leopard Startet 26.Januar.2013 Del på Facebook Startet 26.Januar.2013 hei Jeg har planer om å lage meg et nytt større cockpitbord. Planen er å lage det i teak str blir ca 140cm x 120cm x ca 22mm. Jeg har ikke funnet noe sted hvor de selger slike plater er det noen som hvet hvor det er å få tak i ?. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Teak finer får du kjøpt hos Østsiden trelast (ser du bor i Særp) eller Maritim f.eks : http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/kryssfiner/teakfiner-15-mm-tosidig-244x122-cm Dog bare i 15 mm hos Maritim, Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
leopard Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Ja men jeg tror ikke de har så store å tjukke plater på østsiida ikke i følge nettsida dems. De platene på Maritim er finer jeg trenger heltre plate. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Her : http://www.benkespesialisten.no/Benkeplater/Benkeplater-Heltre.html.. ? er limte staver,men noe nærmere hel plate tror jeg er vanskelig. Kanskje Oslo Finer fabrikk kan skaffe? Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Folk I Båt Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34959993&kwUnica= Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Her : http://www.benkespes...r-Heltre.html.. ? er limte staver,men noe nærmere hel plate tror jeg er vanskelig. Kanskje Oslo Finer fabrikk kan skaffe? Denne er nok mere til innebruk, Bordet skal stå ute på en seilbåt. Men takk for forsøket http://www.finn.no/f...4959993= Busterx har sendt en mail til de. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Crazy Dane Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Hej Når jeg skal købegør jeg det her http://www.billingstadtrelast.no/index.php?s=produktliste&kategori1=13&kategori2=72&kategori3=88 Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Det finnes fremdeles en del gamle heltre salongbord osv til salgs på loppis og bruktbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 120X140X2,2 får ethvert normalt salongbord til å fremstå som et lite avlastningsbord. Kvartskåret heltre i den størrelsen må nødvendigvis bli limtre. Om det var tvingende nødvendig med massiv teak ville jeg sett etter en dobbel villadør, eller den dør med åpningsbart sidefelt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34959993&kwUnica= Tenkte å ta meg en tur til den lokale brukthandleren og se om de har et passende teakbord jeg kan bruke i cockpit. Ble det generelt brukt massiv teak i bordplater i sin tid, eller er det x-finer i platen og heltre i kantene? Etter en tur på torget på finn og søk på teak, så er det mange muligheter til bordplater i alle størrelser for en rimelig penge, om man vil pusse og lakke. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Wihstler: 120X140X2,2 får ethvert normalt salongbord til å fremstå som et lite avlastningsbord. Kvartskåret heltre i den størrelsen må nødvendigvis bli limtre Det blir et stort bord ja men dette er st ferdig utslått, det blir et klaffebord, Største plate blir 40x70 Eureka : det finn tipset var smart, men tåler gamle teak salongbord plater å stå ute i all slags vær Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 -vet ikke, men et bord som har stått i ei stue i 30 år er vel ikke noe dårligere enn ny, lavkost x-finer. -igrunn vet jeg ikke, men det hadde vært artig å prøve. Dessuten har jeg både cockpitkalesje og avtagbart bordfeste, så jeg skal ihvertfall berges og unngår for mye regn på plata. Behandling av plata må vel til uansett, om det så er flere lag lakk eller mange runder med olje. Eneste som tåler mye regn og ubehandlet er vel massiv teak. Men strengt talt så er det muligens forskjell mellom x-finer til marint, fuktig miljø og til husbruk. Mener det ble diskutert i en tråd. Det finnes faktisk folk her med svært høy kompetanse på x-finer. Og etter hva jeg forstår så er det langt mellom toppkvalitetsplater i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Jeg tror ikke dette blir helt uproblematisk. Ytterdører tror jeg du kan glemme, de er sjelden i heltre, det er som regel en ramme med finer utenpå. Mulig du kan finne en gammel dør som er massiv hvis du har flaks. Salongbord er som regel MDF eller spon som er finert. Du må ha en plate som er limt sammen av staver, men du kommer uansett til å oppleve at den slår seg. Du bør stive den opp med noen solide staver på undersiden på tvers. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
