Jump to content

Prosjekttråd - Happy 27 seilbåt

ToreSB

Recommended Posts

Jeg fikk overta en sliten seilbåt i fjor høst, og planen er å få satt den i god nok stand til å fungere som familiebåt for en familie på fire frem til sommeren

Jeg har fått mye inspirasjon og gode råd fra prosjekttråder her på forumet, og håper at jeg ved å beskrive hva vi gjør med båten kan inspirere andre. At jeg får gode råd underveis når jeg skriver om hva jeg planlegger å gjøre er jeg ikke i tvil om.

Båten er en "Happy 27", levert som halvfabrikat en gang på åttitallet. En ganske vanlig seilbåt antar jeg. fire og en halv soveplass, Bukh dieselmotor, bysse og sjøvannstoalett. Båten bærer preg av manglende vedlikehold de siste tre-fire årene, men jeg har tro på at det går an å lage turbåt av det så lenge man klarer seg med åttitalls-komfort.

Det jeg har tenkt å få gjort frem til sommeren er følgende.

Montere septikktank

Oppdatere elektrisk anlegg (nye batterier)

Nye puter og trekk

Overhale dieselmotoren

Finne ut hvor alt dette ferskvannet kommer inn, og stoppe det. (rekkestøttene er under mistanke)

Male innvendig

Bytte rekkewire og nettet mellom støttene.

Antagligvis dukker det opp en del flere oppgaver etterhvert...

Ambisjonsnivået er få ting "godt nok" for å kunne hygge seg ombord underveis i jobben.

Knallbra, flere prosjekttråder om seilbåt!

Det var vel du som etterlyste råd om septiktankplassering i en annen tråd. Anbefaler deg å generelt holde deg til en tråd og stille spørsmål her siden du holder deg til en bestemt båt. "Alle" kommer til å lese prosjekttråden, så svar får du. Andre sporadiske tråder du oppretter om konkrete spørsmål, forsvinner fort i mengden. Prosjektråder lever videre hele tiden og folk som kommer til kan gi svar selv lenge etter innlegget er skrevet.

Jeg fikk til slutt satt inn septiktank i min Comfort30.Jeg har nok litt mere plass å bruke for 3 fot er mye når det kommer til båt. Dog er det meste kompromiss når det kommer til plassering av utstyr i gamle båter fra en tid hvor det ikke var vanlig med septiktank, samt mye mye annet du vil ha inn. Min tank står nå under køyen i forpigen. Tror det er bilde av det i prosjekttråden min.

Det du kan tenke over angående plassering, er at den skal stå stødig, mest mulig kontinuerlig fall i slangen fra toalett til tank slik at det ikke står septik i slangen. Samtidig skal du ha en lufteslange som skal opp i høyden. Denne bør ikke ligge flatt det første partiet slik at det danner seg vannlås med septik om det skulle skvulpe opp i slangen. Lufting er viktig for at innholdet skal være mest mulig luktfritt samt at det er tungt å pumpe noe inni tanken om luftingen går tett. Forsøk å plasser dekk/ skroggjennomføringen slik at det ikke entrer vann inn der når du seiler hardt og du har vann opp mot dollbordet.

Finn aktuelle tanker på nett, noter deg målene og bygge en kasse i papp. Prøv ut før du handler.

Siden det i små båter er vanskelig å få inn en stor tank, kan du vurdere om du vil bruke penger på en tre-veis ventil hvor du kan velge å kjøre septik, bimelim,direkte i sjøen, når du ikke har bimelom eller brukt toalettpapir. Da sparer du på kapasiteten.

En septiktank bør forøvrig ha inspeksjonsluke for rengjøring.

Dessuten kan det være lurt å ta høyde for at du en dag vil montere dekkstømming, fra pumpestasjon på land.

