Jump to content

Dere som har kjøpt/solgt båt som ble sendt med kystfrakter


Folk I Båt

Recommended Posts

I forbindelse med salg av båt lurer jeg på hvordan dere som har kjøpt/solgt båt som dere fikk/sendte med kystfrakter gjorde det med oppgjøret?

For min del kan det bli aktuelt å sende båten sørover med et av selskapene som traffikerer kysten. Sitter derfor å tenker på hvordan den greieste betalingsmåten, både for kjøper og meg, vil være.

 

Båten er registrert i småbåtregisteret og beløpet er rundt 200 000.

Link to post
Hadde ikke sendt noe avgårde uten oppgjør.

Kjøper får komme og besiktige og overta båten. Så sendes den for hans regning og risiko.

For meg ville det vært eneste alternativ uansett hvilken side av bordet jeg sitter på.

Enig her, sendte en gang en daycruiser nordover med norcargo.......kjøper forhånsbetalte båten og frakten og jeg leverte selvfølgeli båten hos norcargo.Jeg hadde aldri sendt avgårde uten oppgjør

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Det er greit for alle at handelen foregår i selges hjemmehavn, oppgjør og kjøper ordner frakt. Selv ordnet vi det slik at jeg var å besiktiget båten. Papirer ble signert og dato for overlevering satt.

Sendte inn papirer til småbåtregistret. På avtalt dato fikk jeg bekreftelse fra småbåtregistret og Norlines på at båten var levert inn på min fraktordre, dagen før forsendelse. Jeg overførte så pengene og sendte kvittering til selger før båten reiste hjem til meg. Et annet alternativ er Paypal, da har du 45 dager på å melde inn tvist.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

De båtene /bilene jeg har kjøpt har jeg besiktiget og betalt for og hentet ved annledning ifra noen dager til 2mnd på det meste avhengig av hva som er greit for selger og hvor fort jeg fikk tid til å hente.

 

De båtene jeg har måtte ha frakt på har jeg ordnet med selv, om selger hadde ordnet dette med å få de sent hadde vært helt topp.

 

Synes det er rart hvis ikke kjøper kan betale deg pengene i bytte med solid kontrakt at du sender båten etterpå som avtalt.

 

Jeg ville ikke under noen omstendigheter sendt en vare uten betaling da jeg har sett altfor mange ganger at kjøper holder igjen penger for ditt og datt uten relevans.

 

Dette sier jo seg selv at det skaper utlegg og mye bry for selger for å få igjen beløpet som blir holdt tilbake, de som ofte må hjelpe til med slikt spiser jo selvsagt opp mye av dette beløpet for sin hjelpende hånd ... ofte blir slikk godtroenhet et rent surt tap for en selger desverre.

 

Pengene på bordet først uansett ,kontrakt skrives med avtale om forsendelse... godtar de ikke det så gi f...gjør du ikke det så kan plutselig båten stå i motagerhavn hvor kjøper ikke møtte opp da de har angret seg/funnet en bedre båt osv og du har et problem der og..

 

Dette har skjedd i flere saker ved transport av bil bla. hvor transportør som var bekjent tok med bil som avtalt og kjøper møtte ikke opp.

Både selger og transportør fikk problemer hvor selger fikk utleggene for alt da vennetjenesten ble en kostbar affære.

 

Ikke lett å være selger... når det gjelder penger blir "alle" kjeltringer.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Solgte min båt på denne måten for et år siden. Kjøper hadde bekjente som gikk på visning. Signerte kontrakter scannet og sendt via e-post. Deretter ble penger overført fra selger, jeg bekreftet umiddelbart overfor selger at penger var mottatt. Deretter ble båt hentet med fraktebåt. All kommunikasjon direkte mellom kjøper og meg skjedde via mail, fikk en tlf etterpå og det var første gang jeg hørte kjøpers stemme. Fungerte bra for min del. Fordelen er at all kommunikasjon er dokumentert skriftlig i mails form. Solgte også ei billig snekke til Nederland på samme måte i 2004/05 - gikk like fint det:-) Kanskje jeg er heldig og har møtt fornuftige og ærlige folk (og er det selv) , men uansett; penger først eller ved overtagelse av gjenstand;-)

Link to post

Da jeg kjøpte min 30' båt ble den av selger besørget ombord i Svealand (Eidshaug rederi). Eidshaug var ca. fire tusen rimeligere enn Norcargo, og fakturerte meg for frakten etter levering. Svealand kunne jeg følge på Internett vha AIS helt til båten var framme.

