Jump to content

Valg av seilkvalitet fra Breeze seil til Maxi 95

audunfr

Recommended Posts

Hei igjen.

Må dra nytte av deres kunnskap til et spørsmål til og håper noen kanskje vet litt om dette da Google ikke gav noen fornuftige svar.

Jeg er ganske ny seiler og på det nivået at jeg vet hva de normale tingene på en båt heter(forsiktig ironi), men seil er jo et helt annet område.

I tillegg til vanskelige navn bruker de forskjellige leverandører diverse "fancye" material navn jeg ikke forstår.

Har motatt tilbud på seil fra endel leverandører, men tror jeg holder meg til Elvstrøm av følgende grunner:

Forhandler i nærheten (spørsmål og reklamasjon etc).

De er vell etablert i norge og Johan i Tønsberg er superhyggelig.

Gode priser.

Prisen er på elvstrøm sin "billig" serie Breeze som er beregnet for de som ikke skal ha masse endringer etter sine spesifikasjoner - og det er meg.

Jeg ønsker noen seil som funker, gir båten en god komfor samt den farten den fortjener.

De utslitte seilene som skal erstattes er Rulleforseil og Storseil på en Maxi 95.

Jeg har fått tilbud på to typer, X-Cut vevet og Radial Laminat.

Rulleforseil 27,6 m2

Konstruksjon: X-Cut Vevet

Produktlinje: Cruising

Panellayout: Crosscut

Duktype: 357 CMT

Pris: 12 200kr

Konstruksjon: Radial Laminat

Panellayout: Trioptimal

Duktype: ECL Light

Pris: 15 200kr

Alle er fra Cruising serien.

Storseil 21,3 m2

Samme som over og det billigste, som er X-Cut, koster 12 300kr

Det som er her og ikke på forseilet er 1x GG(?) Spiler + 3 spiler (spileposer også)

Dyreste storseilet er samme som over hva angår spiler, men har Radial Trioptimal og koster 14 900kr.

Hvis jeg velger X-Cut på både forseil og storseil kommer prisen på 24 500kr + frakt. De to dyreste blir totalt 30 100kr.

Hva får en igjen for de 5600kr som en legger ekstra i radial seil i forhold til x-cut?

Håper noen har litt erfaring på dette og kan komme med noe input. Beklager litt rotete skriving, men er ikke lett å lage noe veldig oversiktelig når jeg ikke helt vet hva de forskjellige tingene er (jeg pressenterer meg nok litt dummere enn jeg egentlig er, men bedre å få svar på noe jeg tror jeg vet så er jeg helt sikker).

Hilsen en litt usikker seilkjøper som stoler mye mer på båtplassen en selgeren som selger produktet :-).

Takk!

Redigert av audunfr (see edit history)

Mitt råd er at du velger et så formstabilt forseil som mulig. Seil som strekker seg når det blåser blir dypere og gir større sidekrefter når du skal krysse. Dette gir økt krenging, større avdrift og redusert seilglede. På din båt synes jeg ikke det er like viktig med et formstabilt storseil. Storseilet er ikke så stort, og du klarer å ta kraften ut av dette ved riktig trimming.

Takk Sun Flyer og jeg forstår deg litt som at det blir prioriteringer ang valg av 1 eller 4 GG spiler..

Zhik, takk for svaret. Det blir nok det Radial (dyre) seilet, men mener du at jeg kanskje kunne valgt X-Cut på storseilet uten at det hadde spilt noe stor rolle?

Jeg Quoter pristilbudet:

Fördelen med ett sandwich seil är att det är mycket medr formstabilt än ett dacronseil. Detta medför att din båt först och främst kommer att kränga mindre över tid.

Takk sunnmøre.. Lazy-Bag ble bestilt i høst og i mitt hode er en spile en spile og det er flott du nevner slike ting.

Ang. formstabilitet så blir det nok Radial hele veien. Det å kjøpe en av Elvstrøm sine linjer blir fort 20-30 tusen for bare ett seil.

Før jeg blir så dyktig seiler så er båten solgt til fordel for en større hvor igjen noen som kanskjer er nybegynnere kan ha gleden av min :-).

Jeg har hatt Maxi 95, og det er en seiler som går på skinner når vinden øker fordi den er underrigget (lav mast og små seil i forhold til vekt og lengde). Mens andre må reve når vinden når 10 m/s så fortsetter Maxien for fulle seil opp mot ihvertfall 12 m/s. I såpass vind bør du ha formstabile seil som ikke strekkes og mister fasongen.

For turseiling ville jeg valgt 4 gjennomgående spiler. Det gjør det enklere å både heise og fire seilet, fordi spilene hjelper seilet med å passere opp/ned gjennom lazy-jacken uten å hekte, og seilet ligger penere i lazy-bagen. Hvis du kan velge, så kan du jo velge litt mykere spiler, så du kan få litt mer bus i seilet.

Jeg vurderer forøvrig seriøst å sy om mitt storseil fra 2 hele spiler øverst og 2 halve spiler nederst til 4 hele spiler nettopp pga lazy-jacks og lazy-bag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hehe, ja Maxi'n går som en kule i sterk vind og har selv vært på 11-12 ms før jeg begynte å bli skeptisk pga krenging.

