Timmeeh Startet 29.Januar.2013 Del på Facebook Startet 29.Januar.2013 Hei. Vi har snakket litt om å gå til anskaffelse av båt og flytte i den, for å ha prøvd det. Jeg og samboeren. Jeg har googlet en del og fått svar på en del jeg lurer på, men enda er det noen spørsmål.. Hvor mye bør en legge i vedlikehold årlig? Må båten opp hvert år og smøres/sjekke sink og div? eller er det bare tresjarker det.... Bunnsmører jo fritidsbåten hver sesong så. tenker på en motorbåt da jeg knapt har seilkunnskaper.. 35-45 fots størrelse. Grand banks båtene synes jeg ser flotte ut. for å ha et eksempel. Men er det "ståhøyde" i slike båter, er jo rundt 1.95/96 så blir kanskje krokrygget med årene? :P Ellers noen tips? Kan jo ta utfordringen å lære meg å seile, hvis det er å anbefale foran motorbåter.. (synes det blir feil å ha seilbåt å kun kjøre med maskin, selv om en blir liggende mesteparten av året :P) Hvor mye diesel går med i mnd til oppvarming hvis du fyrer med eberspacher/webasto? Det er snakk om trondheim, så det kan bli kalde vintre.. Fyrer vel ekstra med elektriske ovner ved behov? Er det billigere med strøm kanskje, eller blir det dyrere iogmed at strømprisen er høy i havner? Hvis man vasker klær på land og begrenser vannforbruket (kun til dusjing og matlaging/oppvask), hvor mye går det i uken da? Tenker at vanntilførselen blir stengt ved lengre kuldeperioder... Så kvinnfolket slipper å løpe med 20L dunker halve helga mens jeg er på sjøen.. Men noen båter har jo over 1000l vannkapasitet, så det holder vel en stund.. Alt i alt er jeg ute etter hvor mye det koster i året å bo i en slik båt, hva en kan forvente seg.. Hvis en ser bort fra lån utgifter, regner med det går ant å skaffe boliglån hvis den er registrert i skipsregisteret, eller har jeg missforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Tips: Du finner mange tråder om dette emnet her på BP. Bruke søke-funksjonen, evt. avansert søk. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Å fyre med diesel tror jeg nok du kan glemme. Strøm er mye billigere. Når det gjelder slippsetting: jeg hadde en 32 fots seilbåt som jeg bodde i fra 2005 til 2007 i Ålesund. Hadde ikke opp båten før i 2009. Det grodde litt, men aldri så mye at det var et problem. Jeg var uti og byttet zink på akslingen en gang. Jeg dusjet i servicebygget på land. Du må nok regne med 1000 liter i uka i vannforbruk vil jeg tro. (På 2 personer) kanskje det går an å kjøpe et par 1000 liters tanker på pall, isolere dem godt med glava og plast og ha dem på akterdekket eller på kaia ? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Man skulle tro at det var dyrere å fyre med diesel, men det er ikke nødvendigvis slik. Som trådstarter skriver, det er ofte dyrere strøm i havn, sjøl betaler jeg kr 1,38 per kwh inkl moms. I båten har jeg en Webasto 3,5 kwh-dieselvarmer som bruker i underkant av 0,5 liter i timen. Med en dieselpris på kr 9,66 literen vil hver kwh komme på det samme som med elektrisk strøm. I tillegg har jeg en enda litt mer effektiv Taylor dieselovn, den leverer 2,3 kwh for 0,2 liter i timen. Tilsvarende maxpris på dieselen for at det skal lønne seg ift elektrisk strøm, er kr 16,56 literen. Tar vi utgangspunkt i en dieselpris på kr 10 literen, leverer altså sistnevnte varme for 87 øre per kwh.Når det gjelder vannforbruk, bruker jeg alene ca 100-150 liter i uka, men jeg dusjer på land, da. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Kommer vel ann på strømpris og hvor effektiv dieselvarmeren er ja.. går vel å finregne når en vet strømprisen man får. Ja tørrdrakt har jeg, så sink kan vel sjekkes/byttes på denne måten. :) Sålenge forarbeidet er bra (mange lag antipest og godt stoffet båt), så holder den seg noen vintre altså... Enn septik da? Kan jo ikke ta båten midtfjords hver gang det fylles.. Alt avhenger vel hvilke fasiliteter man har på land, og hvor flittig dette brukes selvfølgelig.. Hvordan gjør dere som bor i båt dette? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Enn septik da? Kan jo ikke ta båten midtfjords hver gang det fylles.. Alt avhenger vel hvilke fasiliteter man har på land, og hvor flittig dette brukes selvfølgelig.. Hvordan gjør dere som bor i båt dette? Jeg pisser over ripa, større jobber tar jeg på land. Septiktank er noe drit... