på egnhånd, kunne ha enkle motorkunnskaper om du skulle komme ut forhavari, lufte dieselsystemet og mye annet. Men jeg håper du virkelig realiserer drømmen din, bare skaff deg litt erfaring først om både seiling og litt av hvert først .. spesiellt viktig er det at du lærer deg båten din å kjenne. lykke til Redigert 14.Januar.2013 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Hvorfor trenger du egen båt for å leve ut denne drømmen? Det finnes jo mange andre der ute som allerede har realisert sin drøm og trenger en medseiler til å hjelpe litt til med utgiftene. Søk på diverse langturforum så finner du mange som søker medseiler for lengre eller kortere perioder. Ved å gjøre det slik er det også mye mindre uforpliktende og enklerere å hoppe av og reise hjem til videre jobb eller skole om du finner at seilerlivet ikke er noe for deg...........eller du er blakk ;-) Jeg er nok enig med deg. Og har en ingen erfaring vet en ikke engang om båtlivet er det en drømte om, slår det ikke til, kan de lett føles som bortkastet tid og penger. Sats heller på å seile med andre, i alle fall i første omgang. Så til de som mener det bare er tut og kjør. Det er ikke noe særlig godt råd etter mine erfaringer..Men av og til hører vi om de som bare hopper i en båt og seiler i vei. De vi hører om er det som kom noenlunde helskinna fra det det, noe enkelte forteller mer enn gjerne om det. Men det er faktisk mange som ikke kommer så godt fra det. Derfor ligger forlatte båter rundt om i havner eller de blir bare liggende og surre i sine ofte forfallene båter.. Slik er virkeligheten. Det betyr ikke at en ikke skal prøve å oppleve eventyret, men det bør også gjøres med hodet. Sitér dette innlegget Link to post
oskar123 Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Fett å få så mange forslag på så kort tid. Men skjønner at jeg hadde et smule urealistisk budsjett som utgangspunkt og burde kanskje sette av sommeren til å arbeide isteden for å dra av sted med det samme. kanskje også en idé å hyre en eller to ekstra mannskap å seile litt rundt lokalt før jeg legger av sted, eller bli mannskap selv og få litt erfaring på den måten. Hvordan er det med seilerkurs, kan det være noe? vet det er lokale seilerklubber som driver med litt helgeseiling når sommeren nærmer seg, kanskje en idé og bli med dem? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Sjekk med nærmeste seilforening, det er normalt lett å få være med som mannskap i klubbregatta. Det er både morsomt og lærerikt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bliss X Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Tja. Folk er forsjellige, og det finnes flere måter å gå fram på. Noen trives best med å finne ut av ting på egenhånd mens andre får mest utbytte av å seile sammen med andre og lære på den måten. Selv tilhører jeg nok den gruppen som foretrekker å finne ut av ting på egenhånd. Da jeg skulle kjøpe seilbåt fikk jeg også disse rådene om å bli med på regattaer, ta seilkurs osv men magefølelsen sa at det var bedre å konsentrere seg om å finne og kjøpe riktig båt og så kaste seg uti det på egenhånd. Det gikk stort sett greit. Det er ikke så vanskelig å lære seg å seile. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Det er ikke så vanskelig å lære seg å seile. Det å lære seg å seile er overhode ikke vanskelig. Det er det å seile fortere enn andre som er vanskelig og som tar lang tid å lære. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
avmønstret5 Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Der sa du det ! Jeg traff en kar som hadde seilt i over 30 år. Så ble han med på regatta for første gang. Entusiastisk fortalte han meg: " Tenk så lenge jeg har seilt og nå først lærte jeg det!". Ja, det er ikke vanskelig å få båten i sig, men de siste 10-20% ...... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 når man lærer seg selv, har jeg erfart at man lett gjør noen kostbare og risikofylte tabber underveis. Men det har sin sjarm det og :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bliss X Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ja, det er ikke vanskelig å få båten i sig, men de siste 10-20% ...... Hvor vikitg mener du det er for trådstarter? De er selvfølgelig helt avgjørende i en ragatta, men det var ikke regattaseiling som var tema her. Jeg mener også at det er viktig å kjenne egen båt og da hjelper det ikke så mye å trene på en helt annen båttype enn den man skal seile selv. Oskar123 ønsket etter det jeg forsto primært å legge ut å legge ut på egenhånd. Jeg tror ikke det er realistisk å få til i 2013, men hvis han starter forberedelsene nå og jobber hardt for å oppnå målet tror jeg han kan komme avgårde i 2014. Mulig dette kunne vært en aktuell båt? https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38253000 Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Det er selvfølgelig ikke viktig å kunne seile fort. Seile sikkert er langt viktigere. Reve i tide osv osv. Båten er sikkert grei nok til å seile langt med, men ville hatt innenbordsmotor så man kan lade batterier i rom sjø på lengre strekk. Kjøpet av denne båten, medfører at lommepengene som skal vare et år er redusert til 30.000. Disse 30k skal også dekke seiltøy, forsikringer, utbedringer, havneavgifter og sikkerhetsutstyr utover det som følger med, så jeg mener det er galematias å satse på tur i 2013 uten et større budsjett. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Erfaringsmessig er andres råd om størrelsen på nødvendig budsjett nyttige, men likevel upålitelige. Dette fordi det varierer ekstremt fra person til person og fra båt til båt. Tror det greieste er å lage seg to ytterkantscenarier med budsjetter. Buddsjetter konservativt. Utover "nødvendig" sikkerutstyr, trenger ikke turen bli dyr, men noe rep. og drikke må du regne med. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 I tillegg til ren seilerfaring så er båthåndtering og kunnskap om regler til sjøs samt støm og høyvann/lavvann vesentlig hvis tanken er å seile gjennom den engelske kanal. Dette er en av de tettest trafikkerte strekninger på sjøen, hvor det ofte er tett tåke og strømmen kan få båten til å gå bakover uansett hvor mye man seiler eller motrer forover. Da må man vite hva man skal eller bør gjøre for å unngå konfliktsituasjoner når båten ikke går dit man tror den går og heller ikke går så fort som man tror den går. Går man ut fra havn og tror man skal blåse gjennom kanalen på noen timer kan man få seg en stor overraskelse når man etter 6 timers "god" seilas er lenger unna målet enn da man startet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
S/Y Emma Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Å seile gjennom Europa er nok noe av det dyreste man kan gjøre mtp. budsjett. Havneavgiftene nedover er nok ikke billigere enn i Norge, og med bare 30.000 kroner i lomma kommer man nok fort til kort når man i tillegg skal betale vedlikehold, mat, drikke, sikkerhetsutstyr etc. Hva gjør man f.eks. om man får motorproblemer, ødelegger et stag eller noe annet uforutsett? Da flyr tusenlappene fortere enn man skulle tro. Jobb og spar heller noen ekstra måneder i Norge, så slipper du å leve på nudler og vann et helt år. Det høres nok romantisk ut å seile av gårde og leve av det naturen gir, men i realiteten er det nok ikke så enkelt. Å ta strøjobber i utlandet underveis er nok i alle fall bare å glemme med dagens eurokrise og arbeidsledighet. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
avmønstret5 Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Hvor vikitg mener du det er for trådstarter? De er selvfølgelig helt avgjørende i en ragatta, men det var ikke regattaseiling som var tema her. Jeg mener også at det er viktig å kjenne egen båt og da hjelper det ikke så mye å trene på en helt annen båttype enn den man skal seile selv. Oskar123 ønsket etter det jeg forsto primært å legge ut å legge ut på egenhånd. Jeg tror ikke det er realistisk å få til i 2013, men hvis han starter forberedelsene nå og jobber hardt for å oppnå målet tror jeg han kan komme avgårde i 2014. Mulig dette kunne vært en aktuell båt? https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38253000 Selv om du har påtatt deg oppdragert som trådens sjeriff, så vil jeg mene at å kunne utnytte båtenes potensialer er viktig. Etter min erfaring lærer man de best og rasket med god veiledning under forhold hvor båtens ytelse og det beste veivalget er avgjørende, nemmelig i regatta. I tilegge lærer man gleden med å seile, ikke bare drive rundt, men å ta det beste ut av båten, og å utnyttet den naturlige drivkraften, vinden. Dersom en ikke har glede av selve konseptet, nemmelig å seile, kan en like godt kjøpe seg en sykkel. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg skrev at man er forsjellige og at det som fungerer for en person ikke behøver å være det beste for en annen. Dette gjelder ikke bare seiling. Det gjelder i mange andre sammenhenger også. Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Kos deg med planlegging av tur, jeg er nok enig i at budsjettet burde økes noe, samt kunnskap ift blant annet båt og sikkerhet. Når det er sagt, du nevner at du er skolelei. En måte å finne tilbake til skolebenken på, er å få førstehåndserfaring med hvor langt du kommer/ikke kommer for en jobb og lønning du kan få nå. Det vil du nok erfare om du begynner å jobbe etter vgs for å spare penger til båttur prosjekt. En seildrøm er ikke den verste omveien eller pausen om du vil, men om du skal ha egen båt, vil det koste en del, både i tid og penger. Lykke til med drømmen :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Dersom en ikke har glede av selve konseptet, nemmelig å seile, kan en like godt kjøpe seg en sykkel. Dette er ikke et dårlig poeng; når jeg bare får lagt noen år med langturseiling bak meg er langtursykling et av de neste punktene på agendaen. Verdt å tenke over om det er seiling eller eventyr man er ute etter; det siste er fullt mulig å få til også uten båt, selv om frihetsfølelsen i egen seilbåt har en helt egen beruselse. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 kossen er det egentli og reise sjøvegen til andre land osv, er det bare og legge til og gå iland utafor europa? eller må man mld fra til noe over radio osv før man går iland med båten, vilke papirer trenger man? må man ordne visum før man seiler til det landet, eller er det bare og seile rundt som man vil og ingen kommer og sjekker? evnt viss kystvakten border deg, vilke papirer må man ha ? og med tanke på at man kan bare vere så og så lenge utafor europa er vel det ingen som vet om du har vert i landet i 1 mnd eller 3 mnd osv? Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Hei, når du spør gamle menn (sånn som meg og de andre på forumet her om råd :-), så får du naturlig nok beskjed om Erfaring, Erfaring, Erfaring. Og Penger. Og det er selvfølgelig godt ment. Like vel vil jeg gjerne peke på at mye er mulig med den rette innstillingen (ev. såkalt alternativ innstilling), mye kan gjennomføres med lite penger: - En liten ok seilbåt med påhenger, som f.eks. en Coloumbie 22 fot som ligger på Finn nå, burde du kunne få til ca 30.000,- Kanskje finner du en likesinnet, spleis og pengene varer lenger. Riggen på en så liten båt vil ofte vær grei, og det er tross alt grenser for hvor stor påkjenning en slik rigg har vært / vil bli utsatt for. - Man må jo ikke debutere med havseilas, du kommer fint frem til middelhavet ved kystseilas på dagtid, vent på ok vær. - Man trenger ikke ligge i turist-marinaer. Du kan ligge for anker, og med en liten gammel båt er det mye lettere å gå under radaren, ligge i mindre attraktive havner/brygger der du ofte ikke bør betale etc. - Mat og vann skaffer du billig mange steder, det handler om å være litt om seg. - Sikkerhetsutstyr.Et minimum bør du ha; vhf-radio, radarreflektor, sele, løpestreng, bra vest, noen bluss og helst en Epib og en flåte. Kjøp brukt, lån, tigg. for 10.000 vil du kunne skaffe deg mye. - På bibloteket finner du bøker du kan lære mye fra. Gratis. Les mye! (reiseskildringer, navigasjon, sikkerhet). Trål trådene her på BP, mye lærerikt om boathandeling her. Kanalveien til middelhavet ville jeg vært skeptisk til på lavbudsjett. Sluser koster, og diesel/fuel blir en større utgift da riggen må ned. Dessuten må du ha et Cevni-sertifikat (ingen big deal, men det føyer seg inn i rekken av hindringer). Dette over her er tanker, her er mitt råd: Skaff båten, da har du fått deg en super hobby, spar penger, få erfaring, reis når du er klar.(altså Erfaring & Penger he he) Hvilket budsjett du må ha for å klare deg klarer du sikkert å regne ut. Når du har fått nok kunnskap til å dra finner du nok ut av, bare husk at det er forbudt å drukne. Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Det at sykkel ble nevnt i et overstående innlegg får meg inn på tanken på en litt større seilbåt jeg møtte et sted midt nede i Europa. Denne hadde tatt togskinnene fatt,kan ikke huske om den var for nord eller sydgående. Kan i heller ikke huske om det ble forfattet noen hentetråd om eventyrreisen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.