Jump to content

landstrøm fjerne jording, tæringsfare?


Alternes.

Recommended Posts

beauty of aqua: Uten å være ekspert, så mener jeg at din jord skal være koblet til motorblokk. Derimot ikke til batteri-minus siden denne ikke er koblet til motorblokken.

Kobler du jord til batteri-minus bortfaller hensikten med 2-polet 12/24V-anlegg.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prøver igjen: Alle båter med landstrøm, se bort fra skilletrafo, skal ha landjord koblet til motorblokka. Det gir forbindelse til sjø og moder jord via propell/drev gitt ledningsevne i vannet.

 

 

Hva kaller du denne forbindelsen til jord? Det er ikke sagt et ord om at det går strøm i denne forbindelsen.

Det kaller vi jording, vil jeg tro. Hvis du leser mitt innlegg #93, så står der hvorfor. Man skal merke seg at regelverket kun tar hensyn til personsikkerhet. Og ikke til muligheten for tæring.

 

Nå vil jeg nok hevde at Joerg i innlegg #94 nok er noe på jord(et), spesielt innenfor korrosjonsteorien- som jeg vet en del om. Må minst være 10 vekttall jeg har tilbakelagt, pluss praksis.

 

Men nå tror jeg vi er på tur igjen. Dette kommer til å bli en evighetstråd ala de andre som omhandler (land)strøm ombord. Regelverket virker til å være nokså greit. Og den eneste lovlige metoden som ikke på noen måte vil kunne gi tæringsfare og samtidig ivaretar personsikkerheten er skilletrafo, subsidiært jordet skjøteledning via sikring og jordfeilbryter til et provisorisk opplegg. Så får man heller diskutere så fillene fyker, men jeg gidder ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser meg ikke så meget på jordet, men du må gjerne utdype det som du synes er feil.

Alternativt, for å nevne en annen mulighet for de som liker matematikk:
En større inverter koster nesten det same som en merketransformator av god kvalitet.
Bruker man inverteren og en lader med god powerfaktor da har man et system som er også galvanisk isolert mot land.
Flere fordeler med det:
Vekten er nesten det samme, prisen også, effekten like så, ingen fare for spenningsøkninger som kan drepe elektronik, og inverteren kan t.o.m. brukes når man ligger på uthavn.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette er utenfor mitt fagområde, og er klar over at alle lærebøker hevder nettop ditt syn. Allikevel øker tæringen med mer 230 VAC i marinaene. Jeg har dristet meg til å tenke litt anderledes. Kan det være en mulighet for at strømmen går gjennom forskjellige deler på båten når fasen på spenningen snur. Man kan kanskje tenke seg at i den positive halvperioden av strømmen (eller deler av den) forlater dynaplaten under båten mens den positive halvdelen via propell. Da har vi fått 2 pulserende likespenninger og det kan korrodere. Hvorfor dette skulle skje kan jeg ikke forklare, da må det en dyktig mettalurg til.

 

Uansett for morro skyld, så tok jeg og laget meg to elektroder satt sammen av forskjellige matrialer plasserte de i et norgesglass i saltvann og satte 24 volt vekselspenning på. Og hva skjedde? Den ene elektroden korroderte som bare det og det ble masse sort bunnfall i glasset. Dette skal altså ikke skje i følge læreboka.

 

Noen som tør å tenke litt alternativt og komme med en forklaring?

Link to post
Share on other sites

Uansett for morro skyld, så tok jeg og laget meg to elektroder satt sammen av forskjellige matrialer plasserte de i et norgesglass i saltvann og satte 24 volt vekselspenning på. Og hva skjedde? Den ene elektroden korroderte som bare det og det ble masse sort bunnfall i glasset. Dette skal altså ikke skje i følge læreboka.

 

Noen som tør å tenke litt alternativt og komme med en forklaring?

 

Kan det tenkes at det kan ses som perioder med "likespenning" der fortegnet varierer? I den perioden der fortegnet er "riktig" skjer det en galvanisk prosess, mens det i perioden med motsatt fortegn ikke skjer noen ting?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt riktig, Jernbåten.
Likestrøm er det som er vanlig, absolutt riktig.
Vekselstrøm (lagt til skrog) gjør det bare raskere, nettopp pga. (bl.a.) likestrømdelen som oivindg antyder.
Og t.o.m. utjevning av potensialforskjell kan faktisk utgjøre at legeringer spiser seg selv eller annet på veien. :smiley:

Jeg har for mye å gjøre for å kunne stupe inn i dette temaet, men det
kan du også finne fram her på BP allerede.
Det finnes en del tråder her som har behandlet dette opp og ned,

veldig interessant ekskursjon for de som er interesserte.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok funke slik JRK, men da har man ikke ren sinus lenger. Tenk eksempelvis på et sveiseapparat. MIG-apparatet kjører likestrøm. Men for å slå av oksider, kjøres det en viss prosent omvendt polaritet. Noen vil kallle dette en sinus, men det er en firkant-strøm. Og den er ikke jevn, strømmen går 15 % den ene veien og 85 % den andre veien (etter hukommelsen fra sveiseteori for mange år siden). Så det er nok riktig både det du og Joerg observerer, men forklaringen på fenomentet er annerledes. Og om man skal skaffe seg innsikt i problematikken og foreta korrigerende tiltak, så må man finne ut av årsaksforholdet.

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt innom samme tema.

Siden diskusjonen går høyt om skilletrafoer og sikkerhet ang. jording i båt, har jeg studert denne combiladeren. "Waeco combipower 2012" Lurer imidlertid på om denne har innebygget skilletrafo.

Er det noen her som kjenner til dette?