Angående vannlekkasjer, så kommer det som du sier, sannsynligvis fra utette rekkestøtter og pull og puchpit innfestingene. Jeg anbefaler deg å raskes mulig lokalisere utette rekkestøtter. I høst skrudde jeg av alle mine, skrapet rent, mattet ned med våtslipepapir, siden det så ut til å være brukt silokon, og vasket med aceton. La en stipe med elektrikkertape over hvert hull i dekket. Så kom kulda. Dette var i november. Idag er omtrent den første dagen med plussgrader, så nå kan jeg ta til med tettearbeidet. Dert er ekstremt viktig å holde båten så fri for fukt og rennende vann som mulig da det forringer tre, lakk, olje, skrogtrekk elektrisk utsyr, tekstiler raskt.

Jeg har hatt knusk tørr kjøl siden jeg fikk av rekkestøttene og la på midlertidig tape.

Dessuten bør du undersøke om tetningen til røstjernene, gjennomgående fester for vant, i dekket er tette eller ei. Er de utette og du har balsatre-kjerne i dekket, kan du få fukt i dette. Det er ikke bra og hver dag teller, etter mitt syn.

Dette blir bra! Dokumenter det du gjør med bilder samt det du lurer på, legg ut med tekst og du får mye hjelp.

Jeg skal ned i båten senere i dag og måle opp om det er mulig å få laget en frittfall-tank inne på toalettet. Det ser ut til å være den beste løsningen både med tanke på å spare plass og med tanke på å ha alt med toalett å gjøre på samme sted. Jeg liker også tanken på å bruke tyngdekraften til å kvitte meg med innholdet i stedet for pumpe. Det blir også èn ting mindre som kan gå i stykker...

De septikktankene jeg har sett på Maritim er firkantete brede og lange bokser, men jeg har lest at det er en fordel at tanken har skrå bunn slik at alt drenerer lettere ut. Plassen på toalettet tilsier vel også at det er lurt med en smal tank, helst trekantet for å bruke plassen effektivt. er dette noe man må få laget på et sveiseverksted eller finnes det noen som selger egnede tanker?

Angående mast og vann. Masten er gjennomgående, og det er ingen tvil om at det kommer en del vann den veien. Leker med tanken å lage en slags mansjett som festes på masten over dekk og hindrer at vann renner ned langs masten. Det er noen spor i masten som blir litt vanskelige men en slik mansjett vil uansett stoppe en del vann. Foreløpig er det minusgrader fortsatt og masse snø over de mistenkte rekkestøttene, så det er litt plundrete å få tettet nå. Men å fjerne støttene og bruke tape til å tette hullene var en god idè.

Redigert av ToreSB (see edit history)

Det skal vel strengt talt være en mastekrage som tetter mellom mast og dekk. Er det ikke det, så tror jeg du mangler noe... ? Det er vel en svart gummisak som skal ligge rundt. Søk på mastekrage eller mastekrave på Google bilder, så tipper jeg du ser noe.

Men her må nok også de med erfaring med gjennomgående mast supplere.

For å få av rekkestøtteholderene må du nok ha med en medhjelper på innsiden som skrur av mutteren på bolten mens en er utvendig og holder igjen hodet. Gammel tettning skrapes bort med kniv og rubb lett med våtslipepapir, vask med aceton. Da får tapen god heft. Ikke bruk gaffatape for den sitter alt for godt og det er noe drit å ta bort restene etter den.

Men dette er ikke noe gøy å gjøre i kulda, så prioriter der du ser det lekker vann.

Om storseglet står på, ref bildet, så ville jeg nok ha tatt dette med hjem, tørke det godt og pakk sammen. Så også med segel som eventuelt ligger i båten.

Er dette din første befatning med seilbåt, hvor det meste er nytt og ukjent? - isåfall, der var jeg for ett år siden. Viste ikke forskjell på hverken stag, vant, fall og skjøte.

