Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Ja NilsPils, skal ikke se bort i fra at det finnes en bedre løsning enn å måtte ta båten på land. Har sjekket litt mer, og jeg må mest sannsynlig ikke støpe for å få dette til. Frydenbø har faktisk inne slike hylser,og det er ingen lagre i disse, samt at de er kun skrudd ned i skroget med bruk av mye sika. Dette kan dere se av bildene. Har sett på 2 tilsvarende båter som har tilsvarende løsning, men ingen av disse har " mitt" problem.. Men her for noen uker siden banket jeg...... hardt ned i hylsen med et skrujern, og bb hylse som dere ser bildene av, føltes litt mykere en stb side. Ellers virker selve hylsen solid, har banket på begge hylsene og kan ikke høre noen lyd forskjell. Får satse på om Huldra har noen gode forslag her :):) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 En ting, går det ann å måle tykkelsen av denne hylsen med ett eller annet tilgjengelig instrument ? LM 605, hylsen er vanligvis malt med en hvilmaling, hvilket det var rester etter på mine hylser, så ingen har prøvd å dekke til noe her :) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hei å hå Nå er hylekoret i gang, der det hyles "DETTE blir dyrt, og du verden..." Ikke skrem vettet av stakkaren da? I støpe inn en ny hylse er ikke allverden når den tidligere løsning har vært en slik hylsebrakett. Ok det er litt sliping og jobb for å få den av... men dyrt...? Svindyrt? Det er en mengde her inne som prekær tull Se litt på løsninger som er nyere og i høyeste grad i anmarsj. Se litt på denne linken: https://baatplassen.no/i/topic/59481-prosjekt-mahogny-barrelback-21-fot-glen-l-inspirert/page-37 Jeg har selv bygget inn to slike akselhylser i epoxy, og det er ganske mange som i dag sverger til den løsningen. Billig, sterkt og veldig enkelt! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Vel, en ting er hva dette koster, så blir det å ta en prat med megler, men først og fremst har jeg et sterkt ønske at enn eller annen kunnskapsrik sjel her på BP kan komme med en forklaring eller teori om hva dette kan være. Er det tæring, eller er det bare Bronse med porer som kan tettes..??? Før jeg ringer megler, er det greit å ha noe mer konkret å snakke om enn å synse på hva som må gjøres. Har kjøpt båten via megler, men betalt til en privat person som er meglerens kollega. Ingen poeng å syarte en diskusjon før fakta er på plass :) Når det gjelder hva Amalie 36 skriver, anser jeg ikke innleggene som hylekor :):) Antar jeg ikke kommer til å kaste meg på et arbeis som er skissert fra Frydenbø, men har fått en IM på et forslag som jeg skal følge opp. Jeg har nemlig båten liggende i Norheimsund, bruker den som hytte i vinter og har ikke noe videre lyst til å måtte kjøre den til Bergen for å sette den på land for utbedring. MEN må jeg, ja da er det bare å ta ned telt og en MENGDE tau og bite i det sure eple. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hva har Frydenbø skissert av arbeid ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Hei Frydenbø er litt usikker, da de aldri har opplevd et tilsvarende tilfelle før.... Men jeg har en dialog med dem, så jeg avventer en tilbakemelding etter at de har snakket med Rodman. Slik jeg ser dette om hylsene må skiftes, må båten på land, hylsen må løsnes samt de må lage en gjennomgang til stuerommet akter da hylsen slutter der. Antar at selve akslingen er kun sentrert fra motor og den gjennomføringen som er rett før finnen. Slik det er nå, tror vi ikke at denne hylsen har en annen egenskap enn å holde foringen ( gummitetningen ) til akslingen på plass, samt holde vannet ute. Redigert 21.Januar.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Slik det er nå, tror vi ikke at denne hylsen har en annen egenskap enn å holde foringen ( gummitetningen ) til akslingen på plass, samt holde vannet ute. Hmm... det å holde vannet ute, er vel egentlig ikke en helt uvesentlig detalj,,,,,, Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Dette er nok uvanlig ja, vanligvis holder jo hylserør i bronse vannvittig lenge, selv uten anoder. Det kan jo være at du har likestrømlekkasje på avveie via motoren. Dette bør selvfølgelig sjekkes ut. Har motoren anoder i kjølesystemet, og har du eventuellt sjekket disse for unormalt høy tæring ? PS. Jeg er ikke ute for å skape noe hysteri her. Men jeg synes utfra bildene dine at dette er tæringsskader. Trist sak. Men hadde dette vært min båt ville jeg fått skiftet hylserør. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Nei, et poeng der RSL :) sover liksom ikke helt godt om dagen før jeg vet hva jeg står ovenfor.. Håper Huldra ser denne tråden og har noen gode forslag.. :):) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hei. Har sjekket anodene i maskinene, og de var veldig bra, heldigvis.. :) Heller mot min teori av nabolekteren igjennom 2 år i stål er synderen.. Mitt spm er også om jeg må haste til kai for å få dette ordnet, eller om jeg kan ta det etter påske da jeg uansett skal ha båten til Bergen.. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Send hulda en IM du. Har ikke vært aktiv siden 10/1, men får sikkert mail når det kommer en IM. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mix Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Jeg ville ihvertfall sørget for å kople sinkledningene på plass igjen. Og sørget for at de har god kontakt med godset. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Det har jeg gjort, koblet dem bare fra en natt.. Det er et eget anti korrusjons sytem på båten hva angår jord, men her har nok ikke dette vært et poeng,ettersom båten, mest sannsynlig, har ligget uten anoder.. Sender en IM til huldra :):) Redigert 21.Januar.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Så du sier at alle de 4 jordledningene på bildet går til én sink? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hansa666 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Tja, 3 er til hylsen, mens en går til gjennomføringen ti generator. Har lagt opp ekstra for å være på den sikre siden...... Ingen av kablene går til noen strømkilder, kun mellom hylse til sink, og gj.føring til sink. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Er det tæring, eller er det bare Bronse med porer som kan tettes..??? At du har tæring i røret er det liten tvil om, spørsmålet er om det er så tæret at det må byttes. Det jeg lurte på i et av mine tidlige innlegg i tråden din er om du har lekkasje mellom innstøpingen av røret, eller om det lekker tvers gjennom røret? Er det porer fra tæring er røret ødelagt og må byttes. Porer som kan tettes kan du bare glemme; slike rør blir valset, ikke støpt. Eksempelet mitt tidligere om støpegods var bare for å trekke fram at det da kan forekomme støpefeil! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hansa666 Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Hei! Det er faktisk lekkasje tvers igjennom røret det er snakk om. Dvs at det er ørsmå vannmengder vi snakker om, slik at når vannet kommer igjennom, krystaliseres dette som vist på bildet. Har snakket med bjordal & Madsen i dag, og de var bekymret for at akslingen kunne ha tatt skade, da denne vist nok lå lavere på "verdikjeden" enn hylsen.... Sitter nå å vurderer om når jeg må bryte opp mitt hytteprosjekt og ta båten inn til Bergen for rep. Må få sjekket akslingen for å få konstantert at det ikke er tæring på den også. Videre skal det tas en test med og uten strøm for å sjekke at det ikke er feil på mitt EL anlegg. svarte heller..... jeg som trodde at NÅ var de fleste sorger forbi med aksling båt....... hater ting som ikke er 100% i orden, så her er det nok bare å brette opp ermene. Skal uansett love dere at bilder skal bli tatt under skifte, slik at dere kan få se hvordan ting så ut :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Nå er du vel kommet så langt på vei at du kan kontakte megler om saken. Det er lurt å gjøre dette så tidlig som mulig, slik at de i etterkant ikke kan komme å si at det har gått for lang tid. Kanskje er de så realle at de dekker undersøkelsen også.... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hansa666 Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Jepp, skal sende han en mail, så får vi ta det videre derifra. Uansett, dette kommer til å koste meg mange sure båtlapper :( Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Få sjekket aggregatet også siden dette delte anode med hylserøret, ettersom jeg forstod det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Hei! Har ikke aggregat og selve roret og propellene så veldig bra ut da jeg hadde båten på land. DVS det var ingen synlige merker etter tæring på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) Ok, jeg har nok bare misforstått, mente du nevnte noe om gjennomføring til generator/strømaggregat tidligere. Redigert 22.Januar.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Det ville jeg ikke ha lurt på engang! Få det gjort, jo før jo heller! Om båten går ned på grunn av en feil du kjente til så kan det fort blir dyrt.... Sitter nå å vurderer om når jeg må bryte opp mitt hytteprosjekt og ta båten inn til Bergen for rep. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansa666 Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Hei! Var hos Frydenbø og tok bilder av en ny hylse, samt hos Bjordal & Madsen for å diskutere litt. Ingen hadde sett slike skader før, samt at de alle mente det var rart at ikke ror og finne også hadde tæringsskader. MEN i båt verden kunne alt skje, hvilket jeg opplever her... De var i hvert fall ganske så samstemt at dette var en tæringsskade som måtte utbedres. Men her ser dere bildene av hvordan det egentlig skal se ut :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Det var en voldsom fargeforskjell på metallet på denne, kontra bildene som vises i fra din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.