Bergen dørk Startet 20.Januar.2013 Del på Facebook Startet 20.Januar.2013 Hadde vært gøy med noen innspill fra dere som har eller har hatt Saga 29: En VP 41 p-A på 193 HK blir det for lite på denne båten? Litt tåpelig spørsmål på en måte, da det er mange Saga 29 dere ute som går med denne motoren og det funker jo derfor. Men hva er erfaringen? Marsjer jo da på 15-17 knop og har visst en topp på 20. Det er nok for meg og skroget på disse takler vel ikke så mye over 20, men blir den tungdrevet og uøkonomisk med denne motoren? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Laholm Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Jeg har ikke spesifikk kjennskap til Saga 29, men vil alltid huske naboen fra min barndom. Han var chief i utenriksfart, og hadde mye kunnskap å dele når han var hjemme (i korte perioder med mange måneders mellomrom). Hans råd om maskinstørrelse vil jeg alltid huske; "Hvis du har et valg, gå for den største". Det er bedre å investere i en stor motor om ikke går 100% ytelse, både i forhold til drivstoffbruk og slitasje. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
torbi Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Jeg har ikke spesifikk kjennskap til Saga 29, men vil alltid huske naboen fra min barndom. Han var chief i utenriksfart, og hadde mye kunnskap å dele når han var hjemme (i korte perioder med mange måneders mellomrom). Hans råd om maskinstørrelse vil jeg alltid huske; "Hvis du har et valg, gå for den største". Det er bedre å investere i en stor motor om ikke går 100% ytelse, både i forhold til drivstoffbruk og slitasje. Helt enig, fornuftig, samt har noe å gå på i tilfelle mot vind eller full lastet ombord.... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Tallisman Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Min erfaring når jeg hører og leser om båters marsjfart er att jeg for min del trekker av i hvertafall 2 knop av det oppgitte. Derfor vil jeg anta att denne Sagaen hvis båt og motor og folk ombord skal ha det bra har en realistisk marsjfart på 14 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Jeg hadde ikke hatt noe betenklighet hverken med båten eller denne maskinen. Klart det alltid er noen som har 220hk eller mer, men en 41P med marsjfart 13-14 knop på en av de beste maskinene produsert noen gang.. lite bekymring, både ihht motor og fart ! Denne kombinasjonen er i alle fall en av mine favoritter, og ja, den står på ønskelista når unga er "ute" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Takk! Don't worry, be happy, sier jeg! :-) Takk til dere andre for synspunkter også. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
sap_2000 Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 (redigert) Hans råd om maskinstørrelse vil jeg alltid huske; "Hvis du har et valg, gå for den største". Det er bedre å investere i en stor motor om ikke går 100% ytelse, både i forhold til drivstoffbruk og slitasje.Helt enig!Slik sett virker de fleste av disse båtene undermotoriserte. Hvorfor d4 210/225/260 når en d4 300 eller d6 310/330 kunne gitt en marsjfart på behagelig turtall og lavt støybilde? Ja, på fjærlett båt på full spiker rett ut av fabrikken muligens kunne overplanet og gått litt "for fort", mens senere på en godt lastet familiebåt på ferietur ville den fortsatt gått uanstrengt i riktig marsjfart. Velg største alternativ og gi motoren et lett liv. Redigert 24.Januar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Enig med Laholm og sap i det, intet feil med det. Men isolert sett, om vi tar Saga 29. Dette et vel ikke et skrog som er bygget for stort mer enn Max 20 knop ? Det er ikke mange aksel/kjøl-skrog som er det i utgangspunktet. Så min mening om Saga 29 med 41P, er at om man aksepterer at skroget går best og mest økonomisk i 13/14 knop, så er jo denne maskinen god for denne båten, mener jeg da.. Om man ønsker marsjfart på 20, blir den så klart for liten. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 (redigert) Jo, jeg ser poenget dere her formidler, men det er jo ikke bare å velge største motor når en skal kjøpe brukt. :-) Skulle jeg hatt helt ny båt ville det vært noe lettere, men selv da vil det jo være en øk avveining hvor høyt en skal gå. Leste introtesten av Saga 29 nr den kom og de poengterer det Worry her sier, dvs at båten har sine fartsbegrensninger. Ba imidlertid om råd og lytter! :-) Redigert 24.Januar.2013 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Worry II Svart 24.Januar.2013 Del på Facebook Svart 24.Januar.2013 Dobbel pris gir sjelden dobbel glede :-) Rart det der.. Lotto på lørdag.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Tror 41p er ypperlig i den båten. P-versjonen er vel også siste versjon av 41 der motoren optimalt bygget, og alle små og større svakheter luket bort. En i havna hadde samme båt og motor før han byttet til Saga315 med D4. Hørte aldri noe om at han ikke var fornøyd. Han er forresten ex chief såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Ja, for dette er vel videreutviklingen av 80/90-tallets berømte 40/41-motor, sålangt jeg har forstått. Mange skryter av denne motoren i havna også. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.