Jump to content

landstrøm fjerne jording, tæringsfare?

Alternes.

Recommended Posts

Og når disse er sammenkoblet går ikke en jordfeil nødvendigvis tilbake gjennom jordledningen for landjord.

Den går letteste vei, det vil ofte være gjennom lokal jord, selv om det ikke er montert kobberplate.

Når båtens motorblokk kobles til landjord, da har du også lokal jord. Enda bedre lokal jord har du med dynaplate.

Du skriver: "vil strømmen fra en av fasene gå til jord i VVtanken og videre tilbake til bryggeanlegget via jordledningen"

Det stemmer altså ikke for en båt som ligger på sjø.

Og som har forskriftmessig koblet jording.

Forstår ikke dine påstander:

Når landstrømens jord er koplet til jord på 12 Voltsanlegget så vil en eventuell jorfeil foretrekke å gå vi lokaljord/sjøvann (Dette er jo helt feil)

Når båtens motorblokk kobles til landjord, da har du også lokal jord. Enda bedre lokal jord har du med dynaplate. (Dette er også feil)

Og det siste resonementet er også feil.

Beklager men denne diskusjonen med deg ser jeg ingen vits i å fortsette.

Trodde jeg skjønte dette, men er ikke helt sikker.

Legger jeg en hånd på VV bereder, og en på motorblokka så smeller det? Halvparten av 220V er vel ca 110V. Hvis disse 110 gærningene finner ut at de skal løpe gjennom kroppen min så det smeller, tilsier min erfaring at jeg må stikke tunga borti berederen, mens en eller annen våt slimhinne trekkes over motorblokka. Dette skjer ikke hver dag i motorrommet mitt. Ved 24V kan man jo sitte å kjæle med pluss og minus uten å kjenne noen ting, uansett hvor mange ampere man har i batteribanken. Er jeg helt på jordet?

Du har 2 faseledninger potensialet mellom disse er 230V . I dette eksemplet ligger den ene faseledningen i chassi på varmtvannstanken pga av jorfeil i elementet. Batteriladeren har jorfeil fra den andre faselederen som kommer ut på - (12V) lederen som igjen er koplet til motorblokka. Da har do full fasespenning mellom VV tank og motor.

JRK: Du må gjerne forklare hva som er feil. En slik påstand ut i luften virker litt barnslig.

Det at jordfeil går tilbake til moder jord via lokal jord er nettopp årsaken til galvanisk korrosjon som følge av jordfeil.

Dyneplate/kopperplate er bedre normalt bedre enn lokal jord via motor/aksel/drev.

Derfor er det vel også beskrevet som løsning for lokal jord, dengang det var lovlig med kun lokal jord.

Bare for å ha sagt det med en gang jeg har ingen forbindelse til Noratel eller andre leverandører av skilletrafoer. Men det kunne vært morro å forespurt på f.eks 1000 stk og sett hvor mange på båtplassen som er interresert.

Det var spørmål om hvor stor skilletrafo man trenger. De fleste bryggeanleggene har 16 Ampers kurser og skal du benytte denne fullt ut så trenger du en på 3.6 KVA.

Selv har jeg i begge mine forrige båter hatt 2 KVA og da har jeg sikret med 10 ampere i egen landstrømsboks. Og det er mer en nok

En varmtvannbereder trekker fra 500-1000W. Isotherm er på 750 Watt. En batterilader trekker maks 200 Watt for hver 10 A den lader. Det vil si at en 50 Amperes lader trekker maks 1000Watt, men det finnes de som bare trekker 800W. I praksis betyr det at jeg må velge mellom varmvann eller vifteovn. Som regel varmes vannet opp først i løpet av et par timer og så koples varmtvansbeholderen i fra mens vifteovnen går. Da er gjerne batteriene så mye ladet at en 1500W vifteovn går greit.

JRK: Du må gjerne forklare hva som er feil. En slik påstand ut i luften virker litt barnslig.

Det at jordfeil går tilbake til moder jord via lokal jord er nettopp årsaken til galvanisk korrosjon som følge av jordfeil.

Dyneplate/kopperplate er bedre normalt bedre enn lokal jord via motor/aksel/drev.

Derfor er det vel også beskrevet som løsning for lokal jord, dengang det var lovlig med kun lokal jord.

