Jump to content

Prosjekt nytt elektrisk opplegg på Perkins 4.107 49hk

javel

Recommended Posts

hei trenger innputt til hvordan dette bygges om hva kan jeg fjerne siden jeg har satt på ny dynamo med innebygget regulator

lurte på sånn hurtigkobling på allt det elektriske til motor sånn som di bruker på bil noen som vet?

instrumentene jeg har på styreposisjonen er: FV Temp,Turtall,voltmeter, drivstoffmåler og ferskvanntank måler

20120327_12.36.58.jpg

her er den gamle dynamoen, den nye er koblet rett på batteriet med en batterivelger imellom

img_0210.jpg

litt bilder av det jeg hollder på med nå

fått av toppen den skal inn til planning og sliping av ventiler

img_0405.jpg

blokka

img_0404.jpg

Redigert av javel (see edit history)

Hva vil du egentlig med en slik hurtigkopling? Har du tenkt å ta motoren ut ofte?

Jeg ville heller ha trekt nye kabler direkte fra givere til instrumentpanel. Så slipper du et ekstra kontaktpunkt der det kan bli irr og dårlig kontakt på veien. Det er uansett ikke mange ledninger vi snakker om på en såpass enkel motor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg satte opp en liten kobingsboks i nærheten av motoren. Trakk ledninger fra instrumentpanel og til boksen, med et par ekstra ledninger i tilfelle noe mere kommer til.

Koblet så alle ledningene fra motoren inn på de respektive klemmene til instrumentene i boksen. Batterikablene går selvfølgelig utenom boksen direkte fra starter til batteri. Blir det trøbbel med en ledning trenger du ikke dra kabel hele veien opp til instrumentene. Bare et forslag.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Guest Kaptein Fredrik

Det kommer litt an på hvordan motorrommet ditt ser ut, om du bør bygge kasse rundt. Hvis du har plass så kan en kasse eller lage ett nytt skott rundt motoren hjelpe ganske bra på resonans(som bygger seg opp i volum). Som vi snakket om på chatten i går så er disse ganske kjekke. Den har en Bitumen(tung gummi) i midten som demper veldig bra de aller laveste tonene(blandt annet mørke lyder som kommer fra motor).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...