 

Båten ble betalt med 50 % ved lasting ombord i fraktebåten, og resten da båten var satt på sjøen ved ankomst (egentlig en dag eller to etterpå siden jeg først måtte kjøre båten 10-20 nm til marina og fortøye den trygt der).

 

Forøvrig var alt etter kontrakt på forhånd.

Link to post

"Båten ble betalt med 50 % ved lasting ombord i fraktebåten, og resten da båten var satt på sjøen ved ankomst (egentlig en dag eller to etterpå siden jeg først måtte kjøre båten 10-20 nm til marina og fortøye den trygt der).

 

 

 

Forøvrig var alt etter kontrakt på forhånd."

 

 

Greit nok men er en fallgruve er at kjøper kan holde igjen penger hvis noe skjer med båt, som jeg har skrevet tidligere i forumet her så skjedde lignende som komis fikk erfare dette da han var snill og sendte en mercury xr2 til stavanger fra hønefoss hvor kjøper skulle sette over penger når motor ankom, kompis var snill og sendte med en hydraulisk heis i tillegg til motoren etter at kjøpssum var avtalt.

 

kjøper skrev sms at motor var ankommet og at han skulle sette over penger, skrev senere at motor var på båten og at han ikke hadde rukket å overføre og at den gikk som et oljet lyn hvor propell var litt liten og motoren satt litt for høyt så motoren gikk på turtallsperre og spant...noe de skulle rette på dagen etter men de skulle bruke båten til en fest samme kveld.

Pengene skulle da sndes neste dag...

 

Det gikk jo som det måtte gå og motoren havarerte og kjøper ville ikke betale alle pengene siden motoren var havarert.

kompis som er rimelig bra stelt med cash ga tilslutt faen da motoren ikke kostet allverden i hans verden og kjeltringen av en kjøper fikk billig motor som han var skyld i selv at skar seg...

Dette kunne vært unngått ved å krevet penger på konto før salg, hadde sikkert blitt krangel i ettertid siden kjøper var grisk men kjøper da hadde ikke hatt noe å fare med med de detaljerte smsene om feilbruk sendt av han. '

 

Kjøper av motor til kompis kan godt være en bruker av forumet her for alt jeg vet...søke litt for morro på motor og båt her og aktuelt tidsrom så kunne det jo være greit å vise vedkommendes ansikt frem hvis vedkommende er bruker...

 

 

kjøpere er det nok av så liten vits i å skaffe seg mer problemer enn man trenger...alle penger inn før utlevering så er du sikker.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Skal ikke problematisere dette for mye. Er bare, på forhånd, ute etter andres tips og erfaringer omkring hvordan dette kan gjøre på en måte som gjør at både selger og kjøper er komfortabel med det som skjer. Noe Bodehode kom med en god oppskrift på.

Å ri prinsipper er sikkert greit nok til sitt bruk, men ikke slik markedet for båt er i dag.

Man får heller prøve å hjelpe hverandre slik at begge parter føler seg trygge på det som skjer i forbindelse med en handel.

 

Dette med at kjøper selv ordner frakt i sitt navn er viktig. Både for kjøper og selger.

 

Tasle: Takk for tipset med Sveafjord/Eidshaug. Et godt alternativ til Ulvans og NorLines som jeg helt hadde glemt.

Link to post

Jeg har gjort slike oppgjør mange ganger -- både NOR-registrerte og uregistrerte båter. Da står vi mellom og "sitter på pengene" til båten er lastet på dekk hvoretter selger får sitt oppgjør/skipsskjøte registreres. Med litt strømlinjeforming og tilpasning fra kjøper/selger går det som en drøm, uten at noen behøver å bekymre seg for herken penger eller båt. Og hvis det blir feil så finnes det en ansvarsforsikring...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

"Jeg har gjort slike oppgjør mange ganger -- både NOR-registrerte og uregistrerte båter. Da står vi mellom og "sitter på pengene" til båten er lastet på dekk hvoretter selger får sitt oppgjør/skipsskjøte registreres. Med litt strømlinjeforming og tilpasning fra kjøper/selger går det som en drøm, uten at noen behøver å bekymre seg for herken penger eller båt."

 

Ja grei og sikker måte det med advokat som mellommann men koster gjerne litt formye for billigbåter uten at jeg vet hva dere tar.

 

Men som advokat så har du nok også sett/hørt om mye handler av ulik vare som har gått trøbletet pengemessigt grunnet godtroenhet vil jeg tro...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Etter straks 25 år i yrket har jeg vel sett en del ja. Men overraskes stadig over nye rare ting folk finner på. Ofte er det ting som skjer/blir gjort som den andre part ikke har fantasi til å forestille seg. Som f eks denne saken: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1745852.ece ... saynomore.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...