Jump to content

landstrøm fjerne jording, tæringsfare?


Alternes.

Recommended Posts

Uten skilletrafo vil det kunne gå strøm (jordfeil) via v.v.tanken/kjølesløyfa og drevet/propellen til sjøen.

 

Er kjøleveske strømførende nok til det? Vi snakker gummislanger, ferskvann tilsatt glykol.

 

Jeg har ingen formening, så jeg bare spør.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig så finnes det en effekt (kommer ikke på navnet akkurat nå)
som ikke tillater at tæringsspenningen i rør rekker lengre enn 1,5 ganger rørdiameter.
Men det forutsetter at det ikke skal være noe i slangen som leder spenning,
som f.eks. spiraler, belegg, etc.
Kanskje noen av "våre" antikorrosjon-spesialister fra oljebransjen kan forklare det ordentlig,
eller også dementere dette? :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det vet eg ikke. Men det er i en tidligere tråd sagt at kjølevesken leder (husker ikke hvor/hvem, men uttalelsen ble ikke "arrestert"). Det skal vel ikke så mye strøm til heller for at det kan bli problemer.

 

Det hadde vært artig å prøve med en "megger".

Jeg tror det er en jeg kan låne i servicehallen. Da kan jeg tappe av egen "godt brukte" kjøleveske i en gummislange på feks 30cm og så måle resistansen i vesken.

Jeg tror ikke det holder med vanlig multimeter, da det kan hende at man høyere opp i spenning for å kunne få kontakt med andre enden av slangen. En megger, har gjerne langt høyere spenning ett et 230V's anlegg klarer å gi, så det bør gi en riktig pekepinn etter min mening.

 

RSL

 

Digresjon:

(jeg glemmer aldri mitt første møte med den gamle typen meggere hvor jeg stod med en krokodilleklemme i hver hånd mens Basen startet å sveive som faan hehe.... mener å huske det var 16.000 volt i en slik, men selvfølgelig ingen strømstyrke å snakke om. Omtrent samme spenning som fra en coil på en eldre bil og hvem har ikke bannet når man lener seg over motoren og lirker i pluggkablene på sin første bil for å sjekke om det er god kontakt med pluggene hehe... )

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ahhhh endelig en god grunn for at jeg ikke skal være lei meg over at jeg har saltvannskjølt motor, hvor jeg ikke kan koble sammen motorens kjølesløyfe til vvberederen. Håper det er strømførende som bare det. :)

 

Hva med omformer fra 12v til 230v - hva gjør man med jordingen da?

Vurderer å bruke 12v til 230v omformer for å gi en lunk i vv-bereder i uthavn, pga overnevnte mangel på kjølesløyfe.

Link to post
Share on other sites

Hva med omformer fra 12v til 230v - hva gjør man med jordingen da?

Vurderer å bruke 12v til 230v omformer for å gi en lunk i vv-bereder i uthavn, pga overnevnte mangel på kjølesløyfe.

Ja ... min inverter er ikkje tilkoblet anna en batteriet...

Kva om det kjem jordfeil på berederelement når denne drives av inverter ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

... Denne 230V'en kan sidestilles med en skilletrafo. Den har ingen referanse til landstrømsjord, derfor kan du heller ikke få lekkasje via propell.

 

Vil en slik omformer isolere for landstrømjord som evt. er koblet til batteri minus, direkte eller via lader som ikke er dobb.isolert?

Link to post
Share on other sites

Fant denne siden, dette er skilletrafoer for båt og prisen er forbausende billig 250 pund for en 3,6 Kv trafo på 21 kilo i en vanntett boks

http://www.airlinktransformers.com/cat1/35/boating_transformers.html

Under teknisk informasjon fliken, så anbefaler leverandør en kobling av jord??

Hva tror dere om disse trafoene.

 

Har drevet å forsket litt på disse trafoene og jeg blir ikke helt klok på hvordan båtjord skal kobles til på disse?! I følge leverandør skal jordlederen kobles sammen med den ene lederen, dette får jeg ikke til å stemme med hvordan det Norske strømmnettet er oppbygd. Andre land opererer med en nøytralleder som skal kobles mot jord, men etter det jeg har forstått har ikke vi i Norge en slik nøytralleder og det vil jo da gi oss en konstant jordfeil om vi kobler en leder rett til jord?? Eller er jeg helt på jordet nå?

