Jump to content

Røft nettbrett til bruk i cockpit, finnes det?

aileenll

Recommended Posts

Min 5" kartplotter begynner å nærme seg 10 år, og jeg 50! så nå trenger jeg svert snart noe nytt og større. Jeg ser at noen bruker nettbrett, jeg har selv støttet meg på en samsung gts5690 som jo er grei nokk med navionics på, men den blir svert liten. Utviklingen av apps til nettbrett og telefoner medfører jo at vi får vell så gode funksjoner på de som på en ordinær raymarineo.l. kartpleotter/multifunksjons sak.

Det er utviklet tabelets som har klasse for IP65 og 67 Trenger man 67 i coockpit?

Har en slik tabelet en pris som kan matche en tilsvarende størelse kartplotter?

Jeg tenker at an tabelet har den fordel at jeg kan bruke den i flere samenhenger, fjelltur, skog, mark og biltur i tilegg til seiltur

Har noen her på forumet noe konstruktivt av ideer eller tips i denne sammenheng? :pray:

Aileen ll

Ipad her også, med GPS innebygget, altså WiFI-kort. Men har Griffin silicon-beskyttelse som kjøpes på expert og CO. Ikke helt tett sies det, men funker.

Det er noen gode og innholdsrike tråder her om app-plotterprogrammer etc. Typiske er Navionics, Isailor og Plan2Nav hvor du kjøper deres respektive kart via appen.

Rettelse angående GPS. Den trenger 3G ja, men ikke 3G dekning eller simkort, dvs Ipad 1 kan ikke brukes for den har ikke 3G kort, men kun wifi. Ipad 2 har Wifi og 3G og gps'n sitter i 3G-kortet. Den må ikke ha nettdekning eller simkortet innstallert for at gps'n funker. Men det er jo kjekt å ha 3G-kort når man er i havn eller har dekning. Noen apper, ihvertfall Plan2nav, har værdata overlay, som du henter ned over 3G. Mange velger nok app og kart ut ifra kartpakkene i forhold til hvor de normalt segler. Jeg har både Navionics og plan2nav.

Rettelse angående GPS. Den trenger 3G ja, men ikke 3G dekning eller simkort, dvs Ipad 1 kan ikke brukes for den har ikke 3G kort, men kun wifi. Ipad 2 har Wifi og 3G og gps'n sitter i 3G-kortet. Den må ikke ha nettdekning eller simkortet innstallert for at gps'n funker. Men det er jo kjekt å ha 3G-kort når man er i havn eller har dekning.

Presisering: Alle versjoner av iPad har modeller med kun Wifi eller Wifi + 3G ("4G" for iPad 4). Jeg har en førstegenerasjons iPad med Wifi + 3G (og dermed GPS).

Rene Wifi-modeller har ikke innebygget GPS. Som Eureka skriver så er det kun modellene som har 3G (eller "4G") innbygget som også har innebygget GPS. Man trenger ikke ha 3G aktiv for å bruke GPS. Modellene med kun Wifi krever at man får GPS-signalet fra annen kilde. Det kan være GPS via bluetooth eller GPS koblet til via dock-porten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har kjøpt denne til iPad-en:

http://www.lifeproof.com/en/ipad

Vanntett, støtsikker, lettere enn LifeProof sin, og ingen plast foran skjermen som gjør at den fungerer dårligere i sollys. Den har da naturligvis ikke ripebeskyttelse, og jeg tror ikke RAM-fester passer, men den er perfekt til min bruk. Kr. 600 og noe ferdig levert inkl transportbeskyttelse for skjerm/stativ var en ok pris syns jeg.

Jeg har kjøpt denne til iPad-en: http://www.lifeproof.com/en/ipad Vanntett, støtsikker, lettere enn LifeProof sin, og ingen plast foran skjermen som gjør at den fungerer dårligere i sollys. Den har da naturligvis ikke ripebeskyttelse, og jeg tror ikke RAM-fester passer, men den er perfekt til min bruk. Kr. 600 og noe ferdig levert inkl transportbeskyttelse for skjerm/stativ var en ok pris syns jeg.

Denne ser ut som det går å lade med deksel montert, noe jeg har savnet på det meste av det jeg har sett til nå.

Nå skal det sies at jeg kun har studert de forskjellige iPad beskyttelsene på nettet og ikke i virkeligheten, så det er mulig jeg tar feil :smiley:

Jeg har kjøpt denne til iPad-en:

http://www.lifeproof.com/en/ipad

Vanntett, støtsikker, lettere enn LifeProof sin, og ingen plast foran skjermen som gjør at den fungerer dårligere i sollys. Den har da naturligvis ikke ripebeskyttelse, og jeg tror ikke RAM-fester passer, men den er perfekt til min bruk. Kr. 600 og noe ferdig levert inkl transportbeskyttelse for skjerm/stativ var en ok pris syns jeg.

Kvar kjøpte du denne?

Dette er ikke riktig. iPad 1 ble levert både med og uten 3G.

3G varianten har da innebygget GPS som er det man trenger.

Henrik

For den som skulle ha en iPad uten GPS så finnes det muligheter likevel.

Bad Elf leverer GPS mottaker som kan benyttes via blåtann og en type som kan kobles via ladeporten.

http://bad-elf.com/products/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I siste "På kryss" som jeg fikk i dag er det nevnt et solid nettbrett fra Panasonic som går med Android OS. Det heter Toughpad og oppfyller den militære standarden MIL-STD-810G og IG65 mot vann og støv. info på panasonic.com.
Når den går med Android kan den kjøre de samme appene som Samsung Galaxy-brettene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg har en Sony Xperia Tablet S, meget godt fornøyd med den (bruker Navionics HD) er ikke like vanntett som Z, men det kan fort ta noen måneder før den er i butikkene.

"Tabletenheten er sprutsikker tilsvarende IPX4 (beskyttelse mot vannsprut fra alle retninger) på IEC60529 (beskyttelse fra konstruksjonen (IP-kode)), men er ikke fullstendig vanntett. Tabletenheten må ikke brukes i vann og må ikke utsettes for større mengder vann (mer enn en vannsprut)."

http://www.sony.no/product/xperia-tablet-s/tab/overview

http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/SGPT121/sony-xperia-tablet-s-16-gb-wi-fi

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...