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Ja riktig... værre for fruen å få det til kanskje, men men.. :P Du bor i seilbåt altså? Hvordan er utgiftene dine da hvis en sammenligner leie i trondheim, på 8000 i mnd + strøm..? Flytter jeg i båt sentralt kan jeg jo selge bilen, det må da bli billigere? Ikke at jeg er ute etter å spare penger med dette, bare noe en må ta med i vurderingen.. Men seilbåt er å anbefale i forhold til motorbåt? Leste noe med at en seilbåt har større del av boarealet under vann, så en får en del varme der.. ellers noen fordeler? de er jo vesentlig billigere enn motorbåt i samme størrelse og. Får vel kontakte en båtforening i trondheim og høre hvordan fasilitetene er på land forskjellige steder, høres ut som alt avhenger av det.. (for å spare seg for mye bry på vinteren, og når jeg er på jobb). Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Eit vanlig dilemma er kapasitet på strøm i en marina, normalt er 16 amp, dette er nok til varmeovn+ ladding, lys, etc.Så diesel varmer er det eneste som duger, vi brenner ca 1000-1200 liter pr vinter/sesong.( 50 foter med 30 mm divinycell isolereing) Med en strømpris på 1kr pr KWH ( som vi betaler)er kostnaden storsett den samme, men komforten ombord er langt mye bedre med diesel varmeren og med tanke på kondens er ikke elektrisk varme eit tema for vår del, då renner det skrog og overbygg når det er kaldt ute. Alle sverger til seilbåt til bobåt, dette stiller jeg uforstående til, ja bortsett fra innkjøps pris da, En seiler er en kjeller med knødete inngang og lite luft og lys.En GB er sikkert ok, men da bør den vere stor, 42+, Jeg vil anbefale å kjøpe en nordisk produsert båt med isolerglass og divinycell kjerne i skrog og overbygg. Om dere må dysje ombord vil det nok gå en del vann, men om dere har mulighet for slike ting i eit service bygg på land, kan du regne ca. 2-300 liter pr uke. mindre med saltvanns toalett 200 liter septik må tømmes ca hver 3. uke. Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Strømprisen i Trondheim Båtforening er kr 1,30,- kw/h og 1,35,- kw/h til Trondheim havn .Havneleia til Trondheim Havn gikk opp fra 1050,- til 1700,- pr.mnd. fra 1/1-2013 for båter mellom 15-19,99m . Vintervann har du i Ravnkloa i kanalen , vi er to voksne ombord og har ett vannforbruk på ca 1000l i uka . Vi bor i en gammel amerikansk 56 foter uten noe særlig isolasjon og har en Kabola sentralfyr som surrer og går hele vinteren . Suverent inneklima . Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 (redigert) Ja riktig... værre for fruen å få det til kanskje, men men.. :P Du bor i seilbåt altså? Hvordan er utgiftene dine da hvis en sammenligner leie i trondheim, på 8000 i mnd + strøm..? Flytter jeg i båt sentralt kan jeg jo selge bilen, det må da bli billigere? Ikke at jeg er ute etter å spare penger med dette, bare noe en må ta med i vurderingen.. Men seilbåt er å anbefale i forhold til motorbåt? Leste noe med at en seilbåt har større del av boarealet under vann, så en får en del varme der.. ellers noen fordeler? de er jo vesentlig billigere enn motorbåt i samme størrelse og. Jeg har følgende månedsbudsjett knyttet til båten: Båtlån: kr 5200 Kaileie: kr 1800 Oppvarming: kr 1500 (veldig sesongavhengig, så klart) Forsikring: kr 600 Vedlikeholdsfond: kr 2000 Spørsmålet om motorbåt vs seilbåt er som mac vs pc, det finnes ingen fasit for alle. Fasit for meg er imidertid slik; jeg synes seilbåt er koseligere, og det gir meg mye mer å være på havet i seilbåt, som krever noe annet av deg som sjømann, enn å sitte på flybridgen og suse av sted på autopilot. Fordelen med å bo i seilbåt er, som du antyder, at mer av bovolumet er i kontakt med sjø. Men som zoltan er inne på synes noen seilbåt «er en kjeller med knødete inngang og lite luft og lys». Jeg stiller meg selvfølgelig helt uforstående til dette, men det er bare fordi jeg er annerledes skrudd sammen. Jeg synes du skal spørre deg sjøl hvilken type båt som passer den du er best, og så går du for den båten. Alle andre ting løser seg så lenge du har en båt du blir glad i :-) Redigert 29.Januar.