Det er tydelig at det er en begrepsforvirring her. Istedenfor å snakke om at man er barnslig så les innleggene en gang til. Dynaplate/kopperplate er lokal jord

Lokal jord har aldri hatt bedre ledningsevne en jordledning i en landstrømskabel. forutsatt at marinaens anlegg er i orden.

Jord via motor aksel drev er ikke definert som noe jordingsystem, men et sted hvor en jordfdeil kan gå ut av båten , og det er selvfølgelig det værste scenarioet.

Poenget med innlegget er at lokalt jordplan ikke er noen god løsning hverken for personvernet eller korrosjon. Det opprinnelige innlegget mitt er rene fakta og jeg orker ikke å føre en dialog basert på at folk benekter innholdet basert på at man bruker termonologien helt feil. Da kommer vi ingen vei. Beklager.

JRK: Du bidrar til å skape forvirringen selv. I betydelig grad.

Lokal jord er muligheten for jordfeil å forlate båten lokalt, altså via motor/drev/aksel/dynaplate/kopperplate tilbake til moder jord.

Hvis ikke jordfeil kunne gå denne veien ville heller ikke tæring pga. jordfeil vert et problem.

Barnslig blir det når du kommer med luftige påstander for så å melde deg ut.

Hvis vi ser bort fra skilletrafo skal alle båter, med landstrøm, ha lokalt jordplan. På den ene eller andre måten.

Det er fakta.

Når du benekter at jording av motor/drev/aksling gir lokalt jordplan, ja så benekter du fakta.

Men det er ikke lokalt jordplan pr. definisjon for en trikker muligens, men det bryr ikke jordfeilen seg om. Dessverre.

Ja selvfølgelig kan det være det.

Det ene er ved ferskvann, men man kan også tenke seg at det lokale jordplanet blir isolert ved at det overmales eller korroderes bort.

Et annet scenario er at 2 båter ligger ved siden av hverandre i sjøen med lokalt jordplan og begge har jordfeil til hver sin fase. Da kan det oppstå en strøm i mellom båtene intill 30 mA. Tror ikke jeg ville ha badet her, og slettes ikke latt noen andre bade.

Skulle det skje en dødsulykke og noen sjekker båten din og finner feil ved manglende vedlikehold av 230 Volt systemet tror jeg du ligger tynt an. En annen sak er at jeg ville ikke levd med et tapt barnebarn på samvitigheten her.

Så er det spøsmål om det er registrert dødsfall her i norge. Det tror jeg ikke. Men hvert år dør det noen i drukningsulykker i norske marinaer. Som regel skyldes det på hjerte eller drukning. Hvor mange av disse som igjen skyldes strøm er det desverre ingen som kan svare på.

Når båtens motorblokk kobles til landjord, da har du også lokal jord. Enda bedre lokal jord har du med dynaplate. (Dette er også feil)

Og det siste resonementet er også feil.

Propellen har ofte stor overflate og fungerer som lokalt jord dersom landjord er tilkoblet motorblokk.

. Eg skal skrive ut sidene fra dansk og foreta de målingene som er beskrevet der. Så skal eg vurdere skilltrafo (uten å nevne pris til kona.....)

Min aluminiumsbåt har heimelaget elektrisk på både 12V, 24V og 220V. All 220V er av samme utførelse som man finner i eldre hus, slike kvite kabler som er klamret jevnlig utenpå, og grenet igjennom stikkontakter videre til neste stikkontakt. Den kvite kabelen er myk og tykk, akkurat som skjøteledning, den har ikkje aluminiumskappe(dobbelisolert?) rundt lederene. Ingen stikkontakter har jord, men eg trur landjord er med inn i båten. Eg skal sjekke om berederen har jord tilkoblet, den er koblet rett i bakkant av en stikkontakt i stedet for å ha støpsel.

Så langt eg har funnet ut til nå så har anlegget samme egenskapene som om det var stripset fast skjøteledninger. Ingen landjord er koblet til gods eller motor eller batteriminus.

Motor har relè på hovedjord slik at motor er (skal være) uten minus batterikontakt til tenning skrues på.

Med unntak av at eg byttet motor så har elektrisk vert uendret ombord siden 1989, og båten er fri for tæring. Men hvor mye landstrøm de har hatt tilkoblet veit eg ikkje.

Batteriladeren har jording på støpselet, men er koblet til kontakt uten jord.

Eg er tilkoblet heile tida. Og har bereder påslått med sirkulasjonspumpe for å holde lunk i motor.

:diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

JRK: Du bidrar til å skape forvirringen selv. I betydelig grad.

Hvis vi ser bort fra skilletrafo skal alle båter, med landstrøm, ha lokalt jordplan. På den ene eller andre måten.

Det er fakta.

Les tidligere innlegg. Problemet er at når du kaller - på båtens 12 volt system for lokalt jordplan, så er du helt alene i verden. Alle vi andre lokalt jordplan som kuttet landstrømsjord og at man har etablert en dynaplate under båten. Når jeg da i mitt innlegg referer til lokalt jordplan så betyr det kuttet landstrømskabel og i din verden at - 12Volt er koplet sammen med landstrømskabelen, så gir din kritikk av mitt innlegg ingen fornuftig mening. Jeg klarer rett ogs lett ikke å føre en dialog på denne måten. Målet med en diskusjon på båtplassen må være at ting skal være oppklarende og ikke forvirrende som dette ble.

Motor og drev vil alltid ha lokal Jord fra sjøen uansett hvor mange jordkabler du trekker ombord fra land.

Om man da ikke har isolert alt av metall som har forbindelse med motor og sjø. (kom gjerne trekkende med rent ferskvann osv osv om du gidder)

Hele poenget med skilletrafo (og det å kutte landjord som ikke lengre er lov) er jo å skille landjord fra havbunnen via sjøen. Også kalt lokalt jordplan. Om man bruker dynaplate til jord eller drev er vel avhengig av hvor godt drevet leder strøm ut mot sjøen. En dynaplate er overlegen i så måte og langt å foretrekke, men er ikke lengre godkjent i fritidsbåter.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sæbø.

Det at du ikke har hatt tæring er jo et godt tegn, og kan tyde på at du ikke har hatt jordfeil.

Husk at alle de advarslene jeg skriver om ikke er et problem, før du, nåbobåten eller marinaen har en jordfeil.

Ellers er jo det releet ditt smart, selv om du burde hatt jorledningen med deg overalt der du har stikkontakter. Men har du jord på VVtanken og det er vel den mest utsatte delen på anlegget ditt.

Hadde jeg hatt alumiumsbåt hadde nok skilletrafo også stått høyt på ønskelista. Tenk så fint og leve helt isolert i fra alle feil i andre båter og bryggeanlegg :smiley:

Et lite tips i din installasjon er å følge med propellen, så lenge den har fin farge ville jeg ikke vært bekymret, men blir den prikkete eller rødfarget, har du et problem.

Redigert av JRK (see edit history)
Ser den. Problemet blir som følger: I ei såpass stor havn som vår, så aner vi ikke hvem som har hva ombord. Så derfor, for å ivareta flest mulig, i den interesse i å ha ett så trygt anlegg som mulig, for så mange som mulig.. :smiley:

Jeg seg helt klart den at det er smart å gjøre det på den måten, men jeg synes allikevel at reglene deres var i overkant rigide. Jeg måtte selvfølgelig fått mitt anlegg godkjent om jeg skulle ligget hos dere og avtalt med Havnebas at jeg faktisk hadde tenkt å bruke 6-7.000,- i landstrøm.

I min havn er det strenge krav til kabler, det er teller på hvert uttak som faktureres med kr 1,- pr Kwh to ganger i året. Det er ca 350 båtplasser og en jordfeilbryter pr 4. båt.

Om jordfeilbryteren til bryggeannlegget slår ut, går vi med en måler og sjekker forbruk og lekkasje mot jord på båtene utover på bryggen og båteier får beskjed om at han er koblet fra bryggen til feilen er utbedret.

Men som sagt en tekst som sier at man i det lengste skal unngå å ligge på strøm eller hva det var, kunne jeg ikke forholdt meg til om jeg skulle bodd i båten. Her inne i Oslofjorden er det is nå og det er langt å bære diesel om jeg ikke skulle kunne fyre elektrisk og skulle kjørt motor for å lade batterier til lys hele vinteren igjennom.

RSL

Hadde jeg hatt alumiumsbåt hadde nok skilletrafo også stått høyt på ønskelista. Tenk så fint og leve helt isolert i fra alle feil i andre båter og bryggeanlegg :smiley:

I den Danske artikkelen i innlegg #47 står det å lese:

Har du en aluminiumsbåd, bør du for en sikkerheds skyld overhovedet ikke benytte landstrøm!