Må si jeg er skeptisk til å koble en leder fra 230vac til jord og så koble jord til motoren... Vil skilletrafoen gjøre at jordfeil på land da ikke kan påvirke den jorfeilen du har laget ombord? Om noen kunne belyst dette for meg hadde det vert supert :)

Link to post
Share on other sites

... I følge leverandør skal jordlederen kobles sammen med den ene lederen, ...og det vil jo da gi oss en konstant jordfeil om vi kobler en leder rett til jord?? Eller er jeg helt på jordet nå? Må si jeg er skeptisk til å koble en leder fra 230vac til jord og så koble jord til motoren... Vil skilletrafoen gjøre at jordfeil på land da ikke kan påvirke den jorfeilen du har laget ombord? Om noen kunne belyst dette for meg hadde det vert supert :)

 

Jeg koblet jord fra v.v.tanken til den ene lederen på skilletrafoen. Det som skjedde var at jordfeilbryteren (på sekundæren) koblet ut hver gang jeg slo på strømmen. Bryteren måtte så resettes, men da sto den innkoblet. (Jeg har lest i andre tråder at jordfeilbryter funker OK med en slik løsning). Dette var så tungvint at jeg fjernet jordfeilbryteren samt jordlederen. Noen skilletrafoer har midtuttak på sekundæren, og da skal jordlederen kobles dit. Om dette funker bedre i f.h.t. jordfeilbryter vet jet ikke. Å koble jordleder til sekundæren på trafoen antas kun å ha betydning for en jordfeilbryter, ellers ikke noe poeng i denne jordlederen. Skilletrafoen (sekundæren) må være helt atskilt fra landjord, det er jo det som er hele poenget.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver meg på en forklaring. Håper det blir riktig.

Det blir flere og flere hus i Norge som har TN-nett. Disse blir ofte kalt 400V-nett. Det er da tre faser (L1, L2, L3), null-leder (N) og jord (PE). PE og N er koblet sammen. Du kan ta ut 400V hvis du bruker to av fasene og 220V hvis du bruker en fase og null-leder. I hus vil du da i 220V-kontaktene måle 220V mellom "pinnene" og enten 220V eller 0V mellom en pinne og jordterminalen. Dette tilsvarer båtanlegg med skilletrafo der den ene fasen er koblet sammen med jord (da er det N som skal kobles sammen med PE). I slike anlegg er det viktig at jordfeilbryteren henger mellom forbrukerne og punktet der jord og fase er koblet sammen. I såfall vil den detektere jordfeil, selv om jord og fase er koblet sammen.

Det jordfeilbryteren gjør, er å måle at strømmen i de to fasene som går gjennom den er lik. Den måler ikke hvor mye strøm som går i jordlederen. Men får du en jordfeil, vil noe av strømmen fra den ene fasen snike seg tilbake i jordlederen, slik at strømmen i den andre fasen blir mindre, og da slår jordfeilbryteren ut.

Har du en skilletrafo med midtuttak, og kobler jord på midtuttaket, vil du få 110V mellom jord og fasene. Dette går også fint, og igjen vil jordfeilbryteren fungere. Her er det viktig å være obs på at en del utenlandske båter, som min Fairline, har sikringer som kun bryter den ene fasen (L). Hvis du har koblet jord til midtuttaket på skilletrafoen, vil du da ha 110V på den ene fasen selv om sikringen har slått ut. Har du et slikt anlegg bør du heller koble jord og den ene fasen (N) sammen (vil jeg tro).

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Oppdaget i går at til alle inntakene var det koblet en ledning. Fjernet ledningen som var på tømmekrana til septiken-det var nokk jording for el. pumpa virka ikke etter det. Kan det jordes noe i det hele tatt til gjennomføringene? Kjøpte båten sent i høst så har ikke fått sjekket alt enda.