Som Eureka skriver skal det være en mastekrage som tetter mellom mast og dekk. Ellers kan jeg meddele at min også lekker ved masten (trolig inne i masten). Jeg skal utvilsomt bytte mastekrage (da denne ser litt sliten ut), samt trolig forsøke meg på mastetetting. Leser forøvrig at du skal til å tette rekkestøtter. Jeg har også planer om dette, da min også lekker her. Jeg har gått til inkjøp av butyltape til formålet. Jeg venter nok til det er varmere i været, eller til båten kommer innendørs ( pga. reperasjon). Den ligger nå på land med presenning, så det er både for trangt og kaldt for slikt nå.

Det blir spennende å følge prosjektet videre :yesnod:

Redigert av Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler

Det er min første båt, så det er nye som er nytt. Har brukt andres båter en del tidligere, men vedlikehold har jeg ikke gjort så mye av.

Mastekragen mangler så da er det ikke så rart at det kommet vann ned der. Den fra Benns ser ut til å være en grei løsning. Benns sine nettsider hadde også en del gode tips til toalettopplegg.

Storseilet er på bommen ennå dessverre, men de andre seilene har kommet inn for tørr lagring.

JGH, har du en bilde av hvordan du gjorde det? Tettet du bare oppe mot masten eller også på et vis ned mot dekket? Hvor får man gammel lastebilslange?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 2 uker senere...
På land om sommeren og på sjøen om vinteren (ref. bildene)? Omvendt strategi :giggle:

hehe.

Overtok båten på land i høst, men vinterlagrer den i boblehavn.

Har endelig fått pønsket ut hvordan jeg skal ordne septikktank. Det blir en liten frittfalltank bak ryggen når man sitter. Da får jeg samlet alt røropplegget på ett sted, og slipper å bruke opp stueplass i salongen.

Det gamle toalettet er ganske slitent så jeg vurderer å kjøpe et nytt i stedet for å gnikke det gamle rent. Da slipper jeg forhåpentligvis også at pumpen ryker med en gang.

Nye ledpærer er også kjøpt inn, så da bytter jeg ut de gamle glødepærene.

Jeg skal male innendørs når det blir varmere, og utsetter jobben med å lage innertrekk og isolasjon. Det gamle trekket var fjernet når jeg overtok. Hva maler man glassfiberen med? Topcoat er vel ment for utsiden der det er gelcoat, men egner den seg på innsiden? Eller holder det med interiørmaling fra jernvarehandelen?

Ønsket om septiktank kommer fra at vi kommer til å ligge lenge av gangen i uthavner og da har vi ikke lyst å sende kloakken ut der vi bader. Havet er stort, men dopapir på skulderen etter morgenbadet er litt udigg.

Bio-do har jeg ikke vurdert. Får denslags plass på en 27-foter med en halv kvadratmeter stort bad, eller krever den plass og strøm?

• 1 måned senere...

temperaturen har steget s尡ss at det g岠an f堧jort noe utendrs og jeg holder p堭ed 堢ytte rekkenett og parafilline.

Hvordan f岠man ut restene av den gamle linen fra gaffelen og strekkfisken. jeg prver bruke hammer og dor for 堦堬s kilen som holder linen, men det sitter dnn fast. noen tips? jeg hadde tenkt 堳lippe 堫jpe nye.

Redigert av ToreSB (see edit history)
  • 4 uker senere...

Våren har kommet, og endelig har jeg tid til å pusle med båten. Den skal flyttes til sommerhavn i Holtekilen ved Sandvika så fort isen går, og det tror jeg skjedde i dag. Så første ordentlige tur denne sesongen blir i løpet av uken.

Rekkenett og de øverste parafillinene har kommet på plass så nå kan barna gå trygt på dekk uten å trille overbord. Det første nettet la jeg på innsiden av rekkestøttene, men angret etterpå. Så babord side har fått nettet på utsiden av støttene. En liten runde i havna avslørte at det er begge løsninger er utbredt, men jeg synes det er penest å ha nettet ytterst. Styrbord side får fikses etterhvert.

