Jump to content

Er 1989 Princess 415 en grei båt?


OddArild

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ny her på forumet, men har sittet og lest en hel del her inne i det siste uten og registrere meg. :smiley:

Jeg er ikke helt fersk, har hatt noen småbåter med utenbords motor, og en 40 fot motorseiler.

Men er ikke så veldig erfaren heller.

Men er nå på jakt etter noe annet pga barn og kone.

 

Er dette en grei familie båt? Grei båt i det hele tatt?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39179772

 

Hvordan er den og gå med når jeg ikke er den mest erfarne?

Jeg er ute etter en stor og god båt som jeg kan bruke året rundt her i Ryfylke.

Jeg vet at den er tørst, men hvor mye tror dere den bruker i timen viss du marsjer ? (Ferielastet).

 

Kom gjerne med innspill og tips takk :yesnod:

 

Mvh Odd Arild

 

 

Link to post

Hei har en princess 412-2 som jeg har hatt i 3 år nå å er samme størrelse som 415 å noenlunde samme innredning og vekt,har feriert rundt i ryfylke med den,bruker ca 70-80 liter i timen på marsjfart 16-17 knop men bruker mye å gå på 8-10 knop å da går det ike mer enn 20-30 liter i timen,er ikke noe problem å gå med når man har 2 motorer og baugpropell men må jo gjøre seg vant me ny båt uansett,har vært veldig fornøyd med båten,er veldig rommelig,men vurderer nå å selge da jeg ikke har behov for så stor båt lenger.

Link to post

Hei.

Hadde sånn båt i 5 sesonger og vi var kjempe fornøyde med den. Det er en utrolig stødig båt da den har god bredde, kjører du 8-10 knop er det veldig behagelig. Marsjer greit 17 med de motorene og da er det også rolig og behagelig ombord.

Enig med Princess 412-2 angående forbruket.

Jeg hadde ikke baugpropell og det fungerte greit for meg så med baugpropell er den nok helt topp og manøvrere.

Alt i alt veldig fornøyd med den båten, kan anbefales.

Så lykke til vist du velger denne.

Link to post

P415 er bredere båt med et utrolig volum. Skiller seg fra tidligere modeller med høyere dollbord med vinduer i skrogside som gir vesentlig større og bedre volum under dekk.

P35/ 415 var vel de første med det "nye" designet og må sies og være meget forut for sin tid. Til dels P45 også, selv om denner er noe eldre i designet. P33, 38, 385, 412, 414 osv er det gamle designet fra 70 tallet.

 

Med såpass fornuftig pris på P415 er den et meget godt alternativ til p35, bare vesentlig større og med 61 motorer som er kjent for å være meget gode og har hydrauliske kasser. P415 hadde fortjent større motorer da 61 ikke får den helt opp, men ser du for deg og bruke båten mest i depl. fart, spiller det ikke store forskjellen.

Reell marsjfart med last, tviler jeg på er noe særlig mer enn 16-17 kn.

Mvh. SAP

Link to post

Da vi skulle innvestere i ny båt var jeg og så på en del P415 før jeg kom over noen P 45. Mitt inntrykk den gang var det innvendige volumet var ganske så likt. 415 hadde en litt kortere salong mens nede i forcabinen var ikke forskjellen allverden. Mitt krav den gang var uteplassen. her kan ikke modellene sammenliknes. P 45. har et hav av uteplass Rundt salongen st. Hans var vi 14 personer uten problemer.

Når det gjelder motorer er dette tunge båter og de fleste modeller har litt for lite fraspark. forbruket er ikke så ille på crusing i 7-9 knop ca 25-30 L.t Marsfart 16-19 knop 120 l.t hvis en bruker motorer riktig og Laster båten riktig, det er utrolig hvor mye stasj :worry: en får plass til i ferien uten at en tenker på vektfordelingen. Lykke til med valget av båt. til den prisen hadde jeg virkelig vurdert en P 415, men husk du pådrar deg en del vedlikholdskostnader. det behøver ikke bli mye alt etter hvor kresen du blir og hvilken standard du ønsker på skuta di.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Som Bergstad sier, ikke glem vedlikeholds og oppgraderingskostnadder. Kan bli betydelig på en slik båt.

Tilstand på ror, akslinger, propeller, cutless-lager, hylse, skroggjennomføringer osv bør sjekkes. Samme med vindusrammer etc. som er i alu på disse. sjekk for korrosjon og morkne gummipakninger.

Ellers var ikke det elektriske kjent for og være all verden på P-båter fra denne tiden, og mange har vel rivd ut og erstattet det meste.

Dieseltanker er vel i stål (ikke rustfritt) fra den tiden, og ikke enkelt eller billig og bytte. Motorer må ut bl.a.

Ellers så det ut på bildene som om motorene var lakket på da det syntes litt grønnmalingsprut her og der. Motorer og gear må sjekkes meget nøye så du vet hva du går til.

 

Lykke til.

Liker designet på disse båtene. Står seg meget godt med tiden.

En totaloppgradert og rehabilitert P415 med TAMD 75p motorer hadde vært noe :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post

Her ligger det en 45 som ser ut til å være ganske mye båt for pengene og med mye utstyr. TAMD 75A motorer som har gått ca. 1000 timer.

Uten pruting kommer den på ca 1.200.000 inklusive avgifter(eks. frakt). Det bør jo være mulig å få prutet noe også.

http://no.yachtworld.com/baater/1989/Princess-45-2521791/UK

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Her er det nok en skriveleif, her er det antakeligvis 71A motorer med 358 hk.

Jeg hadde forøvrig TAMD 74P EDC i min P-45 og den cruiset på 27 og toppet på 34 knop

Perfekte motorer i en 45´

Tror ikke det er plass til TAMD 75 i en 415 - (tror)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Ja det glemte jeg visst.

Her kan jeg nok få litt sure tilbakemeldinger men etter min mening er fairliner, (ihvertfall fra den tiden) klart den flotteste båten. Muligens ikke så mye på teknisk kvalitet men på innredning som dører, dørhåndtak, bad/toaletter samt masse smådetaljer rundt omkring.

Blant annet sofaer og ikke minst puter på FB


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Edit; nå ser jeg at du har Fairline selv.

Da er vi sikkert enige da :-)

Ja, dette var en av grunnene til at jeg valgte Fairline. :) Men det er interessant å høre andres oppfatning, siden jeg selv føler meg litt partisk. Jeg mener også at Princess er bra båter. P45 er en av mine favoritter. Vurderte også å kjøpe en 414 for noen år siden. Jeg synes forøvrig at Princess har vært flinkere med design de siste årene enn Fairline. Targa 44 og 50 og Sq50 er utrolig klumpete i forhold til tilsvarende Princesser. Jeg har også inntrykk av at Princess er i ferd med å utligne den lille kvalitetsforskjellen som var tidligere.

Øivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...