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Smaken er som baken :-) Er naboen til zoltan, og har seilbåt (41 fot). I vinter har det vært ekstremt kaldt, så vi nærmer oss nok ca tusen liter diesel til fyring. Vi har nesten bare brukt dieselvarmer, bortsett fra da det var -15 grader. Da supplerte vi med litt elektrisk. Dieselvarmer er som nevnt ganske viktig mtp. utlufting. Går varmeren på fullt blir all luften om bord skiftet ut ca hundre ganger per døgn. Da slipper man fukt og kondens. Vann fyller vi kanskje hver 10.-14. dag. Har 560 liters kapasitet, og da vasker vi opp og dusjer regelmessig om bord. En båt-dusj bruker generelt mindre vann enn en dusj i hus pga lavere trykk. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Alternes. Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 (redigert) Jeg har en total månedsutgift på 1200 mnd i leie, strøm og parafin utgifter.. stor sett bruker jeg kun en vifteovn til oppvarming og får over 25 grader inne med denne selv om det er 10 - ute.. vanntanken fyller jeg ca hver 14 dag men nå har ikke jeg dusj heller.. å flytte i båt er absolutt og anbefale og det er absolutt og anbefale og velge seilbåt fremfor motorbåt da du som regel må opp i en helt annen størrelse motorbåt for og få den samme plassen.. Redigert 29.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Timmeeh Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Takk for mange gode svar. Da har jeg litt mer å vise til.. En annen utfordring er jo å ha fruen boende i båten mens jeg er på jobb hvis noe skulle skje sånn teknisk om bord. Får satse på gode naboer og venner i nærområdet som eventuelt kan trø til :-) Har vært litt moro å lært seg å seile da, så det får en eventuelt ta på sikt... Men hvis interessen ikke tar seg opp der, kan noe slikt være bra greier? Blir dette for stort? tenker på vedlikehold osv, er det mye ekstra når de blir så store.. slipper vel unna en del klassing osv når den er under 50 fot eller hva det er? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39536181&UX_EL_c=ad_selection_boat_used_result&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true&counterId=LOG_PROFILED_ADS_RESULT_CLICK Grand Banks 36. Synes disse er flotte, blir mer båt enn typisk cabincruiser.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35657702 Trawlere generelt, gode greier ser det ut som.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 (redigert) Jeg bor i en seilbåt (Oceanis 443) og trives godt med det. Har isolert en del, så det er mulig å holde en OK temperatur inne uten å blakke seg helt. Nå i frostperioden (ned mot 10-15 minus) lot jeg bare dieselkaminen gå på tomgang da jeg var på jobb eller borte (ca. 5 liter i døgnet). Når jeg er i båten og trenger trivselstemperatur går det med 10-15 liter i døgnet. Har såpass dyr strøm at strømfyring kun er for å få opp temperaturen raskt eller toppe varmen når det trengs. Varme koster, spesielt når det er frost. Beregner alt fra 50-150kr døgnet i oppvarming når temperaturen beveger seg under 0. Ved plussgrader fyrer jeg ikke når jeg er på jobb, kun om kvelden og natta. Da halveres oppvarmingsutgiftene. Ser ikke noen grunn til å fyre unødvendig, salongen varmes såpass raskt opp om kvelden uansett. Bruker ca. 50-100 liter vann i uka, dusjer og driter stort sett på land, bortsett fra i helgene. Vannet i havna er skrudd av nå i frostperioden, så da tar jeg med meg et par 25-liters dunker med vann fra jobb når jeg ser det trengs. Har lagt meg på at båten skal opp annen hvert år. Slipping kommer på 4400kr for en uke for min båt, i tillegg kommer det for en god tusenlapp i bunnstoff og sink. Polering og voksing kommer på 500-1000kr det også. Bor man i leilighet trengs det mye mer enn bare selve leiligheten for at man skal ha det godt. Slik opplever jeg det også i båten. Innkjøp av god parafinlampe, vanndunker, dieseldunker, tauverk, elektroniske ting som er kjekt å ha ++ koster litt, men mye av det er en engangs eller langvarig investering, på lik linje med sofa, kjøleskap og annet tjafs folk har i leiligheter og hus.. Kjøper du båten i god stand slipper du å tenke på oppussing med det første. Selv kjøpte jeg en båt som trengte en del oppgraderinger og stell, spesielt med tanke på finish. Dette koster