Dramatik ved jordfejl

Sæbø, du og alle andre i Aluminiumsbåter lever i ytterste fare og bør søke tillflukt andre steder snarest mulig. Fortrinnsvis på landjord(en)

:crazy:

RSL

(mon tro hva leverandører av Aulubåter mener om saken.... .Mon tro om de leveres med skjøteledning)

Litt håpløs diskusjon til tider dette, men for ordens skyld er det vel en ide og kalle kuttet jord med dynaplate for jordplan, og en motor koblet til landjord for en jordet motor... Det virker som både JRK og Johannes egentlig ikke er så uenig fagmessig bare dere blir enige om hva dere kaller ting. Dere kunne jo kanskje tatt den diskusjonen via innboksen deres i stede kanskje...

Men jeg lurer meg på en ting, det datt nemmelig litt bort i diskusjonen om hva ting heter, hva skjedde om du koblet landjord til motoren din og du fikk tæringsskader på din båt? Det er jo det vi er redde for her... Skulle ikke strømmen gå korteste veien... Er ikke korteste veien via jordingsledningen og til land? Får ikke dette til å stemme helt!? Hvis påstanden om at jordingslederen fra land er korteste vei ALLTID så skulle vi ikke hatt problemer med elektrolytt tæring da jo?

Slik jeg har forstått ting så er jo problemet at jordfeil fra andre båter eller selve marinaen kommer luskende via jordlederen og ombord i din båt for så å luske seg via motoren din og ut i sjøvannet... Det er jo dette vi sikrer oss mot ved å bruke skilletrafo, eller? Men om strømmen alltid tar korteste vei og korteste vei alltid er via jordingslederen fra land så skulle det jo vert en sikkring å koble seg til jordingen da...

Ikke lett å bli klok på dette her gitt :p

Redigert av kavset (see edit history)

Kavset: Poenget er at jordpotensialet er ikke det samme i jordledningen som kommer utover brygga, og det jordpotensialet som er via sjøen. Det er denne potensialdifferansen som gjør at det vil flyte en likestrøm gjennom anlegget. Derfor kutter man landjorden. Og derfor krangler man så fillene fyker om hvorvidt det er fornuftig å følge DSB's regelverk eller ikke. Åltså være lovbryter eller ikke, og blander inn den statistiske muligheten for at noe skulle kunne gå galt.

Dessuten er regelverket i de forskjellige landene avvikende også her. Men når det gjelder strøm, så er også de elektriske anleggene i de forskjellige landene avvikende. På bryggeplassen der jeg ligger, så er det nulleder, 16 A sikring og 30 mA jordfeilbryter på hvert eneste strømuttak. Og det er ett dedikert uttak til hver eneste båtplass. På tross av dette, og på tross av at det i EU er tillatt med lokalt jordplan, så har jeg installert skilletrafo. Anlegget er godkjent av autorisert installatør.

Kavset er trolig på spor med første setningen i siste innlegget.
Nå har jeg ikke lest de siste 5 sidene, men for meg ser det ut at Dere begynner å krangle om det som er vanlig, nemlig feil bruk av begrepene til begge to bunnforskjellige problemstillinger.

Det ene er bare potensial-forskjell, dvs. naturlig spenning som dannes i spenningsrekken.
Dette er vanligvis ikke særlig mer enn 0,9V DC/likespenning mellom båt og land-jord, strømmen kan variere,
men vanligvis er det det hvis vi snakker om "Galvanisk tæring" på båten.

Det andre, som så mange bruker samlebegrepet "jordfeil" for,
tilbyr flere problemstillinger og nesten alle er knyttet til høy AC/vekselspenning og strøm.

Begge to spiser materiell, men bare AC-problemet er direkte farlig for mennesker.

Så fint nemlig også hver løsning er, ikke noe av det som finnes løser alle problemstillinger samtidig.
Og t.o.m. båter med skilletrafo kan drepe hvis alle brikker "passer riktig".

For det synes jeg at Dere kanskje først burde ordne opp i saken begrepsforvirring,
for så å diskutere om både farer og nytte for enkle tilfelle.
Så kan nemlig folk som f.eks. ikke ha vv-beredere også følge denne diskusjonen.