leopard Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 (redigert) Bordet skal festes permanent i pidestallen så det må tåle all slags vær pleier å dra over pidestall trekk men det blir jo fotsatt ganske rått. Har cockpit kalesje også men bruker den kun ved dårlig vær evt for å gjøre det litt lunere på kvelden. Det blir litt jobb å lage det bordet så jeg er avhengig av teak som er beregnet for slik bruk. Det er ett firma i Danmark som lager slike bord men de koster "bare" 8 båtpenger. Redigert 27.Januar.2013 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Etter å ha sett denne tråden, frister det å kjøpe plater fra Maritim til å lage meg nye skuffe og skapfronter. Er det noen av dere som f.eks har kjøpt plater med størrelse 122×60? Er mønsteret/stripene i teaken da på langs av disse platene? Og disse 20mm breie teakstrimlene til å lime på kanten av skuffefrontene mine, er de i ekte teak eller teak-imitasjon? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gutek Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Dette bordet er arbeid for et verksted eller en amatør med skikkelige snekkermaskiner.Kjøp toms plank,Del opp i lameller på sirkelsage.Her du avretter kan du jo kjøre kantene der,men skjærer sirkelsaga fint kan du fuge direkte,bruk epoksy.Når platene er sammenlimt kjører du de på avretteren til ønsket tykkelse.Prøv ¨unngå dragere eller klosser som går på tvers av veden.Dersom slike blir festet kan de få bordplata di til å sprekke for sideved og endeved utvider seg og trekker seg sammen ulikt.Har du ikke utstyr til dette.Gå til et snekkerverksted med tegninger,Det er ikke så mye arbeid for den som har maskiner og kan jobben. Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Enig med Gutek her! Skal du ha noe som "ser ut" er ikke dette en jobb for hvem som helst. De som kan dette (har ei her hjemme!) bruker gjennomskur som de splitter og sorterer etter alle kunstens regler. Deretter blir de limt og tykket. Det blir ganske mye svinn av en plank med gjennomskur, så det sier seg selv at man må vite hva man skal se etter når man splitter og sorterer! Etter å ha sett denne tråden, frister det å kjøpe plater fra Maritim til å lage meg nye skuffe og skapfronter. Er det noen av dere som f.eks har kjøpt plater med størrelse 122×60? Er mønsteret/stripene i teaken da på langs av disse platene? Og disse 20mm breie teakstrimlene til å lime på kanten av skuffefrontene mine, er de i ekte teak eller teak-imitasjon? Vi brukte disse platene når vi lagde ny treinnredning på båten vår for et par år siden. Vi brukte x-finer i skap, vegger, dører og bordplate, og iroko heltre i skuffefronter. De teakstrimlene er forresten geniale! Du bare stryker på med et strykejern. Og ja, de er ekte Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Takk for info, men sitter de teakstrimlene "for ever"? Jeg brukte noen tilsvarende imiterte på luken til motorrommet, og de har etter hvert løsnet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Det lurer jeg på også... Hvis du er nøye og bruker nok varme sitter de ihvertfall godt. Hvor lenge kan jeg ikke garantere, men vi tok ihvertfall tjansen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SR400 Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Jeg kjøpte plater her http://www.billingstadtrelast.no/ De er hakket billigere enn maritim og har større utvalg av plater og lister. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
bare lek(k)er Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Takk for info, men sitter de teakstrimlene "for ever"? Jeg brukte noen tilsvarende imiterte på luken til motorrommet, og de har etter hvert løsnet. De sitter rimelig godt, men de er ganske tynne. Ville ikke ha de ubehandlet. Alternativt kan du vel kjøpe noe bladfiner hos Oslo Finerfabrikk? og lime de på med egnet lim. Da kan du få de ganske mye tykkere, hvis du feks vil slipe litt avrunding på kantene. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Jeg kjøpte plater her http://www.billingstadtrelast.no/ De er hakket billigere enn maritim og har større utvalg av plater og lister. Ja, Billingstad har mye i teak. Dessuten kapper de av den biten du trenger (mot pristillegg) så du slipper å kjøpe hel plate om du ikke trenger så mye. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Ja, Billingstad har mye i teak. Dessuten kapper de av den biten du trenger (mot pristillegg) så du slipper å kjøpe hel plate om du ikke trenger så mye. pristillegget deres er mindre enn f.eks Maxbo. De har også en "krok" m/ kapp. Har flere ganger funnet den størrelsen j har trengt, og spart kapp tillegget Trygve Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Maxbo? Har de også teak-plater? Jeg bor 5 min kjøring unna Maxbo på Skjetten ved Olavsgård, så kanskje jeg tar en tur innom der og sjekker til uken. I morgen eller søndag skal jeg en tur i båten og ta mål på hvor mye jeg trenger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.