både tid og penger, men er en trivelig jobb om man synes slikt er greit. Av utgifter ellers kommer lånet på båten og båtplassen. Så for min del er det ikke billigere å bo i båt i forhold til leilighet, i alle fall ikke når kravet var å ha en båt på over 40 fot. Og ser man på verdistigningen på leiligheter er det økonomisk sett idiotisk å bo i båt. Men! Så har båtboere muligheten til å stikke en tur på sjøen akkurat når det passer dem. Og de har gleden av å sette seg på dekk en stille morgen og bare nyte naturen rundt seg. Det opplever ikke de i leilighet og hus, i alle fall ikke på samme måte. Hvis man vil betale det det koster kan dere ha akkurat samme temperaturen som i et hus i båten. Velger dere å spare litt blir selvsagt hele oppholdet langt billigere. Varmen flyr ut uansett, så kråkene har det veldig flott for tiden. Henger meg på de andre her som anbefaler seilbåt; dere får en del mer båt for pengene i forhold til motorbåt. Innkjøpsprisen er en ting, men også driftsutgiftene er høyere med større motorer og mer som kan gå galt. I tillegg får dere jo gratis varme fra sjøen. Små vinduer = mindre varmetap. Blir dere med på et seilkurs lærer dere at det ikke er så veldig vanskelig å seile (det som er vanskelig er å seile raskere enn alle andre, men det er en annen sak). En annen fordel med seilbåt er at dere slipper så veldige dieselutgifter hver gang dere skal ut på tur. For min del var i alle fall dette et viktig moment. Fart kan jeg få i jolla eller bilen, i "moderskipet" foretrekker jeg heller å ligge godt under 10 knop Men skal innrømme at den Sandøy 49'en du linket til der virker som en meget grei og flott båt Redigert 29.Januar.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Blir dette for stort? tenker på vedlikehold osv, er det mye ekstra når de blir så store.. slipper vel unna en del klassing osv når den er under 50 fot eller hva det er?http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39536181&UX_EL_c=ad_selection_boat_used_result&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true&counterId=LOG_PROFILED_ADS_RESULT_CLICK Ingen klassing og tenke på sjølv om båten er over 50 fot. Klassing går på sertifisering i forbindelse med yrkesbruk. Duseelig steikemann så flott den Sandøy var ! Der har du store vindu og gode lysforhold. God bysse. Vedfyring. Uteareal med tak over for kveldspils (røyk) uten regndråper i hodet. Fikk lyst å bytte båt sjølv nå.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) hehe, ja så potensiale i den sandøyen. vedfyring er også et stort pluss. Sant så dere sier, at større motorer = mer vedlikehold og dyrere slitedeler og mer som kan gå galt.. Men nå har jeg ikke planer om å kjøre så alt for mange timer iløpet av året heller. jeg har en liten racer, så fart på vannet er ikke viktig for meg :P andgående vedlikehold og finpuss, så er det en god del av grunnen til at jeg vil prøve dette. å bo i en liten leilighet i en by med 4 uker fri kan fort bli kjedelig.. Sist jeg var i arbeid kjøpte jeg meg en tresjark for å slå ihjel litt fritid :P Takk for inspill, jeg får regne litt på det.. Kanskje man tar seg et seilkurs en gang i tiden, er jo en helt egen måte å reise på det... :-) Et annet problem for meg er ståhøyde. det er vel få båter med 2 meter opp under dekk.... * har sett en del på denne også, men det er jo stål... regner med en må påberegne en del mer i vedlikehold. OSV.... blir vel liggende i ro denne her, koster jo skjorta å kjøre den opp til trøndelag også.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39115385 Redigert 30.Januar.2013 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 jeg kjøpte meg seilbåt, Comfort30, uten særlig seilerfaring, i april 2012. Hadde kun en tur fra Ålesund til Kristiansand i en 42foter. -ja du kan si at det var en lang tur man får erfaring fra, men en 42 foter med alle seil på rulle og 20 år nyere enn min båt, så er det noe ganske annet. Ihvertfall, jeg kjøpte båten og hentet den uten å ha manøvrert med rorkult/ eller serlig med seilbåt fra før. Gikk så fint att det. Så ble det et par uker med rydding, vaks og påkrevd reparasjon. Dernest begynte jeg å bo ombord, og det ble 6 måneder før jeg flyttet på land igjen. Restaureringen