Ønsker mye gøy videre i dag og gode nerver når det blir senere om kvelden. :smiley:

:seeya:
Jørg

ps: så langt jeg husker (06./2012) er lokalt jordplan ikke tillat i EU,
men pga. harmoniseringen bare ikke lengre forbudt.
Jeg tar i mot rettelse!

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Pga jordpotensialet er ulikt mellom landjord og sjøjord, ville det vert best å ha landjord tilkoblet den elektriske kretsen som er nettop landstrøm, og intet annet. Og ikkje koble landjord til motor, min personlige teori.

Sæbø, du og alle andre i Aluminiumsbåter lever i ytterste fare og bør søke tillflukt andre steder snarest mulig. Fortrinnsvis på landjord(en)

:crazy:

RSL

(mon tro hva leverandører av Aulubåter mener om saken.... .Mon tro om de leveres med skjøteledning)

Slik eg har forstått så er det bare å holde strømmen inni kablene så går det fint. Det er mange skyssbåter og andre yrkesbåter i aluminium. Det finnes klassede skyssbåter i aluminium fra 70-tallet til salgs. Skrog blir inspisert og lyset ved behov ved klassing. Dersom det var så stort problem så hadde nok skyss og oppdretsnæring funnet andre løsninger. Og de ligger med strøm på konstant for å holde driftsvarm båt.

Eg får sjekke opp i kva løsninger yrkesgodkjente båter har med tanke på jord. Men vi med aluminiumsbåter bruker også offeranoder, slik at vi skal unngå tæring på propell og aksling i tilleg til skrog. Forbruk av mine zinkanoder er tilsynelatende ikkje større en andre båters forbruk.

Eg kaster lett varmtvannsberedern over bord til fordel for propan-vannvarmer dersom det er der faremomentet ligger.

Men det hjelper så lite vist du ligger i båsen på sida av meg. Du har jordfeil i din bereder. Du har kuttet landjord, og sender jordfeil i sjøen gjennom lokalt jordplan.

Eller ? :sweat:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

JRK: Det er leit når du mot bedre vitende driver med slik tåkelegging.

Alle båter med landstrøm, se bort fra skilletrafo, skal ha landjord koblet til motorblokka. Det gir forbindelse til sjø og moder jord via propell/drev gitt ledningsevne i vannet.

Hva kaller du denne forbindelsen til jord?

Først ber meg være mer etterrettilig, selv om det er du selv som har feil, så er jeg barnslig, så prater jeg mot bedre vitende, så tåklegger jeg. Hva blir det neste? Har jeg gitt deg noen karkteristikker? Jeg vet utmerket godt hva jeg har av kunnskaper og hvilke begrensninger jeg har, og det vil du se av hvilken holdning jeg har i de forskjellige trådene. (Påstående eller spørrende) Jeg kan selvfølgelig også ta feil, men når dialogen ender med at andre bare blir forvirret ønsker jeg ikke å forsette den. Det må du bare akseptere.

Om det går strøm fra 230 VAC anlegget ombord via motor og aksling til propell og til havbunnen eller nabobåter, så kalles det jordfeil. Har du en god landstrømsjordkabel og god jord på bryggeanlegget, vil det ikke gå strøm her. Derimot har nabobåten kuttet jorledningen til land, så vil hans jordfeil gå via din propellaksling, motor, jordleder i landstrømskabel til land (jord)

Hvorfor kan man ikkje samanlikne fritidsbåter med proffesjonelle fartøy? Vi bestreber vel å få våre båter tryggest og best mulig innenfor oppnåelige rammer?

Eg kjenner folk som eier "proffesjonelle" båter, og de har ikkje til praksis å løsne kabler og koblinger ombord ved private erend. Så eit bra elektrisk anlegg på båtene virker greit til privat bruk også :giggle: :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

mens vi er inne på dette med jording i båt og den slags,noe jeg aldri blir helt klok på selvom jeg prøver...

I for fjor monterete jeg inn nytt landstømsystem av merke defa.annlegget ble levert utelukkende med hurtigkoblinger,slik at man kan montere det lovlig selv...

Det var bare en ting jeg ikke ble helt klok på og det var den jordingsledningen.jeg har topolet motor og forstod det slik at da skal den ikke kobles til motor...så må innrømme at den ikke er koblet til noen steder.kan dette være farlig..jeg har jo jording i kontakten som jeg stikker i båten :confused: i

ingen som har en ide om hva som blir det riktige her??jorg becker kansje..

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...