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

selv om jeg sikkert ikke er den beste til og svare på dette spørsmålet rent kunnskapsmessig, så vil jeg etter å ha sett andre erfarne båtfolks erfaringer og bilder her på forumet ikke anbefale deg og koble noen som helst jording til gjennomføringer.. etter de bildene jeg har sett fører dette til store tæringsproblemer

1378458.jpeg

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Høres ikke veldig smart ut den joringen/minusen der nei (går ut fra at den pumpa er 12 volt?) hvis det er slanger mellom ventilen og resten av minussiden. Hørtes veldig rart ut må jeg si... Har sett enkelte som kobler alle gjennomføringer og slikt sammen og så knytter de opp mot en zink for å hindre tæring på gjennomføringene, men det skal ikke kobles noe strøm på dette, da risikerer du galvanisk tæring så langt meg bekjent.

Link to post
Share on other sites

jeg har enda ikke rukket å teste om glykol/vann leder nok strøm til å gi tæringsfare på motor og drev og om det ikke gjør det, har jeg ikke sett noen innvendinger mot at det må være en smart ide å bryte Minus til motor ved landstrømsligge og beholde landjord ombord.

 

Med tanke på at dette ikke opptar meg spesilet mye om dagen, da jeg har andre utfordringer som opptar meg mer, har jeg ikke tenkt så mye mer på dette en det jeg har postet her.

Frem til jeg får råd til varmtvannsbereder, er det heller ikke spesielt påkrevet for å kunne bevege meg fritt ombord.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Temaet er omtalt også i Redningselskapets nummer 04/2012, Tenkte først vedlegge scan av bladets koblingskjema side 16 men usikker på om denslags omfattes av copyright regler.

Der er landstrømmens jord koblet til chassis på skilletransformatoren. Men jord til båtens stikkontakter er også koblet til transformatorens chassis. En eventuell potensial feil på landstrøm jord overføres her helt fram til båtens stikkontakt jord. Ingen utjevning bonding til motor er inntegnet men med for eksempel motorvarmer eller hvis en jordet forbruker berører motoren eller fundament, da overføres feilen fra land helt fram til propellen.

Jordfeil bryteren ombord vil slå ut først ved to lokal feil i båten, en i trafo sekundærvikling og samtidig i en av forbrukerene. Kan det kanskje være så at båtens jord skulle kobles til trafo midtuttak istedetfor chassis?

Det kunne også nevnes flere detaljer, for eksempel minimum en overlast sikringbryter på primærsiden.

Denne tråden er allerede blitt veldig lang. Så trådens tema er tydeligvis relevant for mange som kommer til å bruke publiserte koblingskjema som veiledendning. Interessant om noen som er oppdatert på bransjens forskrifter kan kommentere disse notater.

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg våge å påstå at det er en liten tegnefeil i skjemaet. Dersom sekundær jord kobles til midtuttaket på skilletrafoen, skulle du være sikret mot det meste, både sikkerhet for personer og tæring pga. landstrøm. Med den endringen på skjemaet, stemmer det med slik jeg har det i min båt, bortsett fra at jeg har sikring der det på skjemaet står hovedbryter. Og det opplegget stoler jeg på.

 

strom_rs.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hehe,... det tror jeg er det korteste innlegget jeg har sett du skrive JRK :-)

 

Hm.. jeg skulle gjerne lært å fatte meg i korthet, men jeg er redd det er i seneste laget.

Jeg skal ikke trekke igang diskusjonen igjen da vi vel alle er enige om at man vel BØR koste på seg en skilletrafo, men bare påpeke at noen installasjoner kan gjøres tryggere så å si helt uten kostnad om det slik at den økonomiske situasjonen gjør at det er andre sikkerhetstilltak ombord som er langt mer fornuftig. En med fettish på landstrøm og de aller siste elsikkerhesforeskriftert, er sikkert ikke enig i at annet sikkerhetsutstyr ombord engang bør vurderes før man har istallert en skilletrafo til x antall kroner i en hvilken som helst båt. Det være seg om denne kostnaden overstiger båtens verdi eller ikke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

bilde

 

Kjøpte bruktbåt i vinter. Monterte ny propellsink i april. Har båten på land nå for å bytte gjennomføringer og oppdager at sinken er nesten borte. Aldri sett så rask nedbryting før.

 

1. Har landstrøm ombord, som jeg har brukt litt i løpet av sommeren - kanskje hundre timer tilsammen i ulike havner. Kan dette være nok til å knekke sinken om anlegget mitt er dårlig?

 

2. Ligger ellers på leid plass - siden midten av mai - der jeg ikke har hatt båt før. Kan det være nok krypstrøm i en slik havn til å knekke sinken så fort?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...