Jump to content

Video: Broach, og ukonsentrert skipper


znick

Recommended Posts

En preventer ville ihvertfall tatt unna det meste av krefter så situasjonen hadde blitt mye tryggere. Bommen hadde også overlevd.

 

Rodkick eller ei er et kostnadsspørsmål. Veldig mange båter i denne størrelsen har det, men det er jo mer av bekvemmelighetsgrunner enn seilmessige årsaker. For alt jeg vet kan det tenkes at de har en rodkick, men tar den av før regattaer. Hvorfor de skulle gjøre noe sånt aner jeg ikke, men om ikke annet så slapp de å ødelegge rodkicken sammen med bommen...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

De hadde kickstrap og bomløft.

Med gassfyllt rodkick trengs ikke bomløft.

Av snutten går det fram hvor underdimensjonert bommen på denne båten er. Den bøyer seg under belastning. Videre vises det også hvor uegnet skjøte på hyttetaket er. Arragementet hjelper til å bøye bommen. Bomhalsen gikk av til lo. Med løygang i sittebrønnen og skjøtet bak på bommen reduseres kreftene dramatisk.

Link to post
Share on other sites

Jeanneau SO 34,2 er en ren cruiser, og riggen er ikke dimensjonert for denne typen seiling. Så skipper og mannskap skal ha all honnør for å hevde seg som de gjør i en krevende regatta som Aegean. 1. i sin klasse og 2 overall...

 

Hvis riggen ikke er dimensjonert for denne typen seiling mener jeg den har et problem. Det som er et problem med dagens crusingbåter er at mye av orginalutstyret er underdimensjonert og av dårlig kvalitet.

 

Hadde de hatt en mann som hadde sluppet kicken i det de gikk i broatch så hadde de mest sansynlig reddet situasjonen. Når vi seiler hardvindseilas med spinnaker har vi alltid en man på kicken. ved den minste antydning til broatch slippes denne litt eller mye og redder ofte situasjonen.

Link to post
Share on other sites

riggen er ikke dimensjonert for denne typen seiling. Så skipper og mannskap skal ha all honnør for å hevde seg som de gjør i en krevende regatta som Aegean. 1. i sin klasse og 2 overall...

 

Klart riggen er dimensjonert for den type seiling. Har hatt en 34.2 selv, og det er en veldig bra båt, med en forholdsvis kort men solid rigg. Den har jeg seilet i mye mer vind en det de her er ute i når de broacher. Men dyrere båter har slitt minst like mye når de dypper riggen i sjøen :-)

Men enig i at det er godt gjort å vinne den regattaen, og med en masthead'er.

Link to post
Share on other sites

Jo er enig i at en bombrems kunne være aktuelt. Ser også ut som bommen ligger mot sidevantet. Når bommen jibbes blir det store krefter hvis den slår mot vantet.

 

Jeg synes det er greit å dra bommen inn litt før jibben for så å jibbe uten å låse fast skjøtet. Så må man ta det litt før bommen går i vantet. Spesielt ved jibbing uten spinnaker kan det være store krefter på storseilskjøtet.

 

Jeg personlig har ikke vært noen stor tilhenger av preventer. Går ting til hel... ønsker jeg at storseilet er mest mulig fri og ikke setter bommen ned i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Klart riggen er dimensjonert for den type seiling. Har hatt en 34.2 selv, og det er en veldig bra båt, med en forholdsvis kort men solid rigg. Den har jeg seilet i mye mer vind en det de her er ute i når de broacher. Men dyrere båter har slitt minst like mye når de dypper riggen i sjøen :-)

Men enig i at det er godt gjort å vinne den regattaen, og med en masthead'er.

Jeg har samme båt selv, og er i utgangspunktet veldig fornøyd med båten. Men jeg har også seilt en drøss andre båttyper i regattasammenheng der vi har hatt ukontrollerte jibber under tilnærmet samme forhold som på video'en, uten skade på rigg.

Ble litt betenkt da jeg så bomfestet ble røsket av masten på denne måten....

Link to post
Share on other sites

Det var faktisk selve metallet i bomfestet som røyk, han måtte fortsatt borre ut popnaglene. Veldig interessant i se denne filmen for meg som er totalt nybegynner. Om noen hadde hatt hue i bomhøyde da den slo, så tror jeg vedkommende hadde vært drept. Det der gikk skremmende fort.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske vanlig å seile regatta uten vest her hjemme også. Men når det blåser så mye som her burde det være en selvfølge.

 

Reagerte også på manglende vester. Hva er egentlig fordelen med å droppe vest? Sikkerhetsline forstår jeg blir vanskelig i slik sammenheng.

 

fordi det er i Hellas eller iallfall nedi der et sted - der trenger man ikke vest i båt og ikke hjelm på motorsykkel

 

Er påbudt med hjelm på motorsykkel, om det blir håndhevet er en annen sak.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Der jeg seiler har over halvparten av regattaene vindstyrker som ikke overgår 3 m/s. Typisk båtfart er noen få knop, og det hele har et preg av håpløshet. I slike tilfeller tar man ikke vesentlig risiko om vesten ikke er på. Men det er et viktig prinsipp allikevel. Man vet aldri når noe uventet kan skje. Selv praktiserer jeg vestpåbud hos mannskapet hos meg. En ombord fikk bommen i hodet på Færderen i fjor, og det kunne gått riktig ille. Blir man i tillegg slått overbord så vil vest redde liv.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

At sejle regatta med vindkast op mod 30 m/s uden vest virker ikke så gennemtænkt, vel..?

Helt enig. Å seile slik er helt idiotisk. En broach kan hive mannskapet på sjøen.

Noterer meg også at de seiler med luka åpen.

ISAF sier ganske mye om hvordan vester til slikt bruk skal være, men ikke at man skal ha den på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...