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Her er et radikalt forslag til å være på BP:

1) Følg lovverket - også i denne saken

2) Sett inn en skilletrafo

Tiltredes

 

hva med å lete opp hele lovverket for skipselektronikk- sette denne sammen i hendig papirformat i bibelutførelse (med gullsnitt=viktig! for så og sette av minimum 8 timer dagelig for pugging og tilbedelse av denne? :yesnod:

God ide men en betydelig jobb. Det viktigste er samlet i "Forskrifter for maritime anlegg" Her er reglene rund jording helt klare. Hvorfor DSB har blandet seg inn, har jeg aldri helt forstått. Utover dette er utfordringen at forskjellige leverandører og operatører har egne regler. Selv jobber jeg med maritim elektronikk og bedriften har selvfølgelig sin egen jordingsprosedyre, men det hender vi har kunder som krever at vi avviker denne.

Link to post
Share on other sites

Obs obs.. Jeg glemte å ta med at vi også bør bestrebe oss på og holde øre og øyne oppe i havna, og gjerne trappa opp på uanmeldt besøk i nabobåtene og snike litt på deres anlegg. og om mulig angi de til myndighetetene om ikke anlegget tilsvarer ens eget, eller siste mote og rett merke.........................

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

beklager å bryte inn men siden diskusjonen handler om landstrøm så kan det kanskje passe å spørre her, er det noen som har bilde av eller kan forklar hvilket støpsel nyere bavaria bruker på landstrøms kabelen (støplet som plugges ombord)

 

Egentlig et friskt tilskudd i debatten, men litt OT selvfølgelig.

Velkommen til Forumet forresten.

 

Det er nok veldig mange av de som best kan svare deg på dette som har sluttet å klikke på denne tråden, da den nå er blitt litt langdryg og ikke mye nytt har vært å spore på noen dager.

Det beste er nok at du starter en ny tråd med fekst tittelen. "Hvilken type støpsler brukes på nyere Bavariamodeller"

Så kan du skrive litt mer utfyllende i selv innlegget du skriver. Da har du startet din første tråd og den vil være i tråd med reglementet for emnetittel (ikke kun store bokstaver og den forteller hva du lurer på)

Jeg vil tro at du blir overlesset med svar fra kyndige på det emnet. Jeg kjenner ikke til nyere Bavariamodeller og kan ikke hjelpe desverre, men jeg tør garantere at mange andre her kan.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Demrer en liten idé her om at man kunne laget en ording der man monterte en hovedbryter i forbindelse med landstrømskabelen som brøt minus fra batteriet til motor.

Det vil da medføre at jord fra land ikke blir ledet videre til motor og det vil vel kunne eleminere faren for galvanisk tæring pga jordfeil i egen eller andres båt. Dette gjelder selvsagt kun i de tilfeller hvor motor/drev er eneste komponenter som er i kontakt med både sjø og Landjord.....

Man bør da selvfølgelig ikke ta på både motor og en varmtvannsbereder med jordfeil samtidig om man ikke liker spenning i hverdagen. men hvor vanskelig kan det være å lage seg en rutine om at man ikke klår på varmtvannsberederen mens man ligger på landstrøm og samtidig helt tilfeldig mekker på motoren samtidig...

 

Dette vil bli å snu hele problematikken på hodet og man kan så dra ombord så mye jordfeil man bare vil uten at det går utover metall på motor og drev. Så i stedet for å beskytte seg mot den skumle landjorden, isolerer man seg heller fra sjøjord.

 

Nå skal det innrømmes at dette er veldig kjapt gjennomtenkt og det kan hende jeg er helt på jordet, men der er jeg kjent i og med at jeg har vært der før.

 

Det å ikke burde starte motoren samtidig som jeg ligger på landstrøm gidder jeg ikke engang å vurdere dithen at det skulle være et problem.

 

Og JA, jeg skjønner at det burde vært solgt flere skilletransformatorer på 15.20 kg til 5-20 båtlapper, men det er ikke småpenger alle har liggende og ofte er "bra nok" tilstrekkelig.

At det heller ikke er helt etter boka (les: bøkene) og allverdens iso.standarder, annbefalinge og godkjenninger, er meg knekkende likegyldig om det løser problematikken med å ikke skade andres båter mens man selv kan bevege seg ombord i egen båt uten å være iført våtdrakt.

At enkelte marine elektromontører ikke kan sette navnet sitt under en slik avgjørelse forstår jeg godt, men kunne godt tenkt meg konstruktiv kritikk på hvile fallgruber jeg ikke har sett i farta.

 

Som sagt er dette kun et innfall jeg brått kom over mens jeg leste en tråd om å montere hovedbryter på minus. Jeg har modifisert det til å bare gjelde minus til komponenter som har kontakt med sjøen da jeg bor i båten og bruker 230AC og 12VC samtidig hele året rundt.

Dette vil uansett ikke bli aktuelt før jeg finner penger til Varmtvannsbereder. Før det skal Telenor, NORlys, NSSR, OF, seilforeningen, NRK og Båtforeningen har penger, så vi får se når det blir.

 

RSL

(hva gjør man ikke for å trekke denne tråden enda lengre i vinterkulda?)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Demrer en liten idé her om at man kunne laget en ording der man monterte en hovedbryter i forbindelse med landstrømskabelen som brøt minus fra batteriet til motor.

Det vil da medføre at jord fra land ikke blir ledet videre til motor og det vil vel kunne eleminere faren for galvanisk tæring pga jordfeil i egen eller andres båt. Dette gjelder selvsagt kun i de tilfeller hvor motor/drev er eneste komponenter som er i kontakt med både sjø og Landjord.....

...

 

Uten skilletrafo vil det kunne gå strøm (jordfeil) via v.v.tanken/kjølesløyfa og drevet/propellen til sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...