Jeg har ikke fått sett på motoren ennå, så fremdriften er det en gammel kortstammet 8-hester som står for. Jeg regner med at det må på plass en med lang stamme og ladeutgang får sommerturen, hvis ikke jeg får liv i det gamle saltvannskjølte trollet under cockpiten. Jeg har ekstern tank på motoren jeg bruker nå, og vil egentlig ha den under benken i cockpit. Da må jeg lage meg enda et hull i akterspeilet for å trekke ut bensinslangen. Er det noen som har noen tanker om det å ha bensintank der? Hvis jeg får en lekkasje så vil nok bensinlukten komme inn i salongen siden det ikke er tett mellom stikkøyen og stuerommet bakerst. Jeg tar tanken ut når jeg fyller, men det kan sikkert komme litt søl når jeg bukserer tanken inn igjen.

bilde

styrbord side med rekkenett på utsiden. (bilde heter babord_side bare for å forvirre dere...)

bilde

• 3 måneder senere...

En liten oppdatering, mens jeg ligger og venter på været.

Båten har blitt ferdig nok til å være et hjem for en familie på fire på tur fra Hvaler til Lyckorna (Uddevalla). To uker med familie ombord, i tillegg har jeg seilt Oslo-Hvaler før turen og er på vei Hvaler-Oslo nå.

Mye arbeid står igjen, men toalett, nye puter, påhenger, dørkteppe, grundig vask og noen strøk maling har tatt båten langt fremover.

Høsten skal brukes til jobbing med skrogtrekk (har isolert forpigg og dalongtaket allerede), og fiksing av el-anlegget.

Turen har foregått uten store problemer, men i over 10m/s vind ved Strømtangen og bølger litt over komfortsonen bestemte påhengeren seg for å kun gå på tomgang. Da var det en enkel avgjørelse å komme seg til havn. Jeg har hatt seil oppe i godværet, men må bli tryggere på dette før jeg seilet i så sterk vind som det er nå. Særlig når jeg er alene i båten, som jeg nå. Jeg holdt fire knop medvinds på bare riggen. :)

Skal til Oslo i morgen og det er meldt fin seilevind oppover fjorden.

• 1 år senere...

Jeg er nok litt mer opptatt av å jobbe i båten og seile den, så det blir ikke så mye spennende info i prosjekttråden.  Men nå bruker jeg påsken til å jobbe litt og da dukker det opp noen spørsmål.

Jeg har to gamle slitne gjennomføringer som ikke ble byttet i forrige runde, og den ene ligger krøkkete til under byssa. Dette er avløpet fra vasken i byssa.  Planen min er å lage et nytt hull over vannlinjen i stedet og tette igjen det gamle.  Er det noen grunn til at man velger å ha slike gjennomføringer under vannlinjen?  Toalett og vanninntak skjønner jeg at legges under vann, men lensing og avløp fra vasken trenger jo ikke det,  og jo færre hull under vannflaten jo mindre risiko for lekkasjer.

Det andre spørsmålet er hvordan tetter jeg det gamle hullet.  Planen er å lage en liten propp av det materiale jeg borrer ut til det nye hullet og støpe inn denne med epoxy med tape som forskaling på utsiden.  På utsiden slipes det glatt og på innsiden forsterkes det med litt glassfibermatte.  Er det en vettug metode?

Under arbeidet med å demontere byssa fant jeg en del fukt,mugg og skitt.  Disse platene byttes nå ut med nye lakkerte kryssfinerplater og forhåpentligvis forsvinner litt båtlukt da.

• 6 år senere...

Hei. Vet du hvilken motor som står i originalt på happy 27 båten? I min båt er motoren tatt ut og erstattet med utenbords. Ser likevel på mulighetene for å sette inn en ny motor, da alt av utstyret til motoren fortsatt står montert. Noen som har en formening om hvilken motor som står originalt i? Eventuelt hvilke motorer som vil passe på festene der?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...