Tror nok det blir 4 gjennomgående siden dette er greiere ang lazybag.

Kjøpte den slik at det skulle bli enklere for meg å heise alle seil når jeg er alene, men hvis jeg nå velger 1 gjennomgående og 3 vanlige og risikerer at det henger seg fast så bruker jeg de ekstra kronene på 4 gjennomgående.

Maxi 95'en er en nydelig båt må jeg si og den takler røff sjø utrolig godt. Eneste kjedelige er at kommer vinden ned i 3-5ms så ligger jeg nesten stille.

De seilene som er på har ukjent alder, men antatt mellom 17-20 år gamle og mye brukt. En seilmaker så de hadde 1 maks 2 år igjen og da kjøper jeg nye så jeg får litt mer seilglede i 2013 :-).

• 1 måned senere...

Maxi 95'en er en nydelig båt må jeg si og den takler røff sjø utrolig godt. Eneste kjedelige er at kommer vinden ned i 3-5ms så ligger jeg nesten stille.

Kjøp en flat gennaker eller code zero, billig og/eller brukt. Dette er et seil du ikke kommer til å bruke veldig mye, og ikke i sterk vind, så det trenger ikke koste all verden. Det er ikke sikkert du skal fire på kvaliteten på hovedseilene dine for å få råd til et sånt seil. Men jeg tenker som så at når det blåser ok, så seiler vi uansett, det er i lite vind vi mister litt motivasjon og går for motor, eller ligger på stranda i steden. Når du da for en relativt billig penge kan tilpasse deg de forutsetningen værgudene legger til grunn, så er det lite å lure på etter min mening :-)

Etter et par svenske mellanöl i varmen hender det jeg blir for doven til å heise min, men når den er oppe gjør den underverker. Båten min har forøvrig i utgangspunktet gode egenskaper i lettvind, men jeg har kun en genoa III og trenger litt mer punch i 5-6m/s og under.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Ja gennaker har jeg tenkt litt på, men hvordan er dette å seile alene?

Vet spinnaker ikke er noe veldig å heise uten at en er flere i båten.

Kan forøvrig meddele at etter prat med Johan på Elvstrøm ble det nytt forseil og storseil fra Breeze.. Gleder meg til sommeren hehe.

Fikk forsovet et slikt: http://www.maritim.no/interior-eksterior/plattform-stiger-og-rekker/baugspyd/baugspyd-med-ankerrulle-1150x300-mm som hele slekta investerte i til bursdagen min, dog med tanke på å komme lettere ombord for de eldre i familien.. Er det ikke i en slik en fester Gennaker og hvordan klarer den kraften fra seilet.. Klarer enda ikke fatte den holder kraften av et anker :-).

Kjøpte den slik at det skulle bli enklere for meg å heise alle seil når jeg er alene, men hvis jeg nå velger 1 gjennomgående og 3 vanlige og risikerer at det henger seg fast så bruker jeg de ekstra kronene på 4 gjennomgående.

Tror det er når du tar ned seilene at gjennomgående kommer mer til sin rett, legger seg penere og mer "av seg selv" i lazybag'en. Når du heiser er egentlig bare lazyjacksnorene i veien, spilene henger seg opp (noen ganger).

Ja gennaker har jeg tenkt litt på, men hvordan er dette å seile alene?

Alt tar som kjent tre ganger så lang tid når man ikke er dobbelt så mange ... men det er ikke noe problem å seile alene, særlig ikke i det vindområdet vi snakker om. Husk at pointet her er at dette er en type seil som skal få oss latsabber til å gidde å sette seil når det egentlig er max badevær (altså; det blir direkte konflikt med unger ombord :o)

Og - ihvertfall etter min mening - for at seilet skal være brukbart i et størst mulig område, så gå for en flat gennaker, eller code zero, ikke en dyp gennaker som egentlig er erstatning for spinnaker.

Takk quantumduck jeg skal speide litt etter gennaker og se om det er noe greit å teste med :-).

Regner med at en gennaker er ganske standard og det kun er seilarealet jeg trenger å tenke på?

Med forseil og storseil var det jo 3 sider med mål som måtte taes.

Du må tenke på lengden fra toppen og til fremre nedre hjørne, så det faktisk passer på båten. Kjedeligst er det om det blir for stort, men man kan til en viss grad komme unna det også ved å bruke spinnakerbom som baugspryd. Husk også at det må være plass til rullesystem, hvis den er på rulle. Bruk google og youtube til å studere litt detaljer. Noen seilmakere har også demovideoer som viser hvordan man setter seilet.

Edit: Og hvis du ikke behøver bekymre deg for lys-straff (handicapsystem) så gå heller for code 0 enn en dyp gennaker. (Forskjellen på gennaker og code 0 ligger i at gennakeren har mer volum høyt oppe i seilet, begge seilene kan svjv. være så flate de vil, men i praksis er jo geannaker mest brukt i unnavind og dermed dypere.). En dyp gennaker er riktig nok bedre på rom slør og lens i lite vind, men da vil det være ganske dødt uansett, og code 0'en kan stå et godt stykke "ned", selv om det ikke er optimalt. En dyp gennaker på sin side vil dette av fort når vinden begynner å komme inn forfra, mens det er i dette området det er mest morro-gevinst å hente når det blåser lite.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...