Jump to content

Motorstørrelse på Saga 29

Bergen dørk

Recommended Posts

Hadde vært gøy med noen innspill fra dere som har eller har hatt Saga 29: En VP 41 p-A på 193 HK blir det for lite på denne båten? Litt tåpelig spørsmål på en måte, da det er mange Saga 29 dere ute som går med denne motoren og det funker jo derfor.

Men hva er erfaringen? Marsjer jo da på 15-17 knop og har visst en topp på 20. Det er nok for meg og skroget på disse takler vel ikke så mye over 20, men blir den tungdrevet og uøkonomisk med denne motoren?

mvh Bergen Dørk

Jeg har ikke spesifikk kjennskap til Saga 29, men vil alltid huske naboen fra min barndom. Han var chief i utenriksfart, og hadde mye kunnskap å dele når han var hjemme (i korte perioder med mange måneders mellomrom). Hans råd om maskinstørrelse vil jeg alltid huske; "Hvis du har et valg, gå for den største". Det er bedre å investere i en stor motor om ikke går 100% ytelse, både i forhold til drivstoffbruk og slitasje.

Laholm

Jeg har ikke spesifikk kjennskap til Saga 29, men vil alltid huske naboen fra min barndom. Han var chief i utenriksfart, og hadde mye kunnskap å dele når han var hjemme (i korte perioder med mange måneders mellomrom). Hans råd om maskinstørrelse vil jeg alltid huske; "Hvis du har et valg, gå for den største". Det er bedre å investere i en stor motor om ikke går 100% ytelse, både i forhold til drivstoffbruk og slitasje.

Helt enig, fornuftig, samt har noe å gå på i tilfelle mot vind eller full lastet ombord....

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Jeg hadde ikke hatt noe betenklighet hverken med båten eller denne maskinen. Klart det alltid er noen som har 220hk eller mer, men en 41P med marsjfart 13-14 knop på en av de beste maskinene produsert noen gang.. lite bekymring, både ihht motor og fart ! Denne kombinasjonen er i alle fall en av mine favoritter, og ja, den står på ønskelista når unga er "ute" :-)

Hans råd om maskinstørrelse vil jeg alltid huske; "Hvis du har et valg, gå for den største". Det er bedre å investere i en stor motor om ikke går 100% ytelse, både i forhold til drivstoffbruk og slitasje.
Helt enig!

Slik sett virker de fleste av disse båtene undermotoriserte.

Hvorfor d4 210/225/260 når en d4 300 eller d6 310/330 kunne gitt en marsjfart på behagelig turtall og lavt støybilde?

Ja, på fjærlett båt på full spiker rett ut av fabrikken muligens kunne overplanet og gått litt "for fort", mens senere på en godt lastet familiebåt på ferietur ville den fortsatt gått uanstrengt i riktig marsjfart.

Velg største alternativ og gi motoren et lett liv.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Enig med Laholm og sap i det, intet feil med det. Men isolert sett, om vi tar Saga 29. Dette et vel ikke et skrog som er bygget for stort mer enn Max 20 knop ? Det er ikke mange aksel/kjøl-skrog som er det i utgangspunktet. Så min mening om Saga 29 med 41P, er at om man aksepterer at skroget går best og mest økonomisk i 13/14 knop, så er jo denne maskinen god for denne båten, mener jeg da.. Om man ønsker marsjfart på 20, blir den så klart for liten.

Jo, jeg ser poenget dere her formidler, men det er jo ikke bare å velge største motor når en skal kjøpe brukt. :-)

Skulle jeg hatt helt ny båt ville det vært noe lettere, men selv da vil det jo være en øk avveining hvor høyt en skal gå.

Leste introtesten av Saga 29 nr den kom og de poengterer det Worry her sier, dvs at båten har sine fartsbegrensninger.

Ba imidlertid om råd og lytter! :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...