har fortsatt og om/når jeg flytter ombord igjen, så har velferden økt betydelig med alt utstyret jeg har installert. Den Sandøyen du linket til, var overraskende genial og ser man kun på bildene innvendig, så kan man nesten tro det er en møbelert leilighet, ikke en båt. Om det er eieren som er med på bildet fra motrrommet, så er det noe med bildet som gir meg følelsen av at dette er en mann som har lagt sjela si i dette. Det tradisjonelle valget mtp bobåt er nok en seilbåt. Det finnes et stort utvalg av båter, særlig fremover mot våren. Nå er det 325 seilbåter til salgs og jeg mener å huske at det er 75 færre enn på samme tid i fjor. Så det kommer nok mange båter til salgs fremover. Har du noe tidspunkt dere skal flytte til Trondheim, deadline for kjøp? Det er en del faktorer som gjør en seilbåt mere attraktiv som bobåt enn motorbåt. For det første får du mye mere areal med en seilbåt, for pengene. I en motorbåt ligger betydelig andel av kjøpesummen i motor. Seilbåter har generelt mere plass under dekk, bedre ståhøyde, flere kabiner. Mere vindu under dekk. En full slalong under dekk, og med cockpitkalesje, har du en ekstra "stue" opp. Seilbåt, opplever ihvertfall jeg, liggere mere stabilt i havn, Blåser det mye fra siden vil den riktignok dra seg litt over på siden i kastene for vinden får tak i mast og rigg. Men den ligger roligere i sjøen. Seilbåter er i utgandspunktet innredet, utstyrt og designet for å oppholde seg mye ombord, på tur. Vanntanker er som regel betydelig større. Men ofte er det ikke septiktank ombord. Dog har seilbåter et utall med stuverom som det lett kan installeres septiktank i. Det er større bysser, med gode kokeplasser, store kjølebokser. Seilbåt er også lettere å utstyre med alternative energikilder, som solcellepanel og vindgenerator. Og ikke minst, en seilbåt er nok lettere å omsette videre dersom dere finner ut at dette ikke var deres "greie". Nå husker jeg ikke om du har nevnt noe om hva som er aktuelt av kjøpspris. Men med 1 million, får du en 10-12 år gammel 40 til 42 fots båt. Da er motoren fortsatt å regne som ny, seilene er ikke nødvendigvis utslitt, og utstyrsnivået er godt både mtp standard fra den gangen båten var ny og en del av utstyret, elektronikk, er allerede byttet en gang. Jeg har kun vært ombord i en Jeanneau SO 42DS. Han som eier den, bodde i den i tre år. Ellers synes jeg Benetau oceanis på 41, slik som medlemmet Steinsvik har, også ser tiltalende ut. Drømmen er å bo i en båt i størrelsen 42 fot. 2-3 kabiner, hvor en kan gjørs om om til klesskap/ garderobe. Et stort bad med fullverdig dusj. En skikkelig salong, god bysse og stor uteplass under en cockpitkalesje. Etter hva jeg forstår, så representerer 10-12 år gamle båter fortsatt godt arbeid, med solid trearbeide, uten for mye folierte overfalter. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Jeg betaler ca 20k for båtplass i året, 6-7k for oppvarming og en ganske moderat sum i vedlikehold -- bruker en del på oppgraderinger, men det er til langtur, ikke fordi det trengs for normal bruk. I tillegg kommer en tusenlapp eller to i vaskeri. En rimelig absurd billig tilværelse, altså. Min 200 liters vanntank holder flere måneder når vannet er avslått, det samme gjelder de 2 2kgs gassflaskene jeg har ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Hva med noe sånt? Bavaria 47 til under 900.000. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30407140 Da får du i hvertfall god plass. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Det tradisjonelle valget mtp bobåt er nok en seilbåt. Det finnes et stort utvalg av båter, særlig fremover mot våren. Nå er det 325 seilbåter til salgs og jeg mener å huske at det er 75 færre enn på samme tid i fjor. Så det kommer nok mange båter til salgs fremover. Har du noe tidspunkt dere skal flytte til Trondheim, deadline for kjøp? Bor for tiden i trondheim, leier sokkel. Men hvorfor betale andres lån når man kan betale ned på en båt f.eks.. egenkapital til leilighet tar noen år å spare opp til så.. går skole noen mnd til så blir ivertfall ikke før jeg er ferdig, og helst etter noen mnd med inntekt for å bygge seg opp litt etter studiene :P 47 fot skulle holde ja, hehe. Så litt på denne og. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39285173 Men denne må vel momses inn og mere til... Men takk igjen. Kanskje man skulle vurdert seilkurs, har jo ellers gode kunnskaper om båt. Bare seiluttrykk og slikt jeg er ganske blank på. Ser ut som man får mye mer båt for pengene, og har større mulighet til å flytte på seg uten å bruke skattepengene og halve lønna på diesel.. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 47 fot skulle holde ja, hehe. Så litt på denne og.http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39285173 Men denne må vel momses inn og mere til... 1 mill for en båt fra 1985 som i tillegg etter min mening er stygg, ukurant å selge senere og må fortolles inn, virker lite gjennomtenkt. Men hvorfor skal du ha så dyr båt? Jeg er aller straks et halvt århundre gammel og bor utmerket godt i en 34' seilbåt fra '87. Den kostet meg litt over en halv mill før prisene begynte å fall, så en slik går nok langt billigere nå. Jeg skjønner at man kanskje vil ha litt større båt enn 34', men så snart du bikker 38-39 fot, er resultatet bare at du får enda mer plass å varme opp. du får en dass ell to til du kan ha problemer med og du får ekstra lugarer, som ofte da er mindre enn i en mindre båt som kun har en lugar bak. Plassen i salongen der du oppholder deg mest, er ikke noe nevneverdig større. Du får litt større bredde, som gjør det litt lettere å komme forbi salongbordet, men må betale mer i havneleie. Et banklån med sikkerhet i båt, har en ugunstig lånerente i forhold til boliglån og du bør ha en god del egenkapital om dette ikke skal bli en svindyr affære. Mens leiligheter jevnt og trutt øker i verdi, vil en båt alltid falle i verdi over tid uansett hvor mye du oppgraderer under veis. Det er klart du får mer for en båt med ny motor og nye seil, men ikke så mye mer at det veier opp for hva det har kostet. Denne sparer deg for over en halv mill i forhold til den du linket til og er etter min mening penere og et bedre valg. Denne har to akterlugarer i stedet for en stor, men en av dem kan du sikkert bruke til lagerrom. Denne koster 600', har to doble lugarer og er en 2002 modell og ergo 17år nyere enn den du linket til. Det er garantert mulig å finne seg en flytende leilighet til 200' også. Ved siden av meg i havna er det et par som har bodd hele vinteren i en Shipman 29' som de betalte 52' for. Det er nå 4800 båter til salgs på finn. Rett etter påske ca, øker dette sakte men sikkert opp til ca 13.000. Av disse 4800, er 210 av dem seilbåter fra 34-50' og mange av disse er nye. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fanafjord Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Her må du se på alternativkostnadene/inntektene. Den største kostnaden er nok at du ikke få med deg verdistigningen på den leiligheten du ellers ville eid. Den neststørste kostnaden er sannsynligvis verditapet i båten. Selve oppvarming etc må du sammenligne med hvor mye du ellers ville brukt på det. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Nei jeg har vel ikke tenkt nøye gjennom det enda, og har per dags dato ikke vært om bord i en seilbåt i aktuell størrelse så jeg vet egentlig ikke helt hva jeg leter etter. Blir mest dagdrømming... Men sant så du sier at det som skjer med større båter er fler lugarer og et ekstra toalett.. Trenger jo bare 1 lugar, kanskje 1 til å ha klær og stæsj på. Får prøve å komme meg på en båtmesse av noe slag med noen seilbåter så jeg får sett meg litt rundt :-) Verditap er jo noe herk. Det værste er vel i starten, så roer det seg vel etterhvert? Så den siste du linket er kanskje ikke så dumt kjøp.. boligmarkedet er hardt for den som ikke har kausjonist. Hadde foretrekt det og fritidsbåt, men pose og sekk får en ta på sikt.. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Verditapet på en nyere Bavaria vil være atskillig større enn på en eldre klassiker fra åttitallet. Jo eldre jo bedre, strengt tatt, så lenge båten er godt holdt. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Jau. vi får se, er jo ikke noe galt i gammel båt sålenge motor osv er ny(overhalt) og ellers godt holdt som du sier. Alt var bedre før så.. :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.